Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett par frÃ¥gor om multisplit/duo  (läst 3437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nizztos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Ett par frågor om multisplit/duo
« skrivet: 01 juni 2017, 17:40:00 »
Undrar lite hur det fungerar med en multisplit och två innerdelar.
Skälet till att jag fundera på en sådan lösning är begränsad plats för utedelar.

Hur fungerar det med värmeeffekten? Är den jämt fördelad mellan de två innerdelarna eller får jag all/nästan all effekt till en del om den andra inte går?
Med en MXZ Hyper Heating som exempel (6.4kW) kan jag då få allt i en del eller maxar de två innerdelarna ut vid 3.2kW vardera?

Om man skulle råka sätta den ena på kylning och den andra på uppvärmning, vad händer då?

Bonusfråga. Ibland står det årlig förbrukning kWh/a. Vad betyder denna siffra i verkligheten? Finns det någon "antagen" driftstid för en LLVP?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2017, 18:05:40 »
Du får dela effekten mellan innerdelarna, går ej att få hela effekten på en innerdel
Man kan inte köra den i värmedrift och den andra i kyldrift då den kommer stanna och larma

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2017, 19:23:32 »
Såg på modellen att det gick att få ut upp till tre olika klimat från den men totalen vad den ger delas upp , tydligen fjär för varje innerdel

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 19:27:23 »
Vet inte riktigt vad du menar med 3 olika klimat?

Det är 2 innerdelar till den modellen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2017, 19:30:59 »
Vet inte riktigt vad du menar med 3 olika klimat?

Det är 2 innerdelar till den modellen
Det stod i beskrivningen att det gick att koppla upp till 3 innerdelar , men han behöver ju bara 2 , kanske det var till de större
modellerna

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2017, 19:46:56 »
Vet inte vilken beskrivning du tittat på men hyper heating 2E53 kan man bara ha 2 innerdelar till.

Finns andra utedelar som du kan ha upp till 5 innerdelar till men dom är inte hyper heating.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2017, 20:03:33 »
Vet inte vilken beskrivning du tittat på men hyper heating 2E53 kan man bara ha 2 innerdelar till.

Finns andra utedelar som du kan ha upp till 5 innerdelar till men dom är inte hyper heating.
OK har gått mig lite förbi ,ögnade igenom beskrivningen kollad igen du har rätt ,

Utloggad Nizztos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2017, 20:07:51 »
Tackar,

Var som jag trodde men inte hoppades på angående effekten.

Att det inte gick att köra värme och kyla samtidigt insåg jag men undrade vad som hände om man råkade göra så. Min tanke var att ha den ena främst som A/C och den andra för värme (dock olika säsonger) vilket skulle kunna ge som resultat att båda kunde vara igång samtidigt men ställda för värme resp kyla om man inte tänkte sig för. Larm och stop verkar ju rätt och vettigt.

Den ena skulle värma huset på vintern och den andra kyla sovrummet på sommaren. Behöver nog mer än halva effekten på den som skulle gå mest som värmare.

PS om man kollar MXZ så finns det tre modeller, åtminstone där jag tittade, och där är en den jag använde i exemplet och en annan klarar 3 innerdelar så förstår diskussionen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ett par frågor om multisplit/duo
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2017, 20:09:57 »
Men bara 1 hyper heating  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!