Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 70 tals villa med icke diffusionstäta slangar  (läst 1426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steffez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
70 tals villa med icke diffusionstäta slangar
« skrivet: 09 maj 2017, 22:19:24 »
Hej s
Iggr/ mÃ¥nad fÃ¥r jag tömma silen pÃ¥ pumpen för det blir sÃ¥ mycket  rostavlagring.
Det är slang mellan elementen som jag antar inte är diffusionstäta.
Jag har hört att man kan spola systemet med något medel som skapar ett tätskikt i elementen, någon som har erfarenhet av detta?
Kan man hälla i något i vattnet som stoppar rosten? Ideér?
Mvh
Stefan

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 70 tals villa med icke diffusionstäta slangar
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2017, 22:34:09 »
Har det alltid varit sÃ¥ här , eller har det kommit nu , fÃ¥r du lufta ofta 
Kan du kolla vad för fabrikat som är i slangarna ,vilken VP har du , när gjordes installationen ,är det slangar mellan VP och system ( dom kan torka spricka släppa in
syre ) fÃ¥r du fylla pÃ¥ systemet , trycket gÃ¥r ur , om inte slangarna till raddarna  är difftäta sÃ¥ har du problem , finns vad jag vet inte nÃ¥got medel för att hindra rosten i raddarna  , till bilar vet jag att det finns nÃ¥gon form av soppa som ska hÃ¥lla rost borta  men det urkokt vatten där, syrefritt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad steffez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 70 tals villa med icke diffusionstäta slangar
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2017, 08:23:08 »
Hej
Detta fenomen har pÃ¥gÃ¥tt länge, när vi köpte huset 2008 sÃ¥ tidigare ägare att elementen succesivt bytts ut pga att dom gÃ¥tt sönder. Jag hajjade inte varför. Det är en thermia bergvärmepump installerad 2008. Jag har ett magnetitfilter installerad men det fÃ¥ngar bara upp endel av rosten. Borde väl vara ett vanligt fenomen med 70 tals hus med slang installerat att vattnet syresätts?  Länkarna är intressanta, Wibax ska jag kontakta, tack för det tipset:)
//Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 70 tals villa med icke diffusionstäta slangar
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2017, 08:47:26 »
Fast långsiktigt så bör du självklart byta ut nuvarande system.
Det är inte sååå extremt dyrt att dra nya utvändiga rör.
Gissar att du har slangen i en platta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 70 tals villa med icke diffusionstäta slangar
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2017, 15:58:58 »
Jag lider med dig , man förväntar sig inte ett sånt problem
Vill inte strö salt i såren , du skrev inte vilken VP du har , har den en tank för värmen
sÃ¥ bör du fixa det här ganska omgÃ¥ende ,i förebyggande syfte pytsa i soppan som Rickard la in länk till . även om det svider i kassan ( jag visste inte om det ,  bara en aning ) och fixa till det i sommar ,  rosten äter upp tanken oxÃ¥ , lite tur har du eftersom den inte är läck , vet inte om det sitter nÃ¥gon offeranod  i VP , ( kanske i bara i VV )   finns det tror jag att den är slut , du bör nog spola ur raddarna när ombyggnad sker , massa skit i dom
Om du pytsar i soppan och det blir skapligt , inte fel att tala om resultatet på forumet
så andra får vetskap oxå , vi ska hjälpa varandra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!