Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera 1 och 2 rörs  (läst 1076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phasio1985

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinera 1 och 2 rörs
« skrivet: 19 oktober 2017, 20:06:01 »
Jag har en daikin luft/vatten värmepump. Har en läcka nere i källaren någonstans men hittar inte var. så jag satte avstängningsventiler till elementen i källaren och då håller den trycket perfekt. På ovanvåningen är det ett enrörssystem till sju element. och i källaren har förra ägaren dragit tvåvägs till golvvärme och element i tvättrummet. det är sex element i källaren totalt varav ett är ju tvåvägs samt kanske ett till då anslutningarna sitter på olika platser på det elementet. termostat på övre röret och trodligtvis retur då på den nedre. Med tanke på läckan så hade jag tänkt dra om alla rör till utanpåliggande istället. Kan jag köra på tvåvägs till alla element i källaren om jag sätter en strypning på returen nära centralen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera 1 och 2 rörs
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2017, 07:27:44 »
Det ska gå att göra, men jag skulle strypa in varje 2-rörsradiator för sig.
T ex Danfoss radiatorventil funkar bra till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Phasio1985

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera 1 och 2 rörs
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2017, 19:04:40 »
Så bra. Ska jag sätta ventilen på returen direkt på elementen då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera 1 och 2 rörs
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2017, 17:14:55 »
Oftast sitter ventilen på inkommande till radiatorn, och på returen sitter en returvetil.
Ett alternativ är att köpa 2-rörskoppel som redan har allt detta.

https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!