Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ Luft/luft i gäststuga  (läst 844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Andersson

  • Gäst
Erik Andersson
Förslag på Luft/luft i gäststuga
« skrivet: 30 oktober 2017, 13:59:22 »
Hej alla värmepumpsexperter!

Försöker guida mig genom djungeln av luft/luft-värmepumpar för att hitta en att montera i vår gäststuga. Huset är ett tilläggsisolerat timmerhus på ca. 50m2 från tidigt 1700-tal med rätt så sluten planlösning men jag har hittat en placering av inomhusdelen som, förhoppningsvis, kommer sprida värmen relativt bra över hela ytan. Vi bor i Småland så klimatet är relativt milt.
Nu till min fundering:

Som läget är nu har vi en hyresgäst i stugan som förra vintern värmde upp den med elradiatorer och bakugnen som finns där inne. Vet inte hur länge han planerar att bo kvar så eg. är jag på jakt efter en pump som sköter underhållsvärmen där ute bra, samt även sparar in en del av kostnaden elradiatorerna genererar. Inne i vårat boningshus installerade vi en Mitsubishi EF35 ZEN förra vintern. Valet av pump där berodde till stor del på estetiska skäl, men det är inte riktigt lika viktigt ute i gäststugan, då innedelen inte är det första man ser när man kommer in där.

Problemet jag har när jag gräver runt i djungeln av olika pumpar är att man dels blir förvirrad av små variationer i modelbeteckningar och energimärkning + att det är extremt svårt att ta reda på hur pass många år div. modeller har på nacken.

Så, vilken pump bör jag välja om min budget för pump + totalinstallation (dvs även eldragning till pumpen) inte får överstiga 20 000? Eller bör jag helt skippa värmepumpen och köra vidare på elementen, iom att ytan är så pass liten och stängd?

Mvh
Erik Andersson


Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Förslag på Luft/luft i gäststuga
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2017, 15:06:11 »
Kolla Daikins minsta modell (S25) hos Polarpumpen, ett värmepumpstak ingår även då.
Har själv beställt en sådan.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på Luft/luft i gäststuga
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2017, 15:07:37 »
Vad har kostnaden varit med elementen per år?
Och hur ofta användes bakugnen som värmekälla och hur mycket ved användes det?

Många tittar lite för mycket på A+++ kontra A++
En lite äldre modell om du hittat en sådan behöver inte vara fel, den är då beprövad och högst troligen finns inga barnsjukdomar.
Dessutom kan den vara Ã¥tskilligt mÃ¥nga tusenlappar billigare än en ny "modern" och med en gissningsvis ganska  lÃ¥g förbrukning och stängd planlösning sÃ¥ blir payoff tiden betydligt längre med en dyr modell.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!