Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 gradminut värde  (läst 1800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dofhus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1255 gradminut värde
« skrivet: 03 december 2017, 09:40:59 »
Hej,

Vi har en nibe F1255 4-16 kW med markvärme, jag försöker förstå det här med gradminut värdet. I dagsläget är det inställt på -120 men vad jag kan utläsa av grafen är att det verkar ligga lite si och så och ibland under långa tider så känns det som att pumpen inte "orkar" jobba upp till 0 igen utan ligger kvar och även sjunker under -120. Ingen tillsats går in under perioden.

Är det möjligen någon som kan ha en tanke kring varför pumpen beter sig som den gör?

vänligen
D

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 gradminut värde
« Svar #1 skrivet: 03 december 2017, 10:01:03 »
Pumpen gör helt rätt....även min gör sÃ¥.  Endast när den gÃ¥r pÃ¥ 20hz min effekt och värmebehovet är mindre än effekten som avges vid 20hz jobbas gradminuterna in och pumpen stannar pÃ¥ 0.
Är värmebehovet större än vad som avges vid 20hz kommer pumpen gradvis stega upp Hz på kompressorn och inte jobba in gradminuterna utan försöker lägga sig på - 120 som den är inställd på.... Och gradminuterna kan mycket väl ligga på - 120 - 350 pga av att ni tagit en dusch eller blir kallare ute osv.Och blir det varmare ute eller nån termostat stänger kan den då gå upp på - 20 tex för den hinner inte varva ner nog fort... Men som sagt den strävar efter att hålla din inställda startkompressor - 120
« Senast ändrad: 03 december 2017, 11:09:08 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad dofhus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 gradminut värde
« Svar #2 skrivet: 03 december 2017, 10:37:39 »
Stort tack för ditt svar.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!