Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service av FTX MiniMaster. Nya lager, filter, rengöring av växlare etc  (läst 3991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StRob

  • Mjukvaruutvecklare i VP-branchen
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur gör man rent luftväxlaren på ett bra sett? Jag har dammsugit den men den behöver rengöras med lämpligt rengöringsmedel, men vill höra här först vad som är ett bra sätt så man inte förstör något.

Var kan man köpa nya lager till motorerna? Det är ett litet missljud i båda motorerna och jag hittade en youtube-film på hur man byter lager och det är ju ingen blodig operation så det kan man allt kosta på den. :) Kan tillägga att jag googlat och såg att andra fått tips om kullager.se, men det förutsätter väl att man vet vad det är för lager?

När jag ändå frågar, kan jag väl passa på att fråga om inköpställe för filter till tigigare nämnda aggregat?

EDIT: Kan tillägga att det är orginal från 1982 när huset byggdes. Om det behövs kan jag komplettera med modell.
« Senast ändrad: 25 november 2015, 21:28:05 av StRob »

Venti La Tion

  • Gäst
Venti La Tion
SV: Service av FTX MiniMaster. Nya lager, filter, rengöring av växlare etc
« Svar #1 skrivet: 26 november 2015, 19:39:50 »
Om jag nu gissar rätt så går det att beställa ett nytt fläkthjul med motor härifrån, 2500kr
http://www.luftbutiken.se/reservdelar-ftx-aggregat/5831-bahco-acc-flaktmotor.html
Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilka lager det är eftersom vi altid byter denna istället.


Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Lager är bara köpa på vilken firma som helst som säljer lager. Det är inget bling bling.

Jag brukar ta mina luftvärmeväxlare och ställa i en stor balja med diskmedel i några timmar och sen skölja av dem.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Stroob

  • Gäst
Stroob
SV: Service av FTX MiniMaster. Nya lager, filter, rengöring av växlare etc
« Svar #3 skrivet: 26 november 2015, 22:46:39 »
Jag hittade vilka lager det var. Om jag minns rätt så heter de 608. Vanliga 22x8x7 med täckbricka i plåt, alltså 2z eller om det hette zz. Det var inga problem att byta. Sitter två stycken i varje motor. Kostar 50 kr/st. Finns tom på jula. Jag hade hellre köpt SKF men var lite för sugen på att testa, så det fick bli jula. Men det var såpass lätt att jag kommer byta igen så fort jag hör minsta missljud.
Värst var väl rengöringen av fläkthjulet.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Den är youtubefilmen där du såg att det inte var så märkvärdigt att byta lager??? Var hittade du den? Kan du lägga en länk?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Titta t.ex. på sidan 21 i Nibes manual för 310P exempel på byte av fläktlager: http://www.nibe.se/nibedocuments/11430/411216-1.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Tack! Precis vad jag behövde för att lugna ner mig!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!