Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av Nibe F730, tips och trix  (läst 5251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JMayer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation av Nibe F730, tips och trix
« skrivet: 29 september 2017, 13:13:55 »
Hej!

Har köpt en Nibe F730 och skall ersätta min trasiga IVT 495 Twin. Jag skall göra det själv och tänkte därför be om lite hjälp av alla kunniga här.

Mått på samtliga anslutningar verkar vara samma. (22mm på allt vatten, 125mm på avluft/frånluft). Eftersom anslutningarna är i botten på båda och det är flexslangar i början så hoppas jag inte behöva skarva eller ändra något på dom.

Elmässigt hoppas jag kunna använda samma 3-fas som är till min befintliga, ser ni några problem med det?
Tror ni kabeln till utetempgivaren går att använda från den gamla givaren? Hittar ingen spec på den gamla, nya skall ha tvåledare, kanske den gamla också har, någon som vet?

Avluftningen skall jag isolera med en PE30 strumpa, när gamla pumpen är borta trär jag den underifrån och hela vägen upp till taket, inga kostigheter eller?

Luftning borde bara behövas av golvvärmeslingan, eller? Hur gör jag detta enklast? Finns luftnipplar nere i F730, bara öppna dom och köra? Fyller den på automatiskt från kallvattnet eller måste man se till att det inte blir för lite vätska i slingorna?

Något annat jag borde tänka på?

Tack pÃ¥ förhand!!  "love" :) tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #1 skrivet: 29 september 2017, 14:15:05 »
Det går säkert bra att använda tidigare el-anslutning, brukar normalt vara 3 x16 A, och F730 har max fasström 16,3 A. Glöm inte att kontrollera förtrycket i expansionskärlet innan systemet börjar fyllas, ska normalt vara 0,5 bar. Påfyllning av värmekretsen sker med den (manuella) påfyllningsventilen i utrymmet nertill. Sitter 4 avluftningsventiler på F730, 3 nere och 1 på ovansidan, följer med tunn slang man ska klippa till och sätta på så vattnet t.ex. rinner ner i någon liten hink.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JMayer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2017, 09:50:04 »
Det går säkert bra att använda tidigare el-anslutning, brukar normalt vara 3 x16 A, och F730 har max fasström 16,3 A. Glöm inte att kontrollera förtrycket i expansionskärlet innan systemet börjar fyllas, ska normalt vara 0,5 bar. Påfyllning av värmekretsen sker med den (manuella) påfyllningsventilen i utrymmet nertill. Sitter 4 avluftningsventiler på F730, 3 nere och 1 på ovansidan, följer med tunn slang man ska klippa till och sätta på så vattnet t.ex. rinner ner i någon liten hink.
Den befintliga ligger på 3x20A faktiskt. Samma som huvudsäkringarna.
Läste också att 0,5 bar skall den levereras med. Du menar golvvärmeslingorna eller? Så det är bara att öppna påfyllningsventilen sen och öppna avluftningen och cirkulera en stund?
Tack för hjälpen!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2017, 10:13:35 »
Det enkelt och bra att kontrollera förtrycket i expansionskärlet innan även om den ska vara levererad med 0,5 bar eftersom det är svårare att kontrollera efteråt om man får något strul. Javisst, öppna påfyllningsventilen och fyll upp systemet. Cirkulationspumpen ska dock inte gå när man avluftar med ventilerna dels på pannan och dels runt om i huset. Man kan behöva avlufta flera gånger som systemet varit tömt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JMayer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2017, 14:36:38 »
Det enkelt och bra att kontrollera förtrycket i expansionskärlet innan även om den ska vara levererad med 0,5 bar eftersom det är svårare att kontrollera efteråt om man får något strul. Javisst, öppna påfyllningsventilen och fyll upp systemet. Cirkulationspumpen ska dock inte gå när man avluftar med ventilerna dels på pannan och dels runt om i huset. Man kan behöva avlufta flera gånger som systemet varit tömt.
Tack! Då gör jag det med cirkpumparna avstängda. Har en extra cirkpump ute i fördelarskåpet som jag också drar ut då.
Får hem pumpen imorgon och då skall jag kolla närmare om det verkar vara något annat "svårt" med installationen.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2017, 18:05:31 »
Är det att rekommendera att även spola ur slingor/radiatorer och ersätta med nytt vatten? Ofta är ju installtionerna lite till åren så det kan väl vara t.ex 20år gammalt vatten och en del avlagringar kanske.

Görs detta rutinmässigt vid ominstalltion med ny pump, eller måste man begära detta extra? Lite pyssel med att leda ut det gamla vattnet och så, men inga konstigheter egentligen.

Vad kan vara problemet med att inte spola ur systemet ordentligt?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad JMayer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2017, 10:59:41 »
Bara som en liten update sÃ¥ gick bytet smidigt. Lite rörböjar för att frÃ¥nluften sitter annorlunda samt isolering av avluft med lamellmatta gick bra. Flexslang med skärringskopplingar och en extra vinkel dÃ¥ F730 har anslutningarna rakt ner mot golvet och mitt i pumpen. Avluftning av golvslingor och sen bara tuta och köra :) Tyst och fint med vfd jämfört med gamla on/off kompressorn  tummenupp

Nu inväntar jag bara att utbyggnationen är klar sÃ¥ blir det till att shunta pÃ¥ en radiatorslinga till övervÃ¥ningen och justera in ventilationen när nÃ¥gra nya don tillkommer  :)

Tack för hjälp!  "love"

Bosson

  • Gäst
Bosson
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2017, 22:24:08 »
Hej.

Tack för en fin beskrivning. jag har nu beställt en 730 som ska ersätta min gamla havererade 360P. jag hoppas på en enkel och smidig instalation. Jag är behörig elinstallatör så den biten bör gå smärtfritt men funderar lite över luftflöden och kallibrering av dessa. Hur har du löst det?

Bosson

  • Gäst
Bosson
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #8 skrivet: 04 november 2017, 23:33:22 »
Nu har även jag installerat min 730. Som sagt den går tyst och fint. Enda strulet var att mina rör kommer upp i golvet på vänster sida så jag fick ha en förhöjningsfot. Vilket innebar att jag fick uppna lite i bjälklaget för att få plats med luftkopplingarna (230 i takhöjd)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #9 skrivet: 05 november 2017, 14:22:57 »
I dag är du väl inte "behörig" utan certifierad elinstallatör.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #10 skrivet: 05 november 2017, 17:45:57 »
Nu har även jag installerat min 730. Som sagt den går tyst och fint. Enda strulet var att mina rör kommer upp i golvet på vänster sida så jag fick ha en förhöjningsfot.

Kom rören upp rakt under vänster sida vid expansionskärlet eller kom rören upp vid sidan av pannans vänstra sida? I det senare fallet vore det konstigt om det inte gick att dra rören nertill i bakkanten(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Bosson

  • Gäst
Bosson
SV: Installation av Nibe F730, tips och trix
« Svar #11 skrivet: 06 november 2017, 23:09:54 »
De kom upp rakt under expansionskärlet. Det hade ju gått att modifiera pannan men det blev en förhöjningsfot och öppning i bjälklaget. (pannan står i en trång tvättstuga och det fans ingen bra alternativ placering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!