Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 april 2006, 20:10:05 »

Det klarnar nu lite. I samband med utbyggnad av huset för ca 10 år sedan drogs vissa ledningar till radiatorer på övervåningen, som sagt, med tunnare rör än det övriga huset. Det verkar vara obalans i systemet. I vissa radiatorer är genomströmningen på tok för hög och i andra för låg. Det är till dessa ej fungerande radiatorer som de tunna rören går. Igår gick det att få igång de "stillastående" radiatorerna genom att strypa flödet på många andra ratiatorer. Men detta fungerade bara en kort stund när värmen var mycket hög i systemet. Det obalanserade systemet verkar vara för känsligt nu. Det gick bra med oljeeldningens höga vattenvärme, men inte lika bra nu med bergvärmepump. Jag har nu fått ett förslag som går ut på att skaffa en större extern cirkpump och strypa flödet i systemet på två ställen centralt.

Låter som en ide som kanske funkar...
Skrivet av: Preke
« skrivet: 07 april 2006, 08:25:41 »

Det klarnar nu lite. I samband med utbyggnad av huset för ca 10 år sedan drogs vissa ledningar till radiatorer på övervåningen, som sagt, med tunnare rör än det övriga huset. Det verkar vara obalans i systemet. I vissa radiatorer är genomströmningen på tok för hög och i andra för låg. Det är till dessa ej fungerande radiatorer som de tunna rören går. Igår gick det att få igång de "stillastående" radiatorerna genom att strypa flödet på många andra ratiatorer. Men detta fungerade bara en kort stund när värmen var mycket hög i systemet. Det obalanserade systemet verkar vara för känsligt nu. Det gick bra med oljeeldningens höga vattenvärme, men inte lika bra nu med bergvärmepump. Jag har nu fått ett förslag som går ut på att skaffa en större extern cirkpump och strypa flödet i systemet på två ställen centralt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 april 2006, 21:09:57 »

Ja, jag har både en extern och en intern cirkpump. Jag har släppt ut några liter vatten, men det kommer ingen värme - ens till något rör. Ännu mindre till radiatorerna. Tömmer jag radiatorerna eller kommer det nytt, men kallt, vatten till dom på något sätt?

Det kommer troligen vatten från returledningen, det är antagligen så kallt att rören inte ens blir ljumma. Detta tyder på att det sitter igen i inloppet.

Citera
Jag kan alltså öka vb-diffen genom att gå til läge II på den interna cirkpumpen - utan att cirkulationen i huset försämras?

Jepp.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 april 2006, 20:52:14 »

Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?

Om de övriga radiatorerna är varma efter fyra timmar så kan inte ventilerna/termostaterna täta ordentligt.

Jag skulle tro att det kommit nåt skräp eller så som blockerar dessa radiatorer, eller också är det nåt knas med ventilerna på radiatorerna, och jag tror inte att ytterligare en pump är rätt lösning.

Även om mitt hus inte är lika stort, 175 m2 boyta, 75 m2 biyta, så är det väldigt långsträckt. Jag har nog över 40 meter rör från VP till bortersta radiatorn, och jag klarar mig på en pump på tvåan, med två slingor. Nu är iofs radiatorsystemet nytt, så det kanske blir lite annat.

Innan jag hade strypt in radiatorsystemet var det väldigt kallt längst bort, trots att pumpen gick på trean. De bortre radiatorerna hade ett delta på ca 18°, medans det närmaste hade mindre än 1°. Efter strypning hade jag ca 7°, och efter sänkning till tvåan på pumpen har jag ca 10°.

Jag vet inte vilken typ av radiatorer och ventiler du har, men mina kan jag strypa både på tillopp och retur, och jag skulle nog försöka med att stänga av hela anläggningen, släppa på trycket och stänga tilloppet och puffa lite försiktigt med tryckluft genom luftningen för att se om man kan få det att släppa, och sedan öppna tilloppet och stänga returen och göra samma sak.
Skrivet av: Preke
« skrivet: 05 april 2006, 20:40:57 »

Ja, jag har både en extern och en intern cirkpump. Jag har släppt ut några liter vatten, men det kommer ingen värme - ens till något rör. Ännu mindre till radiatorerna. Tömmer jag radiatorerna eller kommer det nytt, men kallt, vatten till dom på något sätt?

Jag kan alltså öka vb-diffen genom att gå til läge II på den interna cirkpumpen - utan att cirkulationen i huset försämras?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 april 2006, 20:29:07 »

VB-diffen
Huset är ganska stort. Finns det inte risk att läge II på cirkpumpen gör att cirkulationen försämras
ytterligare?

Du har väl, enligt IVT-standard, 2 cirkpumpar på värmebärarsidan? Ändrar du den inre så försämras inte cirkulationen i radiatorerna som i huvudsak styrs av yttre cirkpumpen.

Citera
Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?


Ett litet flöde till dessa radiatorer borde du fått om det inte är totalstopp.
När du luftar, kommer det vatten då eller kommer det inget alls?
Om det kommer vatten, släpp ut en del och känn vilket rör som blir ljummet, tillopp eller retur?
Skrivet av: Preke
« skrivet: 05 april 2006, 17:52:05 »

VB-diffen
Huset är ganska stort. Finns det inte risk att läge II på cirkpumpen gör att cirkulationen försämras
ytterligare?

Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 april 2006, 16:46:59 »

Cirkpumpen står vad jag förstår i läge III. Skall jag vrida denna skruv till läge II? Finns det några risker med detta? Måste jag invänta viloläge på kompressorn eller tom stänga av vp. Hur viktigt är det att gå från 5 till 7? Finns det någon anledning till att installatören tycker att värde 5 duger? Slitage? Effekten blir väl bättre vid 7 än vid 5? Hur påverkar denna sänkning de kalla radiatorerna (nedan)?

Det gick inte att få igång de två radiatorerna trots att jag stängde av alla andra termostater och höjde trycket och luftade (utan att få ut någon luft). Även ledningarna till dessa radiatorer är kalla. Stiften är ute, men jag skall hacka lite till.

Det är väl interna cirkpumpen?
Du kan ändra till läge 2 när som hellst.
Enda anledningen till att installatören tycker att 5 grader duger är att han är rädd för att han måste åka ut till dig och ändra på nåt.

De kalla radiatorerna förblir väl kalla om du inte får igång dem.
Skrivet av: Preke
« skrivet: 05 april 2006, 11:42:55 »

Cirkpumpen står vad jag förstår i läge III. Skall jag vrida denna skruv till läge II? Finns det några risker med detta? Måste jag invänta viloläge på kompressorn eller tom stänga av vp. Hur viktigt är det att gå från 5 till 7? Finns det någon anledning till att installatören tycker att värde 5 duger? Slitage? Effekten blir väl bättre vid 7 än vid 5? Hur påverkar denna sänkning de kalla radiatorerna (nedan)?

Det gick inte att få igång de två radiatorerna trots att jag stängde av alla andra termostater och höjde trycket och luftade (utan att få ut någon luft). Även ledningarna till dessa radiatorer är kalla. Stiften är ute, men jag skall hacka lite till.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 april 2006, 09:38:07 »

Jag brukat iofs dra i stiftet, MEN det kan lossna då sprutar det vatten.... då får man snabbt hitta stiftet o trycka tillbaka det!!
Drar man det fram o tillbaka o känner samtidigt på stigen känner man direkt om ventilsätet lossnar. Men det kan även komma stötar med varmvatten i början då är det bara att fortsätta! På en del ventiler sitter inte sätet ihop med stiftet!! Idiotiskt enligt mitt förmenande! På en del sitter nog gummit i vemtilsätet så hårt att det fjädrar!
Jag har även skallrat lös dom med hammare och mothåll med tex kofot bakom... men det är lurigt det kan bli en läcka!! särskit om det är koppar som det verkar.   Inget man ska använda sig av, men ibland har nöden ingen lag!
Av den anledningen vill inte jag gärna "köra" utan känselkropparna monterade!

Sånt här göres bäst vid varmare väder.. lossnar inte ventilen då är det bara att forstätta övningarna.. tappa ur bort med ventilen ev renspola osså dit med en ny ventil..
Förra sommaren blåste jag även lite lätt med tryckluft...
samma där kan va lurigt!

Det här är åtgärder som kan skapa problem så lite beredskap kan va bra.. (trasor hink mm) möjlighet att snabbt tappa ur/sänka trycket..
Skrivet av: great1
« skrivet: 05 april 2006, 07:02:46 »

Rucka samtidigt på stiften på rad.ventilen

fram o tillbaka massor av gånger....

Tänk på att aldrig dra i stiftet utan knacka lätt med en liten hammare eller baksidan på en skruvmejsel om stiftet har fasttnat i stängt läge
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 april 2006, 23:25:17 »

Rucka samtidigt på stiften på rad.ventilen

fram o tillbaka massor av gånger....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 april 2006, 20:18:54 »


Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?

Nja, IVT hävdar själva att diffen ska ligga så nära 7ºC som möjligt för att få ut så hög COP som möjligt men installatörern har rätt i att området 4-10ºC funkar. Fast på detta forumet så otimerar vi värmepumpar.  --/

Sen mäter GT1 och GT9 samma sak vid radiatordrift om externa cirkpumpen är rätt inställd.

Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?

Det borde inte ta mer än 5-10 minuter innan radiatorerna börjar bli varma upptill om det inte är totalstopp.
Skrivet av: Preke
« skrivet: 04 april 2006, 19:27:54 »

Hur länge skall jag vänta med alla andra termostater stängda?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 april 2006, 13:56:39 »

Se till att dessa radiatorer är fullt öppna, både på tillopp och retur, sätt upp cirkpumpen på fullt och skruva igen alla övriga radiatorer. Ev prova att starta och stoppa pumpen några gånger, och ev pys lite på avluftningen.

Jag fick igång en radiator med taskigt flöde på så sätt efter installation.
Skrivet av: Preke
« skrivet: 04 april 2006, 11:38:31 »

Nej jag har trvårörssystem, men dessa tvåp radiatorer sitter i utrymme som är tillbyggd och det verkar vara så att rören dit är lite tunnare än övriga rör i huset. Kan detta vara orsaken till problemet? Hur kan man få igång radiatorerna?
Skrivet av: Preke
« skrivet: 04 april 2006, 11:33:48 »

Installatören säger att värdena är normala:

Så här ser värdena ut nu:

GT1                Retur rad         från 36,0
                                           Nuv 32,6
GT2                Ute                 +4
GT6                Kompress       63,5
GT8                VB                 ut 38,9
GT9                VB                 in 33,8
GT10              KB                 in 3,8
GT11              KB                 ut 0,2

Så här säger installatören om mina värden

"Dina värden ser bra ut, differensen mellan GT 8 och GT 9 är normal som den skall vara mellan 4-10 grader. GT 1 mäter samma sak men med andra värden GT8 och 9 är det som styr vår kontroll"

Har installatören rätt? Skall skillnaden inte vara ca 7 grader?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2006, 22:48:34 »

Preke:
Drifttiderna är nog helt OK, det är däremot inte OK att 2 av raddisarna inte får värme. Har du 1-rörsystem?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2006, 15:00:24 »

Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det någon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 april 2006, 12:38:51 »

9/12... du har ett stort hus och därmed strot energibehov!

Mycket kanske men helt beroende på utettemp och vilken temp den ska klara utan tillskott
Skrivet av: SW
« skrivet: 03 april 2006, 10:16:24 »

Hej

Ursäkta men jag har inte fattat vad som beskrivs i följande som Carl N säger:


"Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra."

Finns det någon länk som kan förklara t ex:  VB In och Rad Retur
och VB UT och Rad Fram.

/sw   :-[ :-[

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 april 2006, 09:40:54 »

Jag har, bortsett från den interna cirkulationspumpen/arna i vp:n, ytterligare en extern cirkulationspump som skall hjälpa till att cirkulera varmvattnet i radiatorerna.

Kan det vara så att denna externa cirkulastionspump inte behövs eller skall den "strypas" något? Kan problemet bero på att jag har två radiatorer som är "stillastående", d.v.s de får ingen  värme trots att jag luftat och "juckat" på piggarna där termostaten skall sitta?

Nej, den externa ska du inte strypa.

Vad jag kan se så har du lite för hög fart på den interna cirkpumpen, du ska hellst ha uppåt 7ºC skillnad mellan VB-in och VB-ut på VP:n. Sen ska VB-in ha samma temp som radiatorreturen, om VB-in är högre så har du backflöde genom bypassen vilket inte är bra.

Sen måste du få igång de radiatorer som inte får någon värme, om du har 2-rörsystem kan du testa att tillfälligt stänga övriga radiatorer och kolla om du får fram någon värme.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 april 2006, 23:43:05 »

Citera
När det gäller retur radiatorerna så står det så här på displayen: Temperaturavläsning  Retur RAD GT 1 Från 37  Nuv. 36

Funkar så här.. den stoppar på 37 och startar på 32 grader. Börvärdet är mitt i dvs 34,5 grader.
När den stoppar poppar starttempen upp direkt!
Bara en förklaring..

Det är viktigt på ivt att cirkulationen är optimal...du verkar ha lite större cirkulation på den interna pumpen...
Kanske Roland ser det här... han kan nog tipsa dig om det är vits att ändra. kan du kolla vad cirkulationspumparna står i för läge dom har tre lägen.

En sak med IVT som är lurig är att justera tillskottet så pumpen går optimalt vid kyla!!! Det är riktigt viktigt!
Du kan läsa lite här det finns massor om det. Men det går nog inte fixa förrän till vintern..

ex på nattlektyr!  här står det enbart om IVT
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

ex på intressanta trådar...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7503.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7487.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7464.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5659.0

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 april 2006, 22:51:22 »

Citera
Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6,

Det där måste du kolla igen! kolla när pumpen gått en bra stund...

Det är helt ok med stopp på pumpen, den ska ju inte gå mera än att du får lagom innetemp!!
 följ upp det lite över tid, det finns justeringar om man vill minska antalet starter, men upp till 25/dygn är helt ok. När det blir kallare då minskar det drastiskt ned till 0!! Då går den ju hela tiden.
Bra att du kunde sänka kurvan, då drar pumpen mindre ström. Ju lägre kurva desto bättre verkningsgrad!

Jämför med en kyl den startar massor av gånger...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 april 2006, 19:44:24 »

Returen från radiatorerna verkar väl hög, ska det inte vara 31,6?

Hur många starter per dygn har du i medel?
Skrivet av: Sture
« skrivet: 02 april 2006, 19:05:42 »

Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.
En stor fråga här på forumet är ju hur man skall minska antalet starter, man anser att de skall vara så få som möjligt för att inte slita på kompressorn. Så det bästa för kompressorn är väl att den går oavbrutet, så att antalet starter per dygn är 0. För egen del är det inget som bekymmrar mig...

Sture
Skrivet av: Preke
« skrivet: 02 april 2006, 18:13:01 »

1. Jag har en IVT Greenline Plus E11 och en vv-beredare på 300 l.  210 m hål och 350 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare etc) Vp hade en inställning när den installerades för värmen (kurvan) på 6 på den 10-gradiga skalan. Jag har nu sänkt detta till 4,3 och nu har jag vid + 3,4 grader ute och ca 20,5 grader inne värdena: Retur radiatorer 36,1, värmebärare ut 36,6 värmebärare in 31,6, köldbärare in 3,6, köldbärare ut -0,1. Kan man säga något om dessa värden. Är det några andra värden som är intressanta för driftekonomin mm. Jag tror att vp ännu inte behövt någon tillskottsenergi utan all värme kommer från värmepumpen

2. Värmepumpen gör uppehåll då och då eftersom det inte finns behov av ytterligare värme i radiatorerna eller vv-beredaren. Uppehållen är ca 20-30 min. Jag har hört att det inte är bra för en värmepump att stanna och starta för mycket.

 
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 169
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal