Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 frÃ¥n 1997  (läst 3655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

magnusrorstam

  • Gäst
magnusrorstam
Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« skrivet: 26 oktober 2012, 17:25:37 »
Någon som har erfarenhet av att montera en ersättningsutrustning för en CL300 styrutrustning. Fick ett pris på ca 5000kr hos en servicefirma för prylarna och tänkte byta själv. Är det svårt?


MagnusRorstam

  • Gäst
MagnusRorstam
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2012, 08:23:24 »
Någon som vet vad för system de säljer som ersättning? Är det samma typ eller av modernare sort med logg osv?

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2012, 18:59:54 »
Ersättningen blir en Rego600.
Är det första gången firman gör konverteringen tar det nog lite tid...
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Servicekillen jag pratade med uppskattade arbetskostnaden till ca 7-9 tusen. Borde vär medföra en till två dagars jobb beroende på timpengen. Jag har själv erfarenhet av elarbete så jag tänker nog att jag kan klara det själv om instruktionen som medföljer är bra.

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Fått ett pris på 7000kr för en komplett Rego600 från ett serviceföretag till IVT. Då skall detta pris vara subventionerat från IVT enligt företaget. Rimligt?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2012, 19:30:41 »
Hur resonerar du för att tycka att detta arbete skall kunna bli lönsamt på en 15 år gammal värmepump?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Vad har hänt med originalstyrningen? Inget som går att laga?
Är ju en sak ifall åskan tagit död på elektroniken, men många andra problem beror t.ex. bara på en torkad kondensator.
Kostnad: Ca 5 kr + en bullpåse till TV-reparatören eller någon annan elektronikintresserad som byter den på någon minut.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hur resonerar du för att tycka att detta arbete skall kunna bli lönsamt på en 15 år gammal värmepump?


Inte säker på min sak. Här är några argument för och emot.

- Byte till en ny pump går på runt 70-80 tusen beroende på modell. Pengar jag inte har i handen!
- Pannan är från 1999, dvs 13 år. Har fått för mig att pannan kan ha en förväntad livslängd på 20 år minst.
- En ny panna kommer att gå sönder den också. Garantier på max 10 år.
- Gillar inte slit och släng. Trevligt med saker som går att reparera och ge mer livslängd.

+En ny panna ger mig trygghet.
+En ny panna kan nog ge en besparing på runt 30 % som max.
+En ny panna är tystare.
+Ventiler och annan kringutrustning blir bytt.
« Senast ändrad: 31 oktober 2012, 21:33:22 av MagnusRor »

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Vad har hänt med originalstyrningen? Inget som går att laga?
Är ju en sak ifall åskan tagit död på elektroniken, men många andra problem beror t.ex. bara på en torkad kondensator.
Kostnad: Ca 5 kr + en bullpåse till TV-reparatören eller någon annan elektronikintresserad som byter den på någon minut.

Det är något med temperaturinställningen som flippat ut. Kör nu med ett motstånd i serie med utegivaren för att lura pannan och då rullar det på bra. Inställningen för kurvlutningen verkar fungera.

Trevlig tanke att laga felet men kan en kunnig person felsöka utan underlag? Svårt att göra det lite på måfå kan jag tycka. Finns ju en massa IC-kretsar som är monterade på korten. Hur vet man funktioner på dessa?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #9 skrivet: 01 november 2012, 09:40:02 »
Du köper en helt ny Bosch vp http://www.bynor.se/category.php?id_category=425 för under 50000 kr vilket är samma som Ivt men sen ska den ju bytas också men fixar du det själv går det inte på många tusen. Men billigast är ju att köra på om det funkar ok nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #10 skrivet: 01 november 2012, 10:47:36 »
En Nibe 1245 kan man hitta för 53.000 på nätet. Känner mig inte hemma i rörvärlden så det får nog jag ha lite hjälp med. Har nu fått ett pris på 73.000 med byte och i detta ingick även lite nya kranar och övertrycksventiler. Installatören kommer även att följa upp starter/driftstid och komplettera med en liten ack-tank om det skulle visa sig behövas. Låter som en bra deal men är fortfarande mycket pengar.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #11 skrivet: 01 november 2012, 20:15:01 »
Bosch Värmepump EHP LW Vätska/vatten, EHP 9 LW
41,827.25kr inkl. moms
http://www.bynor.se/product.php?id_product=2294

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ersättning av styrutrustning CL300 till IVT C8 från 1997
« Svar #12 skrivet: 01 november 2012, 20:17:09 »
Den har ingen beredare men det kanske inte behövs heller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Det är något med temperaturinställningen som flippat ut. Kör nu med ett motstånd i serie med utegivaren för att lura pannan och då rullar det på bra. Inställningen för kurvlutningen verkar fungera.

Trevlig tanke att laga felet men kan en kunnig person felsöka utan underlag? Svårt att göra det lite på måfå kan jag tycka. Finns ju en massa IC-kretsar som är monterade på korten. Hur vet man funktioner på dessa?

Förmodar att du redan har undersökt och mätt upp utegivaren, och då återstår ju bara ingången eller något med logiken på kortet.
Antar är det en likvärdig konstruktion på ingångarna för övriga givare (framledning, retur, vv o.s.v..), och i så fall kan man jämföra signalerna och se vad det är som felar.

Jag känner inte alls till hur styrningen är uppbyggd, men de flesta IC-kretsar är inga problem att felsöka var för sig. Är det rena standardkretsar vilket jag förmodar så finns det datablad över dess funktion.
Det man kan köra fast på är om någon microcontroller eller annan krets med tillverkarspecifik programvara i börjat bråka.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!