Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?  (läst 14895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #90 skrivet: 21 januari 2017, 16:12:21 »
Mycket spekulationer från dem som ännu inte är Inverterägare.....

Nöjd Inverter L ägare
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #91 skrivet: 21 januari 2017, 16:21:27 »
Och med det menar du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #92 skrivet: 21 januari 2017, 17:08:17 »
StÃ¥r det inte i manualerna vilka framledningar de aktuella vp klarar och vid vilken framledning vp fixar  Sc:,h Om inte sÃ¥ är det riktigt uselt och att lura kunderna men finns infon sÃ¥ är det ju bara att läsa pÃ¥ sÃ¥ vet man vad man köper och ingen behöver känna sig lurad.

Ja, det är ju främst det min kritik gäller, att man inte upplyser om hur värmepumpen fungerar.
Det ger missnöjda kunder som hade förväntningarna att produkten skulle leverera det som utlovats "i reklamen".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #93 skrivet: 21 januari 2017, 17:09:52 »
Jo visst har du det .
Men i vilka Tongångar Rickard man gör det är väl egentligen den stora frågan

Man varken kan eller skall skriva förutfattade meningar och tyckande
Innan man har tagit reda på hur det är tänkt att det ska fungera .
Och vad det man anser ska vara utan kunskap om processen det påverkar
Och dem driftförutsättningar dem skapat det för
Man ifråga sätter inte produkter duktiga ingenjörer tagit fram
Om man inte har provat den .
Det ger en skev bild  pÃ¥ en produkt och en felaktig svartmÃ¥lning
Samt en felaktig bild av deras kunskaper om man gör så.

Med en ödmjuk framtoning får man svar på sina frågor och hjälp
Med dem problem man Har .

Jag förväntar mig att de som vet mer än mig skall rätta mig om jag har fel i mina påståenden eller spekulationer.
Deltar man i forumet och medvetet håller inne med kunskap som man besitter så anser jag att man är en sabotör, och sabotörer behöver vi inte i detta forum, det finns tillräckligt många sådana ute i samhället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #94 skrivet: 21 januari 2017, 18:01:23 »
Du förväntar dig att  vi ska rätta dig
FörlÃ¥t Rickard  men dÃ¥ mÃ¥ste man ta Ã¥t sig av vad andra har att delge
När det gäller ämnen  som diskuteras där du   inte har erfarenheter i

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #95 skrivet: 21 januari 2017, 19:46:07 »
Jag tar Ã¥t mig, oftare än du.  dontknow
Och erfarenheter behövs inte alltid för att veta vad som är problemet, eller lösningen.
Jag förstår inte varför du envisas med att trumma in "det faktum" att erfarenhet är allt.

Problemet som jag ser det är att du bara försöker rätta mig när du vet att det är ämnen där jag inte är beredd att ge mig, där jag vet att jag har rätt, eller i vart fall lika rätt som du, men där man kan göra olika avvägning/bedömning.
Det är faktiskt rätt barnsligt.

I frågor där jag klart och tydligt ber om hjälp, eller frågar om råd så vägrar du oftast att bidra.
Även det är barnsligt.
« Senast ändrad: 21 januari 2017, 19:53:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #96 skrivet: 21 januari 2017, 19:59:01 »
Om jag nu än en gång försöker återgå till ämnet, så har vi en fråga som rör om det är rätt eller fel att kritisera olika tillverkare när vi ser att det är nåt de undanhåller, överdriver, styrningar som inte fungerar, eller hårdvara som inte är så bra som den borde vara.

Thermia har nu en bugg i systemet, den hoppas vi att de löser.
Men de har även (liksom Nibe) utelämnat väldigt mycket som rör hur styrningen fungerar, vilka parametrar som styr vad, och huruvida det går justera eller ej.

Alla vi som arbetar eller arbetat med styrningar vet att det är mer eller mindre omöjligt att bygga en styrning som fungerar i alla situationer.
Olika flöden, volymer och temperaturer gör att de nya invertervärmepumparna i vissa anläggningar fungerar dåligt.
Jag är av den bestämda uppfattningen att man bör se till att dels förklara funktionen för installatörer/anläggningsägare (i manualen) och dels se till att man kan justera reglerparametrarna så att värmepumpen fungerar även i anläggningar som inte passar i standardmallen.
Att hålla på att rekommendera arbetstank eller volymtank på en inverter är direkt fel, och ett onödigt dyrt och skrymmande sätt att lösa eventuella reglerproblem som lätt kan ordnas med några knapptryckningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #97 skrivet: 21 januari 2017, 20:19:31 »
SÃ¥ jag kan skriva vad som helst om din  logger
Dess funktioner  och vad man kan och inte kan mäta
Utan att ha sett den eller Provat koppla upp den ?
Kalla den för skräp och undra vad du tänkt på när du gjorde den ?

Om du tror att knapptryckningar kommer att lösa alla!
Tänkbara  drift anpassningar  har du helt fel

Jag ser nu  ingen anledning att fortsätta den här trÃ¥dträtan du skapat
Igen
Med varm hand räcker jag över  trÃ¥den till dig Rickard
Du fÃ¥r fortsätta  din kampanj   Mot VVS branschen ingenjörer
Kylbranschens ingenjörer och mot VVS installatörer
För vi kan ju ingenting
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #98 skrivet: 21 januari 2017, 20:29:02 »
Det är tråkigt att du uppfattar det jag skriver på det sättet, jag hoppas verkligen att ingen annan gör det.
Men när det finns behov av konstruktiv kritik så tycker jag att man skall kunna ge det.

All kritik som kommer mot min logger är självklart positiv, bara om kritiken kommer fram kan vi påverka funktionen, eller förklara varför det fungerar (så dåligt?) som det gör.
Ibland finns begränsningar i minnet, ibland är det för dyrt att rätta till, och ofta har vi inte tid, men det innebär ju inte att vi påstår att det inte finns ett problem, eller en möjlig potential till förbättring.

Jag tror att de företag som inte uppskattar kritik är dödsdömda, bara om man uppmuntrar till kritik/feedback och ideer till nya funktioner kan man utvecklas med de behov och önskemål som finns.
Att tro att man själv vet bäst är totalt fel ingång om man utvecklar och säljer en produkt.

Det finns ju en anledning till att vi har ett speciellt forum för support, klagomål, och där folk kan be om hjälp med sin logger...
Och det är INTE för att såga alla som klagar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #99 skrivet: 22 januari 2017, 11:23:14 »
Då vi har en tråd med högt i tak hoppas jag att inlägg som skrivs
Får stå kvar

Bara måste kommentera det sista du skrev
Vad spelar det för roll hur mycket support och forum du
Har om nÃ¥gon duktig skribent fÃ¥r  lust att debattera
Om din logger utan att aldrig sett den förstått den

Det gäller allt  produkter. Funktioner  när tillbehör ska installerad
Tex



« Senast ändrad: 22 januari 2017, 22:21:41 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #100 skrivet: 22 januari 2017, 14:26:56 »
Det står alla fritt att kritisera loggern, jag har vare sig problem att förklara missförstånd, eller erkänna eventuella brister.
Inga som helst faktiskt.
Jag förstår absolut inte hur du tänker.
Att vara öppen för kritik, och lyhörd för konstruktiv kritik är A och O för de företag som vill lyckas i dagens läge.

Påhittad kritik som inte har någon verklighetsförankring kan man helt bortse ifrån.
Det enda som är problematiskt är ju den typ av uppträdande som t.ex. Oraklet kommer med där kritiken är totalt osaklig, och där den som lämnar kritik inte är mottaglig för förklaringar.

Om du eller någon från Thermia kunde klargöra vilka skyddsgränser som finns och hur de styrs så kunde t.ex. debatten om Thermias växlar och mineffekten debatteras mer sakligt.
Som nu är fallet så kan vi bara resonera utifrån de grafer och filmer vi fått se, och då blir det ju ett visst mått av spekulation.
Jag anser inte att spekulation är att förtala någon tillverkare, vill de undvika spekulation så får de helt enkelt ge bättre information.
Och det är ju främst där min kritik finns mot alla tillverkare, så vitt jag vet är det ingen av de stora tillverkarna som fullt ut förklarat hur deras styrning fungerar, och då blir det spekulation, kan inte bli annat.

Att man skulle låta bli att kritisera nåt bara för att tillverkarna mörkar hur saker och ting är tänka att fungera leder inte till någon utveckling.
Det säger sig självt.

Dessutom, för tionde gången, det finns ingen anledning att haka upp sig på det som varit, nu vet vi ju att Thermia arbetar med en uppdatering av mjukvaran, de har tagit till sig av kritiken.
Vi får väl se vad uppdateringarna innebär innan vi drar några slutsatser.
Kritiken har alltså haft önskad effekt, och alla kommer troligen att bli vinnare, Thermia, kunderna och i förlängningen Svensk industri och Svenska arbetare.
Alternativet hade varit att dom fortsatt leverera maskiner med fel i mjukvaran i veckor, månader eller kanske år...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #101 skrivet: 03 februari 2017, 23:39:29 »
Har haft extremt många 12-timmarspass, lite ointresserad av tjafset som är. Har jobbat med förbränning av olika bränslen i ca 37 år, bark, lut, flis, avfall (sopor), "riktig" olja, bio olja. Till detta har det var kopplat ångturbiner, ångsystem med olika tryck, panntrycken har uppgått till mest 60 Bar, med tillhörande vattenkvaliteer som jag arbetat med. Numera jobbar jag på ett värmeverk, ensam utanför dagtid (kanonbra!) det jag har lärt mig under denna långa resa när det gäller styrsystem är att: Det finns inget styrsystem som fungerar bra från första början, som kan ta alla svängar i produktionen, flöden, tryck, tempsvängar osv. Det finns inte. Det spelar ingen roll om styrsystemet är från Siemens eller ABB eller någe annat. I våra fall så tar det kanske 2 år av småkorrigeringar i systemet för att få det att funka bra, inte perfekt men bra, acceptabelt. Vi operatörer ger kontinuerligt input och de kommer och korrigerar i systemet. Ett kontinuerligt jobb. Med det framfört så tog jag CocaColas svar på mitt förra inlägg som att han förstod mig, visste vad jag menade, dvs positiv feedback. Sen att jag inte förstår alla uttryck inom vp_branschen, det är en annan sak. Man skall inte krångla till något som är enkelt..
 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #102 skrivet: 04 februari 2017, 00:37:20 »
Ja.
Enkla svar är oftast de bästa.

Cocacola har mycket erfarenhet och har nog svar på det mesta, men tyvärr är det sällan han delar med sig av de kunskaper han har.
Det verkar inte vara i hans intresse, och det respekterar jag.
(för mig är det uppenbart, men som sagt, det finns en del som tror att alla gör sitt bästa, kan allt, och levererar det som förväntas).
Tyvärr är det inte så i verkligheten.

Cocacola är en hedersman, men han försvarar alla som inte uppfyller minimikraven för vad man kan begära av en yrkesman, det är väl främst där min kritik ligger.
Sen har jag full förståelse för att nya kylkillar har mycket att lära av folk som t.ex cocacola.
Den typen av personer, som utbildar nya gröna personer,  borde uppskattas mycket mer än de gör idag.
« Senast ändrad: 05 februari 2017, 08:31:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #103 skrivet: 04 februari 2017, 23:58:06 »
Vad fÃ¥r du dina upprepade förutfattade och oförskämda  meningar
Ifrån egentligen ?
Vilken smutsig byk är det jag  ansvarar för  och skulle vara rädd för att
Det skulle komma fram ?

Dela med mig av erfarenheter ?
Du ! När vi VVSare skrivet något som inte överensstämmer
Med vad du! Tror trots avsaknad  av erfarenhet och kunskap i ämnen
Går du i taket och nyttjar din talang som skribent och debattör
Du och forumet har fått inlägg presenterat av flertalet VVS folk
Som du förkastat helt !
Jag och fler med mig finner det hopplöst att förmedla kunskap / erfarenheter
Ta död pÃ¥ myter  och flörklara drift fel   
Det räcker jag med varm hand över till dig !

Jag har en  önskan . Jag ber dg snällt och vänligt nu att sluta andvända mitt namn i dina
Förutfattade meningar och som jag läst att du tror att jag skulle ge vissa råd
Till frÃ¥geställare ,  DÃ¥ du inte  vet vad jag tänker eller innehar den erfarenhet  En VVS har   Som gjorde sitt första rörjobb
För snart 40 år sen
Cocacola
« Senast ändrad: 05 februari 2017, 07:15:45 av Utloggad »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #104 skrivet: 05 februari 2017, 08:43:33 »
Ja, det där med smutsiga bykar var att ta i, det jag menade var att även du säkert misslyckats någon gång. (Har raderat det från mitt inlägg, ber om ursäkt)
Men som sagt, det som stör mig mest med din inställning är att du anser och torgför VVS-are inte kan göra fel.
Så vitt jag vet har du aldrig kritiserat något jobb som gjorts där medlemmar i forumet skrivit och förklarat vad som skett, publicerat bilder på eländet mm, mm.
Visst skall man hålla sitt yrke högt, men någonstans går ju gränsen för var det blir barnsligt.

Jag förkastar inga inlägg, som du påstår, jag analyserar och diskuterar och i vissa frågor där jag är säker på min sak så tar jag ställning.
I andra frågor är jag mer flexibel, och i ytterligare andra frågor uttalar jag mig sällan.
Tror de flesta som följt debatten under de senaste åren inser det.

När det gäller frågan om att du är snål med att dela med dig av din kunskap så är det absolut min bild att så är fallet.
Det är ytterst sällan du kommer med kommentarer eller råd när det gäller frågor som rör Thermias värmepumpar t.ex. - trots att det är ditt expertområde.
Jag respekterar självklart att du håller inne med dina kunskaper, men tycker att det är synd, det finns massor av frågor där du skulle bidra och hjälpa de som söker hjälp här i forumet.
Sedan några år verkar ditt intresse mest ligga i att försöka få mig att framstå som okunnig, men även det respekterar jag, det ger mig en utmaning i att förkovra mig.

Jag kan absolut sluta använda ditt namn, både ditt tidigare och ditt nuvarande.
Det är inga problem att ersätta "cocacola skulle nog sagt", med "vissa erfarna installatörer skulle nog sagt".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!