Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?  (läst 11373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2017, 20:35:08 »
En till

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2017, 20:41:38 »
Ja de slocknar om jag vippar ner den lilla brytaren.
Men jag törs ju inte bara stänga av den.
kan du ta av den vita och fota lite närmare går inte att kopplingen annars den är inget farligt att ta i det är endast ett skydd för skruvarna under
tror att du eller haft en patron i drift konstant och den andra gått in vid behov med säkerhet via belastnv somskydd så inte huvudsäkringarna ska gå
man gjorde sÃ¥ och nu för tiden ochsÃ¥ , i ny VP:s  finns det förberett för
el-patronen som kan sitta som extra för VVB ta foto på grejerna

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2017, 20:43:59 »
Här kommer lite bilder.
OK perfekt det sitter rattar på dom blanka rektangulära mitt på det är termostaterna till patronerna skruva dom så långt till vänster du kan , efter det ska dom inte arbeta,såg något går det in några ledningar eller dylikt i dom rektangulära och det sitter någon av elektronik på rören
OK heddan kan det som jag skrev vara någon form VV-ladning
« Senast ändrad: 21 februari 2017, 20:51:53 av 25fOCUS »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2017, 20:57:59 »
Dessutom verkar det sitta en gammal el-varmvattenberedare uppe till vänster om acktanken på väggen. Är den avslagen? Annars har du en strömtjuv där också...
Sedan verkar den gamla shuntautomatiken också vara inkopplad, shunten ska ställas fullt öppen och kopplas ur så den inte hittar på något fuffens och börjar stänga.
Och gamla cirkulationspumpen, är den avslagen?
Känns som att någon kunnig skulle behöva komma och städa lite hos dig...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2017, 21:09:47 »
Dessutom verkar det sitta en gammal el-varmvattenberedare uppe till vänster om acktanken på väggen. Är den avslagen? Annars har du en strömtjuv där också...
Sedan verkar den gamla shuntautomatiken också vara inkopplad, shunten ska ställas fullt öppen och kopplas ur så den inte hittar på något fuffens och börjar stänga.
Och gamla cirkulationspumpen, är den avslagen?
Känns som att någon kunnig skulle behöva komma och städa lite hos dig...
Man kan ju undra hur det är kopplat , vet inte men jag tycker det ser lite konstigt ut med montaget av VP och det gamla, men svårt att se utan att vara på plats , städning är nog ingen dum ide

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2017, 21:15:50 »
Jag har ganska likt kopplat, förutom att min shunt sitter i/på tanken.
Thermias Duo-pumpar har gemensam framledning och växlar på returen. Ack-tanken hos sussid används som VVB och därför är FL från VP kopplat både till acktanken och radiatorframledning.
Men det är ju några extrarör som drar iväg dit man inte ser, och de kan ju göra något dumt där i skymundan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2017, 21:28:24 »
Den firman som installerade detta för fem år sedan kommer i morgon.
TvÃ¥ av de grövre elkablarna som gÃ¥r till proppskÃ¥pet är kopplade till elpatronengrejen  pÃ¥ aukumulatortanken.
Det är dessutom varmt där elpatronen är. Inte själva kvadratiska saken. Men precis bakom. Är det ett tecken att de ligger på ?

Den gamla varmvattenberedaren används av hon som bor i gårdshuset. Där även pumpen står.
Visst. Den är säkert en eltjuv. Men det är nÃ¥got annat som drar. Är helt övertygad  om det.

VÃ¥gar inte skruva bort den vita saken idag. Höll pÃ¥ med det. Men dÃ¥ blinkade det flera gÃ¥nger pÃ¥ dioderna.  Vill inte stänga strömmen om det blir nÃ¥got jävelskap.  10 minus ute nu .
Gör det i morgon.



Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2017, 21:35:57 »
Vad har du för el-förbrukning idag?
Vars bor du?
Typ av hus? Ã…r? Storlek?
Och om du vet att du använder mycket ström till något annat, stort garage, pool, femton ungar med varsin dator?
Osv...så kanske någon kunnig här kan bedöma om du verkligen har orimlig förbrukning...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2017, 21:38:37 »
Den firman som installerade detta för fem år sedan kommer i morgon.
TvÃ¥ av de grövre elkablarna som gÃ¥r till proppskÃ¥pet är kopplade till elpatronengrejen  pÃ¥ aukumulatortanken.
Det är dessutom varmt där elpatronen är. Inte själva kvadratiska saken. Men precis bakom. Är det ett tecken att de ligger på ?

Den gamla varmvattenberedaren används av hon som bor i gårdshuset. Där även pumpen står.
Visst. Den är säkert en eltjuv. Men det är nÃ¥got annat som drar. Är helt övertygad  om det.

VÃ¥gar inte skruva bort den vita saken idag. Höll pÃ¥ med det. Men dÃ¥ blinkade det flera gÃ¥nger pÃ¥ dioderna.  Vill inte stänga strömmen om det blir nÃ¥got jävelskap.  10 minus ute nu .
Gör det i morgon.
Ser ut att vara Backer fabrikat  Troligtvis om det är jättevarmt  där , hur stÃ¥r rattarna pÃ¥ el-patronerna  max är till höger ca 85 grader till vänster
ca 30 grader  dom där termostaterna är lite kluriga 2 pol brytning om det är fel pÃ¥ en patron sÃ¥ värmer den hela tiden   bäst att kolla upp när du har gubbar där

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #24 skrivet: 21 februari 2017, 21:54:02 »
Schunten och cirkulationenspumpen  är väl där för att ge Golvvärme till gÃ¥rdshusets  hall och köksgolv? 
Eller är jag ute och cyklar även där ?

Elförbrukning idag. 34.000 kwh
Gårdshus 72m2. Enplanshus. Byggt 70 talet. Golvvärme i hall, toalett och kök. En person bor där.
Hus 100 m2. TvÃ¥ planshus.  byggt 1938. TvÃ¥ vuxna, tvÃ¥ barn. Tre och fyra Ã¥r.
Husen är inte sÃ¥ värst bra isolerade. Men ingen katastrof. 

Bor i Sundsvall.

Har stall.  Men hästarna gÃ¥r pÃ¥ lösdrift. Har värme i en bra isolerad sadelkammaren pÃ¥ kanske 6m2. 12 grader.
Har uppvärmda badkar och ström till hagarna. Men har mätt strömmen  där och det inte är mycket.




Patronerna är vridna sÃ¥ lÃ¥ngt det kan till vänster.  AlltsÃ¥ av.




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #25 skrivet: 21 februari 2017, 22:04:58 »
Schunten och cirkulationenspumpen  är väl där för att ge Golvvärme till gÃ¥rdshusets  hall och köksgolv? 
Eller är jag ute och cyklar även där ?

Elförbrukning idag. 34.000 kwh
Gårdshus 72m2. Enplanshus. Byggt 70 talet. Golvvärme i hall, toalett och kök. En person bor där.
Hus 100 m2. TvÃ¥ planshus.  byggt 1938. TvÃ¥ vuxna, tvÃ¥ barn. Tre och fyra Ã¥r.
Husen är inte sÃ¥ värst bra isolerade. Men ingen katastrof. 

Bor i Sundsvall.

Har stall.  Men hästarna gÃ¥r pÃ¥ lösdrift. Har värme i en bra isolerad sadelkammaren pÃ¥ kanske 6m2. 12 grader.
Har uppvärmda badkar och ström till hagarna. Men har mätt strömmen  där och det inte är mycket.




Patronerna är vridna sÃ¥ lÃ¥ngt det kan till vänster.  AlltsÃ¥ av.
i åtanke på allt som finns så är inte så mycket el , skulle tro att det går lite till badkaren vilken sort och till vad

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2017, 22:19:24 »
Driftstid på pumpen?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #27 skrivet: 22 februari 2017, 07:15:28 »
Schunten och cirkulationenspumpen  är väl där för att ge Golvvärme till gÃ¥rdshusets  hall och köksgolv? 
Eller är jag ute och cyklar även där ?

Elförbrukning idag. 34.000 kwh
Gårdshus 72m2. Enplanshus. Byggt 70 talet. Golvvärme i hall, toalett och kök. En person bor där.
Hus 100 m2. TvÃ¥ planshus.  byggt 1938. TvÃ¥ vuxna, tvÃ¥ barn. Tre och fyra Ã¥r.
Husen är inte sÃ¥ värst bra isolerade. Men ingen katastrof. 

Bor i Sundsvall.

Har stall.  Men hästarna gÃ¥r pÃ¥ lösdrift. Har värme i en bra isolerad sadelkammaren pÃ¥ kanske 6m2. 12 grader.
Har uppvärmda badkar och ström till hagarna. Men har mätt strömmen  där och det inte är mycket.




Patronerna är vridna sÃ¥ lÃ¥ngt det kan till vänster.  AlltsÃ¥ av.

Vad uppmätte ni för förbrukning på badkaren och hagarna?
Varför ha en separat el varmvattenberedare när ni har 500l varmvattenberedare som laddas av värmepumpen alldeles bredvid. Bara där kan du med lite tur spara 1-2000kWh/år.
Har sadelkammaren el-värme så drar den säkert ett par tusen kWh/år den också...
Är båda husen till fullo uppvärmda av värmepumpen? Ni har inga elradiatorer, elgolvvärme eller liknande?

Sedan om ni har dåliga el-vanor så kan det göra stor skillnad. I huset jag bor nu så var årsförbrukningen 20.000kWh/år när en ensam pensionär bodde här, när vi flyttade in, en familj med 2 barn, så sänkte vi förbrukningen i ett nafs med 7000kWh. Och då har vi bilar som sitter i motorvärmare varje dag, vi har ett hönshus som drar 1000kWh/år som inte fanns förut. Och ungar som har datorer och Tv-apparater på för jämnan. Så förbrukningen kan skilja enormt från familj till familj...så medvetenhet om elförbrukning kan vara det som hjälper dig mest.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2017, 09:02:37 »
Ja pumpen  värmer bÃ¥da husen.
Jag har bra koll i övrigt med elförbrukning.  Tex har vi timer pÃ¥ motorvärmararna  pÃ¥ bilen . Sätts bara pÃ¥ en timme innan de ska användas.
Badkaren och staketet drar inte ens 7 kilowatt en riktigt kall dag. Karen heter Thermobar.

Ska frÃ¥ga installatören  idag om vi inte kan koppla pÃ¥ varmvattnet direkt pÃ¥ tanken.

Kan också nämna att hon som bor i gårdshuset inte gillar värme. Så där inne är det inte direkt varmt.

Timmarna på pumpen tycker jag inte är så många. Men det är inte där jag tror problemet är. Utan att det tex ligger på en elpatron eller nått i tanken.







Utloggad Sussid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tror ni detta är till elpatron i ackumulatortanken ?
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2017, 09:11:40 »
Så här ser det ut i tempraturer när pumpen går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!