Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dumt att bygga pannrum?  (läst 7805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
dumt att bygga pannrum?
« skrivet: 13 juli 2017, 12:51:58 »
jag har jordvärme,  men kommer troligen fÃ¥ köpa till skog=obegränsat med ved.

funderar om det är förkastligt att bygga en fristående panncentral och kulvert in till huset.

tänker mig en rätt stor panna,  kanske 50kw och en acktack i lämplig storlek

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2017, 14:01:01 »
Sälj det du "röjer" som ved i stället och köp ström till VP för pengarna.
Tycker en fd vedeldare med egen skog som i dag enbart värmer hus med VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2017, 14:15:58 »
De pengarna du spar på att elda kommer att gå åt till att betala panna tank kulvert samt byggnad känns som ett sånt projekt hamnar på fel sida om 200000 kr och tar massor med år att tjäna in. Lite beroende på vart du bor kan du ju sälja veden kapad och klyven om du gillar att hålla på med ved är ju grymt höga vedpriser i vissa delar av landet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2017, 17:10:37 »
Sälj det du "röjer" som ved i stället och köp ström till VP för pengarna.
Tycker en fd vedeldare med egen skog som i dag enbart värmer hus med VP.

Jag har också "gratis" ved, men eldar ej i vedpannan. Vp är skönare.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #4 skrivet: 14 juli 2017, 07:04:35 »
kommer troligen få köpa till skog.

Du har alltsÃ¥ tänkt köpa, inte fÃ¥ köpa, det fÃ¥r alla som vill...  ;)
Jag tycker du har fått vettiga förslag, sen kan man väl alltid resonera om vitsen/nöjet/nyttan med att köpa skog överhuvudtaget.
Är det vad du vill pyssla på med i livet, att röja, gallra, avverka, kapa klyva, trava och elda - ja, då kan du satsa miljoner på det och ha det trevligt resten av ditt liv.
Om du har andra mål med livet kanske du skall överväga om just detta med mark/skog är det du prioriterar högst här i livet.
Visst, det du blivit erbjuden kan ju vara "pengar på banken" = ring en entreprenör som kommer och avverkar åt dig så har du gjort en skaplig vinst inom några månader och sedan äger du en bit mark som kanske dina barn eller barnbarn kan ha nytta av så småningom.

Skulle vara intressant att få veta lite mer bakgrund bakom hela affären, vad är det egentligen du vill när du funderar på att köpa mark/skog.
VILL du elda, eller tycker du att det är kul med själva arbetet att underhålla skogen, eller ser du det som en ren investering för omedelbar eller framtida tillväxt och ekonomisk vinning.
Eller har du helt enkelt en del pengar över som du vill placera i något som kan försätta växa för dina efterlevande den dag du lämnar jordelivet?

Personligen, om jag tyckte det var kul att hålla på med ved så skulle jag nog hugga, kapa, klyva och sälja veden till de som vill betala.
En fördel med det är dessutom att man fÃ¥r träffa folk.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2017, 11:59:18 »
nu är kontraktet skrivet på ca 70HA skog som gränsar till min tomt.

man har gått i några år och fantiserat om man skulle kunna få tag i skog i närheten, och nu vart det bästa tänkbara!! "love"

man ä ju "bonnpöjk" frÃ¥n början, sÃ¥ syftet med skogen är väl att fÃ¥ nÃ¥gon sorts avkastning,  samtidigt som känslan är ovärderlig.

vi funderar även på nyodla lite och skaffa får/kalvar.

sen att man även blir företagare är ju en stor fördel när man ska införskaffa maskiner/leksaker.  dra moms och kvitta kostnader mot intäkter.

sÃ¥ det känns riktigt kul att ha skrivit köpekontrakt.  jag spanar redan pÃ¥ nästa skifte ;)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2017, 13:14:26 »
Visst är det lite olika, här sitter en som i dagarna sÃ¥lt en gÃ¥rd med brukningsbar mark och skog. Bara för att slippa hÃ¥lla pÃ¥ med eländet  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2017, 13:26:38 »
jag beklagar  tummenupp
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2017, 13:27:26 »
gräver ner en till kollektorslang på marken då ist för att bygga pannrum ;)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #9 skrivet: 11 september 2017, 14:06:05 »
Jag skulle också vilja köpa grannfastigheten. Jävligt då grannen är 92 år och aldrig kommer och röjer ur skogen. Har 15 meter till skogsfastigheten från huset så ju högre skogen växer desto intressantare blir det då stormen kommer.

Sen gissar jag att du kommer att göra en ordentlig avkastning på veden. Åtminstone här är de som gamar efter flis. de köper in så mycket torv de får innan de når skattetaket och fyller sedan ut restrerande året med flis.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #10 skrivet: 11 september 2017, 15:37:47 »
Har du frågat och gett grannen ett realistiskt bud? Många skogsägare skulle nog nappa på ett bud på "rätt" nivå. "Häromkring" så säljs det skogsfastigheter i alla fall rätt ofta skogsfastigheter. Jag har en bekant i byn som har köpt in nästan 2000 ha, han har frågat lite äldre folk om dom kunde tänka sig att sälja och gett dom ett vettigt bud.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #11 skrivet: 11 september 2017, 22:25:12 »
Jag skulle också vilja köpa grannfastigheten. Jävligt då grannen är 92 år och aldrig kommer och röjer ur skogen. Har 15 meter till skogsfastigheten från huset så ju högre skogen växer desto intressantare blir det då stormen kommer.

Sen gissar jag att du kommer att göra en ordentlig avkastning på veden. Åtminstone här är de som gamar efter flis. de köper in så mycket torv de får innan de når skattetaket och fyller sedan ut restrerande året med flis.
Man får inte in några stora pengar på ved eller flis förhoppningsvis går det jämnt upp det är inte direkt grattis att avverka den det ska helst vara mycket timmer om det ska bli några slantar över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2017, 07:15:38 »
2000 hektar i jämtland kan nog vara billigare än 50Ha i södra sverige...

nä visst kostar det att avverka osv,  jag räknar med netto pÃ¥ 350-400:-m3 vid min första avverkning, sen skatt pÃ¥ det sÃ¥klart tummenupp tummenupp tummenupp
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #13 skrivet: 12 september 2017, 07:17:38 »
Man får inte in några stora pengar på ved eller flis förhoppningsvis går det jämnt upp det är inte direkt grattis att avverka den det ska helst vara mycket timmer om det ska bli några slantar över.
Det beror på hur man räknar, enligt vissa personer. T.ex. Byggde kommunen nu en 1MWh flis pannecentral. Har inte sett totalkostnaden ännu men minst 15 miljoner kr. Ända sedan bygget började har olja varit billigare än flis, oljepanna finns och fungerade. Så hittills helt idiotiskt köp. Men kommunen är nöjd.

Vi har en hel del åretrunt växthusanläggningar här. De drar givetvis kopiösa mängder energi. Finska staten har nu då kommit på den briljanta idén att ett företag får köpa in torv till ett visst värde till en lägre skattekostnad. Går företaget över gränsen måste företaget betala betydligt högre skatt på hela beloppet, stora summor! Men eldar de med flis så behöver de inte betala högre skatt.

Om jag sen skulle bygga en pannecentral fastän jag haft "gratis" ved är svaret absolut inte.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dumt att bygga pannrum?
« Svar #14 skrivet: 12 september 2017, 07:49:30 »
Och man kan inte köpa 2000ha likvärdig skog i Jämtland för vad 50 ha kostar i syd Sverige.
Men "poängen" var att om man frÃ¥gar markägaren och ger ett rimligt bud sÃ¥ är det ofta inte omöjligt  tummenupp
« Senast ändrad: 12 september 2017, 07:51:55 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!