Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?  (läst 4441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2009, 22:32:43 »
Jag har gjort en väldigt nogrann mätning av elförbrukning vid lågt vs högt delta-t, och jag kunde inte få en mätbar skillnad. om man ökade cirkpumpen, så minskade delta-t och kompressorns effekt minskade med samma värde och tvärtom.
Kolvkompressorer är stenålder.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2009, 09:17:02 »
Jag har gjort en väldigt nogrann mätning av elförbrukning vid lågt vs högt delta-t, och jag kunde inte få en mätbar skillnad. om man ökade cirkpumpen, så minskade delta-t och kompressorns effekt minskade med samma värde och tvärtom.
Kolvkompressorer är stenålder.

Den av pumpen levererade värmeeffekten ändras också, det måste man ta hänsyn till. Det räcker inte att bara mäta elförbrukningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2009, 09:22:31 »
Kolvkompressorer är stenålder.

Varför?
Finns det nån annan kompressortyp som ger bättre COP?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2009, 19:39:33 »
Kolvkompressorer är stenålder.

Varför?
Finns det nån annan kompressortyp som ger bättre COP?

...Eller håller nämnvärt lika bra i en värmepump?..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2009, 20:21:44 »
Absolut vanligaste skadan på kompressorer är trasiga ventiler p.g.a. vätskeslag. D.v.s. köldmedium i vätskeform kommer in i kompressorn och kan inte komprimeras, utan slår sönder ventilerna med ett knackande ljud. En schrollkompressor klarar vätskeslag, kommer det in vätska, separerar shrollarna (med ett otäck rosslade ljud) När vätskan är borta fungerar den som vanligt igen. Shrollar har funnits i ca. 10 år, och vi har inte behövt byta en enda shrollkompressor sedan dess. Bättre COP, fast vid riktigt låga förångningar är kolvar bättre!

Jag håller med dig om att upptagen energi på kalla sidan ökar när kondenseringen sjunker.
Men jag hade en mekanisk expansionsventil och då sjunker även förångningen något. Om man minskar Delta-t från 10 gr. till 5, minskar medeltemperaturen bara 2,5 gr, och med den lilla skillnaden kunde inte jag mäta någon skillnad på värmesidan, elen är lättare att mäta små skillnader. Därför blev min slutsats att 5 eller 10 gr. delta-t gav omätbara skillnader.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2009, 09:07:22 »
Om man minskar Delta-t från 10 gr. till 5, minskar medeltemperaturen bara 2,5 gr, och med den lilla skillnaden kunde inte jag mäta någon skillnad på värmesidan, elen är lättare att mäta små skillnader. Därför blev min slutsats att 5 eller 10 gr. delta-t gav omätbara skillnader.

Manualerna till värmepumpar brukar rekommendera 5-10 graders deltaT vilket borde vara det område som ger bäst effektivitet. Det kan mycket väl vara så att 5 eller 10 grader ger samma resultat men att 7-8 grader skulle ha gett bättre resultat i och med att pumpen då arbetade mitt i det rekommederade intervallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!