Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"  (läst 3185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« skrivet: 03 september 2017, 11:39:54 »
Ska stensätta garageuppfarten och gången fram till entrén och funderar på att lägga vattenburen "golvvärme" under plattorna för att slippa skotta på vintern. Jag har bergvärme så det behöver inte kosta skjortan tänker jag.

En granne till min far har gjort detta och det tycks fungera fint. Såg dock inte när det gjordes så jag vet inte om man isolerat.
Har också sett detta på ett torg och där hade man ingen isolering, bara slangarna direkt i sättsanden.

Någon som har gjort något liknande och kan komma med input?
Bör man ha isolering eller inte? Kanske bara ställer till det när man kör med bilen där sen, eller att markfukten gör att det ändå "läcker" värme?
Uppskattad energiförbrukning? Jag tänker att man kör bara vid behov som defroster och det räcker ju med +1C

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #1 skrivet: 03 september 2017, 19:18:49 »
Det fungerar bra, men räkna med ett rejält hål i plånboken då beräkningsvärdet för snösmältning är 400w/m2
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 07:28:24 »
Smältvärmen är 334 kJ/kg eller 0,0928 kWh/kg.
Om det snöar 1 dm så blir det mellan 3-10 kg/m2 beroende på hur blöt snön är.
Det blir upp till 1 kWh/m2 netto, men med förluster blir det säkert 2-3 ggr detta.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #3 skrivet: 04 september 2017, 19:42:59 »
Kan ju vara svårt att ordna styrning men jag tänker att det går åt mycket mindre om man lyckas hålla stenplattorna på +1C när det börjar snöa än när det ligger ett lager snö på eftersom snön inte sjunker ihop omedelbart. Å andra sidan isolerar snön bra så det kommer ju gå åt mindre energi att hålla en plusgrad. Kanske blir samma energimängd i slutändan.

Om det går 1kWh/m2 och jag har säg 100kvm för enkelhetens skull, då blir det 100kWh/COP så säg 25kWh. 25kr för att ta bort snön en gång då!?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #4 skrivet: 04 september 2017, 21:15:26 »
Det finns färdiga "styrsystem" för den typen av snösmältning. Dom "ser" om det är nederbörd och drar då igång värmen om marken är kall och om det är kallt och torrt stänger den ner tills behovet på uppvärmning åter blir aktuellt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #5 skrivet: 04 september 2017, 22:53:16 »
Intressant!
Hur "ser" den? Med någon optisk sensor? Kan den skilja på snö och regn?
Hur märker den om det är torrt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #6 skrivet: 04 september 2017, 23:04:37 »
Det finns lite olika system men i princip är det tempgivare i marken samt en fukt mätare och ev en nederbörds detektor. Det dom har gemensamt är ett rätt högt pris.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tina uppfarten med vattenburen "golvvärme"
« Svar #7 skrivet: 05 september 2017, 07:09:03 »
Kan ju vara svårt att ordna styrning men jag tänker att det går åt mycket mindre om man lyckas hålla stenplattorna på +1C när det börjar snöa än när det ligger ett lager snö på eftersom snön inte sjunker ihop omedelbart. Å andra sidan isolerar snön bra så det kommer ju gå åt mindre energi att hålla en plusgrad. Kanske blir samma energimängd i slutändan.

Om det går 1kWh/m2 och jag har säg 100kvm för enkelhetens skull, då blir det 100kWh/COP så säg 25kWh. 25kr för att ta bort snön en gång då!?

Beroende på alla osäkerhetsfaktorer, men ja, det är en god gissning.

Sen skulle jag skippa styrsystem till detta, förutom detektorer krävs ventilstyrningar, PLC osv, kostar massor.
Enklast är att bara ha en värmeväxlare + shunt till detta som man manuellt slår på vid behov.
Finns grejer som man typ kan ha till uterum med en egen glykol-slinga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!