Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad innegivare  (läst 6074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nyinstallerad innegivare
« skrivet: 19 april 2007, 15:33:25 »
Hej alla VP-proffs!

För några timmar sedan fick jag en innegivare installerad till min vp, en IVT E9 från 2000. Tanken är att få lägre temp-svängningar (sol & vind) och ekonomisk nytta av att elda i kakelugnen.

Nu skall allt justeras in...

Jag har läst instruktionsboken men den berör ämnet innegivare väldigt ytligt tycker jag. Inställningen nu är:

Innetemp 20 grader, påverkan 5.
Kurva 4 med lite knäckning runt nollan.
Utegivaren sitter på väst-syd-väst läge, dvs med em och kvällssol.

Hur bör jag gå till väga för att justera in detta på bästa sätt?

Hälsningar
Jonas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #1 skrivet: 19 april 2007, 15:44:31 »
Ställ in den önskade rumstemperaturen, så är det inget mer du behöver göra. Rumsgivarpåverkan 5 fungerar bra.

Flytta gärna utegivaren till norrväggen.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #2 skrivet: 19 april 2007, 16:52:20 »
Tack Lexus för snabbt svar!

Inte mycket att meka med dÃ¥  Thumbsup eller kanske  :'(...

Det verkar som innegivaren överskattar temperaturen nästan två grader (jämför med två andra termometrar) så behöver nog justera för detta.

Kan någon beskriva lite hur styrlogiken fungerar mellan ute- och innegivare samt rumsgivarpåverkan? Någon slags bild jag kan ha i huvudet?

Hälsningar
Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #3 skrivet: 19 april 2007, 18:57:07 »
Kan någon beskriva lite hur styrlogiken fungerar mellan ute- och innegivare samt rumsgivarpåverkan? Någon slags bild jag kan ha i huvudet?

Utegivare bestämmer börvärdet på returtemp, innegivaren förskjuter värdet på börvärdet för returtemp uppåt eller neråt beroende på skillnaden mellan ärvärde och börvädre på innetemp. Rumsgivaren ändrar börvärdet för returtemp med 5 x (börvärde inne - ärvärde inne) om påverkan är 5.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #4 skrivet: 19 april 2007, 19:56:58 »
Tack Carl!

Om kurva 4 säger att stopptempen på returen skall vara tex 35 ºC vid nuvarande utetemp och innegivaren visar 20 ºC och rumstempen är satt på 21 ºC så justeras returen upp till 40 ºC, 35 + (5*(21-20)). Har jag förstått dig rätt?

Är det någon tidsfördröjning på dessa justeringar?

Stort tack för hjälpen  Thumbsup

Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #5 skrivet: 19 april 2007, 20:32:46 »
Precis.  Thumbsup
Jag tror inte det är någon tidsfördröjning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #6 skrivet: 19 april 2007, 23:33:54 »
Hej!
visar innegivaren så mycket fel så kan du kräva att få en ny...spelar ingen roll egentligen, men rätt ska vara rätt.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #7 skrivet: 20 april 2007, 10:16:49 »
Tack Lexus för snabbt svar!

Inte mycket att meka med dÃ¥  Thumbsup eller kanske  :'(...

Det verkar som innegivaren överskattar temperaturen nästan två grader (jämför med två andra termometrar) så behöver nog justera för detta.

Kan någon beskriva lite hur styrlogiken fungerar mellan ute- och innegivare samt rumsgivarpåverkan? Någon slags bild jag kan ha i huvudet?

Hälsningar
Jonas

Montera ett fast motstånd i serie med NTC-motsåndet i rumsgivaren.

Stäng av pumpen. Lossa en av kablarna i rumsgivaren, och montera där det ena benet på motståndet. Det andra benet fästs i tråden du lossat.

Visar din värmepump att det är 23°C, men den verkliga temperaturen är 21°C, sÃ¥ behöver du komplettera med 500Ω.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #8 skrivet: 20 april 2007, 18:09:12 »
Tack alla för er hjälp!

Jag tror jag kan leva med felvisningen så länge det är konstant. Varierar det med temperaturen blir det såklart värre..

Lexus, ang din förslag att flytta givaren till norrgaveln. Tidigare tyckte jag det var bra att den var solbelyst för att hålla igen på vp:n i vårsolen, det är inte nödvändigt längre. Å andra sidan spelar det så stor roll var den sitter nu när man har innegivare?


Hälsningar
Jonas

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #9 skrivet: 20 april 2007, 23:22:13 »
Hej Jonas

Är det fräckt att fråga vad du fick betala för givaren (utan jobb helst)?
Fundera rsjälv på en men har inte tagit reda på prisnivån...

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #10 skrivet: 21 april 2007, 17:41:22 »
Den kostar ca: 250:-

En billigare variant är Elfas art.nr. 60-260-25 för 10:-

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #11 skrivet: 23 april 2007, 19:51:53 »
Hej igen

Är givaren endast en enkel temperaturgivare, dvs den har ingen inbyggd (styr) justermöjlighet?

mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #12 skrivet: 23 april 2007, 20:41:33 »
Hej Peter,
Det är en mycket enkel givare, snarlik utegivaren. Har en röd lysdiod som indikerar om ett larm har gått men tyvärr går det inte att ändra några inställningar från givaren. Var mycket enkel att installera, två trådar, en för temp och en för larm. Är du händig fixar du det lätt själv Thumbsup

Jonas

Utloggad 888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #13 skrivet: 24 april 2007, 19:44:26 »
Hej Peter,
Det är en mycket enkel givare, snarlik utegivaren. Har en röd lysdiod som indikerar om ett larm har gått men tyvärr går det inte att ändra några inställningar från givaren. Var mycket enkel att installera, två trådar, en för temp och en för larm. Är du händig fixar du det lätt själv Thumbsup

Jonas

Har du kollat så att larm LEDén fungerar? Jag tror att installations beskrivningen hade LED kablarna fel... så var det när jag kopplade in min innegivare....

IVT Greenline HT Plus E9 + 300/160 VVB

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad innegivare
« Svar #14 skrivet: 25 april 2007, 11:30:45 »
Larmindikatorn fungerar, har provat.

Jag anlitade vp-installatören för jobbet, tog en timme dÃ¥ jag ställde en massa frÃ¥gor  ::) men skulle nog kunnat fixa det själv.


Skulle vilja fråga igen om utegivarens placering är efter installation av innegivare. Någon som har en tanke?

Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!