Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! VP stoppat pÃ¥ LP-larm  (läst 22665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2017, 22:20:47 »
Ja!  Mellan torkfilter o expv
Sorry, skrev fel.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #16 skrivet: 22 maj 2017, 22:30:07 »
Se där, jag hänger med ändå trots åldershcp ::)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2017, 22:49:59 »
Men jag förstår ändå bara lite av VP-processen.
Något är fel nu, när och hur har det uppstått, VP har gått finemang i 8 år, som gammal QA-ansvarig så frågar jag mig själv:

När?: -21-22maj då LP-larm stoppade VP så har inget husvärmningsbehov funnits endast VV-tillverkning

Vad?: har ändrats på senare tid (senaste året)? Svarar baklänges i tidsperspektiv
- maj 2017: sommartemp ute, minskad driftstid för husvärmning,
- jan 2017 stängt av stammen till övervÃ¥ningens radiatorer, medför minskad VB volym frÃ¥n 170 till 120 liter, när    golvvärmeshunten stänger sÃ¥ endast 100 liter i VB-systemet.
- okt 2016 satt övervåningens radiatortermostater i frostskyddsläge
- juni 2016 ändrat diskmaskinsanslutning från KV till VV, medför ökad driftstid för VV-tillverkning
- okt 2015 (byggt till huset 30m2) startat golvvärme

Hur? Kan en frostaknöl sia om inverkan av de ändringarna?
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 23:48:00 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #18 skrivet: 23 maj 2017, 05:29:09 »
Om jag har rätt i min misstanke om expansionsventilen, så beror det på att den är så sliten att dysan kantrar i spåret och fastnar. När den inte reglerar utan fastnar så suger kretsen ner sig. Nästan helt utan möjlighet för dig att påverka.
Ibland kan man höra på expansionsventilen att det är ett svagt "skallrande" ljud. Då är loppet så slitet att dysan ligger och skallrar.
Ofta kan man klara sig nån vecka extra genom att justera om ventilen, då får dysan ett något ändrat läge.
Men då måste man ha kylteknisk utrustning för att säkerställa att man inte skapar nya problem.
SÃ¥ jag siar nog om att det beror pÃ¥ Ã¥lderskrämpor och inte din byggkreativitet  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2017, 07:43:20 »
Tycker det låter tidigt med en sliten expansionsventil redan efter mindre än 10 år, det där känns ju som en standardprodukt som borde hålla ungefär lika länge på alla maskiner, och det skrivs ju väldigt lite om defekta expensionsventiler på Nibes värmepumpar.
Så vitt jag vet har Nibe inga synliga synglas, kanske att det finns ett inuti den plåtlåda som döljer hela kylmodulen, men det är ju omöjlig att öppna utan att demontera hela modulen...

Rent erfarenhetsmässigt känns det alltså som att läckage, eller nåt krångel med Cirkpumpen för KB skulle vara mest troligt.
Det knepiga är ju att den går i 15 minuter innan den stannar...

Jag tror inte heller att dina ändringar har gjort nåt för att orsaka problemen, möjligen om det är fel på expansionsventilen och värmepumpen fått producera mycket vatten med hög temp på sistone (varmvatten till diskmaskin, liten vattenvolym, och avstängda termostater gör att temperaturerna stiger snabbare än vanligt när den går mot värmesystemet, och diskmaskinen gör att den oftare får arbeta upp till driftspressostatens maxtryck.)

Du har väl en gammaldags cirkpump, skulle kanske kunna vara kondensatorn som är dålig som gör att den lägger av efter en kvart när den blir varm.
När den stått ett tag och svalnat så går den en stund igen...

Prova köra KB-cirkpumpen manuellt några timmar för att utesluta detta.
Att trycksätta KB en aning kanske inte skadar heller, om det beror på luft/kavitation i pumphjulet.
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 07:45:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2017, 09:17:32 »
lämnade ett förslag på undertryck i exp.tanken. du har övertryck och undertryckventiler. och det kom ingen köldbärare när du aktiverade dessa. börja med att trycksätta köldbäraren. varför det funkar 15 minuter och sedan stoppar kan vara att köldbäraren blir kallare och volymen minskar och därmed pumpen släpper. (en tanke)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #21 skrivet: 23 maj 2017, 09:20:45 »
Undertrycksventil?
Det saknar i vart fall jag, så vitt jag vet.
Var sitter en sån?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2017, 10:13:50 »
Undertrycksventil?
Det saknar i vart fall jag, så vitt jag vet.
Var sitter en sådan?
lämnade ett förslag på undertryck i exp.tanken. du har övertryck och undertryckventiler. och det kom ingen köldbärare när du aktiverade dessa. börja med att trycksätta köldbäraren. varför det funkar 15 minuter och sedan stoppar kan vara att köldbäraren blir kallare och volymen minskar och därmed pumpen släpper. (en tanke)
Den ventil jag har på exp.kärlet är den du ser på bilden. Jag har vridit den motsols för att "släppa" på trycket. Inget hördes/hände. Antingen inget övertryck eller fel på ventilen..inte nu heller när jag fotade. På hatten står det 3bar.

Rent erfarenhetsmässigt känns det alltså som att läckage, eller nåt krångel med Cirkpumpen för KB skulle vara mest troligt.
Det knepiga är ju att den går i 15 minuter innan den stannar...

Du har väl en gammaldags cirkpump, skulle kanske kunna vara kondensatorn som är dålig som gör att den lägger av efter en kvart när den blir varm.
När den stått ett tag och svalnat så går den en stund igen...

Prova köra KB-cirkpumpen manuellt några timmar för att utesluta detta.
Att trycksätta KB en aning kanske inte skadar heller, om det beror på luft/kavitation i pumphjulet.
Min KB-CP är den på nästa bild. Jag tvångskörde cirkulationspumpen 1 timme igår. Den gick då i alla fall.
Dom där kvartarna till LP stopp inträffade ju med kall kompressor, när jag startade om den direkt därefter så gick den bara någon minut. I båda fallen stiger KBr tempen strax före stopp.

Båda bilderna är 90grader vridna
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 16:06:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #23 skrivet: 23 maj 2017, 16:52:03 »
Att det stÃ¥r 3bar pÃ¥ säkerhetsventilen innebär bara att detta är öppningstrycket.  Halva kärlet ska vara sprit i om det är en plastbehÃ¥llare.
Att KB ut stiger strax innan den stannar förstår jag inte hur man kan få till cirkulationspumpsproblem...borde varit tvärt om då..???
Lika orealistiskt att en eventuell köldmedieläcka kan återfyllas och ge en synbarligen korrekt förångareffekt (rätt deltaT på kalla sidan). var gång du startar..
erfarenhetsmässigt....
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2017, 19:06:43 »
Att det stÃ¥r 3bar pÃ¥ säkerhetsventilen innebär bara att detta är öppningstrycket.  Halva kärlet ska vara sprit i om det är en plastbehÃ¥llare.
OK, jag har 3/4 hoppas du godkänner det.
Att KB ut stiger strax innan den stannar förstår jag inte hur man kan få till cirkulationspumpsproblem...borde varit tvärt om då..???
Givare för KBf är strax före CP och 7dm före förångaren. Givaren för KBr, 4dm efter förångaren. Om det nu har någon betydelse för ditt resonemang.
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 14:22:45 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #25 skrivet: 23 maj 2017, 19:34:22 »
Det verkar som flera frågar om data mm för min VP. Bifogar en manual
På blad 37 står en del om LP-larm.
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 19:36:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #26 skrivet: 24 maj 2017, 16:57:24 »
Manualens egen sida om LP-larm anger 5 olika möjliga orsaker.
1)"Uppstart av kall anläggning". Vad menas med kall?  Jag kör nu med elpatron hela tiden.
2)"Dålig cirkulation" av KB. Avluftat i förångarens höjdpunkt har jag inte gjort, men körde CP tvångsstyrt i en timme och försökstartade därefter, då gick den en kvart och stoppade på LP larm. Förnyad start stoppade efter 2min
3)"CP ur funktion". Jag har kollat den och den roterade bra när jag kände med en mejsel mot axelskruven
4)"Köldmediebrist eller annat fel i kylkrets". Kyltekniker kommer 1:a juni
5)"Igenisad förångare pga för låg koncentration frostskydd". Jag har inte kollat fryspunkt men den doftar sprit.

Kan jag göra någon mer koll eller förberedelse till kylteknikerns ankomst?
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 17:13:20 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #27 skrivet: 24 maj 2017, 20:47:31 »
du har en genomskinlig plasttank för köldbärare. lys med lampa på tanken från sidan och konstatera nivån, knacka på tanken för att se skvalpet så det inte är någon smutskant som förvillar. rita märke med tuschpenna vid nivån. starta kb pumpen. spärra upp säkerhetsventilen på tanken. stäng en ventil vid filtret medan pumpen är igång. nu skall nivån i tanken sjunka. när det inte sjunker mer stäng säkerhetsventilen på tanken, öppna ventilen vid filtret och låt köldkäraren cirkulera. stoppa pumpen. kolla nivån i tanken men öppna INTE säkerhetsventilen. nu är köldbärarsystemet trycksatt till vad cp klarar. provstarta vp. om du har en separat påfyllningspump så använd den för att trycksätta. nu kan jag inte mer.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #28 skrivet: 24 maj 2017, 22:15:25 »
undertryck i exp.tanken
lämnade ett förslag på undertryck i exp.tanken. du har övertryck och undertryckventiler. och det kom ingen köldbärare när du aktiverade dessa. börja med att trycksätta köldbäraren. varför det funkar 15 minuter och sedan stoppar kan vara att köldbäraren blir kallare och volymen minskar och därmed pumpen släpper. (en tanke)
Den ventil jag har på exp.kärlet är den du ser på bilden. Jag har vridit den motsols för att "släppa" på trycket. Inget hördes/hände. Antingen inget övertryck eller fel på ventilen..inte nu heller när jag fotade. På hatten står det 3bar.
du har en genomskinlig plasttank för köldbärare. lys med lampa på tanken från sidan och konstatera nivån, knacka på tanken för att se skvalpet så det inte är någon smutskant som förvillar. rita märke med tuschpenna vid nivån. starta kb pumpen. spärra upp säkerhetsventilen på tanken. stäng en ventil vid filtret medan pumpen är igång. nu skall nivån i tanken sjunka. när det inte sjunker mer stäng säkerhetsventilen på tanken, öppna ventilen vid filtret och låt köldkäraren cirkulera. stoppa pumpen. kolla nivån i tanken men öppna INTE säkerhetsventilen. nu är köldbärarsystemet trycksatt till vad cp klarar. provstarta vp. om du har en separat påfyllningspump så använd den för att trycksätta. nu kan jag inte mer.
Tack Lödläckan, som du ser på fotot så har jag gjort första delen av ditt förslag redan för länge sedan, (då för att jag tyckte att nivån sjunkit, jag tänkte att den lilla ändringen i volym inte hade någon betydelse och att den förklarades av säsongstemperaturväxlingar...se den tråden här, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60473.msg634055#msg634055)
Nu efter kontroll av filter häromdan så rann det ut c:a 2cm ur tanken. Den nya under/över-trycklösa nivån är det röda strecket.

Jag gör gärna som du föreslår, men jag vill förstå vad man åstadkommer med en trycksättning av KB-systemet? Du skriver att undertryck i kärlet gör att CP "släpper", menar du slutar att pumpa fram KB till förångaren?
Jag fattar inte riktigt hur ett under/övertryck i exp.kärlet  kan kan pÃ¥verka CPs funktion, KB systemet ju en sluten krets, trycket i systemet borde vara lika pÃ¥ bÃ¥da sidor om CP när den stÃ¥r still?

Kan väl tillägga att nivån på KB-vätskan i exp-kärlet är c.a 1/2m högre än alla rör i dess system inkl förångaren. Bild 8407
« Senast ändrad: 25 maj 2017, 08:14:28 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #29 skrivet: 25 maj 2017, 09:54:09 »
en skovelhjulspump kaviterar om det uppstår undertryck på sugsidan. då uppstår gasblåsor. de blir kvar och fyller upp överdel av förångare,rör och pump. då "släpper" pumpen. den snurrar utan att pumpa. pumpen blir varm. värmer köldbärar gasen och därmed den stigande köldbärartemperaturen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!