Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.  (läst 19805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #45 skrivet: 17 juni 2017, 19:42:56 »
Rivning av någon grundmur kommer inte att ske, känns bakåtsträvande.
Tejpning av skarvarna på plasten, funkar silvertejp eller ska det vara någon speciell?

Det som är underligt kan jag tycka är att det är dränerat och stuprörsvattnet leds även det bort (separata rör). Ändå så blir grundmuren på ovansidan huset alldeles mörk av fukt. (Dräneringen är Max 1m från den grundmuren och 1m djup på tycker att den ska leda bort markfukten..)
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #46 skrivet: 17 juni 2017, 19:54:39 »
För att tejpa skarvarna i plasten bör du använda den speciella tejp som finns för att tejpa plastfolien. Den har mycket bra vidhäftning och är mjuk och smidig och samtidigt stark.
Typ https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/skarvtejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-p21024
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #47 skrivet: 17 juni 2017, 20:25:00 »
Du säger att grundmuren blir fuktig , lite eller mycket mot uppsidan av huset , lite fukt kan det nog vara men inte blöt fotot du tog visar nÃ¥got har du känt under plasten om det fuktigt eller blött där , kan  vara blöt  dÃ¥ plasten inte släpper upp fukten , är grundmuren gjuten betong , pÃ¥ nytt eller gammalt vis s.k. procentad  om det är den senare sÃ¥ kan fukt och vatten svettas genom porerna som finns i den , muren är inte tät i sig , kolla om det förändrar sig vid mellan regn och sol , finns en risk att dagvatten kommer där genom jorden frÃ¥n  utsidan , det är lite högre upp än en meter som din drän ligger , den tape som kocken säger är bra , hugger tag ordentligt

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #48 skrivet: 17 juni 2017, 21:37:38 »
Ja den är ju inte blöt så det rinner men som synnes så är den ju fuktig.
Hur grunden är gjuten vet jag ej, och inte när heller tyvärr..
Under plasten är det ju fuktigt helt klart, men inte pölar.
Dräneringen är ju från en meters djup och upp till marknivå, så tycker att allt skall stoppas där..
När kortet togs var det sol och 20+grader iaf, men har som sagt inte vare ned dit vid regn.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #49 skrivet: 17 juni 2017, 21:55:10 »
Ja den är ju inte blöt så det rinner men som synnes så är den ju fuktig.
Hur grunden är gjuten vet jag ej, och inte när heller tyvärr..
Under plasten är det ju fuktigt helt klart, men inte pölar.
Dräneringen är ju från en meters djup och upp till marknivå, så tycker att allt skall stoppas där..
När kortet togs var det sol och 20+grader iaf, men har som sagt inte vare ned dit vid regn.
Drän 1 meter upp till marknivå , du får ursäkta men är det någon form av makadam,grus från rören upptill marknivå ? Sol och varmt + kall mur då ska det bli en del fukt på muren

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #50 skrivet: 17 juni 2017, 22:07:50 »
Drän 1 meter upp till marknivå , du får ursäkta men är det någon form av makadam,grus från rören upptill marknivå ? Sol och varmt + kall mur då ska det bli en del fukt på muren

Det är dräneringsrör i botten med makadam runtom och sen stående Isodrän skiva (typ frigolit) på det upp till marknivå. Och Markduk runt allt.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #51 skrivet: 17 juni 2017, 22:52:42 »
Det är dräneringsrör i botten med makadam runtom och sen stående Isodrän skiva (typ frigolit) på det upp till marknivå. Och Markduk runt allt.
Vad du beskriver och jag förstår så går isodränskivan upp till kanske 5 cm från markytan , med det utförandet
sÃ¥ är vattenförningen i mark avbruten  ned till 1 meter , och det kan nog inte komma nÃ¥got ytvatten den vägen .
Ett rackarns grovjobb ni gjort , är det lika 50 meter upp i skogen då , perfekt , någon effekt av det går väl inte att se
förrän om några månader , rinner det något från dränrören ut i diket

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #52 skrivet: 17 juni 2017, 23:00:29 »
Vad du beskriver och jag förstår så går isodränskivan upp till kanske 5 cm från markytan , med det utförandet
sÃ¥ är vattenförningen i mark avbruten  ned till 1 meter , och det kan nog inte komma nÃ¥got ytvatten den vägen .
Ett rackarns grovjobb ni gjort , är det lika 50 meter upp i skogen då , perfekt , någon effekt av det går väl inte att se
förrän om några månader , rinner det något från dränrören ut i diket
Exakt, fast det är ända upp för vi har makadam på ytan med, är som parkering där vid huset. Exakt, är lika 50 meter upp.
Har sett att det runnit lite men inte nå överdrivet. tittar inte allt för ofta.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #53 skrivet: 17 juni 2017, 23:05:01 »
Exakt, fast det är ända upp för vi har makadam på ytan med, är som parkering där vid huset. Exakt, är lika 50 meter upp.
Har sett att det runnit lite men inte nå överdrivet. tittar inte allt för ofta.
Då säger jag bara grattis och önskar er till en skön sommar utan alltför mycket jobb ,:: slöa nu
PS vill du kolla om det kommer nÃ¥got ur rören sätt en plastbunke  under om det gÃ¥r ,inte fel att se om det funkar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #54 skrivet: 18 juni 2017, 12:40:17 »
Har du en ventilationsöppning i anslutning till den fuktiga delen av grundmuren så kan de ha kondenserat på kantbalken.
Till 25FOCUS:
Jag har loggat vår krypgrund i många år nu, och DET KAN bli 100% luftfuktighet under huset på några få timmar bara beroende på fukten i ventilationsluften, så du kan sluta förutsätta att det måste vara något annat som gör att det blir så fuktigt i grunden efter ett regnväder - det är helt normalt att fuktigheten stiger till 100% vid denna årstid om det är varmt och fuktigt ute.
Det KAN finnas andra problem också, men det behöver inte vara så.

Att kantbalken blir sådär fuktig känns ändå lite märkligt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #55 skrivet: 18 juni 2017, 13:24:50 »
Har du en ventilationsöppning i anslutning till den fuktiga delen av grundmuren så kan de ha kondenserat på kantbalken.
Till 25FOCUS:
Jag har loggat vår krypgrund i många år nu, och DET KAN bli 100% luftfuktighet under huset på några få timmar bara beroende på fukten i ventilationsluften, så du kan sluta förutsätta att det måste vara något annat som gör att det blir så fuktigt i grunden efter ett regnväder - det är helt normalt att fuktigheten stiger till 100% vid denna årstid om det är varmt och fuktigt ute.
Det KAN finnas andra problem också, men det behöver inte vara så.

Att kantbalken blir sådär fuktig känns ändå lite märkligt...

Ja det är en öppning på andra sidan hörnet precis, kanske 1,5-2m från Den fuktiga muren.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #56 skrivet: 18 juni 2017, 13:38:56 »
Gjort en extremt fin bild till er , känn er hedrade..

BLÅ - dräneringen
Rutigt - ligger ej markplasten där
Grön - den väldigt fuktiga muren

Ventilen är runda ca 10cm och längst ned i bild är ingången utifrån som är kanske 50x50cm och för tillfället endast täckt med en liten skiva som står lutad mot öppningen.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #57 skrivet: 18 juni 2017, 15:11:04 »
Hej Kerraton : Det blir nog bra det här som ni gör och kommer troligen att fungera , hoppas att det som jag svarat på
har varit till hjälp på något vis , jag har varit lite frågvis för att få en bild av det hela , och försökt att analysera , vad
problemet kunnat bero på , ur alla de av mig vetande synvinklar vad vatten och fukt kan ställa till med .
Ni fÃ¥r ursäkta mig  Kerraton ::
Jag är inte pÃ¥ plats , det är ni som är där och framfört ert problem   och kanske kan fÃ¥ bukt med problemet  genom  eventuella  tips frÃ¥n nÃ¥gon vad det kan bero pÃ¥

MVH 25focus
« Senast ändrad: 19 juni 2017, 06:10:55 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #58 skrivet: 19 juni 2017, 06:10:19 »
Som 25FOCUS skriver så är det svårt att veta säkert utan att vara på plats, men med tanke på att dräneringen ligger så nära den fuktiga platsen av balken så gissade jag att det kunde finnas en ventilationsöppning i anslutning till denna.
Fukten i luften kondenserar på kallaste stället i krypgrunden, kanske ligger just den delen av av kantbalken skuggad av något så att solen inte kommer åt att värma den utifrån?
Jag har som sagt sett vatten RINNA nedför insidan på våra rasskydd under tidig vår när det fortfarande varit kallt i marken man varm fuktig luft ventilerats in i krypgrunden.

Nåt du skulle kunna göra ett par dar är att plugga den där ventilationsöppningen för att se om det blir bättre eller sämre.
Blir det bättre så hänger det ihop med ventilationen, blir det sämre så finns ett underliggande problem med fukt som tillförs antingen utifrån eller från marken under huset och sugs upp i kantbalken. Plocka bort skivan som avgränsar det utrymmet från resten av krypgrunden.

Är det på den ytan ni saknar plast också?

I så fall skulle problemen kunna bero på att kantbalken kyls ned av ventilationsluften under nätterna, och att markfukt eller ventilationsluft dagtid kan kondensera på den nedkylda kantbalken.

 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kerratron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markant ökad fukt i krypgrund vid regn.
« Svar #59 skrivet: 19 juni 2017, 16:57:38 »
Som 25FOCUS skriver så är det svårt att veta säkert utan att vara på plats, men med tanke på att dräneringen ligger så nära den fuktiga platsen av balken så gissade jag att det kunde finnas en ventilationsöppning i anslutning till denna.
Fukten i luften kondenserar på kallaste stället i krypgrunden, kanske ligger just den delen av av kantbalken skuggad av något så att solen inte kommer åt att värma den utifrån?
Jag har som sagt sett vatten RINNA nedför insidan på våra rasskydd under tidig vår när det fortfarande varit kallt i marken man varm fuktig luft ventilerats in i krypgrunden.

Nåt du skulle kunna göra ett par dar är att plugga den där ventilationsöppningen för att se om det blir bättre eller sämre.
Blir det bättre så hänger det ihop med ventilationen, blir det sämre så finns ett underliggande problem med fukt som tillförs antingen utifrån eller från marken under huset och sugs upp i kantbalken. Plocka bort skivan som avgränsar det utrymmet från resten av krypgrunden.

Är det på den ytan ni saknar plast också?

I så fall skulle problemen kunna bero på att kantbalken kyls ned av ventilationsluften under nätterna, och att markfukt eller ventilationsluft dagtid kan kondensera på den nedkylda kantbalken.

Det är en gjuten sockel som avgränsar till resten av krypgrunden så går ej att öppna upp mer än den lilla öppning somrarna är.
Som jag ritade på bilden i tidigare inlägget så den rutiga delen är den utan plast. :)
Ska prova att plugga den ventilen så får vi se vad som händer.
Lika bra att göra det riktigt när man väl gör det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!