Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #75 skrivet: 18 november 2016, 14:28:11 »
Nja... Styrdatorn styr växelventilen. När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn. När reglerpressostaten (den av dom tre med lägre bryttryck) bryter så stoppas kompressorn och ventilen ställs tillbaks mot värmesystemt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn.

Och VV start styrs av VV tempen? STARTGIVAREN som måle10 refererar till hittar jag inte i servicemenyn -varmvatten på min pump...
« Senast ändrad: 18 november 2016, 15:12:45 av JohanBerglund »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #77 skrivet: 18 november 2016, 15:31:25 »
Ja, det är temperaturen som styr starten
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #78 skrivet: 18 november 2016, 15:34:07 »
Samma givare som visar tappvarmvattentempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #79 skrivet: 18 november 2016, 15:37:13 »
Det är väl två givare inblandade som man kan ställa in viktningen mellan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Pumpen ska när det har tillverkat värme "toppa upp" varmvattnet innan den stannar för att "spara" en senare start för VV.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #82 skrivet: 19 november 2016, 05:18:18 »
Yes, 20min pÃ¥ bÃ¥da. Hade den pÃ¥ 10min för värme tidigare för att fÃ¥ mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker pÃ¥ inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än sÃ¥ länge  tummenupp
Här har du hittat starttempen för varmvatten så den borde du hitta.Om du kan tappa varmvatten och kolla om temperaturen sjunker under 42 °C och den växlar till varmvatten så fungerar starten.Om du har luft i slinga så fungerar inte skiktningen som den ska och det skulle kunna förklara varför du har så hög framledningstemperatur därför är jag skeptisk till att det skulle vara fel på kortet.
« Senast ändrad: 21 november 2016, 14:34:08 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #83 skrivet: 19 november 2016, 05:37:57 »
Du kan testa att skifta A driftpressotaten till B istället för att testa att driftpressotaten är hel tillfälligt men tänk på att det är spänning på så bryt strömmen.A pressostaten bryter vid 26 medan B bryter vid 29 och det som händer är att du får varmare varmvatten men byt tillbaka efter testet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #84 skrivet: 20 november 2016, 05:53:50 »
... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.
« Senast ändrad: 20 november 2016, 06:11:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.

Pumpen med växelventilen inkopplad startat ALLTID med produktion av VV, var 20e minut som startintervallet är satt till nu..

Oavsett körning gÃ¥r alltid framledningstemperaturen mot 60-62 grader innan körningen slutar. beroende pÃ¥ hur växelventilen är ställd (i eller urkopplad) tar det olika lÃ¥ng tid. När VV är varmt och kabeln i sÃ¥ dröjer det inte mer än 30s innan man är uppe i  60 °C, om den inte hinner bryta innan pÃ¥ hög returtemp, sÃ¥ den aldrig hinner upp i 60°C pÃ¥ framledning.

Med växelventilen i kopplad och kallt varmvatten kan den gÃ¥ 10min och producera VV, och operera med framledningstemp  60 °C+ i flera minuter.

Med växelventilen urkopplad (dvs värmeproduktion)  kan den ocksÃ¥ gÃ¥ i 5-10min innan den bryter, har alltid 60°C+ när den bryter i FL.

Finns bilder i denna tråd både på ny och gammal växelventil installerat, B till vänster i båda fall framifrån =)
 
« Senast ändrad: 21 november 2016, 11:26:16 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #86 skrivet: 21 november 2016, 13:52:16 »
Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?
« Senast ändrad: 21 november 2016, 14:31:11 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?

Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
« Senast ändrad: 21 november 2016, 21:13:04 av JohanBerglund »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #88 skrivet: 22 november 2016, 03:28:12 »
Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h
« Senast ändrad: 22 november 2016, 03:31:57 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h

Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
« Senast ändrad: 22 november 2016, 08:18:18 av JohanBerglund »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!