Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP  (läst 2962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #30 skrivet: 25 april 2017, 19:40:19 »
Det är ju därför jag kopplar ack-tanken som en arbetstank. Som jag skrev tidigare kommer jag ansluta radiatorsystemet mot shunten som sitter på ack-tanken, vilket i princip är detsamma som en 4-rörs koppling. Shunten kommer att stå fullt öppen och då tar den FL från toppen av tanken och RL går till botten av tanken. Sedan kan jag även om jag vill köra VPn med någon/några graders övertemp och låta shuntstyrningen bestämma temperaturen inomhus, då får jag även en buffert att arbeta med vid VV-laddning. Vilket gör att jag kan sänka VV-start till så lågt som 32-34 grader som jag är van vid att ha från mitt tidigare hus, idag har jag den satt på 44 för att korta ner VV-laddningarna. 44 grader är vansinnigt högt och gör att VPn får jobba mycket med höga temperaturer.
Problemet som du beskriver lider jag av idag med en VVB som är på 500liter, inte så kul när VPn får för sig att göra VV mitt i smällkalla vintern och står och gör det i en timme...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #31 skrivet: 25 april 2017, 19:57:34 »
NU är det så att han ska kunna elda med , vad händer då kan bli +90 ut på systemet . KATASTROF med ingen shunt
Jag skev att shunten inte behövs vid vp drift därför står den helt öppen naturligtvis måste shunten kunna reglera ner tempen vid eldning annars blir det varmt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #32 skrivet: 25 april 2017, 20:11:36 »
Heddan  jag förutsÃ¥g detsamma som dig , när jag kopplade ihop det , sÃ¥ jag gjorde : En VP stadig bit mot 750L  tank HPD egen VV-slinga
förvärmer över till 200L VVB ,ur tanken tas värme via sep shunt , eldar lite dÃ¥ och dÃ¥ mot 1500L  snurrar runt VV i tanken över till VVB med en liten pumpladdning ,den blir ca +80C  och hÃ¥ller tillsammans med förvärmning i 3 - 4 dygn VV  , VP startar när shunten stÃ¥r fullt öppen lägsta möjliga temp för systemet ( microbrytare i shunten )  tror det är fel pÃ¥ innetermometern  konstant   +21C

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!