Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ordna el-backup till fiber-routern-söker tips/ritningar...  (läst 5015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Öppen fiber är på väg in, vi ska få en Inteno-router.
Grannen har redan en, och jag såg då att den drivs på 230V >12V 3A.
Eftersom vi har haft strömavbrott på 5-6 tim, vill jag ordna med en backup till vår router och det viktigaste så att
grejorna kan funka, speciellt om nu även telefonen ska kopplas via fiber. Har redan en ups mindre för datorn men nu ska ju Inteno-routern ha en backup liksom kommande brandvägg och ev Cisco 112 Telebox.
Dagens routrar och brandväggar verkar ha arbetsspänningar på 12 > 24 volt, då kan man ju fundera på en fet batteribackup istället för en otymplig UpS när dom jobbar på 12V. Har sett färdiga cellpaket typ Nimh på 12V och 10ah, då börjar man fundera på om man kan docka en sådan mot 12V grejorna istället för att harva med en UPS till.
Synpunkter och tips önskas från er som nu sitter med fiber och genomlevt något strömavbrott.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Öppen fiber är på väg in, vi ska få en Inteno-router.
Grannen har redan en, och jag såg då att den drivs på 230V >12V 3A.
Eftersom vi har haft strömavbrott på 5-6 tim, vill jag ordna med en backup till vår router och det viktigaste så att
grejorna kan funka, speciellt om nu även telefonen ska kopplas via fiber. Har redan en ups mindre för datorn men nu ska ju Inteno-routern ha en backup liksom kommande brandvägg och ev Cisco 112 Telebox.
Dagens routrar och brandväggar verkar ha arbetsspänningar på 12 > 24 volt, då kan man ju fundera på en fet batteribackup istället för en otymplig UpS när dom jobbar på 12V. Har sett färdiga cellpaket typ Nimh på 12V och 10ah, då börjar man fundera på om man kan docka en sådan mot 12V grejorna istället för att harva med en UPS till.
Synpunkter och tips önskas från er som nu sitter med fiber och genomlevt något strömavbrott.
Jobbar dom på ren 12VDC så kan du använda ett bilbatteri och säkra av varje enhet med s.k hängsäkringar eller sätta upp en säkringspaket , inga automater , glasrör ska det vara , dom finns i alla storlekar som behövs för dig , enkelt och billigt , och ladda batteriet då och då eller skaffa en underhållsladdare , brukar ge mellan 1 - 5 Amp fullt tillräckligt för ditt behov
PS  Pass pÃ¥ sÃ¥ inte delarna sitter i en skrubb  eller garderob , kan komma textiler över  , överhettning vanligt med stor brandrisk , gärna en brandvarnare i taket , huset 2 km bort försvann  , orsak router i garderob
« Senast ändrad: 29 juni 2017, 23:29:33 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
10 Ah lär ju inte räcka speciellt länge om bara routern kan förbruka upp till 3A, du kanske behöver 100 Ah för att driva allt du nämner i 6-10 timmar med bibehållen spänning.
Kanske ett rejält batteri till solcellsanläggningar?  http://www.solexperten.se/Batteri/agm-batteri-100ah-12v
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det låter osannolikt att routern drar 3A. Är det inte nätagget som klarar 3A? Men, det är klart. Du ska kanske driva nån switch och lite andra småprylar också. Då räcker inte 10Ah så länge.
« Senast ändrad: 30 juni 2017, 07:10:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skulle tro att de inte överdriver kapaciteten på nätdelarna sååå mycket, mer effekt kostar mer, vore underligt om de slösade pengar på onödigt stora nätdelar, men visst, 3A låter rätt mycket.
Jag tänker att brandvägg och inte minst telefonin kan dra rätt mycket också, men visst kanske man skulle klara sig rätt länge även på ett batteri med 50 - 60 Ah kapacitet.
Sen måste han ju kunna ladda mobiler och surfplattor också, för datorn kommer inte att gå så länge på den gamla UPS:en.
 :D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det enklaste är väl kanske en vanlig UPS som kan driva alla prylar under önskad tid. Visst tappar man lite i omvandling till och från 230V, men man kan koppla in diverse laddare och annat och slipper fundera på vad olika prylar ska matas med för spänning. En del moderna "kontors-UPS'er" brukar ha USB-anslutningar för att ladda mobiler och liknande direkt med likspänning så slipper man iallafall den förlusten (ej att förväxla med USB-anslutning för att kunna kommunicera med UPS'en).
Då får man dessutom en någorlunda bra filtrering av nätspänningen på köpet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En UPS som kan driva en PC i 15 minuter kostar ju flera tusen kronor, vad skulle det kosta att driva allt det där i 10 timmar...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/ups/apc-back-ups-pro-1500-p44003
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Min nya router som jag inte har tagit i drift på allvar än (Asus RT-N66U), blir så varm att jag bedömer det som mycket möjligt att den verkligen gör av med all effekt nätadaptern kan leverera (19 V x 1,58 A = 30 W).

Har planerat för reservkraft för nätverksutrustningen i huset (router, en styrbar switch som tillhör nätägaren, fiberkonverter), det hela ska lösas med tre switchade spänningsomvandlare från 12 V till lämplig spänning för respektive enhet (19 V, 48 V, 5 V), spänningsomvandlarna i form av okapslade kretskort är inköpta från eBay för några tior per styck men installationen är inte gjord än. Sen ska det hela matas från ett 12 V blybatteri (fritids- eller bilbatteri) som får stå parallellt med en underhållsladdare (gammal laptopladdare med utspänningen nerställd från 19 till ca 13,8 V). Djupurladdningsskydd och sånt blir ett senare problem. Ett annat problem, som dock inte bör skjutas upp, är att hitta en bra och inte onödigt varm plats för batteriet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns dom nya gel-batterierna ( har funnits ett tag ) dom är helt täta och sitter pÃ¥ vissa ställen som  backupp för brandlarm
även syrabatterier har täta pluggar , och klarar lite temp , men inte helt fel att kunna se nivåerna , om en cell bråkar så brukar den sänka sin nivå

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Inser att en Nimh-batteripack på 10A/12V landar på runt 1000:-. För 1000:- kan jag få en blycell typ marinbatteri från 75 upp till 110Ah, alltså från 7 > 10ggr mer i lagrad effekt för pengarna jag lägger ut.

Flera här föreslår just "bilbatteri", här har vi då problemet att dessa jobbar i spannet 10V > 14.4V från fullt laddat till nästan helt tomt, kopplar man då på en "stabb" kommer denna bara att hålla 12V tills dess att voltstyrkan sjunker under 12 V, sen börjar det dala med dito störningar mot tilltänkt elektronik.

Jag har hittat en lösning på detta som kallas för "buck-boost" som är en switchad krets som håller konstant 12 V oavsett om batteriet är på 10V eller 14V, länk här:
https://www.banggood.com/LTC3780-Automatic-Buck-Boost-Constant-Current-Power-Module-p-990459.html
Den är alltså helt ställbar från 5V upp till 24V med en blycell som matar in 10V - 14,4V. Med denna krets kan jag då alltså utnyttja blycellen maximalt och den verkar ha en effektprocent på runt 98% med lågt ripple.

Jag har då att räkna på följande som ska hållas igång så långt som möjligt så att telefonin funkar under elavbrott:
Fiber-converter Inteno  12V/3A max:
https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/xg6846/
Cisco SPA 122 Telefon-konverter  5V/2A max:
http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/unified-communications/small-business-voice-gateways-ata/datasheet_C78-691107.html
Sen i nästa steg för att router och även wifi ska funka under ett elavbrott funderar jag på en Ubiquiti Edgerouter POE som jobbar med 24V, som då injecerar 24V i nätverkskabeln till 1 eller 2 wifi-sändare som då monterats upp, då kan jag alltså driva hela klabbet från en central punkt med backup vid strömbortfall.
Router och brandvägg:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/routrar/ubiquiti-edgerouter-poe-tradbunden-router-p61362
Wifi typ AC på 2,5 och 5ghz bandet som fixar 23 dbm i uteffekt
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300

DÃ¥ skulle jag alltsÃ¥ kunna skaffa 1 eller 2 marin eller fritidsbatterier och antingen koppla i serie för 24V matning eller parallellt och dÃ¥ utöka frÃ¥n t.ex 75 till 150Ah eller upp till 220Ah beroende pÃ¥ vilken typ av cell som jag köper. Med de grejor som kan anskaffas idag borde jag dÃ¥  kunna fixa en lÃ¥da och sätta batteribanken pÃ¥ nÃ¥got ställe och sen dra kabeln till den centrala punkt där jag bÃ¥de har fiber-konvertern och router m.m placerat, och med ett 75Ah batteri borde jag kunna fixa runt 6 tim i drift för att säkerställa telefonin och dess larmsändare, eller ha 2 batterier och dÃ¥ köra hela paketet inkl router och wifi. Mina laptops (Mac) klar runt 5-7 tim pÃ¥ sina batterier, UPS:en till stora pc klarar runt 30 min, vÃ¥ra trÃ¥dlösa telefoner i huset kommer dÃ¥ ocksÃ¥ att behöva ett extra batteri till basenheten om strömmen skulle försvinna, men där borde 3st 1,2V /10aH Nimh kunna fixa det problemet.

Om vi ser till 2 marinbatterier och de kretskort jag hittat, överglänser de i driftimmar alla de UPS:er som säljs, såvida vi inte tittar på UPS:er som är på 3-4000VA, men då är kostnaderna mycket-mycket högre.

Det här borde ju Richard fundera lite på som säljer sina Loggerkort, eftersom hela Sverige ska vara uppkopplat på fiber senast 2020 (?), och hittills har jag inte sett någon billigt och smart UPS-system för privatpersoner som fått in fiber i kåken, och det är hårresande och se hur samhället har sänkt säkerhetskraven, så de som nu tvingas till fibertelefoni när kopparn tas ned, har alltså inte längre den backup som gamla telestationer skötte om, och samma kan sägas om de GSM-system som ev ska ersätta kopparn.

Den mest intressanta frågan är den som Telia vägrat svara, är hur länge som deras UPS kan drifta våran fibernod, för jag har ställt den frågan utan att ha fått något svar.
« Senast ändrad: 01 juli 2017, 09:28:40 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte kollat dina länkar angående elektroniken , bara strömförsörjningen och säkerhet , om du placerar batterierna på
annan plats eller samma ställe som grejerna finns , glöm inte att säkra av vid batterierna med den Amp du behöver för driften
+ lite till , har sett  kortis mellan + och - , ingen vacker syn , en del säger ': det är väl inget farligt med batterier , jag kan sätta händerna över + och - det känns inte , mitt svar :  lägg en skiftnyckel över sÃ¥ fÃ¥r du se vad som händer . Flera tusen Amp i
kortslutningsögonblicket , och det där med brandvarnare intill elektroniken är nog inte fel .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Med största sannolikhet sitter det en spänningsregulator direkt innanför anslutningen i routern, så den klarar säkert några Volt mer eller mindre än 12.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
Har varit på en hel del Bredbands/Fiber noder och det är rätt få noder som har UPS/batteribackup. Så man tjänar inte mycket på att ha egen backup hemma i de flesta fall mer än att det lokala nätverket hålls igång.

Har man däremot 3G/LTE USB modem som alternativ gateway i routern kan det vara ett bra alternativ med egen UPS /batteribackup. Men även där har man oftast inte så lång backuptid på BTS batteribank , typ 2-4 timmar i regel, en del har reservkraft.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det är ganska sällsynt att fiberoperatörerna har bra reservkraft till sina noder långt ut i nätet. Hos mig går nätet alltid ner vid strömavbrott, förr tog det dessutom minst 3 timmar från att strömmen var tillbaka tills nätet var igång, men det har blivit bättre på senare år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Det är ganska sällsynt att fiberoperatörerna har bra reservkraft till sina noder långt ut i nätet. Hos mig går nätet alltid ner vid strömavbrott, förr tog det dessutom minst 3 timmar från att strömmen var tillbaka tills nätet var igång, men det har blivit bättre på senare år.

Precis, vad ska man med reservström till om nätoperatörens switchar osv. mest troligt går ner ändå.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Art Deco, min tanke med 110 A batteri var att du bara skulle räkna med att behöva tömma det till ca 50% för att klara de timmar du vill, då borde spänningen hålla sig på eller över 12 V hela tiden kan man tycka.
Med tanke på ditt tips till mig med "loggerkorten" var väl kanske att söka (eller utveckla) en UPS-enhet som som gör det torbjorn_forsman tänker bygga, men utan batteri, en sådan enhet kunde göras liten och lätt, billig att tillverka och transportera och anpassad att ansluta till bly/syra eller AGM-batterier.
Den skall då kunna försörja allt från stationära datorer till att ladda mobiler och driva routrar eller annan elektronik.
Jag har inte tid att ta fram en sådan produkt, så det är upp till den som vill att göra det.
Jag kan bli återförsäljare den dag produkten finns framme, om den inte redan finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Nog fan blev man snopen....
Gick förbi deras central vid ett tillfälle när dom var där och kopplade.
7st fibernoder var uppmonterade, ingen UPS fanns alls, dessutom var deras 19"-rackar av typen
som bara är c:a 25cm djup, i övrig var central helt tom förutom några mobilsändartråg för LTE-sändare.

Alltså, vid elavbrott i centrala Sth så dör all fibermatning till alla hushåll, och även 4G/LTE lär gå ner så då
kan man glömma backup den vägen, såvida inte man gasar upp en jätteyagi och tar en större sändare inne i city
som då ev har garanterad UPS.

Alltså gäller kopparn och även ASDL där vi har garanterad UPS och där telestationen även har generator för längre elavbrott. Då är det inte mycket som talar till fiberns fördel under dessa omständigheter. Helt sanslöst..!
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet inte om du var vid Stokab i stan men jag var i källaren hos dom med jobb på inkommande , har för mig att det var en
ganska häftig battericentral där , såna 1,5VDC paket i serie , sen fanns det något stort as som dom matade med
400 - batteri - växelrikt 400
SÃ¥g  nu att dom flyttar till globenomrÃ¥det 
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!