Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16  (läst 15151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« skrivet: 05 oktober 2016, 15:36:01 »
Jag har tidigare frågat och fått svar om min elansutning i denna tråd.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62561.0

Tänkte samla resten av mina funderingar och reflektioner i detta projekt i denna tråd för att få det mer överskådligt. Kanske kan hjälpa någon som har liknade tankar som jag framöver.

Jag har några dagar läst en hel del i installationsmanual samt här på forumet, och kommit fram till att jag överväger att göra installationen själv. Den är okomplicerad, ut med den gamla VPn och in med den nya. Min största farhåga är att det är fel säsong. När jag väl stänger ner den gamla så vill jag ha igång nya pumpen på en dag. Inte skoj att stå utan värme om något krånglar och drar ut på tiden när det blir köldgrader ute. Borde vänta till våren, men det går inte. Jag lämnar därför öppet för att när jag planerat allt så tänkte jag ta in en offert på hel installation för att se vad prisskillnaden blir, om det är motiverat att göra det själv eller inte. Skräcken vore att få ett måndagsexemplar som inte vill starta. Även om jag har garanti står man sig nog rätt slätt som privatperson först. Nibe kommer antagligen att misstänka handhavandefel och jag måste bevisa motsatsen. Det tar tid när man står utan värme i huset och minusgrader ute.

1
Mina funderingar nu är, ni som installerat själva och sedan haft något problem/frågor under eller tiden nära efter installationen, hur har ni blivit bemötta av Nibe och hur har ni fått hjälp?

2
För att snabbt få igång systemet så tänkte jag först ansluta radiatorkrets och tappvatten samt låta elektrikern göra elanslutningen. Borde gå fort. Sedan kan jag om det dragit ut på tiden starta värmepumpen i Reservläge. Då får jag värme i huset och kallvatten, sedan kan jag i lugn och ro ägna mig år KB sidan. Tänker jag rätt här att jag kan köra i reservläge något dygn utan kompressor om det skulle behövas?

3
Jag har tänkt mjuklöda rören med gasol. Har ingen enorm erfarenhet av detta, men drog om en del tappvatten i pannrummet i förra kåken där jag mjuklödde. Frågan är KB sidan, här finns det etanol redan och när man värmer rören så kommer det bli spritångor. Tänker på brandrisken, hur gör man? Blir det bara mindre lågor i rören som kvävs när man täpper för röröppningen, eller riskerar man större bränder? Ska man undvika att löda och köra klämkoppling istället på rör som har kontakt med kollektorrören med brinevätska?

4
Mina kollektorslangar kommer upp ut golvet, går sedan ca 1,7m upp där de sedan ligger horisontellt med ett öppet nivåkärl på inkommande och en luftnippel på utgående kollektor. Om jag viker ner VPns kollektoranslutningar så de kommer ut på sidan nertill istället för upptill så kommer det öppna nivåkärlet och luftnippeln att bli högsta punkter. Eftersom kollektorslangarna redan är fulla och bara VPn behöver luftas, kan jag lufta denna genom att fylla i nivåkärlet och lufta genom luftnippeln på utgående? Räcker detta för att lufta VPn, eller behövs en extern pump för att få ut luften?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Egen

  • Gäst
Egen
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2016, 21:00:37 »
1) De försöker ev skrämma dej el din fru att köpa tjänster Med mumbojumbo snack
2) Du kan ju förbereda mycket här innan bÃ¥de elen och vatten anslutningar. (och lÃ¥na en byggfäkt utifallatt😂)
Köra på elpatron tillfälligt ja.
3) Jag skulle titta på flexslangar med skruvkoppling.
4)precis så, luftbubblor stiger. Behövs inget koppel. Jag har monterat påfyllningsnivåkärlet med flexslangar. Lägre när jag fyller på. Högst när i drift.

 Prova själv och du lär dig lite mer. Sedan pengar över till nÃ¥got skoj. Logik är bra.

Sedan  finns ju alltid safe alt om man vet ngn dokumenterat duktig. Inte heller fel. Kan ju ge bättre drift ekonomi i det lÃ¥nga loppet. Om 5Ã¥r tycker man inte denna extra kost var nÃ¥got.
Men som först sagt hemmapul är ju ofta kul :) :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2016, 08:06:46 »
Jag har tidigare frågat och fått svar om min elansutning i denna tråd.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62561.0

Tänkte samla resten av mina funderingar och reflektioner i detta projekt i denna tråd för att få det mer överskådligt. Kanske kan hjälpa någon som har liknade tankar som jag framöver.

Jag har några dagar läst en hel del i installationsmanual samt här på forumet, och kommit fram till att jag överväger att göra installationen själv. Den är okomplicerad, ut med den gamla VPn och in med den nya. Min största farhåga är att det är fel säsong. När jag väl stänger ner den gamla så vill jag ha igång nya pumpen på en dag. Inte skoj att stå utan värme om något krånglar och drar ut på tiden när det blir köldgrader ute. Borde vänta till våren, men det går inte. Jag lämnar därför öppet för att när jag planerat allt så tänkte jag ta in en offert på hel installation för att se vad prisskillnaden blir, om det är motiverat att göra det själv eller inte. Skräcken vore att få ett måndagsexemplar som inte vill starta. Även om jag har garanti står man sig nog rätt slätt som privatperson först. Nibe kommer antagligen att misstänka handhavandefel och jag måste bevisa motsatsen. Det tar tid när man står utan värme i huset och minusgrader ute.

1
Mina funderingar nu är, ni som installerat själva och sedan haft något problem/frågor under eller tiden nära efter installationen, hur har ni blivit bemötta av Nibe och hur har ni fått hjälp?

2
För att snabbt få igång systemet så tänkte jag först ansluta radiatorkrets och tappvatten samt låta elektrikern göra elanslutningen. Borde gå fort. Sedan kan jag om det dragit ut på tiden starta värmepumpen i Reservläge. Då får jag värme i huset och kallvatten, sedan kan jag i lugn och ro ägna mig år KB sidan. Tänker jag rätt här att jag kan köra i reservläge något dygn utan kompressor om det skulle behövas?

3
Jag har tänkt mjuklöda rören med gasol. Har ingen enorm erfarenhet av detta, men drog om en del tappvatten i pannrummet i förra kåken där jag mjuklödde. Frågan är KB sidan, här finns det etanol redan och när man värmer rören så kommer det bli spritångor. Tänker på brandrisken, hur gör man? Blir det bara mindre lågor i rören som kvävs när man täpper för röröppningen, eller riskerar man större bränder? Ska man undvika att löda och köra klämkoppling istället på rör som har kontakt med kollektorrören med brinevätska?

4
Mina kollektorslangar kommer upp ut golvet, går sedan ca 1,7m upp där de sedan ligger horisontellt med ett öppet nivåkärl på inkommande och en luftnippel på utgående kollektor. Om jag viker ner VPns kollektoranslutningar så de kommer ut på sidan nertill istället för upptill så kommer det öppna nivåkärlet och luftnippeln att bli högsta punkter. Eftersom kollektorslangarna redan är fulla och bara VPn behöver luftas, kan jag lufta denna genom att fylla i nivåkärlet och lufta genom luftnippeln på utgående? Räcker detta för att lufta VPn, eller behövs en extern pump för att få ut luften?

1 Installerade min vp själv dock utan problem men har varit i kontakt med Nibe nån gång och dom verkar ha bra support.

2 Inga problem att starta vp och köra som ren elpanna om jag inte minns helt fel är kompressorn spärrad från början och man får ange att man vill ta den i drift.

3 vet inte hur lätt ångorna brinner men jag skulle nog lött allt och kört klämkoppling på sista skarven mot befintlig kollektor om du inte redan har nån skarv där det går att dela rören.

4 Jag tror det räcker för att lufta vp man kan tvångsköra cirkpumpen nån timme innan kompressorn startas och de första 10 dagarna brukar cirkpumpen gå hela tiden för att lufta systemet för att sedan gå endast med kompressorn.

Se till att fyll gängorna med locher pasta eller liknande på kb ledningen det är inte helt ovanligt med spräcka muttrar pga kondens i gängan som frostspränger muttern. Ladda ner installations manualen före köp och läs på lite. Är du bara lite händig så fixar du installationen och krånglar det med kb kör på el tills du är klar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2016, 22:25:37 »
Tack för era tvÃ¥ svar. Att pÃ¥ KB börja pÃ¥ pumpen  med lödning och sedan sluta med en klämkopling mot befintlig kollektor verkar smart och säkert, sÃ¥ fÃ¥r det bli. Tänkte även ha en klämkopling nÃ¥gonstans pÃ¥ alla andra anslutningar, kanske närmast pumpen, sÃ¥ man kan montera bort pumpen enklare om man skulle önska sÃ¥ nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden.

Får fundera några varv till om jag ska sätta ett påfyllnads koppel på KB för säkerhetsskull. Färdigt koppel kostar ca 2.300kr så det blir det inte, men kanske sätter några kulventiler. Men isoleringen blir enklare och renare utan. Samtidigt borde det inte behövas tycker jag såvida inte värmeväxlaren i pumpen är mycket dumt konstruerad. Att fylla och sedan tvångsköra cirk-pumpen med utgående kollekters avluftning öppen borde räcka.

Ang Locherpasta, jag har alltid använt Unipack istället. Vet inte vad det är för skillnad på,dessa, men antar att Unipack borde funka även till att fylla gängorna för att hålla kondens borta. Eller har Locherpasta bättre egenskaper för detta?

För övrigt håller jag på att sätta ihop en materiallista jag behöver.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2016, 22:29:51 »
Om du köper färdigt koppel har det filter samt är isolerat läste för nån vecka om nån som köpte koppel från Tyskland till bra pris prova sök på forumet. Skulle tro att vilken smet som helst funkar att fylla gängan med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2016, 11:17:55 »
Om du köper färdigt koppel har det filter samt är isolerat läste för nån vecka om nån som köpte koppel från Tyskland till bra pris prova sök på forumet. Skulle tro att vilken smet som helst funkar att fylla gängan med.

Jag såg den tråden. Strax under 100 euro för ett stort 11/4" koppel. Priset är väldigt bra jfr svenska priser. Funderade lite på detta, men den osäkra leveranstiden, någon fick vänta 6v, samt bristande information om lev som vederbörande fick gör mig tveksam. Detta i kombination med att jag hoppas att jag ska klara mig utan koppel gör att jag avstår, såvida inte någon tror att min förhoppning att lufta pumpen utan extern pump är dum.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2016, 12:44:17 »
Har själv installerat några vp och det har gått bra.
Det enda som jag tycker är jobbigt är vikten.
Men kan man få hjälp med att lyfta allt på plats så är detta enkelt.

Inga problem att hinna med att koppla in pumpen på en dag om du förberett dig ordentligt.
Och det går alldeles utmärkt att köra den som elpanna tills du är klar med KB sidan.
Enklast inkopplingsmässigt kan vara om man använder flexibel slang.
Detta kan dessutom ibland vara en fördel för att inte oljud ska fortplanta sig vidare i huset.

Glöm inte att spola ur gamla radiatorsystemet...

Lycka till  tummenupp

Ps. Glöm inte - utan bilder har det aldrig hänt  ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2016, 22:48:56 »

Enklast inkopplingsmässigt kan vara om man använder flexibel slang.
Detta kan dessutom ibland vara en fördel för att inte oljud ska fortplanta sig vidare i huset.

Glöm inte att spola ur gamla radiatorsystemet...

Lycka till  tummenupp

Ps. Glöm inte - utan bilder har det aldrig hänt  ;)

Flexislang för att inte fortplanta vibrationer finns redan monterade i pumpen.

Det står i manualen att man ska renspola radiatorslingan, men då mina radiatorer och alla rör är bytta till nya 1999 känns det som man får ställa ev risken för skräp i den förhållandevis moderna kretsen mot att byta ut det döda vattnet mot nytt syrerikt vatten ur egen brunn. Tänkte att man skadar minst genom att inte spola. Skulle det finnas något bottensedemnt ligger det nog i botten på radiatorerna, och jag tvekar att man får bort eventuellt sådant genom att spola hela tvårörssystemet genom termostater mm. Kommentarer?

Bilder kommer
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2016, 11:29:58 »
Angående renspolning av radiator och kollektorslinga. För skoj skull öppnade jag och rengjorde smutfiltren på dessa. Den på kollektorsidan såg ny ut och Radiatorsidans var belagd med ett tunt lager svart beläggning som borstades bort med tandborste, det lossande inte med att bara skölja det. Inga "spånor" eller partiklar i något av filtren. Tror att spolningen i första hand är till för nyinstallationen där det kan finnas skräp och spånor mm i rören. Bedömer detta som onödigt i mitt system då smutfiltren inte lyckats fånga något på många år.

Det står även i manualen att pumpen har en förmonterad anslutningskabel för inkoppling av el, men det står inte längd eller dimension. Någon som vet hur lång den är? Och hur många mm2? Min anslutningspunkt sitter på ca 2m höjd och ca 40cm till vänster om pumpen

Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2016, 13:11:41 »
Har svårt att komma åt och mäta men kabeln är omkring 2m, kanske lite drygt.
Skulle tro att kabeln räcker i ditt fall, har liknande placering av min arbetsbrytare.
Kabeln är nog 5x2,5 mm2 kabel.
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 13:38:48 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2016, 10:24:13 »
Tack för svaret Sune. Var mest nyfiken.

Sitter och sätter ihop en materiallista vad jag behöver för att kunna göra installationen utan att bli stående och sakna en krök. Blir lätt snurrig. Tur att Rinkaby har lång returrätt så man kan beställa lite för mycket och sedan returnera om det blir över.

Funderar på förslaget om anslutningsslang, även om det inte behövs för vibrationsisolering så är det ändå en snabb och smidig övergång från pumpen. Kan man köra brinevätskan genom dessa också? Eller blir de svåra att kondensisolera klokt?

http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-28x600-mm/?select=true
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2016, 12:41:46 »
VÃ¥r Vp hade koppar 28 mellan Pelslangen vid vägggenomföringen och de utstickande Cu-rören ur VP´n.  Allt var sedan dÃ¥ligt väggupphängt och uselt isolerat.
Vi gjorde om väggupphänget och fick allt isolerat av riktig "isolerare".
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61763.0;all

Vid "ombyggnaden" så satte vi dit "mjuk" slang sista halvmetern till och från VP /KB.
Vi hittade   http://www.slangbolaget.se/
och de hjälpte oss att  välja slang och fÃ¥ exakt rätt längder och pressade pÃ¥ kopplingar med lekande muttrar.
Vi tyckte att det blev bra och det blev också lätt att fixa till isoleringen.
Värmepumpen har också blivit tystare, antagligen beroende på riktiga väggupphängningar och kanske också på grund av de "mjuka" slangarna.
Vi har sluppit det plågsamma stomljuds - mullrandet i sovrummet ovanför VP.
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2016, 14:38:43 »
Har bestämt mig för att sluta dra det i långbänk och beställa en pump. Skippar att ta in offerter, gör det själv. Både för att det är kul och spara några kronor.

Har flera gånger handlat från Rinkaby Rör med bara goda erfarenheter, varför detta var mitt förstahandsval. Men efter att ha jämfört priser så är både Evbutiken.se och VVS-klimat.se några tusen kr billigare. Ända är att VVS-klimat använder en dansk transportör, DSV, som jag aldrig hört talas om. De har kontor i Stockholm, men när jag ringde DSV för att kolla vilka dagar de har utkörning i min kommun så får jag inte tag i dem. Dåligt tecken tycker jag.

Har ni några åsikter om val av leverantör mellan dessa tre?
VVS-klimat är billigast, Evbutiken ligger 750kr över och Rinkaby ligger ytterligare ca 3.500kr upp.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2016, 15:05:09 »
DSV har jag använt, de va inge konstigt vad jag minns  Sc:,h

Jag hade nog beställt hos det billigaste företaget VVS-klimat, de verkar ha bra omdömen på prisjakt.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 11:04:16 »
Fylla gas och vakuumsuga?

En tanke som slog mig. Kommer kompressorn färdigfylld med gas? Har för mig att när jag installerade bergvärmepump för över 30 år sedan så sögs den och fylldes med gas på plats. Det kan ha varit att jag blandar ihop det med när kompressorn senare byttes. Det är inget som behöver göras vid en installation av ny VP?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2016, 12:07:12 »
Allt är färdigt och om man av vikt skäl demonterar kyl delen är det endast rör och el som kopplas loss ingen gasfyllning efter det heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2016, 12:38:51 »
Tack
Pumpen är beställd  :) sÃ¥ nu har jag tagit fan i bÃ¥ten och fÃ¥r se till att ro han i land. (För att fÃ¥ lite Ã¥terbäring pÃ¥ investeringen sÃ¥ passade jag även pÃ¥ att igÃ¥r teckna mig för aktier i Nibes nyemission  ::))

Funkar det att använda dessa anslutingsslangar på KB sidan, eller bör man bara köra kopparrör där för att slippa risken att gummit med tiden tar stryk av etanolen?
http://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-28x600-mm/?select=true
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2016, 14:30:56 »
Vet inte om dom funkar men känns onödigt när det redan sitter flexslang i vp blir lite kaka på kaka onödig kostnad enligt mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #18 skrivet: 12 oktober 2016, 14:49:10 »
Hej
Du bör fråga Rinkaby vad det är för gummi i slangarna. En del är bra och annat gummi är olämpligt.
Beulco.se har en diffusionstät slang, som de menar passar för ändamålet.
Den heter Diffuflex
http://beulco.se/index.php/produkter/standard?view=productlist&pid=b1c67a9e-5084-42bd-ad43-9a19a0b8c615&gid=8ad1c5f3-0a99-45f7-8f66-ddfb3c7f6ff5&menuid=8ad1c5f3-0a99-45f7-8f66-ddfb3c7f6ff5

sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2016, 11:09:36 »
Medan jag sitter och väntar på att pumpen ska levereras planerar jag för bytet. Tänker återanvända så många av de gamla rördelarna som möjligt. I klämkopplingar är det ibland svårt att få av klämringen Är dessa klämringar märkesbundna, eller kan man köpa lite extra klämringar att ha och ersätta de som man inte får av? Kulv o skjutventiler är lätt, funkar de och känns bra så är det bara att återanvända, men hur är det med säkerhetsrelaterade saker som säkerhetsventiler? Mina har nog inte motionerats på flera år. Tänkte givetvis testa dem innan jag stänger ner gamla systemet, men dessa kan ju ibland släppa igenom lite vatten och med tiden kanske oxidera/kärva. Bör man byta sådan för säkerhetsskull? Det finns ju ingen indikation på att de slutat fungera normalt, om man inte testar de regelbundet. Även backventilen till inkommande vatten? Nu har jag egen brun så den är inte nödvändig. Men jag har alltid haft det ändå. Bör denna bytas eller kan den återanvändas om den ser ok ut?

Jag har heller aldrig tidigare arbetat med PEX och har en fråga. Som syns i bilden nedan så har en av mina utgående tappvarmvatten kopplingar ergat en del. Förmodligen pga en mindre läcka. Är detta något jag bör fixa? Och hur? Ska man kapa röret och sätta en ny koppling så måste alla rören kapas och fördelarna sänkas. Känns som ett pilljobb jag helst avstår när jag vill ha igång pumpen så snabbt som möjligt. Men det blir svårare att sänka fördelaren sen när den sitter fast på kopparrör till nya pumpen.
« Senast ändrad: 14 oktober 2016, 11:13:58 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2016, 11:16:35 »
Jag återanvände men gamla säkerhetsventil efter att jag testat den, huruvida det är bra eller dåligt kan jag inte säga, men det är ju bara en fjäder, funkar det så funkar det.
Backventilerna är nog det som oftast läcker när de får några år på nacken, men det är ju i princip bara det tryck som bildas när vattnet i beredaren värms som avleds dit, så det rör sig ju om centilitrar varje gång, frågan är hur skadligt det är, men det är väl kanske den jag skulle bytt.
Se till att ha en bytta under skvallerröret (eller dra till avlopp, bäst) efter byte, för om dina kranar är täta så kommer det att tryckas ut lite vatten där varje gång värmepumpen värmer vattnet.

Den där kopplingen, har du provat dra åt den?

OM det inte hjälper så skulle jag lossa muttern, dra ned den och sedan sätta lite "kvalitetsteflontejp" både runt inkommande rör och på kopplingens gängor, det borde kunna räcka.
Det kanske du kan hinna testa innan du skall byta ut pannan?
Fast bäst är ju förstås att göra det ordentligt en gång för alla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2016, 12:01:16 »
Jo, jag ska skruva isär den. Men jag tänkte, det är inte så att man måste byta delar eller kapa röret när man skruvar isär en PEX-koppling för att få den tät vid hopsättning igen? Förmodligen inte, men har aldrig använt PEX. Man står sig sätt ute på landet när man skruvar isär och inte har delar för att få ihop det igen.

Och om man bestämmer sig för att kapa röret, kan man återanvända delar eller behöver något bytas ut? (typ som klämringen på klämkopplingar på mjuka kopparrör mm)
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2016, 15:34:15 »
För att hålla det så enkelt och rent som möjligt, är det dumsnålt att lägga smutsfiltret på radiatorreturen på ett vågrätt rör och med korgen uppåt och sedan även använda denna även för luftning istället för att ha en separat luftnippel?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #23 skrivet: 19 oktober 2016, 10:45:18 »
Jag skulle nog lägga filtret neråt men vill man snåla går det lufta på en vanlig koppling bara öppna muttern lite grann.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #24 skrivet: 19 oktober 2016, 11:07:04 »
grattis du kommer fixa det galant.
har själv monterat in en 1245 utan förkunskaper.

nibes support tror jag är bra, innan jag köpte pumpen frågade jag om framlednignsgivare BT25 följde med pumpen, hon i supporten var osäker men hon skickade då en givare på posten GRATIS!
det avgjorde mitt val att jag sedan köpte just en nibe.

det är väl även den enda tillverkaren som man kan få garanti på om man monterar själv? skicka in försäkringspapperna som medföljer :)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #25 skrivet: 19 oktober 2016, 11:13:10 »
Tack för svaret.

NÃ¥gra till, frÃ¥n vedpannor är jag lärd att man vill ha expansionskärlet antingen direkt till pannan, eller direkt pÃ¥ utgÃ¥ende radiatorvatten. Detta bl.a för att Ã¥nga vid kokning ska gÃ¥ direkt upp i det och minska risken för Ã¥nglÃ¥s. Här är expansionskärlet inritat pÃ¥ returen istället. Nu är ju kokning ingen faktor i en VP (förhoppningsvis  ^-^) sÃ¥ spelar det nÃ¥gon roll var den sitter? Eller sitter den avsiktligt pÃ¥ returen för att fÃ¥ lägre temp där?

Både KB och radiatoranslutningarna är 28mm, men Nibe skickar med två olika stora smutsfilter, ett 1" och ett 1 1/4". Gissar att det större lämpligast placeras på KB sidan för att ha minst tryckfall där?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #26 skrivet: 19 oktober 2016, 11:15:28 »
Tror inte det spelar någon roll var expansionkärlet sitter, en fördel med att ha det på returen är att du ser systemets lägsta tryck med cirkpumpen igång.
Stora filtret på KB, ja.
28 mm på de ledningarna är egentligen för klent, det är den korta sträckan som gör att de "vågar", men det är snålt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #27 skrivet: 19 oktober 2016, 11:25:58 »
grattis du kommer fixa det galant.
har själv monterat in en 1245 utan förkunskaper.

nibes support tror jag är bra, innan jag köpte pumpen frågade jag om framlednignsgivare BT25 följde med pumpen, hon i supporten var osäker men hon skickade då en givare på posten GRATIS!
det avgjorde mitt val att jag sedan köpte just en nibe.

det är väl även den enda tillverkaren som man kan få garanti på om man monterar själv? skicka in försäkringspapperna som medföljer :)

Tack, åtminstone var Nibe tidigt ute med att sälja direkt till konsument utan att tving alla att gå till en montör. I jag har tidigare haft en Thermia, monterad för över 30 år sedan. De var på den tiden väldigt hemliga och ville inte ge någon support eller sälja delar till en privatperson.

Väntar på att få pumpen levererad, har du några visdomsord inför inkopplingen som du tycker hade varit bra att tänka på innan?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #28 skrivet: 19 oktober 2016, 11:48:13 »
Stora filtret på KB, ja.
28 mm på de ledningarna är egentligen för klent, det är den korta sträckan som gör att de "vågar", men det är snålt.

Okay, på in resp ut räknar med att jag kommer ha ca 1,5 till knappa 2m 28mm rör med 4 90 graders lödkopplingar, ev en av dem klämkopling beroende på hur det ser ut om jag vill löda på pumpens anslutningsrör. Samtidigt minskar jag pumpens interna rörlängd något (0,5-1m) då jag tänker ta ut KB genom sidan. Därefter har jag två kollektorslangar på 40mm till var sitt borrhål. Bör jag planera om till grövre rör? Jag har på nuvarande pump idag ungefär samma rörlängd och 28mm men med två 90 krökar mindre. Jag kan minska med en 90 graders krök per sida, men då kommer smutsfiltret att hamna mellan VP och vägg, istället för framför. Går iofs att rengöra ändå, om man vill hålla nera krökarna för böttre genomströmning, men lite trängre blir det.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #29 skrivet: 19 oktober 2016, 12:36:37 »
Se till att använda de långa 90° lödböjarna, brukar finnas två varianter.
Flödesmässigt är det bättre att använda lödböjar där det kröker och rak klämringskoppling om du behöver ha en skarv för montering/demontering.

/Fredrik

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #30 skrivet: 20 oktober 2016, 14:41:38 »
Se till att använda de långa 90° lödböjarna

Tack, jo har har köpt de långböjarna.

Funderar på risken med klämkoppling på kölbärarsidan som varnas för här på forumet. Någonstans vill man ju ha en isärtagbar koppling så man slipper såga isär systemet. Nu har jag fått hem klämkoppling VSH super från Rnkaby. När jag läser monteringsanvisningarna så står det rätt ut att de inte ska användas till kylinstallationer som är isolerade. (inte pga kondens och frysrisk, utan för kondens under diffusionstät isolering riskerade att bilda ammoniak som skadar mässingskopplingen) Risken för kondens i kopplingen är ju lika stor om man använder en övergångsskoppling typ denna. http://www.rinkabyror.se/artikel/lod-koppling-28x25r-inv/?select=true
Men någon övergång, och gärna isärtagbar sådan, behövs för att få dit kulventiler, smutsfilter mm.

Vad ska man änvända?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #31 skrivet: 20 oktober 2016, 15:47:52 »
Det finns väl kläm , som funkar. Jag har för mig att Vatette är OK.
Det kommer säkert svar från någon, som VET.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2016, 18:11:03 »
Då fick jag hem pumpen i eftermiddags. Det var en stöddig sak, man undrar ju om den bara består av massivt järn. Ohuldans tung är den, tur att traktorns pallgafflar nåde genom bron och in i hallen....... Men för att få ner den från pallen och den vidare från hallen utan att orsaka ryggskott får jag nog montera bort kyldelen. Såg att kyldelen på en annan Nibe 11kw så vägde kyldelen 130kg. Hoppas denna är lika tung. Det behövs nog dela upp vikten lite innan vidaretransport inomhus.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Egen

  • Gäst
Egen
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2016, 19:47:49 »
Hej!! Vet inte om Nibe har typ multikontakter eller inte. Man blir ofta lite för ivrig att demontera, sedan stÃ¥r man där skamsen, hur satt det nu igen??  SÃ¥ nÃ¥gra mobil bilder innan du börjar är min rek ;) ;) ;)
Och kyldelen väger fortfarande en del, så lite lyfthjälp behövs fortfarande.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #34 skrivet: 22 oktober 2016, 07:54:43 »
Med en bra pirra flyttar du den utan problem.
Skall den inte ned i en källare skulle jag aldrig ens tänka tanken att demontera kyldelen.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #35 skrivet: 22 oktober 2016, 09:29:15 »
Inte jag heller fixa nån till hjälp så går det bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #36 skrivet: 22 oktober 2016, 09:30:31 »
Monterar du ur kyldelen blir den svårkörd på pirra, tyngdpunkten blir så högt upp.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #37 skrivet: 22 oktober 2016, 15:27:28 »
Hör vad ni säger. Har någon vecka innan jag har tid att göra bytet. Får fundera och prova som den är, men att flytta omkring 250kg som dessutom inte får tippas mer än max 45 grader är inte avgjort lätt. Som tur är ska den åtminstone inte ner i någon källare.

Av nyfikenhet, varför avråder ni från att ta ut kyldelen? Det med att den istället får obekväm hög tyngdpunkt är ett bra och vettigt skäl, men annars? Nibe anger att kyldelen är uttagbar bl.a. för att underlätta transporter och att flytta pumpen.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #38 skrivet: 22 oktober 2016, 18:00:27 »
Har du en bra pirra så är det helt onödigt, det är mitt skäl.
Själv drog jag in värmepumpen på ett par brädor om jag inte minns fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #39 skrivet: 22 oktober 2016, 18:01:53 »
Vår 1245 togs ner för en utvändig källartrapp på en tegelkärra och kördes sedan in i det ganska trånga utrymmet där den står utan att plocka ur nåt.

Även om det inte är svårt att dela den så känns det onödigt om man inte behöver göra det. Det är packningar som måste bytas, även om nya följer med och kontakter som skall delas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #40 skrivet: 22 oktober 2016, 22:54:30 »
Det jag nämnde om tyngdpunkten är på riktigt. Kör du på pirra och behöver vinkla ner så sticker pumpen iväg pga brist på vikt i botten. Fick nästan min Thermia diplomat över mig när jag körde ut den utan kyldel, hann hoppa undan dock. Hade pumpen varit ny hade det blivit en installation med ett riktigt fult chassi.
Så kör du utan kyldel var noga med att hitta balansen!
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #41 skrivet: 24 oktober 2016, 12:57:05 »
Tack, åtminstone var Nibe tidigt ute med att sälja direkt till konsument utan att tving alla att gå till en montör. I jag har tidigare haft en Thermia, monterad för över 30 år sedan. De var på den tiden väldigt hemliga och ville inte ge någon support eller sälja delar till en privatperson.

Väntar på att få pumpen levererad, har du några visdomsord inför inkopplingen som du tycker hade varit bra att tänka på innan?

kanske skiljer lite eftersom du redan har en pump monterad, men såhär gjorde jag

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59507.0
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #42 skrivet: 24 oktober 2016, 13:20:43 »
Ta ut kyldelen skulle jag inte göra, det kommer blir jättelömskt med tyngpunkten, bättra att skaffa fram en öl att bjuda polaren pÃ¥ som fÃ¥r hjälpa dig att bära  tummenupp
Det jag gjorde på min F1155 var att plocka bort fronten och sidoplåtarna, den blir några kilo lättare och framförallt, mera greppbar då plåtprofilerna i hörnen går att komma åt samtidigt som man slipper repor och bucklor i plåtarna. Bra handskar och stålhätta är också bra att ha.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #43 skrivet: 24 oktober 2016, 15:17:53 »
Jag fÃ¥r väl skilja mig frÃ¥n mängden och berätta att jag monterade ur kompressordelen när jag installerade min  Nibe 1255 4-16  ;)

Tycker det var enkelt att plocka ur och montera tillbaka, men tyngdpunkten pÃ¥ resterande vvb är hög sÃ¥ man fÃ¥r passa sig noga.  ;)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Egen

  • Gäst
Egen
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #44 skrivet: 24 oktober 2016, 18:36:22 »
Andra skäl att demontera den är "lär känna din pump". Lättare att tänka på vilka sidor behöver man komma åt vid service, hur mycket plats, ev bättre att avsluta på sidan, lättare att flytta, kan tippas.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #45 skrivet: 26 oktober 2016, 20:20:26 »
Nibe har slutet nivåkärl med säkerhetsventil under på KB. Idag har jag ett öppet nivåkärl utan säkerhetsventil, kärlet är ju öppet så det behövs liksom inte. Kärlet är högsta punkt på KB sidan. Jag tänkte låta detta sitta kvar som det är. Ser inget skäl till att byta. Vad förlorar jag på att köra med ett öppet istället för slutet kärl?

(Vet inte vad som hände, men första bilden hamnade vist upp och ner, fick inte bort den så jag la till en rättvänd. )
« Senast ändrad: 26 oktober 2016, 20:26:10 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #46 skrivet: 26 oktober 2016, 20:26:09 »
Det påstås gå lättare lufta med trycksatt system men jag tror inte det gör så stor skillnad så man kan påstå du förlorar nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #47 skrivet: 27 oktober 2016, 05:14:49 »
 Sc:,h
Det skall sitta en säkerhetsventil på toppen av nivåkärlet i normalfallet.
Var sitter den i ditt system?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #48 skrivet: 27 oktober 2016, 07:20:32 »
Men är kärlet öppet lär ju inte säk ventilen behövas även om det säkert ska sitta en där enligt boken. Jag har man säk ventil under kärlet tycke den passade bättre där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #49 skrivet: 27 oktober 2016, 07:28:35 »
Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?

Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.
Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #50 skrivet: 27 oktober 2016, 07:35:07 »
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen
Oavsett drifttemperatur på vattnet
Det kan uppstÃ¥  kavitation .
Sen  montera säkerhets ventilen
Det sker en avdunstning av alkoholen
Inga öppna kärl inomhus  med alkohol i
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #51 skrivet: 27 oktober 2016, 12:58:01 »


Ja, så är det ju, men jag tyckte det såg ut som en "kork" som var skruvad på toppen av kärlet, kanske bara en synvilla?

Det finns ju de som påstår att man kan få kavitation på cirkpumpen om man har systemet trycklöst, så det skapat ett undertryck på sugsidan.
Vet inte om det stämmer, men det var ju någon av installatörerna som påstod det. cocacola?
Vill alltid ha minst 4 mvp på sugstudsen
Oavsett drifttemperatur på vattnet
Det kan uppstÃ¥  kavitation .
Sen  montera säkerhets ventilen
Det sker en avdunstning av alkoholen
Inga öppna kärl inomhus  med alkohol i
Cc

Nej, det är inget lock på, det ser bara ut så.

Att det ska vara slutet inomhus, är det "lag" eller branschnorm eller liknade pga brandfara? Att det skulle dunsta så mycket att det märkbart sänker alkoholhalten på 400l genom denna öppning låter konstigt, även vatten dunstar ju samtidigt då, om än i mindre utsträckning. Men vem vet, kanske under en 25 årstid att det gör skillnad. Mitt kärl har stått öppet i ca 17år utan att frysa ännu. Samtidigt är det inget större jobb att byta kärl till Nibes, nuvarande kärl har inga gängor i toppen så det går inte att sätta på ventil. Var bara lite lat och tyckte att jag hade ett fungerande kärl, samtidigt som vissa tydligen haft svårt att få dessa kopplingar täta. Men lägger in byte av kärl som sista punkt innan igångkörning. Blir det tidsbrist och jag vill köra igång kan man ju enkelt byta det senare.


Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #52 skrivet: 02 november 2016, 13:44:55 »
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.

Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.

SÃ¥ var det dags att slÃ¥ pÃ¥ pumpen. Först höll jag pÃ¥ att fÃ¥ hjärtattack, för när strömbrytaren slÃ¥s pÃ¥ sÃ¥ blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den gÃ¥r sönder, men kommer snart igÃ¥ng normalt. Under staruppmenyn sÃ¥ startar även KB pumpen. Jag har inget pÃ¥fyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat pÃ¥ utgÃ¥ende sida. När C-pumpen startade sÃ¥ sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stÃ¥ här och gÃ¥ ett tag för att fÃ¥ ut lite mer luft, men det verkade inte komma nÃ¥got mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut nÃ¥gon mer luft och nivÃ¥n i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig sÃ¥ undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns nÃ¥got sätt att tvinga igÃ¥ng den. PÃ¥ nÃ¥gon meny ser jag dock till min förvÃ¥ning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu gÃ¥r den bara pÃ¥ elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är sÃ¥ tyst att jag tror att det bara är de tvÃ¥ c-pumparna som gÃ¥r, trots att även kompressorn gÃ¥r. Jag är van vid en kompressor som lÃ¥ter, men denna är nästintill helt tyst. 

Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.

Förra pumpen gick pÃ¥ kurva 9, sÃ¥ jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, sÃ¥ höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar pÃ¥ är att pÃ¥ infomenyn stÃ¥r en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid nÃ¥gra grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar sÃ¥ diffar det även här där mina termometrar visar nÃ¥gra grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mÃ¥r bra av att bara stÃ¥ och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka nÃ¥gonstans pÃ¥ övervÃ¥ningens returkrets frÃ¥n radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervÃ¥ningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervÃ¥ningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backÃ¥t och upp i en radiator. Det kan ev även vara sÃ¥ att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma pÃ¥ alla radiatorer. 

Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #53 skrivet: 02 november 2016, 14:13:19 »
Bra jobbat!  tummenupp

Kolla så att inte duschblandaren pajat eller dragit i sig nåt skräp efter bytet. Jag kan lova dig att 55° inte är kallt i duschen. Vi har aldrig haft dåligt med VV med vår 1245-12:a.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #54 skrivet: 02 november 2016, 15:05:32 »
Kul Grattis  tummenupp

Innan du gör något mer, uppdatera mjukvaran så du slipper eventuella tokigheter pga detta.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #55 skrivet: 02 november 2016, 15:37:55 »
I helgen var det dags att byta ut den gamla pumpen. Det var planerat att gå på en dag. Klockan 9 började lossmontering av gamla pumpen. Största problemet här var att tekniktanken bara hade bottendränering av radiatorvattnet, tappvattenberedaren hade bara toppanslutningar. Det visade sig även att golvet har bakfall vilket gjorde att tömning av tanken tog ett tag längre än tänkt. När pump o tank var ute var det dags att rulla in nya pumpen. På allmän inrådan härifrån så avstod jag från att ta ut kyldelen, utan rullande istället in den på plats med hjälp av rörstummpar och två reglar.

Även inkopplingen tog längre än tänkt. Om man dessutom har barn som vill ha skjuts och hästar som ska matas så rinner tiden iväg. Trots att inget riktigt strulade så var jag inte klar framåt middagstid. Dock var tappvattnet klart så vi hade vatten i kranarna, så med kallvatten och både kakelugn och vedkamin så fick pumpen vila sig till nästa dag. Dag två fixades de sista anslutningarna och utegivaren. Att KB rören går att vika ner åt sidan är bra, men eftersom de sitter på samma höjd i pumpen så blir vinklarna lite sisådär när de är nervikta. Antingen måsta den ena peka lite snett bakåt eller snett uppåt. Återstår att fixa är lite klamring och isolering av rör samt montering av innomhusgivare. Även expansionskärlet ska såsmåningom bytas till orginal med lock.

Så var det dags att slå på pumpen. Först höll jag på att få hjärtattack, för när strömbrytaren slås på så blinkar hela displayen till vitt snabbt och slocknar. Ser precis ut som om den går sönder, men kommer snart igång normalt. Under staruppmenyn så startar även KB pumpen. Jag har inget påfyllnadskoppen, utan har fyllt genom expansionskärlet och luftat på utgående sida. När C-pumpen startade så sög dock den i sig ca tre liter ytterligare. Jag lät även den stå här och gå ett tag för att få ut lite mer luft, men det verkade inte komma något mer. C-pumpen ställdes i 10-dagars kontinuerlig drift, men har inte kommit ut någon mer luft och nivån i expansionskärlet har varit konstant. När sedan startmenyn var färdig så undrade jag varför inte kompressorn startade. Tänkte att den skulle känna av givare och kalibrera sig. Men efter en ca 10 minuter började jag bli lite nervös igen. Började leta i menyer om det fanns något sätt att tvinga igång den. På någon meny ser jag dock till min förvåning att tappvattnet har blivit varmare. Attans tänker jag, nu går den bara på elpatron. Jag ser även att pumpen har en frekvens. Det visar sig att den är så tyst att jag tror att det bara är de två c-pumparna som går, trots att även kompressorn går. Jag är van vid en kompressor som låter, men denna är nästintill helt tyst.

Ännu står den helt i fabriksinställningar, inget ändrat. Men familjen klagar på att varmvattnet är för kallt. Och jag håller med. I duschen får man vrida på full värme för att få nästan normal värme, men hett blir det inte. 55 grader borde kännas mer tycker jag. Har inte mätt verklig temp ännu, men det känns för svalt.

Förra pumpen gick på kurva 9, så jag började där, men fick inte upp temperaturen i huset, så höjde kurvan till 10 nu. Vad jag reagerar på är att på infomenyn står en beräknad temp, men enligt samma meny är verklig temp alltid några grader lägre än beräknad. Varför? Om jag sedan jämför verklig temp med vad mina anläggningstermometrar så diffar det även här där mina termometrar visar några grader under vad pumpen anger. Detta och det i mitt tycke lite svala duschvatten gör att jag undrar om de interna tempgivarnan behöver kallibreras? Jag är bortrest nu och har inte hunnit pyssla och trima i menyerna ännu. Tänkte att allt även mår bra av att bara stå och bli lite inkört. Jag tror även att jag har en luftficka någonstans på övervåningens returkrets från radiatorerna. Denna krets är tyvärr smalrörig, bara 12mm. Framledningen blir varm medan returen är kall, undervåningens retur är mycket varmare. Även bara övre delen av övervåningens radiatorer blir varma. Men trots flera luftningar kommer ingen luft ut. Jag tror det är en luftficka i ett returrör som inte kommer vare sig fram eller bak. Tänkte stänga c-pumpen och framledningen i pannrummet och sedan lufta mycket för att tvinga eventuell luft backåt och upp i en radiator. Det kan ev även vara så att termostaterna, som under bytet var stängda, kärvat och fastnat i stängt läge. Men verkar konstigt att det är samma på alla radiatorer.
Verkar konstigt om framledningen ligger lägre än börvärde när kompressorn går tvärtom är nog mera vanligt du vet väl om att du kan logga till usb minne så ser du hur vp går utan att du behöver stå där och övervaka den. Kolla blandningsventilen med handen före resp efter så känner du om det skiljer i temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #56 skrivet: 02 november 2016, 16:56:15 »
Tack för svaren.

När jag kommer hem ska jag följa era tips om att kolla blandare, lätt att även flytta över en anläggningstermometer och mäta temp på röret. Verkar som jag har senaste mjukvaran, 7312R9, enl serviceskärmen jag tog kort på vid uppstart. Får även se lite noggrannare om vad framledningstemperaturerna säger så det blir rätt. Tiden var lite knapp för att hinna fundera så mycket innan jag åkte. Fokuserade mest på att lufta radiatorer.
Ska även rota fram ett USBminne och sätta dit för att se hur den beter sig
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #57 skrivet: 05 november 2016, 16:04:08 »
Tänkte sätta upp innomhusgivaren, men den är ju så sjukt ful. Ser ut som en kopplingsdosa man har utomhus eller i en industrilokal, inget man vill sätta i ögonhöjd en bit in på väggen inomhus. Nu är det enkelt att flytta innanmätet till en snyggare dosa, men vet inte var jag ska hitta en. I jämförelse så är inte Thermias heller snygg, men det syns vad det är och är därför acceptabel, men en fyrkantig vit blaffa mitt på en vägg som ingen förstår vad det är ser konstigt ut. Ser mest ut som någon som absolut inte ska hemapula el ändå gjort det.

Har någon förslag på dosa som ser bättre ut?
« Senast ändrad: 05 november 2016, 16:07:32 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #58 skrivet: 05 november 2016, 16:07:57 »
Men varför sätta den mitt på en vägg??? Sätt den mot ett dörrfoder så sticker den inte lika i ögonen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #59 skrivet: 06 november 2016, 10:38:44 »
Får gratulera till att installationen gick vägen och så förhållandevis snabbt ändå.
Vad gäller mjukvaran så kolla att det verkligen är den senaste, senaste uppdateringen fick min 1155 att fungera mycket bättre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #60 skrivet: 08 november 2016, 14:14:23 »
Tack för svaren och ber om ursäkt för att jag inte hunnit svara tidigare. Reser mycket och tiden vill inte räcka till. Det gör att även VPn får sig en liten justering då och då, men hinner inte göra klart allt på en gång. Det har iofs fördelen att varje förändring får ett par dagar på sig att bli stabil innan jag gör nästa ;) Bl.a har beräknade framledning till radiatorer och verklig gått ihop sig och stämmer bra nu. Även duschvatten är varm efter rengöring av duschblandare, tack för tipset. Returen från övervåningen är dock fortfarande kall, och endast övre halvan på radiatorerna på övervåningen är varma, mot hela på undervåningen. Detta trots att jag luftat många liter vatten utan att någon luft kommit ut. Kanske har att göra med att flödet dit är sämre pga smala rör? Hursomhelst så är övervåningen alltid mycket varmare än undervåningen så jag har nu ställt termostaterna där på lagom temperatur så för att få en behaglig temperatur medan undervåningens termostater står fullt öppna och jag styr denna temp med VPns kurva. Var likadant med förra pumpen, lågt i tak och välisolerade övervåning med en undervåning med många meters takhöjd och även ett antal ytterdörrar gör att förutsättningarna blir för stora uppe och nere för att styra all temp från pumpen. Efter inkörning och att det har blivit kallare ute så har jag fått sänka kurvan och ligger nu på kurva 8 utan parallellförskjuting för att ha normal innomhus temp nere.

Jag vill sätta upp innomhusgivaren för att kunna logga och så småningom styra innomhustempen med denna, men inte haft tid. En fördel med detta är att jag nu har nattsänkning genom att på natten sänka kurvan med fn 3 steg. Detta måste vara en smartare nattsänkning än att ange en lägre temp. Nu får jag en mjuk övergång, dvs jag går på kvällen över till en lägre kurva vilket ger en långsamt sjunkande temp, och på morgonen så höjs framledningen med den högre kurvan utan att den behöver vräka på med full värme för att uppnå en angiven temperatur. Blir lite långsammare förändringar, men det borde ta ut varandra eftersom jag påbörjar både sänkningen och höjningen tidigare än om jag hade angivit absoluta rumstemperaturer, samtidigt får jag en uppvärmning med lägre och mer ekonomiska framledningstemperaturer. Pumpen slipper brassa på för fullt när nattsänkningen slutar.

Förut var pannrummet varmt pga spillvärme, nu är det klart svalare än övriga huset. Välisolerad pump med andra ord. Pga denna bra isolering så tror jag besparingen på att inte producera tappvarmvatten på natten är liten, jag kör därför med normal temperatur på detta dygnet om. Åsikter om möjliga besparingar här?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #61 skrivet: 08 november 2016, 14:31:57 »
Och ur mycket sparar du med att ha nattsänkning?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #62 skrivet: 10 november 2016, 13:40:09 »
Och ur mycket sparar du med att ha nattsänkning?

Detta har ju diskuterats länge. Det i mitt tycke enda riktiga argumentet mot nattsänkning är att det krävs hög framledningstemp när man går från natt till dag, och att denna höga temp gör att det du sparat under matten äts upp. Men genom att inte köra med absolut temperatur utan att istället ändra kurva så faller detta argument. Kvar blir då om lägre temp drar lägre energi. Och så är det ju. Hur mycket vet jag inte, men schablonmässigt brukar 5% per grad nämnas ofta. Om man kan addera flera grader och erhålla 5% per grad för flera grader är kanske inte helt sant, borde vara en icke linjär kurva. Men för enkelhetens skull så har jag gärna 22 grader inne på dagen och 17-18 när jag sover. Detta skulle ge ca 4 graders sänkning vilket schablonmässigt skulle motsvara 20% nu sänker jag kurvan kl 20 och höjer den kl 04, dvs 1/3 av dygnet, vilket då skulle ge,enbesparing på 6%. Förmodligen blir det lite lägre än så dock. Men utöver besparingen så är det även en komfortfråga, att sova i 22 grader är inte skönt, men det är förbaskat skönt att vakna och stiga upp i ett 22 gradigt rum.

Så kanske ingen extrem besparing, men ändock en besparing, och bättre sovklimat.

Du låter skeptisk?
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #63 skrivet: 10 november 2016, 14:12:46 »
Förmodligen +/- noll rent ekonomiskt, men komforten är ju värd en del också...
COP blir lite bättre med lägre temp. Problemet är att verkningsgadskurvan inte är linjär, så verkningsgraden försämras mer med den högre 'dagskurvan' än vad den förbättras med 'nattkurvan'. Å andra sidan blir ju energiläckaget från huset lägre när innetempen är lägre, så det kompenserar ju förlusten i verkningsgrad till vis del. Exakt hur mycket det kompenserar och om det blir en vinst kan nån säkert räkna på...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Själv byta VP till Nibe 1255 4-16
« Svar #64 skrivet: 10 november 2016, 15:46:38 »
Och vissa av oss gillar när det är varmt även pÃ¥ natten  tummenupp. Hustrun har ett tunt täcke som nästan inte känns själv har jag ett tjockt duntäcke som jag kan "krypa ner i".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!