Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?  (läst 5581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Där framgår inte effekter vid olika temperaturer.

På energimyndighetens hemsida så finns uppgifter på tex FH25 och FH35 och Fujitsu har en eller 2 modeller där.
Tror även FG nordic har produktblad på Fujitsus respektive modell med effektuppgifter.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2017, 22:18:20 »
Hej. Kolla pÃ¥ IVT  THR-N, 8,5kw, vid +7 grader säkras med 13A säkring. A+++  rejäl pump med bra fläktkapacitet som kan vara till fördel om du har högt i tak. 6Ã¥rs garanti. 10Ã¥r pÃ¥ kompressorn.
 
Annars har du Daikin Caldo X35 7,2kw vid +7 grader  ger 4,5kw vid -15. Även den bra fläkt kapacitet. 5Ã¥r garanti 10Ã¥r pÃ¥ kompressorn
 
Tänk på att inte placera innedel för högt upp bara, ca 2.5m är nog lagom i ditt fall. Brukar bli bra rull på luften och enklare att komma åt och rengöra filter

Mvh
 






Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2017, 22:40:09 »
Maxeffekt på pumparna, i det här fallet som du refererar till Fujitsu 09 Slim, som har uppgiven maxeffekt på 5,2 kw så gäller detta vid en utetemp på +7 grader och en samtidig innetemp på +20 grader. Det blir något helt annat vad gäller effekten på pumparna vid kall väderlek, de flesta pumpar hamnar nedåt halva avgivna maxeffekten vid t.ex 15 minusgrader. I det här fallet med Fujitsu 09 Slim så hamnar den på ca 3,3 kw i avgiven värmeeffekt vid 15 minus, vilket ändå är riktigt bra för den storleken på pump, men den räcker inte ensam i ditt garage tyvärr.
Det minsta du kanske ev kunde klara dig med är en Mitsubishi FH35-pump, men även den pumpen får det rätt jobbigt vid 15 minus skulle jag tro.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar! :)

Om jag sänker ambitionen från ca 20 grader vid -15 till att nöja mig vid 15 grader, hur många kw behöver man då?

(inte säkert man är ute i garaget jämt, särskilt om det är kallt. (mer ett hobby/pysselgarage, ej köra in/ut bilar, de får stå ute.)
« Senast ändrad: 23 januari 2017, 21:19:29 av spett och slägga »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har du satt någon budgett på vad det får kosta att införskaffa?
Har du tillräckligt uppsäkrat för tex en FH50VEHZ som behöver 16A?
Med tanke på din fråga om att sänka innertemperaturen så har du troligen inte tillräckligt uppsäkrat på inkommande eller så har du satt en budgett där tex FH50 eller motsvarande modell inte ryms.
Säkra upp inkommande kan kosta en del om det skulle behövas med att både att anlita en elektriker och en högre årskostnad, en kraftig modell kostar mera i inköp.

Vettigast kan då vara att köpa en en FH35VEHZ som nog är den modell som ger mest effekt för pengarna då dom är prispressade från alla håll och kanter.
Om nu kommande vintrar blir någorlunda som hittills i år med egentligen ganska korta perioder med ordentlig kyla så kan du hjälpa till med någon elradiator den perioden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elen är inte dragen än utan jag har en byggcentral på inkommande 6 kvadrat 25A kabel.

Jag håller på att Isolera och funderar på om man skulle dra tomrör för slangarna redan nu.

Budget var väl tänkt på ca 10-12.000:- på pump exklusive montering.

Vilken skulle ni välja mellan dessa två?

Fujitsu lm 12 Slim
  (effektkurva finns här: https://e-klok.se/luftvarmepump/tillverkare/fujitsu/fujitsu-slim-nordic-12-luftvarmepump.aspx)

FH35VEHZ
« Senast ändrad: 24 januari 2017, 12:35:54 av spett och slägga »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
I effektivitet tror jag Mitsubishin är lite vassare
Är Fujitsus effekter inkl avfrostningar så är dom ganska lika i effekt

Är det samma pengar på båda med 5års garanti så är det kanske den återförsäljare/montör som finns på närmast håll som kan vara avgörande för eventuell service/reparation.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2017, 18:30:35 »
Här fÃ¥r du lite info som jämförelse  tummenupp

Jag byggde ett garage sommaren 2015. 110m2 med 3.5m inv takhöjd.
2st 2.75mx2.75m takskjutportar. (45mm) och 4st småfönster.
190mm paroc isolering i väggar, 400mm lösull på kallvindan, 200mm cellplast i plattan. Trästomme och träfasad.
Har självdragsventiler som ventilation.
Jag har monterat en Mitsubishi FH35 och har den inställd på 16°. Pumpen orkar hålla exakt 16° inne ner till -24° ute. Kallare än -24 så börjar inne-tempen sjunka sakta.
Förbrukningen på pumpen har varit 6900kwh på 14månader. ( 20 Nov 2015 -> 31 Jan 2017)

Garaget står i Norrbotten (Haparanda kommun)
Enligt SMHI:
Årsmedeltemp hos mig +3°
Uppsalas årsmedeltemp är +8°

SÃ¥ om du velar mellan FH25/35/50 sÃ¥ borde du klara dig utan problem med en FH35, eftersom jag gör det i ett kallare klimat med 30m2 större garage.  :)
« Senast ändrad: 31 januari 2017, 18:34:19 av Jonne88 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!