Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt flöde? Inställningar? Vad är problemet?  (läst 4262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har i helgen testat lite i huset, jag har problem att få bra med värme till två element. Ett i garaget och det andra i rum brevid garaget.
En styck stor enkelpanel i vardera rum, 2600x500.

Jag har någon typ sorts enrörs system i mitt hus "älsbyhus 80-tal" men vad jag tror är någon sorts bypass kanske under golvet vet ej.

Har två slingor i huset, en går upp på övervåningen och den andra går här nere på nedervåningen.
Elementen på övervåningen har alltid blivit tokvarma direk så antar dom får bra med flöde. Har strypt på retur skruven på slingan så nu blir alla element bara varma upptill men inte nertill och helt öppna termostater och då får jag ändå 21-22c på övervåningen. Är detta fel att strypa så hårt? Jag gjorde det för jag antar att slingan på nedervåningen borde få mer flöde..?
Har ca 23 på nedervåningen.

Och mäter jag då på alla element på nedervåningen med ir pickan så första elementet i köket får varmast vatten ca 1 grad kallare än från pumpen sen blir det lite mindre och mindre på varje element här innne i bodelen. Sista elementet ligger på 1.5c skillnad från pumpen.

Men nu till vad jag inte blir klok på, då sitter det som sagt två stora element ett i garage och ett i annat rum. Vardera enkelpanel 2600x500. Det ena elementet får ca 5-6 grader kallare vatten än från pumpen, och det i garaget får 6-8c grader kallare. Så elementen blir varken jämnvarma eller varma.. Varför? Termostaten är fullt öppen, och returen är fullt uppen. Det känns som att det är dåligt med flöde hit. Så då har jag provat att öka cirkpumpen från 35% - 100% och då börjar jag komma ner på bara 3c skillnad mot pumpens.

Men vad är felet? Jag behöver ju inte köra högre än orginal inställningen i värmepumpen på 35% för att få skön komfortvärme i huset. Varför får inte garaget och detta andra rummet bra med värme och flöde som alla andra element?
Har även strypt mina tvÃ¥ fläktkonvektorer som har egna matningar frÃ¥n pumpen ocksÃ¥, pÃ¥ returen. Dom har delta 3 nu.   

Ska jag måsta köra högre flöde?? Hjälp mig.
« Senast ändrad: 15 oktober 2017, 23:16:11 av Inverter 3-12 »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt flöde? Inställningar? Vad är problemet?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2017, 08:27:41 »
Har det funnits tendenser till det här tidigare el har det tillkommit efter du monterat fläktkonventorerna och värmepumpen.
Kan det vara så att fläktarna tar för mycket flöde eller gör fläktarna att huset går med en lägre kurvan än vad dessa rum behöver?
Prova stänga av fläktarna och flödet till dom.
Nu spekulera jag bara.

Sen förstod jag inte riktigt detta med temperaturen till radiatorerna.
Första radiatorn 1g under utgÃ¥ende, sista 1,5g under utgÃ¥ende?  Borde vara mer i ett enrörs.
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 12:43:06 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och på ett ettrörssystem stryper man inte returen för då stryper man hela slingan. Det man kan justera delflödet över elementet från hela flödet eller ner till inget flöde över elementet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har det funnits tendenser till det här tidigare el har det tillkommit efter du monterat fläktkonventorerna och värmepumpen.
Kan det vara så att fläktarna tar för mycket flöde eller gör fläktarna att huset går med en lägre kurvan än vad dessa rum behöver?
Prova stänga av fläktarna och flödet till dom.
Nu spekulera jag bara.

Sen förstod jag inte riktigt detta med temperaturen till radiatorerna.
Första radiatorn 1g under utgÃ¥ende, sista 1,5g under utgÃ¥ende?  Borde vara mer i ett enrörs.

Svårt att säga, har bott i huset ett år snart. Var fjärrvärme då vi flyttade in, men vi hade det enbart en månad. Och då gick det ut betydligt varmare vatten i systemet och sedan hade dom stryps med termostaterna.
Jag har strypt vardera fläktkonvektor på returen med "ballofix" tror jag det heter? Så att delta blivit 3-4 grader.
Möjligt att huset behöver högre kurva, kör 31 nu. Men då har jag bra temp 22-23 grader i alla rum förutom just dessa två. Ska testa att slå av dom helt och prova vad som händer.

Jag menar att jag tror att första elementet på slingan nere sitter i köket, för mäter jag där så får jag framledningstempen ca 1 grad kallare än från värmepumpen.
Sedan blir det mindre, i alla element nere men sista i bodelen är ca 1.5-2 grader kallare. Sedan kommer vi till vad jag tror är dom sista elementen i biytan, och där skiljer det ju som sagt flera grader mindre. Det är som så stor skillnad, känns som det är någon annat som stoppar upp flödet? För ställer jag CP på 100% så blir elementen jämnvarmt och bara ca 3 graders skillnad i framledning. Men kör jag den på orginal 35% så har jag som sagt typ 6-8 graders skillnad och elementet blir ej jämvarmt.

Jag har ett älvsbyhus med vad jag tror är enrörs system, vet ej vad kopplena heter men både fram och retur går in brevid varandra under elemetet. En med en returskruv och en med termostat.

Elementen som sitter i garaget/andra rummet har annat koppel. In i ena sidan på elementet och ut i andra sidan. Kan tillägga att returskruven är helt öppen i dom.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och på ett ettrörssystem stryper man inte returen för då stryper man hela slingan. Det man kan justera delflödet över elementet från hela flödet eller ner till inget flöde över elementet.

Kan jag ha någon sorts bypass? Kanske under golvet på något sätt?
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 18:05:57 av Inverter 3-12 »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det verkligen ett ettrörssystem så fattas det koppel mellan element och rör. Som det nu är kopplat kan du aldrig få ett flöde över slingan om termostaten stänger. Så skulle det kunna vara kopplat om det vore ett tvårörssystem. Jag tror att någon som inte riktigt visste vad han sysslade med har utfört VVS jobbet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det verkligen ett ettrörssystem så fattas det koppel mellan element och rör. Som det nu är kopplat kan du aldrig få ett flöde över slingan om termostaten stänger. Så skulle det kunna vara kopplat om det vore ett tvårörssystem. Jag tror att någon som inte riktigt visste vad han sysslade med har utfört VVS jobbet.

Alla element på nedervåningen har rören in och ut på undersidan som bilden visar, endast det i garaget och andra rummet har kopplet som visar in ocj ut på vardera sida.

Stänger jag en termostat på något element så blir inget annat kallt. Därför jag funderar hur detta riktigt funkar.

Kan det vara enrörs i nedervåning och tvårörs i biytan? Men samtidigt, om jag stänger av ett element då borde ju ett annat bli kallt om det vore enrörs hela slingan?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja visst kan det vara blandat, för stänger du av flödet på termostaten så stängs hela slingan av OM det är ettrörsystem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja visst kan det vara blandat, för stänger du av flödet på termostaten så stängs hela slingan av OM det är ettrörsystem.

Hmm, då kan det ju inte vara ett ettrörssystem. Jag även prova stänga returen helt på kökselementen och inget hände med dom andra.

Men hur ska jag lyckas få mer flås i dom 2 elementen?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det första måste väl vara att utreda hur det är gjort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt flöde? Inställningar? Vad är problemet?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2017, 08:43:52 »
Med risk att jag minns detaljer fel så tror jag mig såg något sånt här hos en bekant.
Han byggde om i biytan och flyttade en el två radiator och tappade cirkulationen i dom. Om jag minns rätt så blev det att han fick montera en extra cirkpump på den /de flyttade radiatorerna.
Det var alltså insvetsade böjar i stammen.
Nu bor han inte kvar i detta huset sen 15 år så jag kan minnas fel.
Det var ett tidigt 70tals Älvsbyhus tror jag.
« Senast ändrad: 18 oktober 2017, 09:00:08 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt flöde? Inställningar? Vad är problemet?
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2017, 18:19:03 »
Med risk att jag minns detaljer fel så tror jag mig såg något sånt här hos en bekant.
Han byggde om i biytan och flyttade en el två radiator och tappade cirkulationen i dom. Om jag minns rätt så blev det att han fick montera en extra cirkpump på den /de flyttade radiatorerna.
Det var alltså insvetsade böjar i stammen.
Nu bor han inte kvar i detta huset sen 15 år så jag kan minnas fel.
Det var ett tidigt 70tals Älvsbyhus tror jag.

Jag tror jag börjar fÃ¥ en bild hur det kan vara, när du sa detta har jag efter en massa sökande idag hittat en bild frÃ¥n ett älvsbyhus som hade just sÃ¥där i golvet. Stämmer bra överens hur mitt ser ut, ovanför golvet i varje fall..  ::)
Så det kan vara så helt enkelt. Det kanske kan förklara varför garageelementet får ännu kallare vatten för den får vattnet som gått igenom det stora elementet i biytan på 2.5m. Måste alltså få högre flöde till dessa med andra ord, kanske en separat ledning från värmepumpen till stora elementet sen går det vidare till garagelementet?

En annan sak, jag har ca 3grader skillnad på fram/retur på dom flesta elementen i nedervåningen. Är det bättre att öppna upp alla returskruvar och försöka få fullt flöde för att tjäna lite extra energi?
Dvs köra full flås överallt och sen se vad deltat blir vid värmepumpen, eller är det bättre att försöka strypa alla element till högre delta? Vad är bäst?
Antar att om jag öppnar alla returskruvar så blir varje element varmare dvs mer energi per radiator?

Strypta element eller inte?

Edit: Har varit och gått igenom alla element, alla element står med fullt öppen retur. Och ett delta på ca 3 grader.

« Senast ändrad: 19 oktober 2017, 18:16:48 av Inverter 3-12 »

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dåligt flöde? Inställningar? Vad är problemet?
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2017, 19:50:09 »
Vet inte om jag vågar ge något råd om deltaT över radiatorerna, men det viktigaste borde väl vara att värmen är jämnt fördelad i huset.

Angående dom två kalla radiatorerna.
Du måste ta reda på om det är avsaknad av cirkulation el energi/värme.
Är det någon skillnad på temperaturen till dom mot stammen där värmen kommer ifrån.

Jag var tvungen att ringa till min bekanta med Älvsby huset och fråga.
Det var som sagt var några år sedan han bodde där.
Han var inte säker att det var böjar in i stammen utan det kan ha varit rör med 45° kapning.
Hans problem uppstod när radiatorerna blev flyttade i sidled. Då orkade inte självcirkulationen in i radiatorerna.
Lösningen blev en riktigt raggarlösning.
Han kopplade ihop båda avsticken till ett och gjorde ett lokalt tvårörscystem med egen cirkpump.
Returen gick in i avsticken längre bort.
Med denna lösningen blev det möjligt att koppla på ytterligare ett rum några år senare, då ett kallföråd blev inred. Nu hade han fjärrvärme och ingen VP men han blev nöjd. Som sagt en raggarlösning, men det funkade.

« Senast ändrad: 20 oktober 2017, 00:40:28 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!