Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Caldo XR vs andra pumpar  (läst 18692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders från Dalarna

  • Gäst
Anders från Dalarna
Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« skrivet: 17 oktober 2017, 20:36:36 »
Hej!

Har fått offert på Caldo XR 30. Ska jämför med andra pumpar som tex Mitsubishi FH25/35, LG Nordic Prestige 9, Panasonic HZ25TKE vilka andra installatörer tycker borde räcka i vår villa. 1 1/2 plans villa ca 160 m2 med nedervåning 96 m2, öppen Placering kommer vara bredvid ytterdörr vid trapp i hall och ska "blåsa" in mot kök/vardagsrum (48m2) med öppen planlösning. Känns spontant som Daikinpumpen är dyr men har sex års garanti.

Vad tror ni om Daikin kontra de andras prestanda? Vill ha ett varmt hem och bekymmersfri pump...

Mvh Anders dontknow

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2017, 23:20:05 »
Hej!

Har fått offert på Caldo XR 30. Ska jämför med andra pumpar som tex Mitsubishi FH25/35, LG Nordic Prestige 9, Panasonic HZ25TKE vilka andra installatörer tycker borde räcka i vår villa. 1 1/2 plans villa ca 160 m2 med nedervåning 96 m2, öppen Placering kommer vara bredvid ytterdörr vid trapp i hall och ska "blåsa" in mot kök/vardagsrum (48m2) med öppen planlösning. Känns spontant som Daikinpumpen är dyr men har sex års garanti.

Vad tror ni om Daikin kontra de andras prestanda? Vill ha ett varmt hem och bekymmersfri pump...

Mvh Anders dontknow
Du kommer ha pumpen många år. Caldo XR30 är en fantastisk maskin, mer jämförbar med HZ35 än 25.
Högre effekt och scop än de andra. Jag hade gÃ¥tt pÃ¥ XR30  :)
/D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2017, 23:49:22 »
Mest effekt för pengarna måste vara FH35VEHZ av dom du räknar upp, grym prispress på dessa.
Har varit med ett bra tag och därmed kanske det "säkraste" alternativet.
HZ modellerna har också varit med ett tag och därmed beprövade.
LG prestige hade en del strul tidigare om du kollar runt lite på nätet, borde rimligtvis fungera bra numera.
Daikins modell har jag ingen koll på men borde inte vara så dyr

Kika även på Mitsubishis nya LN HERO då du verkar även kika på det lite dyrare segmentet.

Men bäst är troligen den som går bekymmersfritt 10-15 år utan dyra reparationer och vilken det är kan tyvär ingen svara på.
Kanske den återförsäljare i din närhet som verkar vettigast/seriösare fäller avgörandet!!

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2017, 10:26:15 »
FH är ingen dålig maskin.
Dock så är det R410A som man måste ta med i kalkylen samt att det är en A++ maskin.
Den tappar även en del effekt när det blir kallt.
Bifogat finner du en jämförelse av maskiner i 25 klassen:

/D

Jonastrolldal

  • Gäst
Jonastrolldal
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2017, 10:33:51 »
Berätta gärna mer om R410 vs R32. Vad ska man satsa på i dagens läge?

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2017, 11:05:56 »
Berätta gärna mer om R410 vs R32. Vad ska man satsa på i dagens läge?
R32 är mer miljövänligt men mina undersökningar visar att det i många fall varit jobbigt med effekten vid kallare temperaturer(-10 eller mer). Nu har Daikin släppt några arbetshästar men det är alltid så fina siffror innan, just Daikin verkar dock kunna hålla det dom lovar, vilket troligen andra kan numera med.

Förra årets modeller var sisådär verkar det som.

R410 ska man ju inte kunna fylla på som jag förstått det efter 2025 och R32 är det alla satsar på. Jag har kört på R32.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2017, 13:18:50 »
Behöver man mer effekt än vad FH25 ger så tar man FH35 och behöver man ännu mer så väljer man FH50
Och behöver man ännu mer effekt när det är grymt kallt sÃ¥ finns LN serien som 25,  35 och 50 modell.
Kan dock bli svårt att få ut ut effekten tillräckligt bra om det trycker på med -25 utanför så skulle hellre föreslå 2 mindre aggregat än ett stort för bättre/jämnare temperatur.
A++ eller A+++ kan vara en hårfin skillnad i mellanzonen som du uppger.
I kalla zonen ligger dom flesta lägre.
FH serien är mycket maskin för pengarna tack vare prispress.

R410 modeller har säljstopp 2025 men vad jag sett hittills så framgår det inte när man inte får fylla på med R410 längre vid tex reparation.
Och den dagen så finns det högst troligt ett ersättnings köldmedium till 410


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2017, 13:24:40 »
Caldo XR 30/40 är helt nya pumpar och byggs med samma fina kompressorer som tex Ururu Sarara, sex års garanti. Panasonic HZ25/35 samt Mistubishi Hero LN25/LN35 har också R32 vilket inte FH25/35 har. FH25/35 har funnits med ett tag och är enormt prispressad på vissa håll men jag hade också satsat på en R32 pump.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2017, 13:52:54 »
Behöver man mer effekt än vad FH25 ger så tar man FH35 och behöver man ännu mer så väljer man FH50
Och behöver man ännu mer effekt när det är grymt kallt sÃ¥ finns LN serien som 25,  35 och 50 modell.
Kan dock bli svårt att få ut ut effekten tillräckligt bra om det trycker på med -25 utanför så skulle hellre föreslå 2 mindre aggregat än ett stort för bättre/jämnare temperatur.
A++ eller A+++ kan vara en hårfin skillnad i mellanzonen som du uppger.
I kalla zonen ligger dom flesta lägre.
FH serien är mycket maskin för pengarna tack vare prispress.

R410 modeller har säljstopp 2025 men vad jag sett hittills så framgår det inte när man inte får fylla på med R410 längre vid tex reparation.
Och den dagen så finns det högst troligt ett ersättnings köldmedium till 410

Nu kanske vi skall jämföra äpplen med äpplen. 50 klass är väl inte vad som har diskuterats här. En FH50 har en stor utomhusenhet samt kräver en 16 A avsäkring och det kanske inte är så troligt att man vill ha det.
Håller med att om man behöver mer effekt än FH25 så kan man ta en FH35 som är starkare, eller en LN35 som är ännu starkare.
Eller varför inte en XR30 som är starkare än FH35 + LN35 mellan -10 °C och -25 °C

Vad gäller verkningsgrad så är XR30 effektiv i både mellan samt i kall zon så det slår nog en hel del på besparingen.
R32 eller R410A, det är upp till kunden att välja men jag hade gått på R32 personligen. Att det kommer drop in medium är nog ganska så klart (det finns det redan idag faktiskt) men vad händer med verkningsgraden på maskinen ? De flesta drop in är sämre än R410A och då blir det ju ännu större skillnad mot R32 maskinerna. Men som sagt, valet är kundens.

Mvh
Daikin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2017, 14:14:13 »
Handlade väl inte direkt om äpplen och päron utan att man dimensionerar modell efter behov.
Du la in den svagaste FH modellen som en jämförelse och därav mitt inlägg att det finns kraftigare modeller att tillgå.
Rekommenderar personligen normalt ingen 50 modell till villor då det är svårt att få iväg all effekt utan att det ska blåsa som en hårfön i hela huset.

Problemet med R32 är väl att det inte är godkänt att ha en skarv/koppling inomhus om jag tolkat informationen rätt??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2017, 15:03:41 »
Handlade väl inte direkt om äpplen och päron utan att man dimensionerar modell efter behov.
Du la in den svagaste FH modellen som en jämförelse och därav mitt inlägg att det finns kraftigare modeller att tillgå.
Rekommenderar personligen normalt ingen 50 modell till villor då det är svårt att få iväg all effekt utan att det ska blåsa som en hårfön i hela huset.

Problemet med R32 är väl att det inte är godkänt att ha en skarv/koppling inomhus om jag tolkat informationen rätt??
Äpplen och äpplen gällde endast FH50, ej 25/35 storleken.
Jag jämförde med FH25 då det var en sådan som diskuterades samt för att dessa 2 modeller ligger i samma klassificering. Vad gäller skarvar invändigt med R32 så är det ett direktiv om att inte ha flarade kopplingar invändigt. Löder du så är det inga problem. Utöver det har det kommit lite nya kopplingar som jag inte har helt kläm på som man klämmer ihop men jag vet ej om dessa är godkända för invändig koppling av R32. HAr dock för mig att kopplingar som kan separeras (flare) ej är godkända. Fasta kopplingar är OK.

/D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2017, 17:18:03 »
Dalarna med totalt 160kvm och delvis öppen planlösning så låter FH35 som ett bättre alternativ att lägga in i ditt diagram.
Men jag har inte varit där och sett förutsättningarna så har ingen aning om vad som är rätt.
Gäller bara att det är bra placering av innerdelen för med en dålig placering blir även en toppmodell en dålig investering.
Med dagens priser så får man väl nästan 2st FH25 mot vad en xr30 kostar!

Är det lödtvång med skarvar inomhus så är det ingen höjdare tids och kostnadsmässigt.
Alla har inte heta arbeten  även om det är ganska enkelt att skaffa och antar att man mÃ¥ste vara brandvakt minst en timme i privatbostäder.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2017, 18:45:15 »
Dalarna med totalt 160kvm och delvis öppen planlösning så låter FH35 som ett bättre alternativ att lägga in i ditt diagram.
Men jag har inte varit där och sett förutsättningarna så har ingen aning om vad som är rätt.
Gäller bara att det är bra placering av innerdelen för med en dålig placering blir även en toppmodell en dålig investering.
Med dagens priser så får man väl nästan 2st FH25 mot vad en xr30 kostar!

Är det lödtvång med skarvar inomhus så är det ingen höjdare tids och kostnadsmässigt.
Alla har inte heta arbeten  även om det är ganska enkelt att skaffa och antar att man mÃ¥ste vara brandvakt minst en timme i privatbostäder.
Du måste jämföra kostnaden för en installerad maskin så skillnaden blir inte så stor som du vill påskina. Nu är det ju som tur är 95% eller mer av installationerna som går ut genom väggen direkt så det blir inget problem i de flesta fallen. Hur gör du när du säljer LN ?

Mvh
Daikin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2017, 20:09:15 »
Skrev väl inte att skillnaden skulle bli stor?
Men beroende pÃ¥ om det även är krav pÃ¥ brandvakt 1 till 2 timmar sÃ¥ kommer det bli en extra kostnad att ha en person sittandes pÃ¥ tex övervÃ¥ningen  om lödningen är där och kan därmed inte hjälpa till med resterande jobb utomhus.
Har inte kollat exakt vad som gäller men måste göra detta då det blir mer och mer R32.

Har än sÃ¥ länge bara haft installationer av LN pÃ¥ ytterväggen som tur är,  är dock dessvärre  osäker pÃ¥ alla Panasonic som vi monterat och mÃ¥ste gÃ¥ igenom dessa.

Vad har ni gett för information till era återförsäljare sedan ni började med R32?
Brandvakt och i så fall hur länge?
Dom nätföretag som säljer era modeller och sedan lägger ut detta på andra företag för installation kan ha missat detta.

Om det nu är lagkrav på lödning vill säga och om det är lagkrav på brandvakt??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XR vs andra pumpar
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2017, 20:32:22 »
Hej, angående att FH25/35 är så billiga, om jag köper in den via Mitsubishi Sverige så kostar den mer än tex en XR30, listpriset är högre på Mitsubishin och min rabatt är likvärdig.
Däremot går det att köpa FH25/35 billigare på nätet, inte så kul att försöka sälja när privatpersoner köper billigare. TS Comfort du kanske har förmånligare priser än jag har. Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!