Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Totalrenovering, vilka rörsystem / tillverkare bör jag välja?  (läst 4500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Kanske svår fråga, eller så spelar det ingen roll vad jag väljer för allt från de etablerade leverantörerna är helt ok.

Jag ska välja rör, rördelar, fördelarskåp och allting som kan tänkas behövas.

Golvvärme
Tappvatten
Radiatorer skall kopplas in
Fördelarskåp kommer behövas

Jag har tittat på LK & Uponor. Vad har ni för erfarenheter, finns det några råd att ge?

 :)

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Än sÃ¥ länge lutar det Ã¥t LK..  :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Själv jobbar jag helst med LK, jag tycker att deras skåp och väggbockstöd mm. är mest lättjobbat samtidigt som det känns gediget.
samtidigt som de använder samma slang till både tappvatten och golvvärme= mindre antal olika kopplingar.
Uponor är ingen favorit hos mig då jag tycker deras golvvärmefördelare känns rappliga och skåpen med lös botten mm. är lite knöliga att montera.
Olika PN på värme och tappvattensystem gör att kopplingarna inte passar emellan.

Jag antar att det är mest vilket system man är van vid, de som jobbar mycket med Uponor tycker nog det är det bästa
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis det jag noterat, att LK´s väggbockstöd verkar mer gedigna.

Hur är det med pressverktyg, måste man köpa LK´s egna, eller finns det någonting på Rinkaby som passar? Såg att det finns pressbackar för V, M, B -"standarder".

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Presspexbackar måste vara LK om du pressar deras kopplingar, det fungerar inte med V,M eller B profil.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Man kan ju köpa LK's push-fit så slipper man pressa, det blir då väggdosor ist för väggbockstöd men har man ingen pressmaskin så är det helt klart ett alternativ.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag läste lite om de där med pushfit/sharkbite. Känns det pÃ¥litligt? NÃ¥gra nackdelar? Om det fÃ¥r säljas sÃ¥ är det ju iof godkänt och bör vara bra. Märkligt att det fungerar, snacka om uppfinning  :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag var väldigt skeptisk i början, men efter att ha använt det många gånger nu utan missöden så gillar jag det mer och mer.
Det gäller att följa instruktionerna till punkt och pricka bara  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spännande  :)

Har du läst nått om långtidseffekterna? Jag hittar inte så mycket negativt om det, läste detta: http://www.airforums.com/forums/f443/pex-crimp-vs-press-on-sharkbite-experiences-81796.html#post1039214


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Presskopplingar KÄNNS onekligen säkrare, men samtidigt, varför skulle o-ringen i en push-fit koppling torka fortare än en pressad koppling  dontknow.
Jag har inte hört om något problem med dom, samtidigt så har dom ju inte funnits jättelänge.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visst borde det fungera väl med 16mm PEX till förbrukare? Det blir väl bra vattentryck så det räcker.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Drar du fram 16 mm sÃ¥ fÃ¥r du det flöde som slangen kan ge även om duschen är specad för ett högre flöde dvs det funkar, du kommer att bli blöt  ^-^
Många moderna duschar typ "rainmaker" kräver 20 slang för att klara det specade flödet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rainmaker, du den sÃ¥g dyr ut, nÃ¥gonting sÃ¥dant blir det inte  :)

Om man drar till ett fördelarskåp som sitter i badrummet så skulle det väl vara snyggt att gå upp med 22mm till fördelarskåpet, därifrån går man sedan med 16mm till dusch/bad/handfat, vet inte om man kör 16mm till toaletten också, iof är ju 16mm väl det enda alternativet hos LK Universal. Det blir ju enkelt med samma.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Rainmaker, du den sÃ¥g dyr ut, nÃ¥gonting sÃ¥dant blir det inte  :)

Om man drar till ett fördelarskåp som sitter i badrummet så skulle det väl vara snyggt att gå upp med 22mm till fördelarskåpet, därifrån går man sedan med 16mm till dusch/bad/handfat, vet inte om man kör 16mm till toaletten också, iof är ju 16mm väl det enda alternativet hos LK Universal. Det blir ju enkelt med samma.
i 90% av fallen blir det så.
Man matar fördelaren med 20 slang och drar 16 slang till alla förbrukare
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!