Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med att installera Rumsgivare HT plus C9  (läst 1573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Problem med att installera Rumsgivare HT plus C9
« skrivet: 22 februari 2017, 21:23:36 »
I höstas flyttade vi in i ett hus med bergvärmepump. Vi fick den servad och en kort genomgång där teknikern sänkte tidigare ägares kurva från 6.8 till 5.
Efter att vi nu levt här under höst och vinter och jag läst på en massa på forumet har vi kommit fram till att kurva 4.8 och finjustering 2.5 passar bra och med ändringar på elpatron så går inte tillkottet in hela tiden. Då håller huset ca 20grader oavsett om det är -15 eller +7.
Så länge det inte stormar flera dagar i rad (då blir det väl kallt) eller nu när vårsolen börjar värma genom söderfönster (så blir det onödigt varmt). Det här sista tänkte vi åtgärda med en rumsgivare vilket verkade lätt att installera. Men jag förstår inte hur jag ska komma in i boxen?


Hur tar jag bort panelen framför? Då jag har förstått det som att jag ska in i den övre svarta boxen på bilden
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Problem med att installera Rumsgivare HT plus C9
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2017, 22:01:02 »
Stäng först av värmepumpen ovanför displayen, bryt därefter strömmen till vp.

Ta tag i aluminiumvinkeln som håller displayen och lyft rakt upp, du ser de svarta metallklackarna som håller den svarta plåten. När du kommit tillräckligt högt är det bara att vika ned hela plåten. Ev måste du bryta den vita ramen åt höger innan plåten släpper. Sen ser du direkt plintkortet.

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Problem med att installera Rumsgivare HT plus C9
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2017, 22:10:33 »
Tackar så mycket för instruktion och bilder tummenupp det här forumet är super.
Testar imorgon
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

Utloggad Nillea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Problem med att installera Rumsgivare HT plus C9
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 19:42:28 »
Tog nÃ¥gra dagar att fÃ¥ tid men sen gick det smidigt.  :)

Nu ska jag bara vänta in den och se vilken temperatur givaren visar när det är 20grader inne, ser ut som att den visar några grader högre så jag får nog ställa in en högre önskad temp för att det ska stämma.
Enplans Mexitigelhus från -65 med uppvärmd källare
Tvåglasfönster, självdrag med paxfläkts tillägg
Bergvärme IVT HT PLUS C9 installerad 2011 av tidigare ägare som värmer radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!