Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hysteres och max retur
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2017, 10:22:00 »
Vet inte om jag förstår dig rätt, men problemet uppstår för mig när den har betat av integralen så att den är 0, just då har jag väl varken under eller överskott. Hur som helst står den på 0 tills VV-produktionen är klar som i mitt fall tar nästan en timme. På en timme hinner väldigt mycket hända när det är -30, och pumpen är helt omedveten om det, och det är här problemet är. Vet inte om det är rätt eller fel att använda hysteres för detta problemfall.
Men problemet är ju inte speciellt stort, händer högst ett par dygn per år...i övrigt styr den aldrig på hysteres...

Vad är rätt sätt att ställa in hysteres? Hitta rätt kurva och sedan ställa hysteres så lågt det går utan att den i normalfallet styr på den, eller...?
Anledningen varför den startar en varmvattenkörningen är att tiden är ute för varmvattenkörningen beroende hur varmt vattnet är i beredaren  (startvärdet) är under inställt värde mao startar den en ny varmvattenkörning eftersom den inte han klart föregÃ¥ende körning utan blev avbruten för värmekörning.
Kurvan.Hysteresen ska inte vara nÃ¥got problem under vintersäsÃ¥ngen under normala förhÃ¥llanden utan mer pÃ¥ vÃ¥r och hösten när temperaturen kan svänga kraftigt sÃ¥ att systemet inte hänger med men mycket beror pÃ¥  hur hög kurva du kör pÃ¥.Det är alldeles för mÃ¥nga som kör pÃ¥ för hög kurva.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2017, 10:23:16 »
Skrämmande är väl mer din okunskap gällande reglering.Jag har jobbat med det här sedan 1984 sÃ¥ jag har varit inne i en del fastigheter/villor under den tiden och bÃ¥de med olje/ved/el pannor och nu sedan 12 tillbaka med värme pumpar och under dessa Ã¥r har jag aldrig varit med om en fungerande termostater skulle göra styrningen katastrofal ,men vanlig  mer är att en termostat slutar fungera sÃ¥ man springer och skruvar pÃ¥ radiatorventilen exempel frun tycker det är och gubben ökar värmen men sÃ¥ fungerar det väl hemma hos dig med?Jag menar du skriver ofta att du ändrar pÃ¥ kurva ofta när det blir för varmt eller kallt?Är den styrningen du är ute efter?Man ska inte hÃ¥lla pÃ¥ med att ändra kurvor stup ikvartet utan man ska justera värmen frÃ¥n grunden sÃ¥ du slipper höja/sänka kurvan.

PS Läs på om hysteres istället om hur det fungerar.

Antingen har du inte läst vad jag skrivit, eller så har du inte förstått.
Eller så har jag uttryckt mig otydligt.
Det är många värmepumpar som lämnats med för hög kurva, strypande/reglerande termostater vilket gör att flödet i systemet blir lågt, och vbf stiger snabbt.
I en sådan anläggning "regleras" kompressorn av hysteres ISTÄLLET för av gradminutregulatorn, det ger många start och stopp onödigt höga temperaturer det ger dåligt COP och i extremfallen blir värmepumpen en elpanna när börvärdet går över 55 eller 65 grader som är kompressorns maxtemperatur.
Dessutom, när kompressorn stannar på hysteres så nollas aktuellt gradminutunderskott, vilket gör att huset inte tillförs tillräckligt mycket värme (om kurvan är rätt inställd).
Om du skött om anläggningar som styrs på hysteres utan att det blir kallt inne så är det ett bevis för att kurvan är för högt ställd och temperaturen regleras av termostater. (Termostaterna används alltså inte enbart som maxbegränsande)
Man kan jämföra en sådan anläggning som en halvt flytande, man kör alltså i princip "fast kondensering" med hjälp av hysteres, men reglerområdet styrs i viss omfattning av kurvan.
Termostater stryper hela tiden bort flöde, bara mer eller mindre.
Det fungerar det också, bara mindre effektivt, och med större slitage.

Termostater är helt OK att ha instrypta för att reglera bort övertemp, om man nu känner att man behöver det.
Dock helst inte mer än 30% av det totala antalet termostater, OM man inte har en arbetstank i systemet.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 11:25:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2017, 10:41:00 »
Anledningen varför den startar en varmvattenkörningen är att tiden är ute för varmvattenkörningen beroende hur varmt vattnet är i beredaren  (startvärdet) är under inställt värde mao startar den en ny varmvattenkörning eftersom den inte han klart föregÃ¥ende körning utan blev avbruten för värmekörning.
Kurvan.Hysteresen ska inte vara nÃ¥got problem under vintersäsÃ¥ngen under normala förhÃ¥llanden utan mer pÃ¥ vÃ¥r och hösten när temperaturen kan svänga kraftigt sÃ¥ att systemet inte hänger med men mycket beror pÃ¥  hur hög kurva du kör pÃ¥.Det är alldeles för mÃ¥nga som kör pÃ¥ för hög kurva.
Nu fattar jag ingenting av det du skriver...min pump räknar aldrig integral under VV-körning, tror däremot att detta har tillkommit i nyare versioner av styret men det finns inte i min från 2007. Och mitt lilla problem kommer att försvinna när jag får bufferttanken inkopplad och helt nytt styr till VPn...
Jag kör på Kurva 28, så för hög tror jag knappast den är...däremot så kör jag på max A1 integral som på min styr-version är 99 så det gör att lägre hysteres kan jag inte ställa...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2017, 10:45:52 »
Vet inte om jag förstår dig rätt, men problemet uppstår för mig när den har betat av integralen så att den är 0, just då har jag väl varken under eller överskott. Hur som helst står den på 0 tills VV-produktionen är klar som i mitt fall tar nästan en timme. På en timme hinner väldigt mycket hända när det är -30, och pumpen är helt omedveten om det, och det är här problemet är. Vet inte om det är rätt eller fel att använda hysteres för detta problemfall.
Men problemet är ju inte speciellt stort, händer högst ett par dygn per år...i övrigt styr den aldrig på hysteres...

Vad är rätt sätt att ställa in hysteres? Hitta rätt kurva och sedan ställa hysteres så lågt det går utan att den i normalfallet styr på den, eller...?

Tror inte Måle har förstått ditt problem, för han svarar på "fel" fråga.
Att Thermia stoppar efter tappvarmvattenvärmning i just de fall du talar om, när det inte finns ett tillräckligt stort gradminutunderskott är ju inget fel i sig, det man hade kunnat önska vore ju dock att den gick över till radiatorvärme automatiskt om kompressorn gick för värmeproduktion INNAN den började värma tappvarmvatten, även om gradminuterna ligger nära 0.
Rent logiskt borde den göra det, men där har man gjort en tankegroda när man designade styren, eller så var det för komplicerat för den enkla styrdatorn att ta hänsyn till detta.

Att "använda" hysteresen för att tvinga den igång snabbare när vbf ligger långt under börvärde är OK som ett sätt att komma runt "missen" i styrdatorn.
Det jag tidigare skrev om att den nog skulle starta även om du satte den på 17 grader var bara baserat på att börvärdet nog är högt vid -30 grader (kanske 50°C?) och framledningen rimligen ligger nära rumstemperaturen om värmepumpen gjort tappvarmvatten i en timma.

Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?
Hur många gradminuter "skapar" den när den tvångsstartar kompressorn?

I hus där den klipper pÃ¥ hög temp vbf sÃ¥ kan hysteres orsaka att det blir för kallt inne, detta beror pÃ¥ att  OM gradminuterna nollas sÃ¥ kommer det succesivt att bli för kallt i huset eftersom det FINNS ett gradminutuderskott som aldrig uppfylls.
Nu gäller ju detta mest jdf och de som har samma problem som honom.
Ditt problem som bara finns efter tappvarmvattenvärmning är annorlunda, och då kan du som sagt få lite hjälp av hysteres "nedåt", vilket inte stör regleringen på samma sätt.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 10:49:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Hysteres och max retur
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2017, 10:52:20 »
Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?

Thermia nollar också gradminuterna då den tvångsstyr av. Det är det jag menar med "integralskuld" eftersom den inte lyckas jobba ifatt. I mitt fall så är det i praktiken inget problem, har i alla fall inte varit det denna vinter, för dels så händer det väldigt sällan och när det händer så har den betat av en stor del av integralen så det märks inte ens på temperaturen i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #20 skrivet: 03 februari 2017, 10:56:10 »
OK, ja - ligger man tillräckligt "nära" så märks det ju knappast, men rent allmänt så skall en värmepump ALDRIG stanna på hysteres, då är det nåt knasigt i styren, eller installationen.
Egentligen borde värmepumpen larma varje gång den stoppar på hysteres, för då är det något som är galet.

Det är helt huvudlöst av Thermia att ha ett så lågt default värde på hysteres, men jag tror att de höjt det lite på senare modeller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #21 skrivet: 03 februari 2017, 10:58:41 »
Tror inte Måle har förstått ditt problem, för han svarar på "fel" fråga.
Att Thermia stoppar efter tappvarmvattenvärmning i just de fall du talar om, när det inte finns ett tillräckligt stort gradminutunderskott är ju inget fel i sig, det man hade kunnat önska vore ju dock att den gick över till radiatorvärme automatiskt om kompressorn gick för värmeproduktion INNAN den började värma tappvarmvatten, även om gradminuterna ligger nära 0.
Rent logiskt borde den göra det, men där har man gjort en tankegroda när man designade styren, eller så var det för komplicerat för den enkla styrdatorn att ta hänsyn till detta.

Att "använda" hysteresen för att tvinga den igång snabbare när vbf ligger långt under börvärde är OK som ett sätt att komma runt "missen" i styrdatorn.
Det jag tidigare skrev om att den nog skulle starta även om du satte den på 17 grader var bara baserat på att börvärdet nog är högt vid -30 grader (kanske 50°C?) och framledningen rimligen ligger nära rumstemperaturen om värmepumpen gjort tappvarmvatten i en timma.

Vet inte hur det är på Thermia när hysteres går in, på Nibe så nollas ju gradminuterna när hysteres klipper kompressorn, gör det inte det på Thermia?
Hur många gradminuter "skapar" den när den tvångsstartar kompressorn?

I hus där den klipper pÃ¥ hög temp vbf sÃ¥ kan hysteres orsaka att det blir för kallt inne, detta beror pÃ¥ att  OM gradminuterna nollas sÃ¥ kommer det succesivt att bli för kallt i huset eftersom det FINNS ett gradminutuderskott som aldrig uppfylls.
Nu gäller ju detta mest jdf och de som har samma problem som honom.
Ditt problem som bara finns efter tappvarmvattenvärmning är annorlunda, och då kan du som sagt få lite hjälp av hysteres "nedåt", vilket inte stör regleringen på samma sätt.
Jag kör på så låg kurva (28) så därför tror jag att jag måste hålla Hysteres lägre än 17, vid -30 så har bara en FL 40 grader.
När den tvångsstartar vill jag tro att den lägger till -100 (eller -99) på integralen. Tvångsstopp har jag aldrig sett...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #22 skrivet: 03 februari 2017, 11:01:11 »
OK, så länge den inte stoppar på hysteres kan du köra på som du gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #23 skrivet: 03 februari 2017, 11:35:06 »
Mitt svar försvann visst sÃ¥ här kommer det igen  :)
Jag anser det huvudlöst att ha ett hysteresvärde högre än 5K.    GÃ¥r man högre än det sÃ¥ kan ju lika gärna köra fast kondensering.  Thermia borde gÃ¥ tillbaka till de 8k de hade förr och
hellre sänka det ännu mer än att öka det .


Termostater är intressant.  Jag arbetar just nu pÃ¥ ett sjukhus och där har man radiatorer styrda via separata motoriserade termostater pÃ¥ samtliga radiatorer.  Flera tusen alltsÃ¥.  Har VVS/Styr konsulterna som räknar ut detta fel ?   Fungerar inte den VP pÃ¥ 800 kw i kyleffekt och det värme/kyl lager den koppls till som den skall nu ?

Konsulterna här är jätteduktiga , eller sÃ¥ trodde jag iaf.  Borde man istället skrota all denna styr alltsÃ¥ ?
Redigera inlägg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #24 skrivet: 03 februari 2017, 12:25:34 »
Ja, med tillräckligt stor volym kan man köra med 1 grad i hysteres.  :D

Termostater är perfekta i stora system där det är omöjligt att göra alla nöjda med en fast instrypning och en viss tempratur, och där man kör med onödigt hög kurva så att alla skall KUNNA göras nöjda.

Anledningen till att jag radera ditt inlägg är för att:

1. Dina svar har inget med ämnet att göra.
2. Du skrev inlägget för att du vill trolla.

Fortsätter du trolla så raderar jag och sedan bannlyser jag dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2017, 12:33:14 »
Termostater fungerar exakt likadant oavsett hur stort huset är.

Och hur är det smartare att ha en hysters i maskinen pÃ¥ över 10 k   isätllet för att tex komplettera med en tank  som möjliggör drift med under 5k hysteres. Eller att välja en lite mindre maskin med lagom effekt gentemot systemet ?

Att Thermia ökar pÃ¥ hysteres inställningen beror ju att folk vill ha mer o mer effekt och mer o mer borrhÃ¥l.  Tex i detta forum är ju 10kw 200m borrning std svaret.   Oftast blir nu min 10:a en 11,5:a och vi mÃ¥ste öka hysteres för att ens fÃ¥ maskinen att gÃ¥.

Bättre att säkerställa driften och optimera den så som på tex detta sjukhus ( där e gjort det genom att ha lite installerad VP effekt vilket kräver mindre flöden ) eller som tex Cougar gör genom att där det behövs montera en lite tank.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #26 skrivet: 03 februari 2017, 12:37:03 »
Ja, det är inte fel med större volym.
Över värmepumpens livslängd går det ungefär på ett ut rent ekonomiskt, men om man vill komplicera anläggningen med en tank, och har plats för den så har jag inga problem med det.

Men nu var det ju inte det vi diskuterade i detta ämne.
Sluta trolla nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #27 skrivet: 03 februari 2017, 14:46:44 »
Hur lÃ¥ng extra livslängd har du räknat med dÃ¥ pÃ¥ vp med tank som jobbar närmare börvärde  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #28 skrivet: 03 februari 2017, 15:06:43 »
Som sagt, det var inte det tråden handlade om, och detta med tank eller inte har ju avhandlats i många år, de beräkningar finns säkert om du söker.
Men rent generellt är det ju några procent längre livslängd jag räknar med, kanske ett par år.
Men det gäller ju bara om allt är korrekt injusterat, ligger kurvan högt, och man låter termostater reglera värmen (som många vill ha det) så blir ju livslängden inte bättre alls jämför med ett fast instrypt system som mitt, helt utan termostater.
Jag vidhåller att det är tveksamt om det lönar sig att betala för tank och extern cirkpump, men håller med om att det teoretiskt gör anläggningen aningen bättre om den justeras in perfekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #29 skrivet: 03 februari 2017, 15:14:53 »
När man läste ditt inlägg fick i alla fall jag intrycket att du visste hur mycket längre vp skulle hÃ¥lla med tank därav min frÃ¥ga. Sen tror jag det är väldig fÃ¥ som vill ha för hög kurva och reglera med termostater man kan nästan tro att du trollar när du skriver det  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!