Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extra vv med endast pumpen  (läst 14326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbr900

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #45 skrivet: 22 april 2010, 21:44:40 »
Har precis samma problem :(
Blir en del onödigt patronkörande som föld..

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #46 skrivet: 23 april 2010, 08:12:27 »
Har isolerat det jag kommit till och fått upp tempen i övre pannan 1grad men man kan gissa att det även är glipor på baksidan där man inte kommer till.
Men hur fungerar 55graders körningen igentligen?
Min nedre panna kommer aldrig upp i 55grader, utan när den sätter sitt börvärde till 55 kör den till VP in/ut 47/55 sedan slår pumpen ifrån, då har nedre pannan i bästa fall kommit upp i 52grader, övre pannans temp rör sig inte och detta sker på 10 minuter .
Alltså spelar det ingen roll om jag sätter extra vv på tio minuter eller två timmar , för när väl pumpen slagit ifrån så försöker den inte nå 55 igen.
Någon som kan förklara varför den gör så?

//Atti 

Pumpen stänger av när VP-IN in nÃ¥r 48 grader eller VP-UT nÃ¥r 55-grader. I praktiken kan du aldrig nÃ¥ 55 grader med en nyare ECO-air pga VP-IN gränsen.  Jag skulle kalla den 52-graders körning. Själv fÃ¥r jag max 47-48 grader i övre pannan utan elpatron.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #47 skrivet: 23 april 2010, 16:59:50 »
Går det att ändra VP in/ut spärren?
Har ju läst här i forat om värden på 54/55 på in/ut

//Atti
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #48 skrivet: 23 april 2010, 17:16:02 »
Går det att ändra VP in/ut spärren?
Har ju läst här i forat om värden på 54/55 på in/ut

//Atti
Det där tror jag inte på. Jag har en 107:a från slutet av 2006, som inte har de nya begränsningarna. Den stannar dock vid VPin runt 50º, att någon pump fortfarande går vid VPin=54º, det tror jag inte.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #49 skrivet: 24 april 2010, 17:27:22 »
Nog låter det konstigt, men här borde finnas en och annan ctcförsäljare som försöker snacka upp effekten av sina varor tomte::
Om man ska vara ärlig så borde VP in gränsen vara 55grader annars kan det inte bli en 55graders körning.
Har någon provat att höja VPmax? Är det skadligt för pumpen?

//Atti
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #50 skrivet: 24 april 2010, 18:11:18 »
Det blir aldrig 55º i hela tanken. När pumpen gör en 55º-körning, går den tills den lämnar 55-gradigt vatten, då är VPin runt 50º på min pump. Vilken skillnad man har på VP in/ut beror på utetemperatur och vilken hastighet man kör laddpumpen på. När pumpen stannar efter en 55-graderskörning, har man bara 55º i övre halvan av tanken, i botten har man ju bara den temperatur som VPin hade när pumpen stoppade.

Hur varmt det blir i nedre pannan har inte direkt med effekten att göra, den beror ju på vilka gränser man satt på VP in resp ut och hur givarna är placerade samt hur skiktningen påverkas av cirkulationspumparna. Det spelar nog ingen större roll för funktionen, om man får 55º eller 53º i nedre tanken, pumpen värmer ju upp tanken ett visst antal grader i vilket fall som helst. Håller man bara över 50º i nedre tanken, bör man ha 47-48 grader i övre tanken tack vare pumpen och sedan kan elpatronen höja övre tankens temperatur ytterligare om det behövs.

Det finns inget som säger att en 55º-körning betyder att det är 55º i hela tanken, en 55º-körning innebär bara att pumpen kör tills den lämnar 55º-igt vatten, det är inte möjligt att få 55º i hela tanken, då skulle pumpen behöva gå tills den lämnade runt 57-58 gradigt vatten.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 april 2010, 18:50:58 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #51 skrivet: 24 april 2010, 21:05:20 »
Detta är bara en stilla undran. Vore det inte bättre om CTC hade en liknande lösning som den Thermia har. VP gör VV och bryter pÃ¥ pressostat. Viket innebär att den gör sÃ¥ mkt VV den  kan alltid, inget tryckande efter extra VV. Tycker det verkar för omständigt. Det kanske finns ngt ekonomiskt skäl att inte göra allt VV varje gÃ¥ng men det är skönt att aldrig bry sig om VV Thumbsup

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #52 skrivet: 24 april 2010, 21:34:27 »
Detta är bara en stilla undran. Vore det inte bättre om CTC hade en liknande lösning som den Thermia har. VP gör VV och bryter pÃ¥ pressostat. Viket innebär att den gör sÃ¥ mkt VV den  kan alltid, inget tryckande efter extra VV. Tycker det verkar för omständigt. Det kanske finns ngt ekonomiskt skäl att inte göra allt VV varje gÃ¥ng men det är skönt att aldrig bry sig om VV Thumbsup

Det tror jag inte. Jag kör utan någon elpatron inkopplad och har under fyra år aldrig haft några varmvattenproblem, och jag har aldrig använt funktionen "extra varmvatten" bortsett från några inställningar för att kolla hur funktionen funkar. Det är för övrigt mycket enkelt att använda sig av "extra VV" om man har behov av det.

Euronom och CTC är konstruerade på samma sätt och fungerar på samma sätt, där pumpen hela tiden värmer pannan och varmvattnet produceras i en slingberedare, och vattnet till radiatorena shuntas ut fråbn pannan. Genom att vattnet shuntas ut, behövs ingen växlingsventil, vilket är en av fördelarna med systemet.

Att en del har problem med varmvatten beror ofta på att de kopplar bort övre elpatronen, som är till för att försörja huset med varmvatten. Är elpatronen tillkopplad och rätt inställd, ska man inte behöva ha några problem med varmvatten, övre delen av pannan med sin elpatron fungerar som en liten varmvattenberedare. För det mesta klarar man varmvattnet utan hjälp av elpatronen och kan koppla bort den, men det gör man ju på egen risk, det är inget som rekomenderas av tillverkaren.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 april 2010, 08:38:22 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #53 skrivet: 25 april 2010, 10:10:00 »
OK tack för ett bra svar Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!