Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om Frikyla  (läst 7746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Frågor om Frikyla
« skrivet: 27 juli 2016, 15:04:51 »
Hej,

Har gått o funderat på detta ett tag och när barnen har svårt o sova pga 28 grader i deras rum så vill man ju naturligtvis göra nånting åt detta!

Har läst en del inlägg om Frikyla hittills men hoppas någon/några kan komplettera med lite svar på ett par dumma frågor..

Har just nu en 5kw IVT från -98 som jag kompletterade borrhålet på 108m (20m ner till berg) men markslinga på 230m för att kunna köpa större VP när nuvarande går sönder.

Huset är en 1 1/2 plans villa på ca 159m2.
Barnens rum ligger naturligtvis på övervåningen.

Mina frågor är:
Om jag sätter in en konvektor i hallen på nedervåningen (Endast ett par meter ned till pumpkällaren där jag tänkte ha avstick på köldbäraren till konvektorn) så kommer denna kunna blåsa kall luft tvärs igenom hela nedervåningen då vi har bra planlösning för just detta.

I hallen har vi trappan upp till övervåningen och frågan är då om barnens rum ligger för krångligt till för att få del av den kallare luften från konvektorn?
Eller kommer det bli märkbar skillnad ändå om luften på nedervåningen sänks ett antal grader? (Med tanke på att varmluft stiger, kommer den kalla luften "stå still" i undervåningen?)

Hade tänkt köra med hårda 22mm kopparrör som avstickare.
Nästa fråga är, om ingen varmvatten värmning körs samtidigt som frikylan är igång, kommer då endast den lilla slingan från avstickaren till konvektorn att köras?
Alltså, köldbärarslingan står still vilket då inte cirkulerar runt den kalla brinen som konvektorn ska ta del av?
Eller tänker jag fel? SKA även KB Pumpen alltid köras samtidigt som Frikylan är igång?

Kommer jag få sämre verkningsgrad eftersom jag har seriekopplat markslingan med borrhålet (högre KB Temp)?

Vilken prisbild får man räkna med om man gör arbetet själv men behöver en rejäl konvektor (Vägghängd, dock ganska nära golvet) samt alla delar + ca 20m 22mm Kopparrör?

Sen sista frågan, kommer detta att fungera med endast en konvektor?
Tanken är inte att kyla ner hela huset till 20 grader utan istället för att ligga runt 28-29, kanske komma ned till ~24?
Bortsett från kostnad för inköp, är det endast CP samt inbyggda fläkten i konvektorn som kommer att kosta El vid Frikyla?

Är tacksam för alla tips, råd samt val av konvektor mm!

MVH
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2016, 15:33:31 »
Om du sätter en konvektor på nedervåningen kommer den nog knappast göra någon nytta på övervåningen, tvärtom fungerar dock kanon för oss, även fast den sitter i ena änden av huset. Kylan "rinner" ned för trappen och ger skön svalka i hela huset.

Har du markslingan före eller efter borrhålet? För frikylan fungerar det nog bäst att markslingan sitter först på returen. Just nu får jag in ca 9°C från mitt borrhål, och jordvärmen ligger på ca 13°C i stugan.

Du skall väl ha en separat cirkpump för frikylan, och då behöver du inte köra KB-pumpen i VP:n samtidigt, även fast flödet för frikylan går genom den. Det är fritt flöde genom pumpen även fast den står stilla. Du använder en backventil mellan avsticken för att får korrekt flöde när enbart frikylan går. Backventilen säkerställer att alla driftsfall fungerar.

Om du har hyfsat öppen planlösning på övervåningen rekommenderar jag att du börjar med att sätta en konvektor där och prova. Du kan ju sätta av för ytterligare en konvektor på nedervåningen och montera en ifall du tycker det behövs senare.

Jag kör med 22mm hårda rör och mina avstick sitter på returen från VP:n av rördragningsskäl. Det gör att jag får extra kall brine när/om VP:n går, vilket den sällan gör eftersom jag värmer VV med solfångare, och frikyla och solvärme går oftast hand i hand.

Jag köpte en begagnad Carrier fläktkonvektor på blocket, och svågern hjälpte mig installera och han hade en gammal cirkpump liggande som jag fick, så det var mest rören och armaflex som kostade (~70 m 22 mm).

Jag låter frikylan gå även fast vi inte är hemma. Växterna klarar sig mycket bättre, och barnen brukar fly från sina heta lägenheter till vårt hus och svalka av sig. Den drar under 100W när den går, väl värt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2016, 16:11:16 »
Exempel på inkoppling:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2016, 16:52:25 »
Hej tipo874 och Richard,
Tack för snabba svar!

Så den CPn till Konvektorn drar runt hela KB slingan, då är jag med!

Ska tvångsstyra KB slingan ett tag o kolla vad för värden jag får just nu.
Ska även ta lite bilder på hur det ser ut i pumphuset så kan ni se hur/vart jag hade tänkt göra avstickaren. Det är finns nämligen redan 2 avstickare som är pluggade men måste kolla om de sitter på in eller ut från VPn.

Richard, vad kör du med för rör?
Ser inte ut som hårda kopparrör? (22mm Med Armaflex på?)

Då ska jag tänka om och dra upp rör till övervåningen istället.
Tack för det tipset!

Återkommer med bilder och info om KB värdena.

MVH
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2016, 17:29:20 »
Jag gjorde ju installationen som ren amatör, innan internet fanns (i princip) så jag har dragit 16 mm PEX, vilket inte är så lämpligt egentligen - då brine innehåller etanol, brandrisk.
Å andra sidan har jag mer sprit i barskåpet än vad som skulle kunna läcka ut brine, om det blev en brand i huset.
Dessutom har jag bensin, diesel, en MC (i garaget) och allehanda målarfärger, lösningsmedel o.s.v. som är mer brandfarliga - så jag oroar mig inte så mycket över det.
Idag drar nog de flesta hårda kopparrör med armaflex eller liknande didffussionstät isolering.
Det är nog vettigast.
Nåt som inte berörts är behovet av "avlopp" för kondensvattnet som bildas när du kyler, du måste kunna placera konvektorn så att du kan dra ut avloppet genom väggen på något sätt, eller köpa en konvektor med pump som pumpar ut kondensvattnet.
Vi har en tak-konvektor, som kräver pump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad powermange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2016, 13:41:21 »
Grymt bra info tack! Kalas bild!

Stoppar in några fler "dumma/bra" frågor i tråden. Hoppas TS ursäktar?!

Själv tänkte jag sätta en fläktkonvektor begagnad fläktkonvektor i matkällaren som tyvärr inte håller tempen som jag skulle vilja. Nu typ 0-(-1) på vintern 18-22 på sommaren skulle vilja ha någonstans 5-10 året om. Dvs kyla lite stor del av året och värma aning den kallaste tiden.

Frågan är väl om man får så kallt med frikylan? Utrymmer är bara 2,5m2 kanske 5m3.

Är det overkill med fläktkonvektor? Kanske passar bra iom att jag vill värma lite också. Varmrör går precis utanför matkällaren och KB avstick dit längs varmrörens dragning handlar om ca 5-6m. Hur brukar sådan fläktkonvektor styra värmning vs kylning? Ställer man en temp och den gör det själv? Måste man styra om ventiler för värmning/kylning? Beror på utrustning kanske. Tittar på en Acson som kan både värma och kyla.

Tacksam för råd?
/Daniel

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2016, 18:16:09 »
Om brinen frÃ¥n hÃ¥let hÃ¥ller 9 grader sÃ¥ kan du aldrig fÃ¥ kallare än det. Med 9 grader i rummet blir konvektorns kyleffekt noll (eller negativ dÃ¥ fläktmotorn tillför värme). De temperaturer du vill uppnÃ¥ ligger ju lÃ¥ngt utanför konvektorn tänkta omrÃ¥de sÃ¥ det blir nog svÃ¥rt att hitta tabeller för vilken kyleffekt du fÃ¥r  ut vid sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer - men inte är det sÃ¥ mycket. Om du siktar pÃ¥ typ 12-15 grader sÃ¥ lÃ¥ter det mer rimligt. En väldigt grov approximation är att effekten är proportionell mot temperaturskillnaden mellan brinen frÃ¥n hÃ¥let och rummet. I själva verket blir det sämre delta-T i snitt eftersom brinens temp ökar och luftens temp minskar genom konvektorn. Men för att fÃ¥ en hum kan man väl räkna sÃ¥.

Visserligen är rummet väldigt litet men om du har så kallt som 0 grader på vintern så låter det som om det är väldigt lite isolering mot det fria, så då går det ju ändå åt mycket kyleffekt på sommaren. Även svårt att beräkna effektbehovet således.

« Senast ändrad: 21 augusti 2016, 18:28:42 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frågor om Frikyla
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2016, 18:37:31 »
En ide för att klara ditt driftsfall är att istället för det normala göra avsticket på utgående brine. Då får du ju betydligt kallare köldbärare till konvektorn när vattenvärmning pågår. Övrig tid får du underhållskyla.

Men som sagt, det verkar som om matkällaren läcker mycket värme till det fria, så frågan är om det räcker. Hade den varit välisolerad så kanske det hade gått.

En liten varning dock är att konvektorn kan ha en minsta rekommenderad temperatur på KB. Min har en undre gräns på 5 grader. Varför vet jag inte. Kanske hinner inte avrinningen med så att den spottar ut vattendroppar i luften?

Skulle utgående köldbärare sjunka under 0 så kan det kanske bli is i konvektorn också. Fast den frostar ju av sig när vattenvärmning inte pågår.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 435
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!