0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har tidigare frågat och fått svar om min elansutning i denna tråd.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62561.0Tänkte samla resten av mina funderingar och reflektioner i detta projekt i denna tråd för att få det mer överskådligt. Kanske kan hjälpa någon som har liknade tankar som jag framöver.Jag har några dagar läst en hel del i installationsmanual samt här på forumet, och kommit fram till att jag överväger att göra installationen själv. Den är okomplicerad, ut med den gamla VPn och in med den nya. Min största farhåga är att det är fel säsong. När jag väl stänger ner den gamla så vill jag ha igång nya pumpen på en dag. Inte skoj att stå utan värme om något krånglar och drar ut på tiden när det blir köldgrader ute. Borde vänta till våren, men det går inte. Jag lämnar därför öppet för att när jag planerat allt så tänkte jag ta in en offert på hel installation för att se vad prisskillnaden blir, om det är motiverat att göra det själv eller inte. Skräcken vore att få ett måndagsexemplar som inte vill starta. Även om jag har garanti står man sig nog rätt slätt som privatperson först. Nibe kommer antagligen att misstänka handhavandefel och jag måste bevisa motsatsen. Det tar tid när man står utan värme i huset och minusgrader ute.1Mina funderingar nu är, ni som installerat själva och sedan haft något problem/frågor under eller tiden nära efter installationen, hur har ni blivit bemötta av Nibe och hur har ni fått hjälp?2För att snabbt få igång systemet så tänkte jag först ansluta radiatorkrets och tappvatten samt låta elektrikern göra elanslutningen. Borde gå fort. Sedan kan jag om det dragit ut på tiden starta värmepumpen i Reservläge. Då får jag värme i huset och kallvatten, sedan kan jag i lugn och ro ägna mig år KB sidan. Tänker jag rätt här att jag kan köra i reservläge något dygn utan kompressor om det skulle behövas?3Jag har tänkt mjuklöda rören med gasol. Har ingen enorm erfarenhet av detta, men drog om en del tappvatten i pannrummet i förra kåken där jag mjuklödde. Frågan är KB sidan, här finns det etanol redan och när man värmer rören så kommer det bli spritångor. Tänker på brandrisken, hur gör man? Blir det bara mindre lågor i rören som kvävs när man täpper för röröppningen, eller riskerar man större bränder? Ska man undvika att löda och köra klämkoppling istället på rör som har kontakt med kollektorrören med brinevätska?4Mina kollektorslangar kommer upp ut golvet, går sedan ca 1,7m upp där de sedan ligger horisontellt med ett öppet nivåkärl på inkommande och en luftnippel på utgående kollektor. Om jag viker ner VPns kollektoranslutningar så de kommer ut på sidan nertill istället för upptill så kommer det öppna nivåkärlet och luftnippeln att bli högsta punkter. Eftersom kollektorslangarna redan är fulla och bara VPn behöver luftas, kan jag lufta denna genom att fylla i nivåkärlet och lufta genom luftnippeln på utgående? Räcker detta för att lufta VPn, eller behövs en extern pump för att få ut luften?
Om du köper färdigt koppel har det filter samt är isolerat läste för nån vecka om nån som köpte koppel från Tyskland till bra pris prova sök på forumet. Skulle tro att vilken smet som helst funkar att fylla gängan med.
Enklast inkopplingsmässigt kan vara om man använder flexibel slang.Detta kan dessutom ibland vara en fördel för att inte oljud ska fortplanta sig vidare i huset.Glöm inte att spola ur gamla radiatorsystemet...Lycka till Ps. Glöm inte - utan bilder har det aldrig hänt
grattis du kommer fixa det galant.har själv monterat in en 1245 utan förkunskaper.nibes support tror jag är bra, innan jag köpte pumpen frågade jag om framlednignsgivare BT25 följde med pumpen, hon i supporten var osäker men hon skickade då en givare på posten GRATIS!det avgjorde mitt val att jag sedan köpte just en nibe.det är väl även den enda tillverkaren som man kan få garanti på om man monterar själv? skicka in försäkringspapperna som medföljer
Stora filtret på KB, ja.28 mm på de ledningarna är egentligen för klent, det är den korta sträckan som gör att de "vågar", men det är snålt.
Se till att använda de långa 90° lödböjarna
Tack, åtminstone var Nibe tidigt ute med att sälja direkt till konsument utan att tving alla att gå till en montör. I jag har tidigare haft en Thermia, monterad för över 30 år sedan. De var på den tiden väldigt hemliga och ville inte ge någon support eller sälja delar till en privatperson.Väntar på att få pumpen levererad, har du några visdomsord inför inkopplingen som du tycker hade varit bra att tänka på innan?
Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen Oavsett drifttemperatur på vattnet Det kan uppstå kavitation . Sen montera säkerhets ventilen Det sker en avdunstning av alkoholen Inga öppna kärl inomhus med alkohol i Cc
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.Så var det dags att slå på pumpen. Först höll jag på att få hjärtattack, för när strömbrytaren slås på så blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den går sönder, men kommer snart igång normalt. Under staruppmenyn så startar även KB pumpen. Jag har inget påfyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat på utgående sida. När C-pumpen startade så sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stå här och gå ett tag för att få ut lite mer luft, men det verkade inte komma något mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut någon mer luft och nivån i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig så undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns något sätt att tvinga igång den. På någon meny ser jag dock till min förvåning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu går den bara på elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är så tyst att jag tror att det bara är de två c-pumparna som går, trots att även kompressorn går. Jag är van vid en kompressor som låter, men denna är nästintill helt tyst. Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.Förra pumpen gick på kurva 9, så jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, så höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar på är att på infomenyn står en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid några grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar så diffar det även här där mina termometrar visar några grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mår bra av att bara stå och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka någonstans på övervåningens returkrets från radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervåningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervåningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backåt och upp i en radiator. Det kan ev även vara så att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma på alla radiatorer.
Och ur mycket sparar du med att ha nattsänkning?