Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om Atlas  (läst 14840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #15 skrivet: 07 september 2009, 17:07:44 »
Snarare 1 eller 2 än 3.

Kan du utveckla dit svar lite? Menar du att kring 1-2° C utomhustemp COP blir 2?

Vid +7 ca 3.

Ja COP anges väll som standard vid 7 grader? Då ses den vara 3.22

MvH Aryan

Tror bara man kan gissa sig till cop vid +2°C för denna pump. Mellan tummen och pekfingret 1-2 cop.

Aha jag förstår, men om jag minst vill ha cop 2, vid vilken utetemp ska man då slå på pumpen, 4-5 grader?

/Aryan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #16 skrivet: 08 september 2009, 17:12:32 »
Ehh, Cop på 1??? Hade Atlaspump på 6.0kw, den var märkt 2.92 i COP, och tycker den presterade mycket bra förra vintern, och tror inte Boschpumpen med COP på 5.4 är så mycket bättre.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Preben F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #17 skrivet: 08 september 2009, 19:50:11 »
Då jag aldrig fick svar på denna fråga, ställer jag den igen:
Jag funderar på att köpa den stora pumpen till runt 11 - 25%, är det en bra investering eller ska man lägga lite mer pengar och köpa en "fin" pump istället?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #18 skrivet: 09 september 2009, 07:45:08 »
Vad till 11-25%? Är som sagt du som får överväga detta, bra pris men dåliga garantier, har du tur så funkar den bra några år, men Rusta är bra att göra med under garantitiden, inga problem alls, och byter ut pumpen om den jävlas.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #19 skrivet: 13 september 2009, 22:03:38 »
Nu är den igång -mellan modellen- och den funkar fin-fint, mycket tystare än vad jag trodde.

Det ända jag kan klaga på är att det är i stort sätt omöjligt att klicka fast innerdelen i underkant i väggfästet, tror får jag lösa det på ett annat sätt.

/Aryan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #20 skrivet: 13 september 2009, 22:05:07 »
Hänger fästet rakt? Var lite pilligt, men går..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #21 skrivet: 13 september 2009, 22:38:00 »
Jodå det hänger helt rakt, jag har hålet i väggen dold bakom innerdelen, det gör det väll ännu krångligare.

/Aryan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #22 skrivet: 14 september 2009, 18:31:39 »
Jag har tagit bort min dräneringsslang..häng den rätt i överkant, och sen pilla och jucka då går den på fästet i nederkant, annars får du kolla bakom innerdelen vad det tar i..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad makan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #23 skrivet: 16 september 2009, 10:40:10 »
Hade oxå stora problem att få innedelen på plats. huvuddunk Fick pressa rejält, efter att jag tagit ut dräneringsslangen på höger sida + "snedda hålet lite för den slang som skulle ut bakom... Men som sagt, det gick inte lätt.
/M

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #24 skrivet: 16 september 2009, 10:49:51 »
Hade oxå stora problem att få innedelen på plats. huvuddunk Fick pressa rejält, efter att jag tagit ut dräneringsslangen på höger sida + "snedda hålet lite för den slang som skulle ut bakom... Men som sagt, det gick inte lätt.
/M

var gjorde du av dräningsslangen sedan?
Att få ut den på höger sida kan jag men sedan då?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #25 skrivet: 16 september 2009, 13:04:57 »
La den i skrotskåpet... :D den kommer att gå som värmepump, ej som kylmaskin, bor ju i Norrland..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #26 skrivet: 16 september 2009, 14:32:45 »
La den i skrotskåpet... :D den kommer att gå som värmepump, ej som kylmaskin, bor ju i Norrland..

Ursäkta om jag inte fattar då jag är tok-ny på det här, måste man inte ha en sådan slang på innedelen? Blir det ingen kondens alltså? Eller fattar jag fel?

Jag skulle vilja ha ut slangarna på höger sida men det går fasiken inte att böja, det tar emot, och det lär väl gå av om man tar i eller?

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Atlas
« Svar #27 skrivet: 16 september 2009, 15:40:08 »
Det kan nog bara bli kondens om man ställer in den på kylning, avfuktning eller auto läge (när den börjar kyla).Jag bor inte i Norrland men trots det känns det inte nötvändigt med kylning för min del heller och jag skulle alltså också kunna strunta i slangen. Fast då skulle jag helst vilja blockera funktionen, så att ingen annan heller kan råka slå på kylningen och orsaka fuktskador.

Att borra ett till hÃ¥l i fasaden bara för  denna  dumma slang känns inte bra heller, men jag kanske skulle kunna byta den den mot en mkt tunnare slang sÃ¥ att den rymms bättre? Den verkar ju väldigt överdimensionerat (och dessutom ful), det borde väll inte kunna bli mera vatten än att det lätt skulle kunna klaras av med i en 5-6 mm slang eller tänker jag fel?

Ett alternativ är annars låta den komma ut till höger och leda den till ett avlopp, eller hink inomhus..

/Aryan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga om Atlas
« Svar #28 skrivet: 16 september 2009, 21:35:08 »
Har haft pumpen 1år nu, och den hänger ovanför ytterdörren, ville inte heller ha nån slang ut vid ytterdörren, så jag tog bort slangen, och råkar "nån" köra kyla så blir det fuktigt under innedelen och ned på golvet, så ingen större fara.

Ja slangen behövs endast i kyl/avfuktar läget, då luften kondenserar i innedelen då denna blir kall, sen om mna säljer huset får man nämna detta eller montera dit.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!