Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykol i radiator kretsen?  (läst 5516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henbac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Glykol i radiator kretsen?
« skrivet: 28 augusti 2006, 15:46:48 »
Hej!

Skall dra mina stammar till radiatorerna uppe på min vind som är oisolerad. Jag har tidigare fått rådet att isolera dessa vilket jag håller med om och tycker är självklart. Den isolering jag kommer att använda är isovers isolering med typ "gullfiber". Jag undrar om ni tror att detta kommer att räcka eller om det finns möjlighet att använda sig av glykol i radiatorkretsen. Jag kommer att använda mig av värmepump, 22mm kopparör till stammarna samt 15mm till sticken.

Tacksam för svar!

Mvh Henrik

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2006, 15:54:54 »
Ja, jag har bekanta som kör glykol i VB-kretsen (obs ej KB - där är det sprit som gäller numera).
Men det går åt ganska mycket!
Ett system kanske rymmer 150 liter och du skall upp i 20-30% kanske?
Sen ökar viskositeten. Att beakta om du har klen cirkpump och långa smala rör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2006, 16:03:20 »
Har du huset varmt året runt så behövs ingen glykol, det brukar bara vara sommarstugeägare som stänger av värmen helt på vintern som använder sig av glykol i värmekretsen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2006, 16:22:20 »
Carl N:
Japp. Mitt exempel gällde perioduppvärmt förråd/verkstad.

Fast går rören i helt oisolerad utrymmen, så exponeras dom snabbare för frysrisk vid ett ev elavbrott.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2006, 21:53:57 »
Carl N:
Japp. Mitt exempel gällde perioduppvärmt förråd/verkstad.

Fast går rören i helt oisolerad utrymmen, så exponeras dom snabbare för frysrisk vid ett ev elavbrott.

Stänger man av värmen under vintern så kan glykol vara bra men ett elavbrott på något dygn hinner inte skada då självcirkulationen ser till att vattnet på vinden inte fryser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2006, 08:28:37 »
Om man nu bestämmer sig för att ha glykol i VB, hur bär man sig rent praktiskt åt för att få in den?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2006, 09:47:54 »
Om man nu bestämmer sig för att ha glykol i VB, hur bär man sig rent praktiskt åt för att få in den?


Man får tappa ur sytemet och tratta i glykolen på nått lämpligt ställe, det brukar gå att lossa på nån anslutning i toppen på pannan och hälla i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2006, 00:14:27 »
Finns svaga punkter där det kan frysa, så tveka inte. Sätt i en svag glyckolblandning. Räcker med en glyckolhalt som anges skydda för 4-5 minusgrader. Då fryser inte systemet sönder. Kan bli issörja som gör det lite besvärligt att få igång cirkulationen. Men det är högst genomlidligt jämfört med ett sönderfruset system.

Att få in glyckolen är inte särskilt svårt. Oavsett om du väljer att tappa ur helt och blanda, eller om du väljer att tillsätta glyckolen i koncentrat. Tillsätter du koncentrat bör du dock vara ute i tid. Tar ju lite tid innan det blandat och spritt sig i hela systemet.

Tappar du ur är det en god ide att återanvända det gamla "avdödade" vattnet. Samla i ett rengjort oljefat. Kör in det igen med en impellerpump. En sån där som man kör med borrmaskinen. Har själv gjort så i mitt fritidshus sedan jag monterat in värmepump.Huset är en före detta året runtbostad på 1½ plan med källare. Gick skitfint, trots rätt hög höjd. Spolade in genom urtappningsventilen i källaren.
 /Knut.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Glykol i radiator kretsen?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2006, 08:44:18 »
jag rekomenderar att tappa systemet o sen blanda ut glykolen före man pumpar tillbaka vätskan in i systemet för att veta blandningsförhÃ¥llande o att det blandat sig ordentligt.En nackdel med glykol är att det har lättare för att läka ur kopplingar o ventiler  Lycka till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!