Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man bygga ett värmesystem sÃ¥här?  (läst 4300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man bygga ett värmesystem såhär?
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2017, 17:40:19 »
Hmmm, den skulle väl vara kopplad som arbetstank? Inte riktigt med på handventilens funktion?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Kan man bygga ett värmesystem såhär?
« Svar #16 skrivet: 17 augusti 2017, 18:44:47 »
Visst kommer det att funka. Men jag förstår ändå inte tanken med 2 sekundära system. Och varför sitter det en förbi gång runt pumparna?

Du skrev att flödet inte räckte till radiatorerna om man shuntade upp golvet. Jag vill nog påstå att felet ligger i att systemtryckfallet är för högt. Du behöver nog mellan 0,4-0,5 l/s i flöde. Det flödet kräver DN 35. Många kopplar dn 22, samma som VP. Det funkar Inte vid dom flödena.
Jag skulle sätta tank och en sekundär pump. Hålla upp dimensionerna på distributionsledningarna till fördelarna för att minimera tryckfallet. Då kan du lägga tryckfallet över ventilerna och få en bra reglering, utan att stressa livet ur pumpen. Å du klarar dig alla gånger med en 6m pump om du gör rätt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man bygga ett värmesystem såhär?
« Svar #17 skrivet: 18 augusti 2017, 15:46:22 »
Tanken är att kunna ställa temperatur och flöde individuellt per sekundärt system, den gamla typen av golvvärme jag har behöver hög framledningstemp.

Det är säkert sÃ¥ att tryckfallet är för högt men alla distributionsledningar till golvvärmefördelarna (och  första radiatorn är ingjutna i golven) sÃ¥ möjligheterna att göra om är inte sÃ¥ stora.
I originalritningarna är distributionsrören märkta 25 så jag antar att det är 25 mm innerdiameter.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man bygga ett värmesystem såhär?
« Svar #18 skrivet: 18 augusti 2017, 16:04:41 »
Hittade den gamla originalritningen och där är kretsarna separerade även om elementslingan inte har nån shunt.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man bygga ett värmesystem såhär?
« Svar #19 skrivet: 05 juli 2018, 19:50:16 »
Nu är systemet äntligen på plats, fast det körs inte igång förräns till hösten då alla radiatorer ska monteras bort, spolas igenom och lackas.

Rörläggaren var först lite tveksam till systemkonstruktionen men köpte det när han fick reda på vilken framledningstemp golvvärmen behöver och hur flödet så blir kasst i radiatorslingan.... :-)

Enda frågan som är kvar är placeringen av GT1, returgivaren.
MÃ¥ste den sitta i nederdelen i tanken eller kan den sitta pÃ¥ returen frÃ¥n tanken innan den gÃ¥r ihop med returerna frÃ¥n slingorna?   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!