Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljumma element  (läst 2066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ljumma element
« skrivet: 11 februari 2017, 16:12:51 »
Hej
Var ett tag sedan men nu har jag en fundering. Har en Thermia Villa frÃ¥n 2004 som har fungerat mycket bra hittills. Men nu tycker jag att elementen inte blir riktigt varma trots att  - i slutet av en "körning" - tempen enligt mätaren ska vara 55 grader pÃ¥ framledningen och 51 grader pÃ¥ returen. Första elementet efter pumpen är nästan ljummet men det bör väl vara ganska varmt.
Timräkningen på varmvattnet har dessutom fått snurr. Nu kan den - enligt mätaren - ha gått 10 timmar på ett dygn! Helt vansinnigt eftersom total gångtid för samma dygn då ligger på 11 timmar. Kan väl knappast ha något samband med "ljumma element"? Någon som har en idé om elementen? Timräkningen på vv har för mig ingen betydelse.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljumma element
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2017, 18:49:45 »
Kolla filtret på VP , skit i det dåligt flöde kalla eller ljumna kaminer

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljumma element
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2017, 19:31:49 »
Tack, får leta efter en manual då jag inte vet var filtrena sitter.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljumma element
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2017, 21:56:45 »
Det kan mycketväl finnas samband mellan ljumna element och varmvattenkörningarna. Kolla växelventilen, den kan kärva/läcka. Sök på forumet.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljumma element
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2017, 23:33:20 »
Det är nog inte fel att kolla pÃ¥ växelventilen  samt att det ska finnas filter  1 pÃ¥ KB och 1 pÃ¥ VB , den pÃ¥ VB kan sitta i VP hoppas det är en s.k. kulventil med filter . den stänger sÃ¥ man kan öppna utan att vattnet gÃ¥r ur systemet , är det en sÃ¥dan behöver du en segersäkringstÃ¥ng inÃ¥tgÃ¥ende för att ta bort s.k. säkringen

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljumma element
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2017, 12:40:43 »
Tack för svaren. Jag tror inte varmvattenkörningen har ökat eftersom totaltimmar/dygn inte ökat. Jag utgår från att timmar under "värmepump" är total och under "varmvatten" ingår i "värmepump" som någon sorts total? Eftersom jag även har mätning på kwh-förbrukningen så ser jag att den inte har ökat i den omfattningen som timmarna på "varmvatten" ökat. Exempel: förbrukningen under "värmepump" var 11 timmar från fredag till lördag (ett dygn) och det kostade 23 kwh. Ungefär som det alltid har gjort.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!