Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC kontra IVT?  (läst 14222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
CTC kontra IVT?
« skrivet: 17 mars 2007, 13:02:06 »
Håller på att införskaffa värmepump till huset, som är en tvåvånings träkåk på 127kvm med en förbrukning på ca 15 000 kwh/år för värme och tappvarmvatten.

Har länge varit inne på andra lösningar än luft/vatten, dock har alla andra lösningar kompressorn inne vilket medför buller upp genom bjälklaget till vårt sovrum. Därför tittar jag just nu på luft/vatten.

Har fått en offert på CTC EcoEL och Eco air. I fredags var en firma som företräder IVT hemma och därifrån väntar jag på en offert på den senaste versionen av Optima med tillhörande 290 A/W.

Har lite frågor.

1. Undrar vilken lösning som bullrar mest? Eco Air eller Optiman?
2. Vilken lösning ger mest värme tro?
3. Vilka möjligheter har CTC jämfört med IVT att koppla in en dator (via com-port?) för att kunna logga parametrar?
4. Vilken lösning skulle du förorda och varför?

Mvh
/Erik
« Senast ändrad: 24 april 2007, 09:50:21 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2007, 07:23:29 »
4. CTC EcoAir.

Jag har en känsla av att EcoAir-ägarna generellt är mer nöjda med sina värmepumpar än Optima-ägarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2007, 08:41:00 »
4. IVT

Jag har en känsla av att Optima-ägarna generellt är mer nöjda med sina värmepumpar än EcoAir-ägarna.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2007, 09:49:39 »
Hej,

Om man utgår ifrån aktiviteten på de olika forumen verkar det som om IVT-ägarna är mer nöjda men det kan också bero på att IVT-ägarna är mindre aktiva på sitt forum av någon anledning.

Mikael

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2007, 15:14:59 »
Jag tror att de större tillverkarna typ Ctc, IVT, Nibe, Euronom etc är ganska likvärdiga. Däremot verkar det som med bilmärken, de som kör Volvo vet inget bättre och har man BMW så kan man inte tänka sig något annat.

Själv valde jag mellan IVT och CTC, och det blev en CTC för att jag var tvungen att placera pumpen under en balkong med ett gjutet betonggolv ca 1200 mm över marken. IVT måste ha minst en halv meter fritt över pumpen eftersom den blåser uppåt.

I området där jag bor har nästan alla gått ifrån olja och här finns både IVT och CTC samt Euronom, fler stycken av varje, Alla verkar nöjda och jag känner inte till någon som har haft problem eller är missnöjda.

Det viktigaste är nog att få en installatör som är bra att ha att göra med och som ställer upp om det eventuellt skulle bli kris.

Så det är nog lite typ, ska det vara Aftonbladet eller Expressen.
« Senast ändrad: 18 mars 2007, 15:26:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2007, 16:36:30 »
Om du vill titta på något som verkligen skiljer ut sig i förhållande till IVT, Nibe och CTC så kan du väl titta på Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter.
De är värmepumpar som kör med köldmedium i alla utomhusliggande delar så där har du ingen frysrisk vid t.ex. strömavbrott.
De arbetar också ned till lägre utomhustemp än de "stora svenska" tillverkarnas värmepumpar, med undantag för Thermias Atria.

Jag tycker att de borde kunna ge en väl så stor besparing som de du nämner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2007, 16:55:52 »
OK, jag förstår om vissa Optima-ägare känner sig lite trampade på tårna men det har varit en del krångel med med dessa historiskt. Det är fullt möjligt att det var frågan om barn-sjukdomar som numera är åtgärdade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2007, 17:15:10 »
OK, jag förstår om vissa Optima-ägare känner sig lite trampade på tårna men det har varit en del krångel med med dessa historiskt. Det är fullt möjligt att det var frågan om barn-sjukdomar som numera är åtgärdade.
Jag reagerade bara på ditt i mitt tycke osakliga inlägg, baserat en "känsla" du har. Annars brukar ju dina inlägg vara mer sakligt underbyggda. Se mitt inlägg som en motreaktion.

Jag har aldrig tidigare rekommenderat Optiman före CTC, Nibe m.fl, då mina erfareheter av dessa är begränsade. Jag tror, det är en "känsla" jag har, att de är ganska likvärdiga. Viktigare är, som jag tidigare skrivit vid flera tillfällen, att hitta en kunnig och seriös installatör, som tar ansvar för installationen.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2007, 17:35:50 »
OK, jag förstår om vissa Optima-ägare känner sig lite trampade på tårna men det har varit en del krångel med med dessa historiskt. Det är fullt möjligt att det var frågan om barn-sjukdomar som numera är åtgärdade.
Jag reagerade bara på ditt i mitt tycke osakliga inlägg, baserat en "känsla" du har. Annars brukar ju dina inlägg vara mer sakligt underbyggda. Se mitt inlägg som en motreaktion.

Jag har aldrig tidigare rekommenderat Optiman före CTC, Nibe m.fl, då mina erfareheter av dessa är begränsade. Jag tror, det är en "känsla" jag har, att de är ganska likvärdiga. Viktigare är, som jag tidigare skrivit vid flera tillfällen, att hitta en kunnig och seriös installatör, som tar ansvar för installationen.

Sture

Jag hÃ¥ller med, du har rätt och jag uttryckte mig klumpigt. Installatörern är viktigare än märket pÃ¥ VP:n.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2007, 18:27:04 »
Om du vill titta på något som verkligen skiljer ut sig i förhållande till IVT, Nibe och CTC så kan du väl titta på Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter.
De är värmepumpar som kör med köldmedium i alla utomhusliggande delar så där har du ingen frysrisk vid t.ex. strömavbrott.
De arbetar också ned till lägre utomhustemp än de "stora svenska" tillverkarnas värmepumpar, med undantag för Thermias Atria.

Jag tycker att de borde kunna ge en väl så stor besparing som de du nämner.

Kan du inte precisera hur långt ned i temperatur de olika fabrikaten du nämner arbetar? Eller är det bara en "känsla" du har liksom Carl N? Intressant vore också COP vid -20°.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2007, 18:35:44 »
Jag kanske skulle kunna, men det går väl hitta den infon om man söker.
Då dessa värmepumpar är pumpar (tror det gäller alla) som har R410A som köldmedium så klarar de lite lägre utetemp med bibehållet skaplig verkningsgrad.

Så vitt jag vet är dock ingen av dem testade av SP, så att lita på de data som anges på deras respektive hemsidor kanske är lite väl vågat, så länga det inte finns oberoende fakta i "målet" så är det dock vad man får nöja sig med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2007, 18:49:44 »
Jag kanske skulle kunna, men det går väl hitta den infon om man söker.

Men vad har du dÃ¥ för grund för din rekommendation, uppenbarligen ingen! PÃ¥ vilket sätt skiljer de fabrikat du rekommenderar  frÃ¥n de "svenska" pumparna, förutom att man flyttat in kompressorn och minskat risken för frysrisk (det har inte hänt mig under mina 24 Ã¥r med luft/vattenpump trots Ã¥tskilliga strömavbrott)?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2007, 18:57:05 »
Vet inte om jag vill kalla det för en rekommendation, jag skrev väl bara att dessa "nya" pumpar skiljer sig mer än vad IVT och CTC skiljer sig åt.

I luft/luft-värmepumpsbranschen är R407C som köldmedium i princip utdött p.g.a detta köldmediums tillkortakommanden vid temperaturer under -10 grader, om det verkligen är så stor skillnad på maskiner med R407C och R410A som köldmedium så borde den skillnaden kunna vara reell även när det gäller luft/vatten-värmepumpar.

Då det inte finns några oberoende tester vågar jag mig dock inte på att rekommendera varken det ena eller det andra som bättre, men annorlunda kan jag säga att de är!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2007, 18:57:44 »
det har med kylmediet att göra hur långt ner i temperatur du kan gå, får du ingen förångningen så kan du inte ta ut ngn värme
jämför entalpidiagrammen pÃ¥ 407C och 410A sÃ¥ ser du skillnaden  ;)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2007, 20:20:21 »
Om du vill titta på något som verkligen skiljer ut sig i förhållande till IVT, Nibe och CTC så kan du väl titta på Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter.
De är värmepumpar som kör med köldmedium i alla utomhusliggande delar så där har du ingen frysrisk vid t.ex. strömavbrott.
De arbetar också ned till lägre utomhustemp än de "stora svenska" tillverkarnas värmepumpar, med undantag för Thermias Atria.

Jag tycker att de borde kunna ge en väl så stor besparing som de du nämner.

Sant, har övervägt det en del. Har kollat lite på Aqua Inverter, men är lite osäker eftersom det är ny teknik. I och för sig är den kommande versionen av IVT:s Optima också ny, så jag är ju inte konsekvent.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!