Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög Ts-tid??  (läst 17935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hög Ts-tid??
« skrivet: 13 februari 2007, 22:40:32 »
Hej! Jag har läst lite i forumet för att få lite info om hur en Bergvärmepump ska "fungera". Men nu måste jag ställa lite frågor till "någon" som förstår sig på eländet.
Jag har en Nibe Fighter 1215-7 som jag inte är speciellt nöjd med, den togs i bruk 2/8-05 här lite Driftsinfo: Vp-start = 12034, VP-tid = 7629, TS-tid = 1423, Kurva 9, VB-r 38 (53), VV start 44 (44), KB-f -1, KB-r -4 (-10)  detta avläst 3/2-07!!   Ã„r detta normalt!!   Har inte själv pillat pÃ¥ nÃ¥gra inställningar dÃ¥ jag inte är sÃ¥ haj pÃ¥ skiten.  Huset är pÃ¥ ca 190m2

Jag tycker det är kallt i huset vissa dagar när det blir nÃ¥gra minusgrader ute, alla termostarer är öppna för fullt (enl Nibe anvisning)   men ändÃ¥ kan det vara 18grader i vissa rum när man vaknar.   

Jag har haft Fryslarm 3-4 gÃ¥nger (06-07) har haft installatören + Nibe själv ute hos mig 6-7 gÃ¥nger.   Fryslarmet var nÃ¥gon "skit" som satt i ett filter pÃ¥stÃ¥r dom.

Rätt som det är går den på Elpatron (Ts) när det är 0 till +grader ute ?? Hur är det möjligt??

Jag har ifs 2 glasfönster i huset men ändÃ¥?, när jag körde med elpannan sÃ¥ kunde jag ha 22 grader inne sÃ¥ varför kan man inte fÃ¥ det nu?  tidigare förbrukning ca 29.000 kwh   nu 06 ca 22.000 kwh     Ganska sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n deras energiberäkning!!! (vilken man inte ska gÃ¥ efter, det vet jag).

Hur som helst: problemen kvarstår och Nibe och Installatören kommer väl att bosätta sig i garaget under 07 för att trimma in min anläggning så att jag slipper äga sveriges dyraste varmvattenberedare!!!


Tack för synpunkter/svar och hjälp!!






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 08:25:25 »
Problemen är flera:

Ett Ã¥rsbehov pÃ¥ 29 MWh/Ã¥r ger att du är pÃ¥ gränsen mellan en 7 och 8,5 kW modellen och i gränsfall bör man alltid ta den större modellen. Men eftersom dina radiatorer verkar vara klent dimensionerade sÃ¥ skulle en större VP inte funka sÃ¥ bra den heller. Slutligen sÃ¥ har du minusgrader pÃ¥ KB-in vilket gör att jag tror att borran är klen den med.  :'(

Du kan ställa installatören till svars via SVEP om besparingen enligt kalkylen inte stämmer:

http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Ska du göra något åt det hela så kostar det pengar men du skulle behöva större radiatorer, ett borrhål till eller komplettera med en markslinga, samt en storlek större VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 22:03:16 »
Tack för svaret.

Men jag blev inte så mycket klokare :-) Hur kan radiatorerna vara klena när de fungerat förr?? OK det kostade mycket ström, men det var varmt.
Borran? är det borrdjupet du menar? det måste väl installatören/Nibe veta vad som krävs för borrdjup för att det ska fungera.

Jag tänkte nästan att det var något fel på "hålet" eftersom elpatronen sätter in så fort det blir temp. förändringar, att det sedan inte blir riktigt varmt 24H om dygnet kanske beror på att det skulle behövas en storlek större. vad vet jag.

Hur som helst....Jag anser mig lurad!!
Jag tänker inte betala en krona mer för att få ordning på Vp:n
Betalar man för en bil vill man ju inte få en moped.

Vad skulle du gjort??

Tack än en gång.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 22:48:02 »
börja med att tvinga hem installatören för en riktig genomgång både av anläggning o till dig som användare.Hur djupt hål har dom borrat?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 23:19:33 »
Ang radiatorerna.. viktigt att dom är av rätt typ sk lågtemptyp.
Om du har lust kan du läsa på lite, det kan va bra om du ska stångas med inst och tillverkare.

Om radiatorer och konvertering.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html

Sen finns det mera under thermia finns skrivet om optimering, NIBE funkar lika ungefär. Men du som kund kan kräva det av inst. men det skadar inte att luska själv

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2682.0.html

Hoppas verkligen att du kan få hjälp, jag skulle va förtvivlad om inte förbrukningen sjönk under halva tidigare. Men då gäller det iofs att grundförutsättningarna är bra.

Du kanske kan delge oss en del ur kalkylen?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 07:11:44 »
Tack för svaret.

Men jag blev inte så mycket klokare :-) Hur kan radiatorerna vara klena när de fungerat förr?? OK det kostade mycket ström, men det var varmt.

Värmer man med olja eller el spelar radiatorernas storlek minde roll men med värmepump måste man ha lågtempsystem.

Citera
Borran? är det borrdjupet du menar? det måste väl installatören/Nibe veta vad som krävs för borrdjup för att det ska fungera.

Tyvärr så räknar många installatörer snålt på borrdjupet, antagligen för att hålla kostnaden för installationen nere, men det får man betala efteråt i högre driftkostnad. Installatörer brukar inte informera om detta.

Citera
Jag tänkte nästan att det var något fel på "hålet" eftersom elpatronen sätter in så fort det blir temp. förändringar, att det sedan inte blir riktigt varmt 24H om dygnet kanske beror på att det skulle behövas en storlek större. vad vet jag.

Hur som helst....Jag anser mig lurad!!
Jag tänker inte betala en krona mer för att få ordning på Vp:n
Betalar man för en bil vill man ju inte få en moped.

Vad skulle du gjort??

Tack än en gång.

Hoppas du har kvar kalkylen du fick av installatören, på den ska de framgå drivenergi för kompressorn respektive behov av eltillskott samt besparing. Den viktigaste siffran är besparingen, stämmer detta illa med din uppmätta besparing så har du underlag för en reklamation, skillnaden måste dock var betydande.

I första hand kan du då påtala skillnaden mellan kalkylen om din faktiska besparing för din installatör, funkar inte detta så får du gå vidare till SVEP:s reklamationsnämd.

Har du ingen kalkyl kvar från din installatör så vet jag inte om du kan göra något.  :'(
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 07:13:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 09:00:43 »
Om 29 000 kWh/år var totalförbrukningen inkl. hushållsel borde huset kräva ca 24 000 kWh/år för uppvärmning. 7 kW är då inte fel storlek. Förbrukningen verkar låg i förhållande till husets storlek, tyder på välisolerat hus. Kan inte NIBE tillräckligt bra för att bedöma om det stämmer med kurva 9. Det är i alla falla märkligt att tillsats behövs från noll grader. Skulle ha gissat på -7 med tanke på pumpstorlek och årsbehov.

-1 pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vid kontinuerlig drift är lite väl lÃ¥gt i mellersta och södra Sverige. I norra Sverige är det rimligt att dimensionera sÃ¥, i annat fall blir det orimligt djupt borrhÃ¥l som krävs. 

Sen tycker jag det är för tidigt att döma ut installationen. 22000 kWh för 2006. Men elpannan gick ju fram till augusti. Bara januari brukar vara 1/6 av årsbehovet värme och januari 06 var elpanna.

För att få en värmepump att fungera optimalt måste man lära sig hur den fungerar och följa den under en längre tid. Det kommer man inte ifrån. Du måste "bli haj på skiten". De flesta brukar upptäcka att man har bra timpenning för det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 12:28:13 »
Om 29 000 kWh/år var totalförbrukningen inkl. hushållsel borde huset kräva ca 24 000 kWh/år för uppvärmning. 7 kW är då inte fel storlek.

Om detta stämmer håller jag absolut med, trodde siffran var exklusive hushållsel.

Clazze: Vad har du för diff VB (VB-ut minus VB-in) då kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 12:55:25 »
VB-f under drift då?

Termostaterna öppna men... är det flöde i radiatorerna? och deltaT på ca 6-7 grader över dom?

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2007, 20:26:31 »
Hej igen!
Som ni förstår så är jag inte så "haj" på dessa tekniska fakta ni ger mig.
Det sägs att vissa har tummen mitt i handen, jag brukar säga mitt i armhålan!! :D

#Jo.... borrhålet skall vara 142m med mycket vatten?

#Lågtempurerat system det skulle jag nog tro att det är, har för mig att installatören sa något om det.

# 29000kwh är, var med hela kittet -04 (enl. Elbolaget skulle det gått åt 31000kwh) med 29 blev det.

# tidigare har det gått på Olja knappt 3kbm / år

# Energiberäkningen: Drivenergi värmepump - 8613 kwh/år
                             Tillsatsenergi netto      - 483 kwh/Ã¥r
                             Tillsats energi (El 95%) - 508 kwh/Ã¥r
                             Rek.tillsats effekt  5.5kw
                             Energiförbrukning el brutto - 9121 kwh/Ã¥r
                             Inomhus temp   21 grader , sol&personvärme täcker frÃ¥n 17 grader ????
                             Värmepumpen täcker till ca -6 grader !!!!!!!!!
                             Ã…rsmedel temp. 7,2 grader
                             Dimensionerad utetemp -21 grader
                             Framledningstemp vid DUT 50 grader
                             Returledningstemp vid DUT 40 grader
                             Aktiv borrhÃ¥lslängd  137 m   (blev 142m)
                             Specifikt energiuttag 173 kwh/m
                             Specifikt effektuttag  43 w/m
                             Lambdavärde 3.0 w/mk
                             Köldbärar temp in (medel) -0,7 c
                             Köldbärare temp diff   3 c

Om detta säger er något.....det jag kan förstå är att pumpen inkl elpatron skall dra ca 10000Kwh + hushållsel ca 6000 kwh alltså ca 16000 kwh totalt ??

# idag när man kom hem från jobbet och gick ut till garaget där åbäket står, så gick den på el, alltså ts lampan lyser grönt!! det var då ca 1 grad plus ute. Vansinnig stängde jag då av tillsats strömmen genom att trycka en gång på driftläges knappen, tryckte ännu en gång så att cirkulationspumpen stannade och väntade en liten stund. sedan tryckte jag igång allt ihop igen på samma knapp (alltså normalläge) med ts tillåtet. Jag vet att man kan köra med läget "ej tillsatsvärme" men det ska man väl inte behöva göra? vad händer då om det skulle bli -25 på natten?

# Men mina antalet starter(12037) och ts (1426 nu)är inte det väldigt mycket om jag läser vad andra har här på forumet??

# AngÃ¥ende att sätta sig in i hur det fungerar. Jag/Vi valde bergvärme för det skulle vara praktiskt taget underhÃ¥llsfritt enligt diverse nätsidor.  Om jag hade velat agera "handyman" i garaget sÃ¥ hade jag nog valt pelletsbrännare el nÃ¥got liknande.

Jag önskar att jag valt luftvärmepump, kunde köpt en hel pall och haft 26 grader inte samt pengar över till Pina colada!!


Ursäkta om det blev lite långt.
Ha en skön kväll i värmen, förtillfället så brummar den på som den ska.....jag njuter..









Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2007, 20:43:11 »
3 m3/år olja, det är vad mitt hus också skulle ha dragit om pannan inte hade varit tilläggsisolerad. Tyder också på en så där 23000 kWh/år för uppvärmning.

Offertens -6 grader vid 21 grader inne utan tillsats köper jag.

Var i landet ligger huset?

Tiden från augusti till nyår är ungefär 40 % av ett års värmebehov inkl. varmvatten. Elförbrukningen borde då bli:
Hushållsel 6000
Elpannna jan-aug 60 % av 24000 = 14400
Värmepump 40% *0,3*24000= 3000 (antar värmefaktor 3,33)
Summa för 2006 blir 23000 kWh

Vad är det då för fel med 22000 kWh för 2006?
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 20:44:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2007, 21:00:39 »
Jag kan tala om vad jag reagerade på:
VP tid= 7629 TS tid= 1423

Energitäckning = 1-1423x6/(1423x6+7629x7)=0,86 eller 86 % energitäckning.  :o

Enligt kalkylen skulle energitäckningen ligga på 1-508/(508+8613x3,3)= 98 %

Något är allvarligt fel på din VP, vad är diff VB (VB-ut minus VB-in) då kompressorn går?
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 21:03:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2007, 21:11:54 »
Hej
Till Roland:
VP installerades Aug-05!!!! alltså den har gått från Aug05- nutid.
Jan 06- Jan-07 har alltsÃ¥ Vp:n varit i drift, det är den tiden jag menar med Ã¥rsförbrukning 06. AlltsÃ¥ ingen elpanna ibruk, eller menar du Ts-tiden som elpanna?  Huset är beläget i Västergötland

Hur som helst. Det är inte att det gÃ¥tt Ã¥t 22.000kwh/06 som är det största problemet ,jag kunde ju ha valt att stänga av tillsats-strömmen och levt med lägre inomhus temp (ca10grader varmt).  Utan att den mer eller mindre gÃ¥r pÃ¥ elpatron (TS) oavsett Ã¥rstid utan att fÃ¥ 21 grader inomhus Ã¥ret om, samt diverse driftstopp typ fryslarm, hp/ms larm  utan att de hittat nÃ¥got fel


Tack//








Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2007, 21:24:30 »
Hej
till Carl N

Vad menar du med diff VB?? Vart står det?

Nu när jag tittar på menyn lyser samtliga 4 lampor (ts inkopplad) varmvattenladdning pågår!
följand driftinfo: Vb fram 51 (vv), varmvatten 50, utetemp 0grader, Vb-r 41(53), vv start 49(44), kb-f -1 grad, kb-r -3 grad (-10), VB diff VP 13 grader, Diff VP-TS 3 grader.    Är det de sista du menar??

Tack //




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2007, 21:30:17 »
Hej
till Carl N

Vad menar du med diff VB?? Vart står det?

Nu när jag tittar på menyn lyser samtliga 4 lampor (ts inkopplad) varmvattenladdning pågår!
följand driftinfo: Vb fram 51 (vv), varmvatten 50, utetemp 0grader, Vb-r 41(53), vv start 49(44), kb-f -1 grad, kb-r -3 grad (-10), VB diff VP 13 grader, Diff VP-TS 3 grader.    Är det de sista du menar??

Tack //


Vänta tills VP:n går över till radiatordrift och läs av VB-fram och VB-r. Skillnaden ska vara ca 7 ºC. Är den mindre än 5 ºC så måste du öppna nedre luckan och ställa ner farten på cirkpumpen som är längst fram. Uteffekten blir sämre med för hög fart på denna cirkpump (vilket inte alla installatörer begriper).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!