Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FVXS25/35F vs FTXL25G  (läst 7506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yaome

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
FVXS25/35F vs FTXL25G
« skrivet: 04 november 2009, 14:13:22 »
Jag har tittat på ganska många olika llvp men fastnat för Daikin pga hög bibehållen effektivitet (COP) över stora temperaturintervall och gott rykte, inte minst bland installatörer/återförsäljare. Valet står mellan FTXL25G i trappan alternativt FVXS25 el 35 "under" trappan.

Angivet COP för FVXS25 är 4,30 och för FVXS35 3,69. Är det någon som kan bekräfta att denna relativt stora skillnad enbart beror på maskinernas olika nominella effekt och att maskinerna vid samma uteffekt kommer att arbeta med samma COP?

Är det stor skillnad på värmespridningsförmåga mellan golv resp väggmodell?
Jag vill kunna värma delar av både ovanvåning och bottenvåning, är någon av modellerna mer lämpad att sprida värme på 2 olika våningsplan?

Se där, nu kommer årets första snöflingor här i södra skåne... passar ganska bra att införskaffa värmepump då ju ;) Tacksam för alla svar och tankegångar!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #1 skrivet: 04 november 2009, 15:39:37 »
Se där, nu kommer årets första snöflingor här i södra skåne... passar ganska bra att införskaffa värmepump då ju ;)

Näe, ingen snö... Är du säker pÃ¥ att du verkligen befinner dig i SkÃ¥ne??  tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad yaome

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #2 skrivet: 04 november 2009, 20:05:20 »
Inte var det mycket att skryta om men om det inte var grannen som skakade duntäckena så var det allt lite snö i luften...

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #3 skrivet: 05 november 2009, 16:04:44 »
Tja !
Är själv på väg att investera i en Daikin llvp och har under senaste tre veckorna spenderat måga timmar i att sätta mig in i denna bransch. Var senast i förra veckan på öppet hus hos Daikin Sweden AB.

Har själv velat mellan golvmodell contra väggmodell.Vad gäller frågan om värmespridning så har flera installatörer betonat att väggmodellerna har bättre värmespridning jmf med golvmodellen. "Kastlängden" är längre. Dessutom ger XL högre effekt jmf med golvmodellerna vilket i mitt fall är viktigt att jag i största utsträckning kan ersätta mina 7kw elradiatorer. Jag kommer att sätta en väggmodell lågt (3-4 dm över golvet).
Daikins golvmodeller har bara funnits några år och det är möjligt att man kommer att kunna komma upp i bättre prestanda i nästa versioner. Men till dess kommer jag att hålla till godo med väggmodellen XL.

Mvh

Allis

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #4 skrivet: 05 november 2009, 17:22:16 »
Inte var det mycket att skryta om men om det inte var grannen som skakade duntäckena så var det allt lite snö i luften...

Jo, jag hade faktiskt lite pÃ¥ rutan i morse.  ºC
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad yaome

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #5 skrivet: 06 november 2009, 12:38:07 »
Tack Allis, för dina synpunkter angående värmespridning. Jag har tyvärr ingen bra plats att placera en väggmodell lågt. Håller också med dig om att man hade velat se lite högre maxeffekt för Daikins golvmodeller men eftersom vädret här nere i Skåne är relativt gynsamt ur uppvärmningshänseende så räcker 5kW ganska långt, har dock ingen föreställning om att kunna värma 100% av mina 190kvm.

Är det någon som kan sprida lite klarhet i mina frågor ovan angående skillnaderna i COP för FVXS25/35?

Utloggad 5° snö och kallt upp till knäna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #6 skrivet: 14 november 2009, 07:10:42 »
Vet inte men kolla på 25/35 FTXL de har
 respektive 4,42 respektive 4,35 i cop

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #7 skrivet: 09 december 2009, 23:56:50 »
Satte själv in en FVXS35 idag och är nöjd sÃ¥ här lÃ¥ngt  ;D, tyst och fin och riktigt skönt att ha en golvinnerdel efter att ha levt med en vägg-dito i fyra Ã¥r. Väggalternativen är ruskigt fula.

Tyst och bra aggregat också, märks knappt att den är igång o då kör vi ändå rätt bra med värme. Jmft med vår tre-fyra år gamla FUJI-pump så är Daikinen ett lyft, låter mkt mindre än den gamla pumpen som nu är förpassad till källaren och fortsätter sin trogna tjänst där, förhoppningsvis i några år till. Daikin känns som kvalitet rakt igenom. Dessutom med veckoprogram och fem års garanti, vilket jag tycker var värdefullt. Ett plus för att det blåser skönt varmt på golven också. Återkommer med siffror över förbrukning.

160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #8 skrivet: 10 december 2009, 08:40:16 »
Satte själv in en FVXS35 idag och är nöjd sÃ¥ här lÃ¥ngt  ;D, tyst och fin och riktigt skönt att ha en golvinnerdel efter att ha levt med en vägg-dito i fyra Ã¥r. Väggalternativen är ruskigt fula.

Tyst och bra aggregat också, märks knappt att den är igång o då kör vi ändå rätt bra med värme. Jmft med vår tre-fyra år gamla FUJI-pump så är Daikinen ett lyft, låter mkt mindre än den gamla pumpen som nu är förpassad till källaren och fortsätter sin trogna tjänst där, förhoppningsvis i några år till. Daikin känns som kvalitet rakt igenom. Dessutom med veckoprogram och fem års garanti, vilket jag tycker var värdefullt. Ett plus för att det blåser skönt varmt på golven också. Återkommer med siffror över förbrukning.



Välkommen till klubben!  Thumbsup

Vår FVXS35 har rullat i drygt ett år nu och bortsett från ett installatör-relaterat problem är vi jättenöjda! Som du säger är det skönt att slippa ha en ful klump på väggen när man kan "gömma" en golvmodell under t.ex. ett fönster!

Ska bli kul att höra dina erfarenheter som kan jämföra med en annan pump ni hade innan!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #9 skrivet: 10 december 2009, 09:53:47 »
Som du säger är det skönt att slippa ha en ful klump på väggen när man kan "gömma" en golvmodell under t.ex. ett fönster!

Det går ju iofs att sätta en vanlig innedel lågt också som alternativ. Blir kanske inte lika snyggt men funkar lika bra i princip och med fördelen att det brukar bli lite billigare än en golvmodell.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #10 skrivet: 10 december 2009, 13:59:07 »
Som du säger är det skönt att slippa ha en ful klump på väggen när man kan "gömma" en golvmodell under t.ex. ett fönster!

Det går ju iofs att sätta en vanlig innedel lågt också som alternativ. Blir kanske inte lika snyggt men funkar lika bra i princip och med fördelen att det brukar bli lite billigare än en golvmodell.

Yes - och det är kanske den smartaste lösningen... Den enda nackdelen jag ev. kan se med det är om man vill köra AC. På golvmodellen kan man välja att använda enbart det övre utblåset och då kan man få kalluften riktad uppåt. För mig kvittar detta iofs. efterssom värmepumpen ändå inte sitter på den våning där jag skulle behöva kyla...

Sen ska det enligt vad jag har förstått (läs: vad säljaren berättade) vara några andra fördelar med golvmodell som bättre filter då filter area kan göras större och därmed mer finmaskiga. Skilladerna där är säkert försumbara.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #11 skrivet: 10 december 2009, 17:34:42 »
Jo AC är ju nackdel, och det har man då tänkt på för golvmodellen alltså.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #12 skrivet: 12 december 2009, 22:25:33 »
Hej!
Fick min väggmodell (Daikin FTXL 25) installerad pÃ¥ lÃ¥g höjd, ca 4dm över golvet för fyra dygn sedan.Öppen planlösning i tvÃ¥ plan pÃ¥ totalt 115 kvadrat men vi lider snarast av för varmt i huset  studs. Erfarenheten hittills är att det blir betydligt varmare golv med den lÃ¥ga placeringen och att den hÃ¥ller värme grymt bra. Snarare högre temperatur än inställt pÃ¥ nedervÃ¥ningen!! Enda nackdelen sÃ¥ lÃ¥ngt med lÃ¥g placering av väggmodell är blÃ¥set men varma golven överväger so far... Daikinkvalitet känns riktigt bra nu och veckotimerfunktionen är super efter mina behov-

Allis

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #13 skrivet: 13 december 2009, 19:45:04 »
Vad var det för installatör-relaterat problem? Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Vad gäller skillnad i kastlängder, COP o annat mellan golv o väggmodell sÃ¥ är jag övertygad om att det är marginella skillnader. Det man ev. vinner i kastlängd pÃ¥ ett väggaggregat tror jag att man förlorar i högre ljudvolym etc. Vi har drygt 160 m2 i totalt 4 plan som värms av tvÃ¥ pumpar – en tre-fyra Ã¥r gammal FUJI i källaren o alltsÃ¥ den nya Daikinen i det nedre vardagsrummet,  o stöd av tre 800 w radiatorer med elektroniska termostater i sovrummen.

I övrigt gamla energislukande vitvaror, el-värmegolv i två badrum, stort hörnbadkar samt mekanisk frånluftsventilation, dock treglasfönster med U 1,2 o lågenergilampor i hela kåken. Som det är nu ligger vi på en årsförbrukning på drygt 18000 kwh per år inkl. hushållsel, alltså ca 12 000 - 13 000 kwh för värme o varmvatten. O då har vi investerat totalt 35 000 kr i värmepumpar o nya radiatorer - att jämföra med den bästa offert på 165 000 kr vi fick för total konvertering till vattenburet o bergvärme. Vi ligger säkert ett par tusen högre i årskostnad än bergvärmealternativet - å andra sidan har vi räknat hem investeringen på tre-fyra år. Att räkna hem den extra investeringen för bergvärme skulle ta oss ytterligare 40 år.

Kvar att göra är att byta vitvaror till nya energiklass A samt skrota den 35 år gamla vattenberedaren å få in en ny mer energisnål o samt sätta in en ny effektiv kamin där tilluft tas utifrån. Lägg på en tilläggsisolering av vindsbjälklaget så är en årsförbrukning på 13-14 000 kwh inkl hh-el inte vara orealistiskt, dvs ca runt 9000 kwh för uppvärmning.

 

[/quote]

Välkommen till klubben!  Thumbsup

Vår FVXS35 har rullat i drygt ett år nu och bortsett från ett installatör-relaterat problem är vi jättenöjda! Som du säger är det skönt att slippa ha en ful klump på väggen när man kan "gömma" en golvmodell under t.ex. ett fönster!

Ska bli kul att höra dina erfarenheter som kan jämföra med en annan pump ni hade innan!
[/quote]
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: FVXS25/35F vs FTXL25G
« Svar #14 skrivet: 14 december 2009, 08:19:55 »
Vad var det för installatör-relaterat problem? Alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Läckande rörkoppling som resulterade i kylmedelsbrist... Några veckor utan värmepumpen fick en att åter känna vilken komfortskillnad det är med l/l-vp jämfört med element. Svinkalla golv och ojämn värme... Nu är den dock tillbaks i full fart igen och med en helt rengjord och "antibakteriebehandlad" innedel som plåster på såren från leverantören för att den stått still.

//Palmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!