Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul  (läst 6138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #15 skrivet: 21 november 2016, 10:41:46 »
Då är det fel på kompressorn och kylkretsen. Kan vara läckage i förångaren som då gjort att köldmediet läckt ut om kompressorn brummar när lysdioden för kompressor är tänd. Kanske den försäkring du nämnde är till någon nytta? Att byta till en ny F730 eller F750 kostar ganska mycket pengar men kan ni få ett bra finansieringsavtal som passar er kan det ju vara en gott alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #16 skrivet: 21 november 2016, 10:46:56 »
Går kompressorn över huvud taget, eller står det bara i displayen att den går?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #17 skrivet: 21 november 2016, 17:29:13 »
Grannen mättepå kortet och sa att den gick, jag litar på honom. Vart kan vi annars mäta? Kompressorlampan lyser konstant. Sambon tycker att trycket i duschen blivit avsevärt sämre, kan det finnas ett samband.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #18 skrivet: 21 november 2016, 17:51:18 »
Man borde höra om kompressorn går och känna om den blir varm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #19 skrivet: 21 november 2016, 17:59:11 »
Som jag skrev i första inlägget sÃ¥ kan jag inget om sÃ¥nt här vilket gör att jag har absolut ingen aning om hur en kompressor lÃ¥ter, vart jag ska känna om den blir varm osv. Jag är en jävel pÃ¥ annat men detta är nollat i mitt huvud  Sc:,h

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #20 skrivet: 21 november 2016, 19:14:31 »
Vi jar nu kollat kompressorn, den står helt stilla och är iskall. Då vet vi iaf det, nästa blir att ringa alla försäkringsbolag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #21 skrivet: 22 november 2016, 11:08:01 »
Det kan ju vara nåt enkelt fel, typ relä/kontaktor som inte drar. Har du någorlunda koll så kan du mäta om det är spänning hela vägen fram till kompressorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #22 skrivet: 24 november 2016, 21:37:47 »
+10 skulle det vara sÃ¥ klart. Den är uppenbart för liten för er och skall ni ha vattenburet pÃ¥  öv vilket är lätt fixat sÃ¥  rekommenderar jag 730. Alt gÃ¥r ni pÃ¥ en luftvatten med kanalfläkt. eller frÃ¥nluftsmodul. FrÃ¥nluftarna hÃ¥ller nÃ¥gonstans snitt runt 10-15 Ã¥r.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #23 skrivet: 24 november 2016, 22:19:34 »
Tack för all hjälp hitills! Tar in alla tips och alla bra kommentarer.

Nu kommer nästa amatörfråga. Kan vattentempen påverkas av detta så att risken för legionella ökar? Pannan går ju upp till 54 grader men jag vet inte om vanliga vattnet har med detta att göra.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #24 skrivet: 05 december 2016, 08:39:26 »
UPDATE

Nu har servicetekniker varit här (i torsdags) och bytt kompressorn och återfyllt köldmedel. Även rengort det som behövts, blandannat fläkten.
Kompressorn som monteras numera (åt alla enligt teknikern från EMBE) är till 360p så den ska tydligen vara lite hållbarare och mer effektiv.

Kostnaden blev 14800kr lite styvt varav försökringsbolagen tar allt utom självrisken på 1500kr.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #25 skrivet: 05 december 2016, 11:03:14 »
Kul att det löste sig med försäkringen sÃ¥ det bara blev att betala självrisken tummenupp  Fick själv betala hela beloppet efter senaste kompressorhaveriet dÃ¥ den är sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r nu. Reservdelskompressorn till 360P har lite högre effekt. Vad visas det nu för värden pÃ¥ kanal 04 resp 05 när den gÃ¥tt en stund?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #26 skrivet: 05 december 2016, 13:42:55 »
Bra att FB har tagit detta.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #27 skrivet: 05 december 2016, 14:53:43 »
Kul att det löste sig med försäkringen sÃ¥ det bara blev att betala självrisken tummenupp  Fick själv betala hela beloppet efter senaste kompressorhaveriet dÃ¥ den är sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r nu. Reservdelskompressorn till 360P har lite högre effekt. Vad visas det nu för värden pÃ¥ kanal 04 resp 05 när den gÃ¥tt en stund?

4an visar runt 5-6 grader och 5an ligger rätt konstant på 4 grader. Nu ska jag bara försöka fatta hur jag ska ställa in systemet så allt blir bra med värmen. Igår hade vi helt plöstligt 24grader inne och jag vill ha 21-22.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #28 skrivet: 05 december 2016, 15:30:34 »
Värmekurvan kan behöva justeras så ni får jämnare innetemp. Kör själv med kurva 7 och förskjutning 0, men det beror på huset och var man bor i landet. Det kan skilja ganska mycket mot NIBE's utgångsvärden enligt deras karta.

Låter som normala värden nu på kanal 04 och 05. Eftersom er övervåning inte är klar och inkopplad kan ni säkert sänka kapaciteten på fläkten ett steg i nuläget om ni vill. Då borde kanal 04 och 05 att hamna på 2-3 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310p - Ytterliggare en med strul
« Svar #29 skrivet: 05 december 2016, 21:04:12 »
Värmekurvan kan behöva justeras så ni får jämnare innetemp. Kör själv med kurva 7 och förskjutning 0, men det beror på huset och var man bor i landet. Det kan skilja ganska mycket mot NIBE's utgångsvärden enligt deras karta.

Låter som normala värden nu på kanal 04 och 05. Eftersom er övervåning inte är klar och inkopplad kan ni säkert sänka kapaciteten på fläkten ett steg i nuläget om ni vill. Då borde kanal 04 och 05 att hamna på 2-3 °C.

För en amatör, vad är/kan det bli för fördel att få den tempen lägre på dom kanalerna? Samt vad är vinsten på att sänka fläkten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!