Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola igenom radiatorsystemet?  (läst 10335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spola igenom radiatorsystemet?
« skrivet: 31 maj 2017, 23:01:07 »
Har fått en offert på installation av BVP där det står att det ingår en genomspolning av radiatorsystemet för att bli av med lösa partiklar. Jag är tveksam till detta då man i så fall släpper in en massa friskt syre i vattnet. Vet dock inte hur täta mina avstängningar är idag, kanske blir jag ändå tvungen att tappa ur systemet. För att förvärra saken har jag en 800 liters tank som jag förmodligen blir tvungen att tömma ur åtminstone till hälften. En överslagsberäkning säger att det skulle kunna kosta tiotals gram järn :(
Min gamla oljepanna började till slut läcka i botten av tanken, något annat rostskadat har jag aldrig sett.
Mycket av systemet är från 1936. Hur orolig bör jag vara dontknow Var uppträder rosthål först Sc:,h Att det nån gång kommit ut några droppar ur en rörskarv tror jag beror på annat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2017, 08:57:23 »
Hej!
Tror att det kan vara klokt att spola ur grejerna, det kan ligga mycket grums i systemet som riskerar att täppa till grejerna annars.
Normalt så borde ett vattenbyte inte påverka så mycket, värre är om man byter vatten ofta.
Gamla rör från 1936 borde vara OK, fast man vet ju aldrig hur ofta tidigare ägare bytt vatten?
Det kan gå hål i princip var som helst, men gamla slottsvred är kända för att börja läcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2017, 12:10:16 »
Tack för svaret!
Men hur ofta är ofta? Sc:,h Har själv tappat ur systemet minst 6 gånger, kanske 10, på de 26 år jag bott här. Det första jag gjorde var just att byta ut några slottsvred och uttjänta termostatventiler till nya, sen gjort en ombyggnad av delar av huset, bytt bort oljepannan, kompletterat den felaktiga installationen, blivit tvungen att byta några ventiler till.
Första ägaren och sonen som tog över har åtminstone bytt ut en kokspanna, bytt från öppet till slutet expansionskärl och bytt till termostatventiler och gjort nån ombyggnad till, säg 10-15 tömningar. Med gamla sektionsradiatorer blir det ju mycket vatten och när jag fyllt på 400 liter (800 första gången och kanske en gång till) i ackumulatortanken blir det ju mycket syre som släppts in. :-\

Grovt räknat innehåller friskt vatten 10 mg syrgas per liter så 100 liter ger ett g. Om det omvandlar järn till magnetit blir det kanske 5-10g järn som försvinner vid varje tömning. Ett par hg järn på de stora ytorna är inget problem alls men det tenderar att bli mer korrosion i krökar och ställen med turbulent strömning och jag har ingen koll alls på hur mycket hårdare det tar, det är därför jag ställer frågan så att erfaret folk kan ge en bedömning. Själva rören ser ju inte alls angripna ut, bara helsvarta, av vad jag sett när jag bytt radiatorventiler. Till skillnad från avloppsrören från samma tid men där finns det ju både luft och vatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 12:37:42 »
Hur gammalt är systemet  , pÃ¥ den goda tiden hade  svartrören  tjock gods , har sett 60 Ã¥r rör som varit som nya när dom kapats
vad som är ofta är väl en frÃ¥ga , men har inte det varit läck sÃ¥ pÃ¥fyllning varit i storlek med max ett par gÃ¥nger  Ã¥r sÃ¥ är det ingen fara ,
vid olja ,el eller annan högtempskälla  sÃ¥ har syret kokat bort , det man kan befara är väl tanken som har lite tunnare gods i sig
förr så använde dom lin och smörjde med linolja för att det skulle vara tätt , i dag tror jag ingen använder linolja , bara tätningspasta ,
om det blir tomt på vatten en längre tid så kan linet torka och börja läcka , då är det kört och måste linas om , då det inte sväller tillbaka
i samma omfattning som frÃ¥n början , en sak till , vid  ändring till  lÃ¥gtempsystem sÃ¥ kommer inte syret  att frigöras frÃ¥n vattnet i samma grad och det börjar rosta lite , efter ett tag ( vet inte hur länge  ) sÃ¥ kommer syret att gÃ¥ bort dÃ¥ rosten behöver syret för att verka .
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2017, 13:17:48 »
I stället för att spola ur rören bör det gå att installera ett magnetit filter om man är rädd för nytt vatten i systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2017, 13:33:20 »
I stället för att spola ur rören bör det gå att installera ett magnetit filter om man är rädd för nytt vatten i systemet.
Har hört om dessa , men inte använt någon , är dom så effektiva att dom tar allt som kommer med fart , det sitter väl efter många år skit i varenda radd och rörböj vad jag kan förstå , och det kommer väl att lossna och snurra runt i samband med tömningen/luft i systemet
Kan tänka mig att filtret kan ta det , om vattnet tappar bra fart genom någon form av kraftig förstoring av röret det sitter på ,
ungefär som en arbetstank eller liknande fast inte sÃ¥ stort   

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2017, 13:36:58 »
Jag tycker du definitivt skal spola ut ditt system. En ordentlig rengöring med en cleaner + korrosionsskydd med en protector. OvanpÃ¥ detta ett magnetitfilter. DÃ¥ är du hemma.  Om du bara sätter pÃ¥ ett magnetitfilter sÃ¥ kommer din nya maskins värmeväxlare bli belagd med denna svarta sörja och det leder värme dÃ¥ligt. OvanpÃ¥ detta sÃ¥ riskerar du att magnetit och andra partiklar täpper till växlaren. Det är inte lätt att rengöra detta efterÃ¥t.

/Daikin

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2017, 13:43:46 »
Tack för era svar! tummenupp Har själv tänkt pÃ¥ "urkokningen" men inte dragit slutsatsen hela vägen, luft frigörs när man värmer vattnet efter att ha fyllt pÃ¥ sÃ¥ man mÃ¥ste lufta och dÃ¥ försvinner förstÃ¥s en del av syret. Kan ju vara idé att köra upp temperaturen en gÃ¥ng med elpatronerna efter pÃ¥fyllning dÃ¥  8) Jo, vÃ¥ra 80 Ã¥r gamla rör har sett fräscha ut, men svarta förstÃ¥s, de gÃ¥nger vi varit inne och ändrat nÃ¥t. Tanken är bara tio Ã¥r gammal, det är väl om nÃ¥got av pÃ¥sticken är svetsat av nÃ¥gon som inte varit tillräckligt skicklig som det kan hända nÃ¥got, särskilt i det hÃ¥l där man suger ut vatten för cirkulation. Inte sÃ¥ orolig för det, synligt ställe och vi har golvbrunn.
När systemet är slutet försvinner det sista syret genom att bilda rost, sen är vattnet dött, det växer inga bakterier heller i radiatorvattnet.
Det finns dessbättre inte många skarvar utan linolja i vårt system, jag använder alltid linolja själv efter att ha provat pasta en gång och inte fått det tätt då :)

Magnetitfilter hade jag tänkt ha ändå, det lär vara svårt att bli av med allt och systemet kommer att behöva öppnas fler gånger i framtiden och då blidas mer magnetit. Har hört om de trånga kanalerna i värmeväxlarna och att cirkulationspumparna samlar på sig magnetit för att det sitter permanentmagneter i dem. Men att tillsätta korrosionsskydd är jag tveksam till, om det inte är bara som skydd under rengöringen. Vad innehåller en sådan? dontknow

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2017, 13:59:33 »
Mycket att läsa om , Googla pÃ¥ :: korrosionsskydd värmesystem :::  sÃ¥ hittar du massor av info

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2017, 14:25:18 »
Jo, det finns mycket pÃ¥ nätet  .,;- Men jag är generellt skeptisk till att sätta till kemikalier i ett system som har fungerat utan i 80 Ã¥r. Allt sedan jag läste en kurs om korrosion pÃ¥ högskolan för nÃ¥gra decennier sedan dÃ¥ man ibland använde hydrazin, som var bra bara man hade koll "hela tiden". Hittade detta pÃ¥ nätet pÃ¥ unipak:s hemsida: "Vid underdosering av Multiseal K32 uppstÃ¥r korrosion i anläggningen."  Sc:,h

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2017, 14:42:45 »
Jo, det finns mycket pÃ¥ nätet  .,;- Men jag är generellt skeptisk till att sätta till kemikalier i ett system som har fungerat utan i 80 Ã¥r. Allt sedan jag läste en kurs om korrosion pÃ¥ högskolan för nÃ¥gra decennier sedan dÃ¥ man ibland använde hydrazin, som var bra bara man hade koll "hela tiden". Hittade detta pÃ¥ nätet pÃ¥ unipak:s hemsida: "Vid underdosering av Multiseal K32 uppstÃ¥r korrosion i anläggningen."  Sc:,h
Ja det finns mÃ¥nga gropar att Ã¥ka i , jag har inte använt mig av sÃ¥dant , har inte brytt mig 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2017, 16:56:13 »
Har hört om dessa , men inte använt någon , är dom så effektiva att dom tar allt som kommer med fart , det sitter väl efter många år skit i varenda radd och rörböj vad jag kan förstå , och det kommer väl att lossna och snurra runt i samband med tömningen/luft i systemet
Kan tänka mig att filtret kan ta det , om vattnet tappar bra fart genom någon form av kraftig förstoring av röret det sitter på ,
ungefär som en arbetstank eller liknande fast inte så stort
Ingen aning hur bra dom är men det är inga stora partiklar dom tar hand om det behöver du vanligt filter till. Är lite skeptisk till att spolning gör så stor skillnad man lär ju behöva rätt stort flöde för att få ur skiten ur tex en radiator och det är antagligen på ställen med låg flödeshastighet skiten sitter inte i rör och böjar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2017, 21:24:18 »
Jo, det finns mycket pÃ¥ nätet  .,;- Men jag är generellt skeptisk till att sätta till kemikalier i ett system som har fungerat utan i 80 Ã¥r. Allt sedan jag läste en kurs om korrosion pÃ¥ högskolan för nÃ¥gra decennier sedan dÃ¥ man ibland använde hydrazin, som var bra bara man hade koll "hela tiden". Hittade detta pÃ¥ nätet pÃ¥ unipak:s hemsida: "Vid underdosering av Multiseal K32 uppstÃ¥r korrosion i anläggningen."  Sc:,h
Har sett för ett par år sedan någon soppa i glasburkar som reklam , tror det var 4 st , från vänster , svart till en skala till genomskinligt , kommer inte ihåg vilken soppa eller företag , men om det är den du sett vet jag inte

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2017, 00:05:27 »
25fOCUS: såg också den bilden men hos ett annat företag, ingen info med substans på deras sida tyvärr.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom radiatorsystemet?
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2017, 11:53:37 »
25fOCUS: såg också den bilden men hos ett annat företag, ingen info med substans på deras sida tyvärr.
Undrade själv vad som finns i , men kan inte utvärdera det , du hade ju nÃ¥gon skola pÃ¥ det  , har fÃ¥tt en info om vad , lite stor att lägga in här : ge mig ett PM med mailadress sÃ¥ fÃ¥r du den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!