Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310P - 45 grader pÃ¥ tappvattnet, normalt?  (läst 1908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Östh

  • Gäst
Niklas Östh
310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« skrivet: 22 mars 2017, 21:13:06 »
Hej, har nyss flyttat in i ett 165 kvm hus med en Nibe 310P som stått sedan 2002 då huset byggdes, eventuellt har kompressorn nyligen bytts ut. Golvvärme nere och elradiatorer på övervåningen.

Dock tycker vi att vattnet ur kran när man spolat en stund inte känns särskilt varmt (vi kanske är bortskämda sen tidigare boendet), har mätt upp det till 45-46 grader. Har verifierat att "blandaren" längst nere för varmvatten är max uppskruvad. Borde det inte vara en högre temp både för att räcka längre vid exempelvis bad/dusch samt för att få bort bakterier? Ej kört med extra varmvatten knappen intryckt.

Har följande siffror på kanalerna:
1. 50
2. 26
3. 07
4. 07
5. 06
6. 05
7. -01
8. 50
9. -
10. 26
11. 11
12. 50
13. 00
14. 01
15. -
16. -
...

Kan man själv justera värmen på varmvattnet eller iaf mäta vad det är i tanken? Vad är normal temp?

Med vänlig hälsning,
Niklas

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2017, 21:43:57 »
Hej! Det är normal varmvattentemperatur vid kranen, har mätt upp liknande värden och har blandningsventilen ställd på nästan enbart varmt. Värmepumpar fungerar bäst när temperaturerna inte är så höga, annars förlorar de i verkningsgrad. Tanken rymmer 170 lit varmvatten och 70 lit värmevatten så det räcker ett tag men har man ett extra stort badkar kan man trycka på "Extra varmvatten" en stund innan. Men då går el-patronen ganska mycket och kompressorn kan stanna när panntemp går över kompressorns stopptemp som är 52 °C på årsmodell 2002. Går att modda +2-3 grader på kompressorn om man lurar givaren kanal 08 med en resistor på 75-110 ohm. Konstigt att kanal 11 visar 11 Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2017, 08:50:29 »
Vissa blandnings ventiler går att ta bort ratten och kugga om lite så får man varmare vatten. I den bästa av världar ska vara samma temp före som efter blandningsventilen känn med handen på röret. Jag hade en del strul med blandningsventiler som späder ut vattnet i onödan så jag är numera utan på vp men har en på vedpannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2017, 09:38:00 »
Kanal 11 visar Nibens  momentana val av värmekurva om man har en innegivare ansluten.Den förklaringen fick jag av Nibe supporten när jag monterat innegivare och undrade samma sak.
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2017, 10:59:39 »
Kolla om pannan är luftad?
Man luftar på säkerhetsventilen.
Hyrde ett hus med en Nibe 310 förra sommaren och den gav uselt med varmvatten trots att givarna stod på 50 °C.
Det visade sig att pannan var fylld med luft, efter luftning så fick vi rejält med varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2017, 17:54:55 »
Kanal 11 visar Nibens  momentana val av värmekurva om man har en innegivare ansluten.Den förklaringen fick jag av Nibe supporten när jag monterat innegivare och undrade samma sak.

Jo men 15.- och 16.- betyder att ingen innetempgivare är ansluten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niklas Östh

  • Gäst
Niklas Östh
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2017, 19:54:07 »
Tack för svaren, ska känna lite på rören och se om blandaren är boven eller om jag får nöja mig med 170 liter 45 gradigt. Ska även testa att lufta.

Inte hittat någon dedikerad innegivare utan jag tänker mig att reglagen i respektive rum som sen går tillbaka till Rehau-panelen tar den biten för respektive zon? Hur ser en sådan ut och vilket rum skulle den isf sitta i?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2017, 10:49:46 »
Innetempgivaren till 310P heter RG10 och finns att köpa hos t.ex. http://www.eldkraft.se/produkt/Rumsgivare-RG-10-Nibe. Den är dyr tycker jag men gÃ¥r ocksÃ¥ att bygga själv enligt bygganvisning man kan hitta pÃ¥ nätet. Tanken är att den ska sitta i t.ex. entréhallen och automatiskt ändra värmekurvan sÃ¥ att inställd innetemp uppnÃ¥s där RG10 sitter monterad. Har man termostater pÃ¥ radiatorerna eller golvvärmetermostater reglerar ju ocksÃ¥ dessa temperaturen inne men tanken med innetempgivare är att det inte ens ska skickas ut för hög (eller lÃ¥g) framledningstemperatur frÃ¥n pannan. Numera rekommenderar man  inte heller en aktiverad innetempgivare om det är golvvärme eftersom golvvärmen är mycket trög att justera/reglera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 310P - 45 grader på tappvattnet, normalt?
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2017, 12:41:08 »
Det är nog främst golvvärme i betong som är trög har man annan golvvärme reagerar den snabbare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!