Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 värmen gÃ¥r trots avstängd  (läst 2998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 värmen går trots avstängd
« skrivet: 04 juli 2017, 22:36:21 »
Sommarproblem, det är varmt ute, inne och värmen är avstängd.

Jag har vid tillfällen hört att det börjat susa i elementen. När jag då kollar i appen ser jag att, värmebärarpumpen och kompressorn går, framledningstemperaturen är 21 som är minimum.

Vårat hus är väldigt varmt på sommaren så idag testar jag nattsvalka, det fungerar bra men då startar värmen igen samtidigt som nattsvalkan är igång.

Kan någon förklara varför, värmen verkar gå endast korta stunder men flera gånger per dag.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 värmen går trots avstängd
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2017, 05:49:28 »
Är du säker på att pumpen verkligen vill värma huset? Hos oss känner man också ibland att det plötsligt kommer värme i radiatorerna även när det inte borde göra det. Men det är faktiskt bara växelventilen som just växlat efter att ha värmt tappvarmvattnet, så det blir liksom en liten rest som skickas ut i radiatorerna när detta sker, det blandas dock ut snabbt

Har du däremot värme i radiatorna under en längre period, ja då är nog nått annat,
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: F730 värmen går trots avstängd
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2017, 07:40:55 »
Citera
framledningstemperaturen är 21 som är minimum

Minimum vad?

Om du ställt in 21 grader som lägsta framledningstemp så kommer värmepumpen inte att acceptera att det blir lägre.
Det finns en funktion för min framledningstemp som vissa använder för att hålla golv i toa eller källare på en viss minimumnivå, men har du inga sådana behov så skall den funktionen inte vara aktiv.
Annars tror jag att det kan vara som krambriw skriver, att det är resultatet av de varmvattenkörningar som värmepumpen gör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 värmen går trots avstängd
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2017, 09:31:40 »
Framledningstemp kan inte bli lägre än innomhustemp.
Värmepumpen kyler inte radiatorvattnet utan nattsvalka innebär ökad ventilation nattetid.
Så att framledningen är 21 °C beror på energiprincipen.

Men ska nattsvalkan funka så måste du ställa ner stopp av värme i meny 4.9.2 till en temperatur som är lägre än vad det är nattetid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 värmen går trots avstängd
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2017, 23:14:14 »
Ja minimumtemp är väl om du har golvvärme och inte vill ha kalla golv sommartid. Funktionen går inte att avaktivera men tror inte att det är det då värmen faktiskt är avstängd.
Ang. Ventilen till varmvattnet så är det väl konstigt att värmebärarpumpen startar?

Jag tog kontakt med installation som ska kontakta nibe.
Tack för era svar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F730 värmen går trots avstängd
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2017, 08:11:33 »
Har inte 100% koll på F730 men tror den har samma cirkpump som används både vid vv beredning samt värme drift och när växelventilen lägger om mot rad blir det nog lite snurr på vattnet innan cirkpumpen stoppar och en skvätt hett vatten strömmar ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!