Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 februari 2015, 09:08:15 »Det finns ett historiskt skäl till att ett påbyggt motorskydd på en kontaktor oftast monteras "efter" kontaktorn, elektriskt sett.
Äldre sådana motorskydd (50-60-tal) hade ofta bimetallfjädrarna helt öppet utan skyddsväggar mellan faserna. Om ett sådant motorskydd utsätts för en större kortslutningsström än det tål, så kan det hända att bimetallfjädrarna blir glödande, böjer sig åt sidan och ställer till med kortslutning mellan faserna innan kontaktorn hinner lösa ut. Och då är det ju bra om det sitter efter kontaktorn.
Äldre sådana motorskydd (50-60-tal) hade ofta bimetallfjädrarna helt öppet utan skyddsväggar mellan faserna. Om ett sådant motorskydd utsätts för en större kortslutningsström än det tål, så kan det hända att bimetallfjädrarna blir glödande, böjer sig åt sidan och ställer till med kortslutning mellan faserna innan kontaktorn hinner lösa ut. Och då är det ju bra om det sitter efter kontaktorn.