Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft vatten. Vad menas med 16 kW?  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft vatten. Vad menas med 16 kW?
« Svar #15 skrivet: 07 april 2017, 09:29:24 »
Nibe är lite fula dom nämner inte kw efter tex 2120 16 och det gör dom ju rätt i eftersom den inte lämnar 16 kw och den som läser lite mera än enbart rubriken ser ju exakt vilken effekt den lämnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft vatten. Vad menas med 16 kW?
« Svar #16 skrivet: 07 april 2017, 10:21:16 »
Nibe är lite fula dom nämner inte kw efter tex 2120 16 och det gör dom ju rätt i eftersom den inte lämnar 16 kw och den som läser lite mera än enbart rubriken ser ju exakt vilken effekt den lämnar.
L/V VP  . Som sagts tidigare pÃ¥ forumet : det är vad  den ger vid  -15 som skillnaderna kommer fram , inte en sÃ¥ oviktig frÃ¥ga

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft vatten. Vad menas med 16 kW?
« Svar #17 skrivet: 07 april 2017, 10:33:47 »
Om du tittar på deras effektkurva så planar den ju ut vid X antal graders utetemp.
Jag tolkar det som en elektronisk strypning av uteffekten (ingen behöver mer effekt vid plusgrader) för att kunna optimera driften vid lägre utetepmeraturer med tanke på mängd köldmedia, förångar och kondensorstorlek.
Den maximala uteffekten på den kompressorn "ej strypt" är sannolikt minst 16 kW.
Sen kan man ju alltid ifrågasätta om det är rätt att ange en högre siffra i namnet än vad den maximala uteffekten är eller ej.



Det kan även vara så att kurvorna redovisar nåt annat än max uteffekt.
Det som redovisas är "nominell effekt" och det brukar vara vad värmepumpen ger vid en viss frekvens, typ 50 Hz, den kan ge mer vid högre frekvenser.

Tittar man i manualen så hänvisar man även till "Nominell värmeeffekt (Pdesignh), kallt klimat" vid effektangivelsen, så för att veta säkert vad som visas i kurvorna måste man nog sätta sig in bättre i vad det innebär.

Klart är i alla fall att jag aldrig sett en "riktigt" effektkurva som slutar i ett rakt streck på en "fast effetk" redan
 vid ca 0°C ute pÃ¥ en luft/vattenvärmepump.

Vid närmare eftertanke tror jag nog  man kan vara trygg med att denna 16 kW värmepump ocksÃ¥ kan ge det vid max varvtal och plusgrader ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!