Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: R410a vs R32  (läst 4795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RolloKollo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
R410a vs R32
« skrivet: 27 september 2017, 20:06:11 »
"Vågar" man köpa en luft/luft värmepump med R410A med tanke på kommande förbud osv?

Tittar på två olika luft/luft värmepumpar där den ena har R410A/2088 och den andra R32/675.
Men den med R410A är snyggare (innerdel :-) ), den kommer sitta så att den syns.

Sedan också en fundering, om det nu snart ska förbjudas, varför säljs det fortfarande med R410a?

(Daikin Emura X vs Daikin Caldo XR)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: R410a vs R32
« Svar #1 skrivet: 27 september 2017, 20:15:58 »
Såvitt jag vet så kommer R410a inte att förbjudas, men däremot kommer tillverkningen att begränsas gradvis globalt vilket, om marknadskrafterna fungerar enligt skolboken, kommer att innebära att priset ökar till den gräns där det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Jag kan tänka mig att värmepumpstillverkarna gärna skyndar långsamt och inte går över helt och hållet till R32 på en gång utan börjar med det nya kylmediet i enstaka modeller och skaffar sig drifterfarenheter i måttlig skala under några år till att börja med. Då minskar riskerna för oöverskådliga reklamationer och garantikostnader.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad RolloKollo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410a vs R32
« Svar #2 skrivet: 27 september 2017, 21:36:03 »
Jag läste den här tråden där det står att det ska förbjudas 2025?
("Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025")
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64877.msg690269

För en novis var det lite svårt att tyda vad kontentan var iofs, jag kan ha missuppfattat. Verkar bero av "GWP" också?

Såvitt jag vet så kommer R410a inte att förbjudas, men däremot kommer tillverkningen att begränsas gradvis globalt vilket, om marknadskrafterna fungerar enligt skolboken, kommer att innebära att priset ökar till den gräns där det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Jag kan tänka mig att värmepumpstillverkarna gärna skyndar långsamt och inte går över helt och hållet till R32 på en gång utan börjar med det nya kylmediet i enstaka modeller och skaffar sig drifterfarenheter i måttlig skala under några år till att börja med. Då minskar riskerna för oöverskådliga reklamationer och garantikostnader.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: R410a vs R32
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2017, 22:39:17 »
ja
utfasningen av olika köldmedel beror numera efter att koyotoprotokollet upphävts hur stor GWP de har
redan nu är det andra bestämmelser på årlig kontroll som tidigare berodde på mängden köldmedel men numera är det koldiox- ekvivalenten istället.
Och det är EU´s F-gas förordning som styr detta målet är att INOM EU minska utsläppen av F-gaser med 80% fram till 2030 från 2015 års nivåer
så Kineserna och jänkarna lär fortsätta med R12.

Den korrekta skrivningen är:
Förbud att sälja Delade luftkonditioneringssystem som innehåller mindre än 3 kg eller vilkas funktion kräver köldmedier som har högre GWP-faktor än 750, från och med 1 januari 2025.
« Senast ändrad: 02 oktober 2017, 22:44:43 av electroluxaren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!