Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimension pÃ¥ stam?  (läst 2910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimension på stam?
« skrivet: 05 augusti 2017, 19:33:34 »
Mina vänner, alldeles ny här, beklagar korkad fråga!

Försöker bygga för värme på övervåning, blir 6st radiatorer och en handdukstork. Har räknat att jag behöver cirka 1200W per rum och kommer då dra en egen 16mm PAL slang till varje radiator ifrån ett fördelarskåp. Min fråga: det totala effektbehovet för min övervåning bör vara 7,2KW räknat med hjälp av FAQ'n på denna sida för dimensionering av stammar. Jag måste då upp i 28mm stam för att kunna mata 7st 16mm PAL. Kan det stämma eller funkar det inte så?

Har inte valt radiatorer ännu och heller inte värmepump. Allt går i isolerat utrymme och nedervåningen kommer ha golvvärme.

Går frågan att besvara utifrån dessa fakta eller behöver jag kamma mig?

Tack!

// Azkel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimension på stam?
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2017, 14:41:28 »
Du är nog helt rätt ute  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension på stam?
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2017, 19:28:03 »
Tack för svar Smurfen!

Fråga, "alla" verkar ha 22mm stammar men jag kommer behöva 28mm. 22mm ger alltså 5,0kW, hur får man det att räcka till en hel övervåning? Hittar inte ens 28mm fördelare och när jag kikar på värmepump+innemodul (till exempel VVM320) så är det 22mm utgående från denna. Undrar om det är jag som har otur när jag tänker...

// Azkel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimension på stam?
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2017, 20:02:11 »
Många fuskar och går ner i dimension jag kör tex en 8 kw vp mot 22 mm stam i och för sig bara några meter innan den delar sig men fel är det men funkar utmärkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimension på stam?
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2017, 21:47:41 »
jag har 35 mm cu rör ifrån min 6 kw vp....in i huset.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension på stam?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2017, 23:05:58 »
Hur stort är huset?
För att få ett max effektbehov på 7,2 kW i ett OK isolerat utrymme så handlar det om uppåt 160 m2 per våning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension på stam?
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2017, 13:30:08 »
Hur stort är huset?
För att få ett max effektbehov på 7,2 kW i ett OK isolerat utrymme så handlar det om uppåt 160 m2 per våning?

Då har jag nog räknat tokigt! Mätte precis upp övervåningen och den är lite drygt 95m2. Cirka 2,45 i takhöjd (förvisso delvis snetak som jag inte räknat bort) borde ge 232,75 m3 om jag räknat rätt enligt FAQ'n. Det skulle då kräva 9310W för att värma upp. Då skulle jag behöva en 28mm stam för att leverera 9,0 kW.

Med det sagt, detta är en övervåning och undervåningen kommer ha golvvärme. Jag kanske räknat alldeles för högt med 40w/m3 på övervåningen?

Tack för er hjälp!

// Azkel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimension på stam?
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2017, 13:44:51 »
40 watt per m2 är nog närmare sanningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimension på stam?
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2017, 14:57:31 »
Är det ett alldeles nybyggt hus med bra isoleringsstandard? Ligger det uppe i norra Norrland med DVUT -38 °C eller liknande?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension på stam?
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2017, 15:11:11 »
Är det ett alldeles nybyggt hus med bra isoleringsstandard? Ligger det uppe i norra Norrland med DVUT -38 °C eller liknande?

Huset är tillbyggt med en ny övervåning. Har nästan 400mm i taket uppåt, "bara" 200mm i snetaket och drygt 200mm i väggarna. Finns i Stockholm så -25 tror jag som absolut värst. Har räknat på 40W per m3 men om jag kan tänka 40W per m2 så blir det bra mycket lättare förstås.

Återigen, tack för er hjälp!

// Azkel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension på stam?
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2017, 06:56:14 »
Låter som att du kan räkna på 40 W/m2 eller totalt 3,8 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension på stam?
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2017, 10:16:43 »
Stort tack till er som så vänligt hjälpt mig! Nu har jag precis beställt. Har en till idiotfråga, finns det ett standardmått på hur rör till radiatorer kommer ut ur vägg? Tänker att tappvatten brukar man ha kallt underst och varmt överst och "standard" är 40mm CC-avstånd. Finns det motsvarande för radiatorer? Tänker att det nog beror på märket på radiator men då jag inte valt sådana ännu så tänkte jag försöka hålla mig till en standard om sådan finns?

// Azkel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimension på stam?
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2017, 11:44:34 »
Finns nog ingen standard där avstånd från vägg beror på tjocklek på radiatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Azkel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension på stam?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2017, 12:04:58 »
Finns nog ingen standard där avstånd från vägg beror på tjocklek på radiatorn.

Tack Smurfen, jag är med på just den biten. Tänkte dock på om rören ska ut horisontellt eller vågrätt genom väggen, alltså över/under eller bredvid varandra och då även om jag ska sikta på något visst CC-mått på dem?

Tanken är att göra klart rören ut genom vägg så jag kan slå igen med osb och gips. Radiatorer kommer jag handla först senare i höst och då även koppla in allt.

Tack.

// Azkel

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dimension på stam?
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2017, 12:20:26 »
Tack Smurfen, jag är med på just den biten. Tänkte dock på om rören ska ut horisontellt eller vågrätt genom väggen, alltså över/under eller bredvid varandra och då även om jag ska sikta på något visst CC-mått på dem?

Tanken är att göra klart rören ut genom vägg så jag kan slå igen med osb och gips. Radiatorer kommer jag handla först senare i höst och då även koppla in allt.

Tack.

// Azkel
De flesta radiatorer/ koppel går att koppla både liggande och stående, om det är tvårörs så kommer tilloppet ytterst (liggande) eller överst (stående)
CC-måttet är 4CM.
personligen tycker jag det är snyggast med liggande anslutning under radiatorn än stående, men det är en smaksak givetvis.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!