Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bervärme + vattenmantlad kamin  (läst 15800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #15 skrivet: 10 augusti 2013, 12:55:45 »
Det ÄR en dålig affär att ha en eldstad i huset, veden är dyr (eller värd pengar om du säljer den), och det kostar att sota skorstenen.
Dessutom allt slit med veden, och skärpet.
Om det är pengarna du är bekymrad om är det mycket bättre att panta flaskor, plocka bär, fiska eller nåt annat som ger en högre avkastning.

Tycker du att det är kul att elda blir det en annan sak, då får det ju kosta, både i tid och pengar.
Nu är ju detta ett värmepumpsforum, så du får ta denna typ av kommentarer på rätt sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #16 skrivet: 10 augusti 2013, 12:58:18 »
Vart hittar man ved som är dyrare än elpatron  Sc:,h Kan nog köpa 45*95 pÃ¥ byggmax och göra ved av utan att gÃ¥ back ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2013, 13:05:40 »
Grejen är väl att om man lägger ihop ved + sotare + kaminens avskrivning + arbete så får man rätt mycket elpatrons-el för den pengen.

Men det kan vara mysigt med en brasa. :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #18 skrivet: 10 augusti 2013, 13:08:36 »
Kan du inte utveckla din värdefulla kommentar från igår istället Rickard? Du var inne på att jag kunde koppla in kaminen på returen till VP. Kan jag använda cirkpumpen i VP även när VP inte används för värmealstring ut till radiatorerna? Hur varmt vatten kan jag låta gå genom VP utan att den tar skada? Eller ska jag ändå koppla bort VP manuellt med kulventiler från kretsen när jag eldar?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #19 skrivet: 10 augusti 2013, 14:18:06 »
Det blir sällan bra om man försöker komma undan enkelt och billigt. Visst kan du göra som Richard skriver. Att ha massa manuella ventiler att slÃ¥ av och pÃ¥ blir ju bara jobbigt. Jag har själv vattenmantlad kamin. Men att tjäna pengar pÃ¥ den är sÃ¥ fall väldigt lÃ¥ngsiktigt. Hur mycket eltillskott har du pÃ¥ ett Ã¥r?  Jag lÃ¥g pÃ¥ ca 3-4000 kWh eltillskott innan. Men jag installerade vattenmantlat mest för att vi ändÃ¥ ville ha en kamin för att vi tycker det är mysigt. Sen var placeringen rakt ovanför pannrummet och jag hade väldigt bra kontakter pÃ¥ grejerna samt gjorde jobbet själv. Om du ska göra det sÃ¥ gör det rätt. Har svÃ¥rt för att tro sotarn godkänner det om du inte sätter in en syr ventil. Den kollade han noga pÃ¥ hos mig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #20 skrivet: 10 augusti 2013, 14:51:54 »
Tack för ditt svar. Jag ser att du har ditt system kopplat mot en arbetstank. Tror du att det är nödvändigt? Kan man inte koppla ut kaminen direkt på radiatorkretsen?
Har du någon laddomat inkopplad? Min tanke är att värma vattnet från kanske 30 till 55 grader och sedan direkt ut på kretsen. Många system bygger på att man börjar släppa ut vatten först när det når 90 grader och då till ack tanken, ungefär som när man har ett riktig vedpanna.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #21 skrivet: 10 augusti 2013, 22:41:14 »
BÃ¥de vp och kamin är kopplad till en 500 liters arbetstank.  Vattnet shuntas ut till radiatorkretsen med ute och innegivare samt huskurva som vanligt. Varmvatten beredare har jag bredvid som styrs med växelventil. Jag har laddomat ja. Det bör du ha för att ha sÃ¥ hög temp sÃ¥ möjligt i kaminen. Det minimerar sot pÃ¥läggning. SÃ¥ när jag börjar elda sÃ¥ värms först vattnet i kaminen. Ca 30 liter. Det gÃ¥r ganska fort upp till 50 grader dÃ¥ cirkpumpen i laddomaten startar. Sen gÃ¥r det kanske 10 minuter till innan det är uppe i 80 grader och dÃ¥ börjar termostaten öppna och ladda tanken i toppen. När framledningen stiger börjar shunten stänga igen. DÃ¥ stiger tempen i tanken och dÃ¥ tror vp att det inte finns nÃ¥got värmebehov och stannar. När jag slutar elda pÃ¥ kvällen sÃ¥ beroende pÃ¥ hur kallt det är ute sÃ¥ startar vp igen när shunten är fullt öppen. Jobbigt att förklara här men det fungerar klockrent och jag behöver inte ändra nÃ¥gonting under Ã¥ret. Du kan visserligen köra med laddomat och ändÃ¥ docka den mot returen pÃ¥ radiatorslingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #22 skrivet: 11 augusti 2013, 11:15:10 »
Tack för din beskrivning. Ditt system verkar vara väldigt bra. Att koppla så skulle säkert vara bäst även för mig, men jag skulle ändå helst vilja slippa acktank etc och göra systemet så enkelt som möjligt då huset ändå kommer behöva kaminens hela kapacitet när jag väl eldar. Min tanke var att låta kaminen värma från ungefär 30 till 50 och låta det gå direkt ut på kretsen. Nu verkar det som att förbränningen blir effektivare och att det blir mindre sot om man jobbar på en högre temperaturnivå och värmer vattnet i kaminen från tex 60 till 80 genom att använda en laddomat. Men en stor del av det 80 gradiga vattnet som produceras går då tillbaka via laddomaten för att blandas med det 30 gradiga vattnet så att det ska bli 60 grader in i kaminen. Så istället för att få en stor mängd 50 gradigt vatten ut från kaminen blir det en mycket mindre mängd 80 gradigt vatten och det vill jag inte köra ut direkt till radiatorerna. Det är för varmt och för liten mängd så jag måste låta det gå ihop och blandas med den 30 gradiga returen innan det går ut på radiatorkretsen. Hur gör jag lämpligen den kopplingen om jag vill slippa acktank?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #23 skrivet: 11 augusti 2013, 14:03:57 »
Det är där jag tror problemet ligger om man kopplar den rakt på returen. Ska man göra en sån inkoppling så är det ju vktigt att du kopplar det på returen och inte framledningen. Då går det ju inom pannan och "blandas" med svalare vatten. Fördelen med en arbetstank är ju rätt många. Nästa gång du köper ny värmepump kan du köpa en kraftig en om du vill för att slippa el tillskott. Jag har slingor i min tank som förvärmer vv innan det går in i beredaren. Så när jag eldar och har riktigt varmt i tanken och någon går och duschar då matas mon beredare med säg 60-80 gradigt vatten istället för 10 grader från gatan. Men en bra tank är dyr. Räkna 15-20 tusen för en bra tank om du inte har kontakter. Sen finns det ju negativa saker också med tanken. Den största negativa saken jag tycker är att dummaste låta vp gå någon grad högre än som du kör rakt mot radiatorslingan. Sen blir det extra cirk pump och så tar den givetvis plats.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #24 skrivet: 11 augusti 2013, 14:15:01 »
Jag har gjort tvärtom:

Vp:n värmer och matar returen in i vedpannan. Med det upplägget blir det sällan varmt vatten som retur in i vp:n. Värmen hinner avges i radiatorerna.

Jag undrar om/tvivlar på att en vattenmantlad kamin verkligen behöver en acktank.......

...maxeffekt i kaminen kanske är 15 kw, men normaleldning max 10 kw och det bör radiatorsystemet svälja utan problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #25 skrivet: 11 augusti 2013, 14:50:53 »
Hur gör du då när du inte eldar? Låter du vpn värma kökspannan , med tillhörande förluster ut i skorstenen, eller har du nån bypasshunt?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #26 skrivet: 11 augusti 2013, 15:07:18 »
Jag värmer kökspannan...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #27 skrivet: 11 augusti 2013, 15:34:58 »
Jag har gjort tvärtom:

Vp:n värmer och matar returen in i vedpannan. Med det upplägget blir det sällan varmt vatten som retur in i vp:n. Värmen hinner avges i radiatorerna.

Jag undrar om/tvivlar på att en vattenmantlad kamin verkligen behöver en acktank.......

...maxeffekt i kaminen kanske är 15 kw, men normaleldning max 10 kw och det bör radiatorsystemet svälja utan problem.
Visst sväljer rad systemet 10 kw men det blir ju grymt varmt inne i många hus med så hög effekt så en tank och shunt är ju om inte nödvändigt för funktion nödvändigt för komforten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #28 skrivet: 11 augusti 2013, 16:03:18 »
Den lösning som jag tänker mig utan ack tank kanske inte passar alla, men mitt hus tar hela effekten utan problem. Bara VP är på 8,5 och den räcker inte på långa vägar om jag vill ha varmt i huset kalla dagar. Jag tänker ha den avstängd när jag eldar, så om jag kan få ut 12-15 kw på kretsen när jag eldar vore det bra. Att lagra något blir inte aktuellt.

Men frÃ¥gan är om jag ska göra som rocas gör och värmer som max till 60 grader frÃ¥n pannan och ut direkt pÃ¥ radiatorkretsen, eller om jag ska jobba med en laddomat för att fÃ¥ bättre verkningsgrad och mindre sot? Se frÃ¥gan i mitt tidigare inlägg. Kanske dela returen med ett rör till laddomaten och ett rör till en T-koppling med backventil där returen fÃ¥r blandas med det 80 gradiga vattnet och sedan ut till radiatorslingan (ev dÃ¥ via den avstängda värmepumpen om det fungerar)?   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #29 skrivet: 11 augusti 2013, 17:18:11 »
Om du enbart ska elda när inte vp orkar själv så bör det inte bli så många dagar per år och då gör det inte så mycket om förbränningen blir lite sämre. Men jag tror det funkar hyffsat för det kommer inte vara kallt retur vatten till kamin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!