Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: stoppa cirkulationspump värme 1126  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
stoppa cirkulationspump värme 1126
« skrivet: 26 november 2017, 16:55:37 »
Någon som kör vp mot vedpannans acktank?

Har fått installerat och kört F1126 sedan i jan-17 och tänkte nu använda en funktion som blockerar värmedriftens cirkulation. /Handbok sid22: Kontakt för extern blockering av värme/.
Har kopplat in brytande termostat mot plint enl instruktion för att få värmecirkp. att stoppa vid hög temp på retur men utan önskat resultat. Ledning är ansluten på plinten uttag 3-4 för extern blockering av värme och fungerar slutande korrekt vid mätning i plint.
Aux1 är inställd på funktion =Blockera värme och visar rätt "Blockera värme(1)" på displayen vid önskad temp.
Vid kontroll av hastighet på cirkpump framledning visar display trots detta 10% (viloläge)vilket visar att den ju inte har stoppat. Vatten cirkulerar. Inforuta om Hög kondensor ut-temp när man kollar serviceinfo. (Så klart.)

Följande är kopplat:
Vp framledning är inkopplad i topp på första acktank för vedpanna. Ingen varmvattenproduktion från vp då den finns i acktanken och ingen rumsgivare inkopplad då en är kopplad till shunten på acktanken. Kör vp på fast inställd temperatur fram.
I botten på första acktank är på returen till vp:n den slutande termostaten monterad, inställd på c:a 65grader.
Tänkte mej att förhindra för hög returtemp vid kompletterande vedeldning vintertid.

NIBE vill inte svara mej när jag frågar men här finns kunniga vet jag.
Måste jag välja att kompressorn också ska blockeras? Jag har inte tänkt så.
NÃ¥gra tips pÃ¥ hur jag gör?  Eller förklaring vad jag tänker fel. Sc:,h

/Göran
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: stoppa cirkulationspump värme 1126
« Svar #1 skrivet: 27 november 2017, 20:25:10 »
Räcker det inte att köra interna cp i intermittent drift då går den enbart när kompressorn går. Du behöver troligtvis nån typ av bakventil eller annan lösning så det inte sker självcirk genom vp för hög temp gillar den inte riktigt. Jag kör min vp mot tanken fast med flytande kondensering och bereder vv i den inbyggda beredaren i vp men förvärmer vv i acktanken om du skaffar en extern beredare till din vp kan du köra flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
SV: stoppa cirkulationspump värme 1126
« Svar #2 skrivet: 28 november 2017, 12:37:01 »
Hmmm. Ja kanske, men även för det krävs ju att vp reagerar på att min termostat visar när kompressor och vp:ns cp ska vänta. Backventil är monterad på acktank. Jag ska testa.
Jag hade intermittent inställt från början men min installatör föreslog auto.

Funderingen är varför cp inte stoppar när displayen visar =Blockera värme(1) Min termostat skickar alltså rätt till vp och vp:ns "dator" tar emot rätt, men sen?
Jag skulle ju kunna koppla termostatfunktionen direkt på vp:ns cp men jag vill helst inte gå in och stöka i en ny vp.
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: stoppa cirkulationspump värme 1126
« Svar #3 skrivet: 28 november 2017, 13:24:42 »
Blockera värme är kanske inte samma som att cp ska stoppa  Sc:,h Har du BT25 monterad sÃ¥ den känner tempen i tanken sÃ¥ ska vp starta stoppa automatiskt när tempen sjunker i tanken oavsett om det beror pÃ¥ att du eldar eller om det är vp som värmer som jag skrev tidigare jag rekommenderar dig att köra flytande kondensering du spar en del pÃ¥ det och vp slits mindre. Jag har min Bt25 monterad pÃ¥ röret som gÃ¥r frÃ¥n tanken till shunten kanske 2 dm frÃ¥n själva tanken och koppar leder värme sÃ¥ bra sÃ¥ även om shunten är stängd sÃ¥ känner den tempen i stort sett direkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!