Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 Knäppningar innerdel  (läst 8919 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2016, 13:38:30 »
Här kommer en uppdatering, knäppningarna är i princip borta dvs. det kan komma nån liten ibland men inget som jag stör mig på.
Så jag drar slutsatsen att det helt enkelt var något fel på min första pump. 

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #16 skrivet: 03 november 2016, 10:19:22 »
Jag har en del ljud från min FH35  som monterades ny i somras.
Upplever en del susningar + knäppningar. Jag tror det kommer mest när den skall avfrosta.
Mer ljud än från den gamla Fujitsun som satt där tidigare.
Det börjar ju bli lite kallare ute nu.

Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #17 skrivet: 03 november 2016, 17:58:11 »
Knäppningar är inget jag stör mig på då det är sällan och inte speciellt högt ljud, däremot susar det i rören (?) och låter väldigt mycket ibland. Bra mycket mer störande än fläktljudet.

Lite skeptisk till kort vakuumpumpande efter att jag ha läst på forum. Han sa 2-3 minuter räcker och jag vet inte om missljudet har med saken att göra.

Edit: Tar tillbaka det där med knäppningar. Nu när den frostar av med ca 45 minuters mellanrum är knäppningarna många och ganska irriterande. Vaknade faktiskt i morse av oljudet trots att jag sover i annat rum.
« Senast ändrad: 10 november 2016, 10:13:47 av Chippe »

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2017, 11:49:38 »
Här kommer en uppdatering, knäppningarna är i princip borta dvs. det kan komma nån liten ibland men inget som jag stör mig på.
Så jag drar slutsatsen att det helt enkelt var något fel på min första pump.

Update: har fortfarande problem med knäppningar i plasten på den nya innerdelen. Uppstår främst vid avfrostning då det uppstår lite temperaturväxlingar i innerdelen (OBS inte själva avfrostningsljudet utan knäppningar i plasten) sen fortsätter det under en stund tills pumpen kommer upp i arbetstemp igen.

Jag börjar bli redigt less på min pump, jag har inga problem med själva fläktljudet (kör fläktläge 3 av 4) men knäppningarna gör mig galen.
Min gamla pump från Panasonic hade inte alls dessa problem... Hade jag gjort om mitt val hade jag valt ett annat märke.

Dessutom  har den en del "susningar" för sig när pumpen får jobba lite hårdare (dvs vid kallare utetemp), det ljuden känner jag inte heller igen från min gamla Panasonic.
« Senast ändrad: 23 februari 2017, 11:54:58 av SSSS »

Utloggad cool kniv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #19 skrivet: 09 september 2020, 11:51:59 »
Jag köpte för en tid sedan en FH25 som ganska snart började knäppa. verkar vara samma problem som SSSS har haft, se även tråden i nedan länk. Knäppningarna verkar uppstå inne till höger i innerdelen framifrån sett varje gång temperaturen ändras i innerdelen. Den knäpper som mest när den svalnar.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65000.0

Efter ett par försök att åtgärda det fick jag en ny på garantin som efter en vecka började knäppa lika dant. Har ni någon aning om vad det kan vara?
Andra lika dana pumpar som jag har lyssnat på låter inte så.

Firman jag har köpt den av har tyvärr aldrig fått höra knäppningarna i sitt värsta tillstånd eftersom det inte behövs så mycket värme på dagarna när de varit här och kollat på den. De har heller aldrig varit med om detta tidigare och som jag har förstått det känner inte mitsubishi igen problemet sedan tidigare.

Känner att jag inte riktigt får gehör och förståelse för knäppningarna och jag är inte övertygad om att en ny innerdel löser problemet.

Förslag på vad man kan göra i detta läge?



Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #20 skrivet: 09 september 2020, 14:13:50 »
Knäppningar från höger sida känner jag inte igen men däremot på vänster sida.
Då räcker det normalt att smörja den stora ”plastbiten” där alla rör vänder
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cool kniv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 Knäppningar innerdel
« Svar #21 skrivet: 12 september 2020, 13:00:58 »
tack för info. Vi får väl se vart detta slutar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!