Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 41911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Ngenic Tune
« skrivet: 15 oktober 2015, 06:47:32 »
Hej!

Funderar på att köpa Ngenic Tune systemet.
www.ngenic.se
Det var en artikel i senaste Vi i Villa tidningen.
Är det någon här i forumet som har detta system ?
Är ute efter att få en jämnare inomhus temperatur.
Eller är det ett onödig köp som inte funkar?
Har bergvärme med vattenburen golvvärme.

Tacksam för för info/tips

Hälsningar

Michael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2015, 07:18:36 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57858.15

De som tillverkar och säljer systemet tar all vinst du kan göra var väl i princip slutsatsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2015, 01:08:08 »
Läste också i samma tidning och blev nyfiken.

Satt och räknade på det med miniräknaren. Alternativet att köpa för 1995 (rabatt 500 kr om man anger rabattkod) och betala 49 kr. Med min förbrukning skulle det ta då 17,5 år. Om man köper loss det för 4495 så blev det 6,5 år.Då har jag räknat på 10% besparing.

Tycker egentligen 6,5 år är för lång tid. Men man kanske måste väga in bekvämlighetsfaktorn och ta den delen från nöjeskontot? Jag har en IVT Greenline bergvärmepump från 2004 med enbart utegivare.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2015, 08:50:10 »
Jag tror inte man sparar 10% om man i övrigt har koll på värmesystemet.
Har man ofta/alltid för varmt så sparar man om man sänker tempen, visst, men att spara 10% på att ha en temp närmare den önskade tror jag inte på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2015, 17:48:49 »
Fast problemet jag upplever är att temperaturen kan diffa ca 1,5-2,5 grader över dygnet nu på höst/vår. Det är väl tanken att denna ska kompensera för det och där besparingen ska inhämtas.



Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ngenic Tune
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2015, 19:27:12 »
Tycker egentligen 6,5 år är för lång tid. Men man kanske måste väga in bekvämlighetsfaktorn och ta den delen från nöjeskontot? Jag har en IVT Greenline bergvärmepump från 2004 med enbart utegivare.
Fast problemet jag upplever är att temperaturen kan diffa ca 1,5-2,5 grader över dygnet nu på höst/vår. Det är väl tanken att denna ska kompensera för det och där besparingen ska inhämtas.
GÃ¥r det inte att montera en rumsgivare till den pumpen?
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2015, 12:35:15 »
Tack för svar.

Vad vi vill är att få jämnare temperatur i huset. Vi bor i hus "1 1/2" och upplever det kallare på övervåningen å tänkte att denna lösningen skulle vara bra.
Sen om det tar 10 eller 100  Ã¥r att spara in kostnaden har ingen betydelse.
Utan det primära är att få jämnare varmt i huset på båda våningarna.

Finns det någon annan lösning tro?
Hittade dessa saker i en tråd.
http://www.conrad.se/HomeMatic-Tr%e5dl%f6s-switch-HomeMatic-HM-LC-SV1-FM-Inf%e4lld-1-kanal.htm?websale8=conrad-swe&pi=646363&ci=SHOP_AREA_260552_2805020
http://www.eq-3.de/max-heizungssteuerung-produktdetail-kopie/items/zwischenstecker-schaltaktor-1-fach.html

Kan det vara en lösning ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2015, 12:59:24 »
Varför blir det varmt? är det för att värmepumpen värmer, eller beror det på solen? Om det är solen som värmer så lär det inte blir svalare för att du sätter in nån ytterligare relegering av värmepumpen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2015, 13:12:17 »
Så vitt jag förstod det på min VVS:are så går det att sätta in en innegivare med sladd. Men var oklart om dem såldes fortfarande. Jag har min bergvärmepump ute i garaget inne pannrummet. Så det blir en bit isåfall att dra. Har en avlång enplansvilla med vardagsrum/kök längst ner och garaget ovanför huset. Solen ligger på mest mot kök och vardagsrum.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2015, 13:27:25 »
Sharkey, som startade den här tråden, och som ständigt har lite för kallt på övervåningen, borde kunna justera bort det - om det inte är helt feldesignat. Det är väl vanligare att man har det motsatta problemet, att det är för varmt på övervåningen.

Om jag har förstått tanken med Ngenic m.fl. prylar så är det väl att använda lite smartare reglerteknik för styrningen. Mitt eget system reglerar enbart på vad utetemperaturen är just för tillfället, inget annat. De vanliga värmepumparna tar också hänsyn till temperaturen och hur de har reglerat de senaste timmarna (de sk gradminuterna). Såklart lite bättre. Men de vanliga systemen tar inte hänsyn till hur det ser ut över dygnet, de reglerar till exempel inte ner värmen i förväg när utetemperaturen stiger på förmiddagen, trots att de borde kunna räkna ut det med tanke på att det varit så de föregående tio dagarna. Så med lite smartare reglering och ett snabbt värmesystem skulle man kunna få aning bättre reglering, och kanske spara lite el. I mitt fall, med golvvärme i betongplatta är det lönlöst, det tar många timmar att ändra värmen i plattan nån grad, sen tar det ytterligare timmar innan värmen når till golvytan.

Sen blir det en filosofisk fråga om man verkligen skulle vilja ha exakt 21.0 grader dygnet runt om man kunde få det. Jag börjar tvivla på det. Men lite smartare reglering vore inte helt fel, även med en trög betongplatta skulle man kunna göra en del, inte för att få stabilare temperatur men kanske få stabilare gång på pumpen och undvika onödigt eltillskott.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2015, 14:36:20 »
Sharkey, som startade den här tråden, och som ständigt har lite för kallt på övervåningen, borde kunna justera bort det - om det inte är helt feldesignat. Det är väl vanligare att man har det motsatta problemet, att det är för varmt på övervåningen.

Om jag har förstått tanken med Ngenic m.fl. prylar så är det väl att använda lite smartare reglerteknik för styrningen. Mitt eget system reglerar enbart på vad utetemperaturen är just för tillfället, inget annat. De vanliga värmepumparna tar också hänsyn till temperaturen och hur de har reglerat de senaste timmarna (de sk gradminuterna). Såklart lite bättre. Men de vanliga systemen tar inte hänsyn till hur det ser ut över dygnet, de reglerar till exempel inte ner värmen i förväg när utetemperaturen stiger på förmiddagen, trots att de borde kunna räkna ut det med tanke på att det varit så de föregående tio dagarna. Så med lite smartare reglering och ett snabbt värmesystem skulle man kunna få aning bättre reglering, och kanske spara lite el. I mitt fall, med golvvärme i betongplatta är det lönlöst, det tar många timmar att ändra värmen i plattan nån grad, sen tar det ytterligare timmar innan värmen når till golvytan.

Sen blir det en filosofisk fråga om man verkligen skulle vilja ha exakt 21.0 grader dygnet runt om man kunde få det. Jag börjar tvivla på det. Men lite smartare reglering vore inte helt fel, även med en trög betongplatta skulle man kunna göra en del, inte för att få stabilare temperatur men kanske få stabilare gång på pumpen och undvika onödigt eltillskott.

Det är väl den typ av smartare teknik man är ute efter med Ngenic. Tror min pump och utegivare är inte smartare än den anpassar just för stunden, ingen framförhållning.

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2015, 15:38:16 »
Det är inte för varmt utan för kallt.
Har vattenburen golvvärme på båda planen.
Plan 1 vattenburen golvvärme i gjuten platta / plan 2 trägolv.
Då dom har 30 dagar öppet köp så kommer vi att prova systemet för att se om det funkar.

Bergvärme pumpen är en IVT Greenline HE C9 med frånluftvärmemodul "VBX-2".
Borrhålet är 170 m.
« Senast ändrad: 18 oktober 2015, 15:40:47 av sharkey »

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2015, 16:50:12 »
Hej!
Jag heter Fredrik Fernlund och är en av grundarna till Ngenic.
Jag ska försöka hålla lite koll här och svara på eventuella frågor.
Det är dock säkrast att höra av sig till support@ngenic.se om det är något man är angelägen att få svar på.

Vill ocksÃ¥ passa pÃ¥ att förtydliga det sharkey skrev om öppet köp i 30 dagar. Det är alltsÃ¥ en prövoperiod sÃ¥ man fÃ¥r testa systemet fullt ut i 30 dagar, och är man inte nöjd sÃ¥ fÃ¥r man skicka tillbaka systemet och fÃ¥r pengarna tillbaka.  Det är m.a.o inte ett vanligt öppet köp där man mÃ¥ste lämna tillbaka varan i oöppnad förpackning.

Mvh
Fredrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2015, 17:49:30 »
Det är inte för varmt utan för kallt.

Räcker det inte att höja värmekurvan och/eller förskutningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2015, 06:49:46 »
Det sharkey måste göra är att höja värmekurvan, samt öka flödet på slingorna en aning på övervåningen samtidigt som han sänker flödet i golvvärmeslingorna på markplan, då blir det lagom varmt på båda våningarna med lägsta möjliga höjning av värmekurvan.

Om inget görs åt flödet på de två våningarna så kommer ngenic att öka värmekurvan mer, termostater i markplan stryper, och värmepumpen blir "berövad" på flöde, vilket ger dålig deltaT över förångaren, men risk för försämrad COP på värmepumpen.
Det kan även bli så låga flöden på markplan att golven blir ojämnt varma.
Som jag ser det är ngenic främst en lösning för att få bättre komfort, när det gäller att få så ekonomisk drift som möjligt på en värmepump finns inget effektivare sätt än att justera in grundflöden och värmekurva på bästa sätt.

Om ngenic kan styra inomhustempen i ett trögt värmesystem smartare, så att värmen minskas till en golvvärmeanläggning med ingjutna slingor 6 timmar innan värmebehover minskar så kan kanske en liten besparing göras, men främst skall det nog ses som en komfortförbättring.

Min erfarenhet är dock att det allt som oftast krävs lite mer värme nattetid och tidig morgon eftersom man på kvällen slutar tillföra energi via datorer, TV-apparater, köksutrustning, belysning o.s.v så utan att tillföra värme nattetid så skulle man ha rätt kallt på morgonen innan solen börjar göra sitt.
Nu vet jag inte om ngenic även räknar in väderprognoser så de kan förutse solinstrålning, eller kompensera för starka vindar, men i alla värmesystem utom just ingjuten golvvärme så är systemet så snabbt att det mycket väl kan kompensera för det utan större energiförluster.
I ett radiatorsystem t.ex. är fördröjningen på den vanliga reglerdatorns styrning bara minuter, det finns oerhört lite att spara på ett system som tror sig veta vad som skall hända om några timmar.

Vårt hus är som kallast på morgon, då i vart fall jag är som mest frusen, att då ytterligare dra ned värmetillförseln för att man vet att det kommer att bli varmt inne när solen börjar göra sitt någon timme senare skulle i vart fall inte jag vilja ha.

Dessutom, i ett väl injusterat system med rumsgivare som kompenserar för onaturliga variationer, har man sällan mycket mer än +-1 grads temperatursvängningar, jag har mycket svårt att se att ngenic skulle klara regleringen bättre än så.

I Sharkeys fall torde uppvärmningskostnaderna stiga, och COP på värmepumpen försämras med ngenic installerat, just p.g.a. att det inte är vad systemet behöver för att fungera optimalt sett rent ekonomiskt.
Talar vi enbart om komfort så kan ngenic vara en av många lösningar som gör det bättre.
« Senast ändrad: 19 oktober 2015, 06:51:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #15 skrivet: 20 oktober 2015, 07:32:49 »
Fast problemet jag upplever är att temperaturen kan diffa ca 1,5-2,5 grader över dygnet nu på höst/vår. Det är väl tanken att denna ska kompensera för det och där besparingen ska inhämtas.

Hej, precis så fungerar Ngenic Tune. Besparing är som störst vår och höst då temperaturen skiftar mycket under dygnet och i kombination med solinstrålning gör det att de många värmesystem har svårt att reglera värmen på ett bra sätt. Anledningen till att Ngenic Tune ofta kan hjälpa dig som villaägare är att systemet både tar med väderleksprognoser och husets unika dynamik i beräkningarna. Dessutom har den trådlösa rumsgivaren en ljusmätare som har den enskilt största effekten på komforten. Genom att Tune agerar så snart den ser solljus, istället för att som en traditionell rumsgivare när det börjar bli varmt, så kan övertemperaturer ofta undvikas. Vi har loggningar på hus som innan Tune hade 26-28 grader (+5-7 grader från börvärde) när förmiddagssolen låg på, men med Tune får 22 grader (+1 grad från börvärde) istället. Sen har Purjo_ förstås rätt i att regleringen inte kan kyla, men vi ser till att stoppa uppvärmningen snabbt.

Mvh
Fredrik
Ngenic.se   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2015, 07:43:37 »
Det hus du jämför med hade i så fall ingen reglering alls på rumstemp, enbart utetemp.
En rumsgivare är mycket billigare att komplettera med än en ngenic.
Dessutom, om ni strypte så mycket på värmen så blev det alldeles säkert kallt i rum som inte värms av solen.
OK, det är en kompromiss man kan göra, men det går liksom inte trolla med knäna när det gäller värmen i ett hus.
Nära på samma funktion kan man få om man flyttar utegivaren till husets södra sida istället för den rekommenderade norra.

När man värmer med värmepump måste man också räkna med att den besparing man gör med denna typ av produkt bara är 1/3-del till 1/4-del så stor som om man värmer med el, olja eller ved.
10% besparing blir alltså max 3.33%.
Normalvillan som värmes med värmepump förbrukar ca 6000 kW fvärme och tappvarmvatten, så besparingen skulle bli ca 199 kW/år.
Med mitt elpris skulle det bli 137 kr besparing.

Detta då alltså förutsatt att man gör en bruttobesparing på 10%, vilket jag inte tror att man kan göra om man visat sitt värmesystem det intresse det förtjänar.

Ert system, inbyggt i nya värmepumpar/värmesystem skulle vara en bonus som kanske ökade SCOP en aning, frågan är bara om det kan göras utan att det tillkommer fasta årskostnader som överstiger besparingen.

Själv kör jag på våren frikyla i vardagsrummet som är solbelyst samtidigt som det går värme i resten av huset.
På så sätt värmer jag brine med solenergi från vardagsrummet och ökar värmepumpens COP när det gör värme och tappvarmvatten för övriga huset.
Jag börjar behöva kylning i vardagsrummet redan medan snön ligger kvar på marken och övriga huset har värmebehov.
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 07:49:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #17 skrivet: 20 oktober 2015, 12:06:09 »
Hej!

Rickard, du har rätt i att i ett system som är väl injusterat så blir det svårare att få till en besparing med Ngenic Tune.
SÃ¥ om man har ett väl injusterat system med redan god reglering, och om man inte är intresserad av alla de andra fördelarna som systemet ger, ja dÃ¥ gör man sÃ¥ klart bäst i att lägga pengarna pÃ¥ annat. 


Men ditt räkneexempel är direkt felaktigt. Det stämmer att om man har bergvärme så har man typiskt i storleksordningen 1/3-del av elförbrukningen jämfört med om man kör med bara el. Men den procentuella besparingen blir ju inte lägre för det. Om du förbrukar 6000 kWh el för att värma ditt hus med bergvärme så är det ju cirka 18000 kWh värme som huset förlorar till omgivningen. Genom en bättre reglering, oavsett om det är med Ngenic Tune eller på annat sätt, så är det ju den totala värmeförlusten som minskar. Så 10% besparing ger i så fall en minskning med 1800 kWh värme, vilket med samma värmefaktor ger en minskning med 600 kWh el.

Mvh.
Fredrik


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2015, 12:47:55 »
Rickard, du har rätt i att i ett system som är väl injusterat så blir det svårare att få till en besparing med Ngenic Tune.

Varför inte lösa grundproblemet då istället för att lägga till ytterligare en reglering?

Vår och höst står för ju bara för en del av årsförbrukningen. Om besparingen med eran pryl är som störst då så måste man alltså spara mer än 10% under dessa månader. Det är säkert möjligt om man har ett dåligt fungerande system från början, men då borde väl den första åtgärden vara att fixa det befintliga systemet? Det är ju i stort sett gratis förutom möjligen ett par hundralappar för en innegivare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2015, 14:07:56 »
Hej!

Rickard, du har rätt i att i ett system som är väl injusterat så blir det svårare att få till en besparing med Ngenic Tune.
SÃ¥ om man har ett väl injusterat system med redan god reglering, och om man inte är intresserad av alla de andra fördelarna som systemet ger, ja dÃ¥ gör man sÃ¥ klart bäst i att lägga pengarna pÃ¥ annat. 


Men ditt räkneexempel är direkt felaktigt. Det stämmer att om man har bergvärme så har man typiskt i storleksordningen 1/3-del av elförbrukningen jämfört med om man kör med bara el. Men den procentuella besparingen blir ju inte lägre för det. Om du förbrukar 6000 kWh el för att värma ditt hus med bergvärme så är det ju cirka 18000 kWh värme som huset förlorar till omgivningen. Genom en bättre reglering, oavsett om det är med Ngenic Tune eller på annat sätt, så är det ju den totala värmeförlusten som minskar. Så 10% besparing ger i så fall en minskning med 1800 kWh värme, vilket med samma värmefaktor ger en minskning med 600 kWh el.

Mvh.
Fredrik

Mmm, min beräkning blev fel, så om man bortser från tappvarmvattnet så skulle man kunna spara 500 kWh/år (345 kr med dagens elpris) förutsatt att man minskade energiförbrukningen med 10% vilket jag som tidigare klargjorts tror är omöjligt.
Det skulle i så fall innebära en genomsnittlig temperatursänkning på 2 grader över året i huset.

Dessutom är det ju så att tillfälliga temperatursvängningar som uppstår p.g.a. solinstrålning t.ex. också värmer andra delar av huset, stommen ackumulerar energi som sedan kan avges.
I ett hus med rumsgivare innebär det att en stor del av den övertemp som uppstår i vissa rum p.g.a. solinstrålning matlagning och annat gör att värmepumpen (i detta fall) under delar av dygnet kan dra ned effekten tack vare inlagrad värme i husets stomme.

Främst är min tveksamhet dock på planet att ni styr totala tillförda effekten genom att manipulera rumsgivaren eller utegivarens värde.
Om man optimerar temperaturen för varmaste rummet så kommer källare, sovrum mot norr, toaletter o.s.v. att bli kalla. Inte alla kunder accepterar det - och då blir det problem att spara.

Jag skulle ju kunna flytta min rumsgivare till vardagsrummet där vi har stora mängder solvärme som värmer, men då skulle vi få frysa i resten av huset.
Många gånger är alltså "upplevda" övertemperaturer omöjliga att "spara in" om man inte gör det på rumsnivå via termostater eller aktiv kyla som i mitt fall.

Rumstermostater/radiatortermostater och värmepumpar skall man i största möjliga mån undvika om man vill ge värmepumpen bra förutsättningar att ge hög COP och få lång livslängd.
Stryper man bort flöde så hamnar värmepumpen i ett arbetsområde som den inte är projekterad att arbeta emot, och COP och driftförhållanden förändras till det sämre.
Det kan man komma runt med en arbetstank och en extern cirkpump, vilket kostar 15-20 000 kr - som i sin tur tar 10-15 år att tjäna in.

När det gäller värmepumpar i vattenburna system är det utan tvekan så att en korrekt utförd injustering av grundflöden och värmekurva i kombination med en rumsgivare är det enda som behövs för att få bra ekonomi och komfort i huset och värmesystemet.

Vill man fokusera på att aldrig få för varmt inne kan man placera utegivare och rumsgivare i solvärmda rum, men vill man ha full kontroll på temperaturen i alla rum så måste man reglera med radiatortermostater eller rumsgivare i alla rum - där finns inga genvägar.

Dessutom, gör man det så innebär det att värmekurvan alltid kommer att justeras för det kallaste rummet i huset, inga andra rum kommer att "hjälpa till" med uppvärmningen genom att de blir övertempererade av t.ex. solinstrålning - och den högra kurvan kommer att ge sämre SCOP på anläggningen i stort.

Det ni tagit fram är i bästa fall en styrning som gör det  jobb som installatören skulle gjort, men det förutsätter att den i alla lägen monteras av nÃ¥gon som kan sin sak, inte nÃ¥t som skall installeras av kreti och pleti.
Följdfrågan blir alltså om ngenic alltid installeras av utbildad personal?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #20 skrivet: 20 oktober 2015, 16:30:18 »
Mmm, min beräkning blev fel, så om man bortser från tappvarmvattnet så skulle man kunna spara 500 kWh/år (345 kr med dagens elpris)
Här kan du knappast ha räknat med det totala elpriset, inklusive elnätsavgift. Energimyndigheten brukar använda schablonpris på 1,2-1,3 kr/kWh har jag för mig. Men visst, i dagsläget är elpriserna extremt låga.

Citera
Rumstermostater/radiatortermostater och värmepumpar skall man i största möjliga mån undvika om man vill ge värmepumpen bra förutsättningar att ge hög COP och få lång livslängd.
Stryper man bort flöde så hamnar värmepumpen i ett arbetsområde som den inte är projekterad att arbeta emot, och COP och driftförhållanden förändras till det sämre.
Här är vi helt överens, och jag har sett många installationer där värmekurvan är ställd skyhögt samtidigt som termostater används för att strypa bort den överflödiga energin. Ibland får pumparna jobba med 10 grader för varmt vatten.


Citera
men vill man ha full kontroll på temperaturen i alla rum så måste man reglera med radiatortermostater eller rumsgivare i alla rum - där finns inga genvägar.
Så är det, och vi kommer inom kort att lansera stöd för att använda flera innegivare. Dessa kan dels användas som input till styrningen men också som underlag vid en injustering.


Citera
Dessutom, gör man det så innebär det att värmekurvan alltid kommer att justeras för det kallaste rummet i huset
Nej, det beror ju på hur man styr. Det finns många strategier där man kan använda input från flera givare utan att endast låta den kallaste bestämma. Exempelvis medelvärdesbildning eller att man har vissa givare som man prioriterar medan andra bara har gränsvärden.


Citera
Följdfrågan blir alltså om ngenic alltid installeras av utbildad personal?
Nej, den behöver inte installeras av utbildad personal.


I övrigt anser jag att jämförelsen som görs med att endast installera en innegivare blir missvisande. Det finns en uppsjö av funktioner som Ngenic Tune erbjuder som en vanlig innegivare inte kan göra. Om man bortser från dessa så, visst, då kan man tycka att det är dyrt. Men det blir som att jämföra priset på en fruktkorg med ett enstaka äpple.

Mvh
Fredrik
ngenic.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #21 skrivet: 20 oktober 2015, 16:58:10 »
Nätavgiften betalar i alla fall jag oavsett förbrukning, så den lämnar jag alltid därhän när jag räknar på besparingar.

De tio grader "för hög" värmekurva som du noterat är inte alls ovanligt, en korrekt justering av kurvan kan i fall som dessa ge runt 30% energibesparing.

Om ngenic skall kunna ge den besparingen så måste ni i era instruktioner för installation ange att alla termostater skall öppnas för fullt och frågan är om det ens med er utrustning går förskjuta kurvan så mycket som krävs genom att kompensera värdet på utegivare eller rumsgivare (Vilket värde är det ni manipulerar?)
För att "få ned" framledningstemperaturen måste ni "simulera" högre utetemp och det kan i vissa fall innebära att värmepumpen hamnar i sommarläge, och stänger av både kompressor och cirkpump...

Det resulterar i så fall att kunden måste göra en bättre grundinställning av sin värmepump, nåt som borde gjorts istället för att köpa ngenic.

Som jag ser det är er lösning inget annat än en lite smartare rumsgivare som kostar mer än de medföljande.

Problemen med ojämn temp i rum med och utan solinstrÃ¥lning, och hur man prioriterar dessa gÃ¥r inte lösa ens med flera rumsgivare och valbar prioritet,  det gÃ¥r kanske fÃ¥ bättre, men i princip kan man göra samma sak genom att flytta värmepumpens standardgivare till ett rum som ger den bästa kompromissen mellan att acceptera solinstrÃ¥lning som "övervärmer" och rum utan solinstrÃ¥lning som blir för kalla.

Jag tror inte att det är svårare att ställa in kurvan rätt, och välja placering av utegivare och rumsgivare än vad det är att installera och trimma in ngenic.
Jag misstänker dessutom att det kan bli än svårare för anläggningsägaren att greppa sin anläggning om man klär på ordinarie reglering en överrock som påstås trolla fram ytterligare besparing "utan att anläggningsägaren behöver ha kunskap om sin anläggning".

Det finns inget som slår kunskap om anläggningen, och engagemang att optimera.

Med rumsgivare i flera/alla rum kommer er anläggning att bli än dyrare, mer komplex, mer som kan krångla, och det kommer att krävas än mer av de som installerar och optimerar "överrocken".

Man kan väl se er lösning som ett alternativ till detta forum, rätt injusterat så fungerar en värmepump med rumsgivare så nära perfekt man kan komma, sedan kan man tweaka den ytterligare genom att flytta utegivare och rumsgivare om man inte är riktigt nöjd, men vill man ha bästa möjliga komfort så måste man sätta in arbetstank, extern cirkpump och riktigt bra termostater i alla rum, först då når man så nära optimalt man kan komma.

Man kan komma lika långt med en ngenic, men jag anser trots allt att det är att bota ett symtom istället för att förebygga symtomet innan det blir ett problem.
Och jag tror faktiskt inte att installationen och injusteringen är så enkel att den klaras av utan samma typ av hjälp som folk efterfrågar i detta forum.

Ni har varit duktiga på att påvisa behovet av bättre reglering, att er produkt fungerar, och att den sparar energi, och jag förstår om det är tråkigt att jag/vi påstår att man kan göra samma sak med kunskap om hur en värmepump fungerar och med den hårdvara som redan ingår när värmepumpen är installerad.

Jag tycker för övrigt att det är rätt skönt när våren kommer och man ibland får öppna dörrn och vädra för att det är varmt inne, det känns befriande efter en vinter i cocooning.
Men det är ju jag det.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #22 skrivet: 30 december 2015, 23:17:48 »
Hej Fredrik!

Kommer flytta till nytt hus i feb där det finns bergvärme med en IVT Greenline HT Plus som jag tror är kompatibel med Ngenic. Hittade er när jag läste om Nest och tycker ni har en intressant lösning.
Miljö & kostnadsbesparing är så klart alltid kul men jämn temp i huset & tekniken lockar mest.

Så är det, och vi kommer inom kort att lansera stöd för att använda flera innegivare. Dessa kan dels användas som input till styrningen men också som underlag vid en injustering.
Hur går det med flera innegivare och kommer vi användere själva kunna sätta upp regler för dom?

Har ni tittat på att lägga till stöd för Apple Homekit? Vore kul att kunna "styra" och få info via Siri. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #23 skrivet: 31 december 2015, 08:29:51 »
Citera
Har ni tittat på att lägga till stöd för Apple Homekit? Vore kul att kunna "styra" och få info via Siri. :)

Ännu ett problem...
I takt med att folk börjar köpa allt mer smart utrustning så vill de ha möjlighet att koppla ihop, android, apple, mac, PC, samt en mängd olika hemautomationssystem med den "överrock" som ngenic innebär.
Det i sin tur innebär en oändlig ström av önskemål om produktutveckling och anpassning till olika system, som i sin tur innebär kostnader för nya CE-procedurer, med stigande kostnader som följd, vilket måste betalas med högre priser på hårdvaran (svårt i dagens läge med diverse open-sourcelösningar) eller högre fasta kostnader för de tjänster som ligger i bakgrunden.
Kvar blir en liten nisch av folk som anser att de "bara" behöver nåt som gör just en reglering lite bättre, och att det kan få kosta en slant.

Som jag ser det finns det ett behov av lagkrav på standardisering för att vi skall få fram lösningar för övervakning och styrning av energibehov och energileveranser i framtiden.
Eller att vi ser till att energi även framgent är billigt och finns i överflöd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2016, 10:20:03 »
Hej Fredrik!

[...]

Hur går det med flera innegivare och kommer vi användere själva kunna sätta upp regler för dom?

Har ni tittat på att lägga till stöd för Apple Homekit? Vore kul att kunna "styra" och få info via Siri. :)
Hej!

Jo, vi kommer släppa fler innegivare inom några veckor. Planen är absolut att kunderna i framtiden ska kunna sätta egna regler där, och vi är mycket intresserade av vad folk har för tankar kring vilken typ av regler man vill ha. Så släng gärna iväg ett mail till oss på support@ngenic.se om du har egna idéer så kanske vi kan integrera dem i produkten.

Att integrera med Apple Homekit ligger tyvärr inte i "pipen" just nu, men om tillräckligt många visar intresse för det så kan det hända att det prioriteras in.

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2016, 10:46:05 »
Hej Fredrik och tack för återkopplingen.

Jag har varit i kontakt med Björn och bla. pratat lite kring fler innomhusgivare. Han ska ha vidarebefordrat en idé jag har ang. regler med fler givare.

Jag kommer beställa en Tune på fredag så jag har den innan vi flyttar in i nya huset 2/1. Ska bli kul. :)

Jag förstår att det finns annat att lägga krut på. Skulle vara småkul att få Siri att svar på bla. temp ute och i rummen med givare.

Ha en bra dag!

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2016, 17:23:02 »
Hurra, mer teknik åt folket.Naturligtvis kopplat till en app och i förlängningen till maskinförsäkringspremien. Hur skönt är det då inte att istället helt analogt stoppa in ett x-tra vedträ när man vill höja tempen nån grad?

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ngenic Tune
« Svar #27 skrivet: 30 mars 2016, 13:24:45 »
Jag förstår att detta styr pannan via utegivaren, enkelt och smart men det begränsar ju påverkan till framledningstemp, kan ju räcka långt men vi som har lite äldre och "dummare" pannor skulle kanske vilja ha mer.

Kommer direkt på några grejor där jag tror man kan spara en del.

- kalla nätter, jag ser att min panna kör på rejält, bla med tillskott när vi har kalla nätter, detta trots att jag vet att morgonen blir klar och solig. Har man som jag dessutom golvvärme med stor fördröjning så kommer detta nattliga eldande inte ge någon direkt fördel. Kan man undvika detta vore det bra. Vet inte om Ngenic är så smart?

- kan detta verkligen funka med ett trögt och stort golv med värme?

- när man ligger nära eller på max för vad pannan ska ge så upplever jag att när den stannar så låter den panntemperaturen falla för lågt och kommer aldrig "ifatt" utan får köra på med tillskott.

- oftast är pannan låg i temperatur på morgonen, då kommer man upp och duschar och genast får den köra tillskott för att komma ifatt. Hade pannan varit lite smartare så hade den kunnat köra pumpen och prioriterat hög varmvattentemperatur inför morgonduschen
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Ngenic Tune
« Svar #28 skrivet: 03 december 2017, 15:17:46 »
Inga fler som testat detta, blev just test pilot för vattenfall, gratis, men har precis fått igång det, men den visar att utetempen är mellan 15-20 grader, pendlar lite, funderar på om jag gjort något fel, lr om det skall vara så, om det är så den lurar pumpen.?
Kör likförbannat värme nu fast vi har över inställd temp! Så känns inte bra, hoppas man inte vaknar inatt av att den står still. Går ju varken att få tag i support till vattenfall lr dom just nu.
Och min inlogg i deras egen app funkar ej heller.
Bara i vattenfalls, och där verkar man inte kunna se lr styra ett skit. Kunde bara se en guide för installationen.....
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #29 skrivet: 03 december 2017, 21:41:06 »
Vart visar utetemperaturen 15-20 grader. I appen eller på pannan?

Som du är inne på så justerar Ngenic pannan genom att ändra utetemperaturen så att att du får den inställda innertemperaturen. Ngeneic lär sig ditt hus efter ett tags användande.
Min visar tex. just nu -1.4 i appen (Netatmo och analog termometer visar samma temp) men tittar jag på utetemperaturen på pannan så visar den att det är 5 grader ute.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Ngenic Tune
« Svar #30 skrivet: 04 december 2017, 18:07:49 »
Vart visar utetemperaturen 15-20 grader. I appen eller på pannan?

Som du är inne på så justerar Ngenic pannan genom att ändra utetemperaturen så att att du får den inställda innertemperaturen. Ngeneic lär sig ditt hus efter ett tags användande.
Min visar tex. just nu -1.4 i appen (Netatmo och analog termometer visar samma temp) men tittar jag på utetemperaturen på pannan så visar den att det är 5 grader ute.
På värmepumpen, verkar som att det skall bara så, kunde stått med i beskrivningar lr i guiden vid installation. Trodde något var fel, jag förstod att den lurade systemet, men trodde ej att den lurade det "Synligt"
Jag får tydligen inte köra deras app, när jag är under test av vattenfall, uppdateras din app segt? lr typ medans du tittar på den? om du typ skulle slänga ut innergivaren utomhus.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #31 skrivet: 04 december 2017, 19:47:31 »
Ingen aning om uppdateringen. Men jag kan testa med en av givarna som jag inte har som styrning. :)

Hur ställer du inte önskad temp osv. om du inte kan köra appen?


*UPPDATERING*
Tog några minuter innan appen visade ny temp efter det att jag lagt ut en innegivare. Hur lång tid det tar innan pannan får ny info av Ngenic vet jag inte. Vill inte testa det eftersom det drar igång massa annat i pannan.
« Senast ändrad: 04 december 2017, 20:02:23 av ktd »

Utloggad linx

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Märsta
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #32 skrivet: 18 december 2017, 17:38:53 »
Har också blivit med Ngenic genom Vattenfall. Installationen gick bra med min gamla Thermia Classic 75. Har dock sett, att utetemperaturen på pannan visar -5 grader och Vattenfalls app (som jag måste köra med Ngenic Tune) visar +1 grad. Dessutom är rumbör inställt på 21 grader på pannan och i appen, men inomhustemperaturen är endast 18,5 grader. Det är fruktansvärt kallt om fötterna på övervåningen.
Problemet jag har, som andra också har beskrivit, är att jag har kallt på övervåningen (entréplan), och varmt som tusan i källaren (bor souterränghus). Har golvvärme i halva delen av källaren (den delen under mark), nya vattenburna radiatorer i källaren och gamla (utan termostat) på övervåningen. Ska jag ha alla termostater i källaren uppvridna på max, eller kan jag ställa ner dom för att försöka trycka värmen "uppåt" i huset?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #33 skrivet: 18 december 2017, 17:51:35 »
Rapporterna från faktiska användare stödjer mina teser som jag lagt fram tidigare i denna diskussion, och i andra trådar innan denna.
Det går inte spara nåt på en pryl som tror sig veta mer än en rumsgivare eller en termostat som sitter inne i huset...
Jag vidhåller mina rekommendationer.
Vill man ha ett så effektivt system som möjligt skall man justera in grundflödet och kurvlutningen med alla termostater fullt öppna, OM man gör det så får man lagom varmt på alla våningar.
När instrypningen av alla flöden är korrekta, och kurvan är rätt, då kan man dra ned ett antal termostater för att maxbegränsa om det skulle bli för varmt p.g.a. solinstrålning, matlagning eller annat.
Att Ngenic tune kan göra jobbet bättre (eller ens lika bra) som en seriös injustering av grundflöden och kurva i värmepumpen är inget annat än en god tanke som inte fungerar i praktiken.
Dessutom blir det bara ytterligare en pryl som anläggningsägaren skall försöka förstå sig på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #34 skrivet: 18 december 2017, 18:06:31 »
För mig funkar Ngenic perfekt. Vi har mycket stabilare innetemperatur nu.
Inte konstigt iom att vårt system saknade inomhusgivare innan. :)

Men som Rickard säger så löser inget sånt här system ett dåligt injusterat värmesystem i världen.
Sen älskar jag appstyrda saker och har inga problem att förstå mig på sånt här.
Man ska veta vad sman skaffar och varför. Så är det med allt och gör man det blir man sällan besviken om man bestämmer sig för att slå till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #35 skrivet: 18 december 2017, 18:09:03 »
Ja, i bästa fall kan man väl se den som en väl fungerande centralt placerad rumsgivare.
Bara dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad linx

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Märsta
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #36 skrivet: 18 december 2017, 19:00:06 »
Rapporterna från faktiska användare stödjer mina teser som jag lagt fram tidigare i denna diskussion, och i andra trådar innan denna.
Det går inte spara nåt på en pryl som tror sig veta mer än en rumsgivare eller en termostat som sitter inne i huset...
Jag vidhåller mina rekommendationer.
Vill man ha ett så effektivt system som möjligt skall man justera in grundflödet och kurvlutningen med alla termostater fullt öppna, OM man gör det så får man lagom varmt på alla våningar.
När instrypningen av alla flöden är korrekta, och kurvan är rätt, då kan man dra ned ett antal termostater för att maxbegränsa om det skulle bli för varmt p.g.a. solinstrålning, matlagning eller annat.
Att Ngenic tune kan göra jobbet bättre (eller ens lika bra) som en seriös injustering av grundflöden och kurva i värmepumpen är inget annat än en god tanke som inte fungerar i praktiken.
Dessutom blir det bara ytterligare en pryl som anläggningsägaren skall försöka förstå sig på.

Vad behöver man tänka på när man ställer in grundflödet och kurvlutningen? (Läs, hur gör man? Vet hur man ändrar kurvan på min pump, men, vad ska jag ta i beaktning?)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #37 skrivet: 19 december 2017, 07:54:50 »
Saxat från en guide jag skrev får många år sedan:
(Grundflödet justeras som regel på en ring som du hittar om du skrivar loss termostaterna på radiatorerna. Om kopplet inte är justerbart så brukar det vara möjligt att justera på en trimventil som sitter på radiatorns utlopp (oftast äldre radiatorer))

"För att en värmepump skall fungera bra är flödet i radiator/golvvärmekretsen av största vikt, de flesta tillverkarna rekommenderar att skillnaden i temp, deltaT, mellan fram och returledning skall ligga i intervallet 5-10 grader, så jag brukar i mina råd rekommendera att man siktar på ca 7-8 graders detaT.
För att ställa in ett bra grundflöde i systemet så bör alla termostater stå fullt öppna, och flödet justeras sedan på cirkulationspumpen på ett sånt sätt att man får ett deltaT på 5-10 grader.
Vissa värmepumpar har justeringsmöjligheter på cirkpumpen i tre fasta lägen, och andra har steglöst inställbara cirkulationspumpar, vissa värmepumpar har t-o-m cirkpulationspumpar som själva säkerställer "rätt" deltaT, i denna guide utgår jag ifrån att cirkpumpen inte är självreglerande.

När du ställt in flödet så att deltaT ligger inom angivet intervall är det dags att börja justera in flödet över de individuella radiatorerna, om det behövs.
Här är det en stor fördel om du har tillgång till en IR-termometer, de kan köpas billigt vår webshop: https://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
För att få bra mätvärden med denna typ av termometer är det viktigt att du inte mäter på omålade metallrör, OM du vill mäta på rör, sätt först en bit tejp på rörledningen för att få bra mätvärden.
DeltaT skall helst vara 5-10 grader över varje enskild radiator (när kompressorn är i drift), och på de flesta moderna radiatorer, och på alla golvvärmesystem, finns det justeringsmöjligheter. På radiatorerna sitter det ofta en grundflödesjustering dold bakom termostaten, du måste alltså demontera termostaten för att kunna justera grundflödet.
På golvvärmefördelarnas returledning finns som regel en trimventil som man kan justera på.
Speciellt viktigt är det att strypa flödet på radiatorer med väldigt låg deltaT, då detta "kortsluter" systemet och för varmt vatten går tillbaks till värmepumpen, vilket i sin tur gör att du måste köra "för låga" flöden på andra radiatorer eller golvvärmeslingor för att kompensera för detta.
Onödigt låga flöden gör att värmepumpen tvingas producera onödigt varmt vatten för att värma huset, och onödigt varmt vatten kostar, räkna med ca 3% högre driftskostnad för varje grad varmare vatten som värmepumpen producerar. Lägsta möjliga temp är viktigt!
När alla grundflöden är justerade så kan det bli för kallt i vissa rum, och för varmt i andra... nu gäller det att strypa en aning på radiatorer eller golvvärmeslingor i rum som är för varma, och öka flödet en aning över radiatorer och golvvärmeslingor i rum som är för kalla, när alla justeringar är genomförda skall du ha önskad temp i alla rum, och en deltaT på 5-10 grader mellan fram och returledning på värmepumpen.

Om du efter justering av flödet har för varmt eller för kallt i huset så skall kurva och parallellförskjutning justeras.

Kurvan är den styrning som ser till att värmepumpen producerar varmare vatten ju kallare det blir ute.
Parallellförskjutning är den styrning som ser till att du kan justera hela kurvan upp/ned om du har en temperatur som är för hög eller för låg oavsett utetemperatur.

Jag brukar rekommendera att man justerar inomhustemperaturen på parallellförskjutningen om det är 0 grader eller varmare utomhus, och om det är -5 grader eller kallare utomhus så justerar man på kurvan.
Ex.
Om det är +5 grader ute, och du har 2 grader för kallt inne, justera "parallell" med +2 till 3 grader.
Om det är +5 grader ute, och du har 2 grader för varmt inne, justera "parallell" med -2 till 3 grader.
Om det är -10 grader ute, och du har 2 grader för kallt inne, öka värdet på kurvan med 1-2 steg.
Om det är -10 grader ute, och du har 2 grader för varmt inne, minska värdet på kurvan med 1-2 steg.
Vänta ca 1 dygn innan ytterligare justeringar görs.

När temperaturen varierat mellan plus och minusgrader några gånger har de flesta hittat en kurva och en parallellförskjutning som ger bra innetemp oavsett av utetemp.

När du hittat rätt inställningar för flöde, kurva och parallellförskjutning så kan du titta på inställningarna för start/stopp av kompressorn, här styr olika tillverkare på olika sätt, men generellt sett skall du eftersträva att ställa styrningen på ett sådant sätt att kompressorn inte under några omständigheter startar mer än max 30 gånger/dygn.
Husets värmetröghet gör att det är onödigt, och onödiga start och stopp sliter på kompressorn, kontaktorer, mjukstartselektronik samt mekaniska detaljer i anslutning till kompressorn.
Dessutom har värmepumpen dålig verkningsgrad just i start och stopp-ögonblicket, och en tid därefter.

På Nibe kan man justera antalet starter genom att justera värdet för gradminuter.
På IVT och CTC genom att justera värdet för kopplingsdifferens/hysteres
På Thermia justera man värdet för integral/gradminuter Läs mer om Thermia här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

När du justerat antalet start/stopp så kan du, om behov finns, strypa in en eller ett fåtal av rumstermostaterna så att de vid övertemp som beror på t.ex. solinstrålning, matlagning eller annat, kan strypa bort flöde.
Tänk dock på att varje termostat som stryper påverkar flödet och deltaT i radiatorkretsen, driften av värmepumpen blir inte lika effektiv, och det är osäkert på om det i slutändan ger någon besparing. Jag brukar säga att det är i princip gratis att vädra de gånger man får för varmt i huset om man värmer med värmepump, detta av den enkla anledningen att rätt injustering, och stabila förutsättningar ger en optimal funktion på värmepumpen.

I extremfall, om man har alla termostater inställda på önskad rumstemp så kan t.o.m värmepumpens kompressor lösa ut p.g.a. högt tryck på kompressorns trycksida.
Detta sker när många eller alla termostater stryper bort flöde, och det som då händer är att flödet uteblir, och värmepumpens temperaturgivare inte registrerar den snabba temperaturökning som sker."
« Senast ändrad: 19 december 2017, 07:57:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #38 skrivet: 19 december 2017, 12:38:51 »
Rapporterna från faktiska användare stödjer mina teser som jag lagt fram tidigare i denna diskussion, och i andra trådar innan denna.
Det går inte spara nåt på en pryl som tror sig veta mer än en rumsgivare eller en termostat som sitter inne i huset...
Jag vidhåller mina rekommendationer.
Vill man ha ett så effektivt system som möjligt skall man justera in grundflödet och kurvlutningen med alla termostater fullt öppna, OM man gör det så får man lagom varmt på alla våningar.
När instrypningen av alla flöden är korrekta, och kurvan är rätt, då kan man dra ned ett antal termostater för att maxbegränsa om det skulle bli för varmt p.g.a. solinstrålning, matlagning eller annat.
Att Ngenic tune kan göra jobbet bättre (eller ens lika bra) som en seriös injustering av grundflöden och kurva i värmepumpen är inget annat än en god tanke som inte fungerar i praktiken.
Dessutom blir det bara ytterligare en pryl som anläggningsägaren skall försöka förstå sig på.

Rickard. Allt handlar inte om att spara pengar.
Du ska verkligen in i alla trådar och mala som bryter mot din snåljåps lösning till installation och hur du tycker en installation ska se ut, och med vilka prylar man ska ha.
Det är synd... för det kan ju vara så att du skrämmer iväg dessa människor och dödar tråden (trådar) och vi som är intresserade att läsa om det går miste om det.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #39 skrivet: 19 december 2017, 12:42:51 »
Nätavgiften betalar i alla fall jag oavsett förbrukning, så den lämnar jag alltid därhän när jag räknar på besparingar.
Fast Rickard, du betalar väl en överföringsavgift som alla andra? För mig ligger den på 32 öre, spotpriset är idag 32 öre och energiskatten ligger på 41 öre. Så du kan omöjligt betala under 1 kr/kWh du får levererad, om du inte har ett drastiskt annorlunda upplägg än de flesta.

Mvh
Anton

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #40 skrivet: 19 december 2017, 14:05:14 »
Fast Rickard, du betalar väl en överföringsavgift som alla andra? För mig ligger den på 32 öre, spotpriset är idag 32 öre och energiskatten ligger på 41 öre. Så du kan omöjligt betala under 1 kr/kWh du får levererad, om du inte har ett drastiskt annorlunda upplägg än de flesta.

Mvh
Anton
Min överföringsavgift är på 14,25öre och energiskatten på 29öre ink.moms så för dig är det 30öre dyrare/kwh redan innan priset för själva elen räknas. Har rätt stor betydelse var man bor. Totalen blev 85öre i November.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #41 skrivet: 19 december 2017, 14:37:45 »
Min överföringsavgift är på 14,25öre och energiskatten på 29öre ink.moms så för dig är det 30öre dyrare/kwh redan innan priset för själva elen räknas. Har rätt stor betydelse var man bor. Totalen blev 85öre i November.
Åfan, tydligare har man lägre energiskatt i kommunerna i "Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län. I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun."
Källa.

Orimligt stor skillnad kan jag tycka... Både när det kommer till överföringsavgift och skatt.

Men hur som helst var ursprungsuttalandet knepigt, ingen slipper väl överföringsavgift?

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #42 skrivet: 19 december 2017, 17:55:50 »
Jag vet inte, men allt som allt tror jag att jag betalar ca 70 öre/kWh nu, för det som är rörligt alltså, sen tillkommer ju fast avgift.
För att säga säkert måste jag kolla på senaste fakturan, men jag är fortfarande på jobbet så jag har den inte tillgänglig.

@R2
Nu bad ju killen om en förklaring till vad som krävs för att systemet alls skall kunna fungera bra, med eller utan Ngenic Tune.

Dessutom, när det kommer till sakfrågan, om det lönar sig att köpa Ngenic Tune så är min uppfattning att det inte gör det.
Jag har inte tänkt surra på om det i vart tredje inlägg i denna tråd, men en gång vartannat år kan det väl vara OK?
Sen är det ju naturligvis så att jag kan ha fel, och då lär det visa sig i denna tråd - än så länge verkar jag i alla fall inte ligga så långt från sanningen när det gäller huruvuda det lönar sig eller ej.
Det är ju t.o.m så att vissa verkar få sämre komfort, tvärt emot vad som utlovas.
Och just DET är typiskt när man komplicerar en dåligt fungerande styrning ännu mer.
SÃ¥nt har jag snart en livstids erfarenheter av.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #43 skrivet: 20 december 2017, 05:05:22 »
Off-topic, men ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #44 skrivet: 20 december 2017, 09:11:32 »
Off-topic, men ändå.
Riktigt billigt! Ni betalar alltså ingen överföringsavgift, bara en fast nätavgift? Avis blir man... Här får man betala ungefär lika mycket för överföringen som för elen, och högre skatt på det :/

/Anton

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #45 skrivet: 20 december 2017, 09:20:15 »
Fasta avgiften är väl för nätet, och då tycker jag det är rätt naturligigt att överföringsavgiften ingår, det är ju DET som är nätkostnaden.
Kanske har du lägre fast avgift?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #46 skrivet: 20 december 2017, 10:00:29 »
Du har 290kr dyrare årsavgift än mig för 20A, men jag får betala 14,25öre/kWh i elnätsavgift.
Vet inte om det stämmer längre men just Pite- och Luleenergi har ju varit kända för att vara snorbilliga både på elnät och fjärrvärme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #47 skrivet: 20 december 2017, 10:08:26 »
Ja, det är ju socialdemokratiskt styra kommuner med allmännyttiga bolag som sköter elnätet och fjärrvärmen, så de bedriver inte direkt ocker, även om jag tycker de är överdrivet generösa med sponsorspengar till diverse aktiviteter som inte har med kärnverksamheten att göra.
De politiska politruckerna ser till att kunna sponsra sina intressen med "skattepengar" från de kommunala bolagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #48 skrivet: 20 december 2017, 10:12:37 »
Varför har du värmepump om elen är så billig?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #49 skrivet: 20 december 2017, 10:17:23 »
Den kostade mer när pumpen sattes in.
Och poolen kostar ju typ 10-12000 kWh/år att hålla varm, tyckte det var väl mycket att ha på nöjeskontot.
Värmepumpen har varit rena guldgruvan.
55 000 timmar med ca 6 kr vinst/timme = 330 000 kr.
Investeringen gick på 80 000 kr = 250 000 kr vinst.
De senaste åren har börsen stigit med över 50% så de där 250 000 har blivit mer än 375 000 kr.
Det har dessutom gÃ¥tt bättre än index för mig, sÃ¥ det har blivit ännu mer.  :)

Men nu räcker det med off-topic, åter till Ngenic Tune.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #50 skrivet: 20 december 2017, 10:26:40 »
Det är intressant med priser för el i olika delar av Sverige osv. men det behövs kanske inte diskuteras i den här tråden mera...

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Ngenic Tune
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2018, 12:56:43 »
Kastar mig in lite handlöst, jag borde (ska) läsa på mer
Saxat från en guide jag skrev får många år.... Följt av massa text jag inte läst.
genom att dubblera med modifierad text från mitt inlägg här.

För jag tycker faktiskt om detta system, dels för att jag kan styra värmen via en app (ger pluspoäng vid det nördiga fikabordet på jobbet) men mest för att jag anser mig se en minskad el förbrukning. Och att den gör att värmepumpen reagerar bättre på min stödledning i braskaminen.

Denna vintern har jag kört luft/luft pumpen på 17 Deg C i garaget (60m2) och normalt brukar den stå på frostskydd, 8 Deg C. utom när något ska göras. Och trots 17 Deg C i garaget är totalförbrukningen lägre jämfört med föregående år. Utomhus temperaturen är snarlig denna vinter jmf med förra vintern. Trots 17 C i garaget förbrukar jag mindre el jmf förra året.

Som jag förstått så lurar Ngenic yttertemperaturgivaren med hjälp av en inne temp givare och någon form av algoritm.
Jag kan sitta nöjd, köpa loss utrustningen & tänka på något annat, eller försöka justera in min värmepump så den går som den nu gör.

Kostnaden för Ngenic är inte helt oväsentlig, antingen 5kkr och inga fler avgifter eller 2,5kkr och 49:-/månaden.
Kan jag med bättre intrimning nå samma funktion är det att föredra.

Jag har en tempgivare inne, som jag nu kopplats ur iom installationen av Ngenic. Jag kan se vilken temperatur som värmepumpen nu tror det är på utsidan, och vad jag kan se är att runt 0 deg C så lurar Ngenic pumpen till att det är ca 7 grader varmare.
Om jag är aktiv i eldandet så kan utomhustemperaturen gå upp till 19 grader C.

Jag har en USB pinne ansluten och loggar det som går, men jag är inte så duktig på att tolka denna logg och vilka inställningar som ska skruvas på och till vad.

Så vad ska jag skruva på och till vad för att nå samma resultat som utan Ngenic?
Skillnaden i yttertemperatur är väl den där kurvan?
Och att gå hårdare på inne givaren enligt tipsen i tråden har jag redan gjort.
Vilka värden ska jag hålla koll på?
Vad går det att skruva på?
Det där med framlednings temp & Diff, läsa ut & förstå, var & hur?
Termostater, är det lönt att kolla eller bara att byta & börja om från början, för dom är 30år gamla...

Alla tips mottages ödmjukt och tacksamt.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #52 skrivet: 29 november 2021, 18:41:16 »
Nu med elpriset som det är pÃ¥ 5,31 kr vore det ju intressant med nya beräkningar...  Sc:,h
[

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #53 skrivet: 30 november 2021, 07:30:00 »
Jag tror som sagt inte så mycket på den där typen av påhängsmanicker som skall spara el, och återkommer till prisbilden.
Vet inte vilka avtal ni har, och vad man faktiskt betalar för elen, även om spotpriset är högt, men för mig som har "jämtprisavtal" ser det ut på detta sätt till dags dato (Priset sätts varje månad så vi vet ännu inte vad November kommer att kosta, jag räknar med att det kommer att kosta mindre än en krona i alla fall)

Jag ligger i elområde 1. Förstora bilden genom att klicka på den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #54 skrivet: 30 november 2021, 08:07:41 »
Nu mÃ¥ste jag räkna...  ::)

Jag kör Tibber så i kombination med det kanske man kan spara en del men ser man nu på oktober och november som ju får klassas som extrema har jag använt 1675 kWh respektive 1283 kWh till uppvärmning men där ingår ju då även varmvatten. Jag hittade siffror på att varmvatten bör ligga på ca. 1000 kWh/person och år så då för oss fyra i hushållet ca. 333 kWh/mån så om vi ser totalt på okt+nov har uppvärmning (exkl. varmvatten) varit 2292 kWh.

Medelpris i november för mig var 1,02 kr/kWh och i oktober 0,82 kr/kWh så medel totalt 0,92 kr, alltså uppvärmning i medelpris 2109 kr räknar man då på Ngenic's egna siffror på en besparing på 10% så skulle det innebära drygt 211 kr på två extrema månader där det varit både rätt kallt men med tokhöga elpriser så den besparingen är väldigt hög.

Jag har inte någon smart styrning på VP'n idag vilket jag skulle få med Ngenic via Tibber. Smart styrning av laddning av våra två elbilar sparar oss 200-300 kr per månad nu med extrema elpriser men med "vanliga" elpriser är det några tior eller upp till en hundring kanske som bäst så räknar vi in att Tibber kunde lägga på någon procent till så säg i bästa fall då 125 kr i besparing per månad på en Ngenic.

Som Tibber kund får jag den för 3495 kr så om alla månader var som oktober och november 2021 skulle återbetalningstid vara 28 månader men jag skulle tror att "vinsten" under maj-september är minimal eller obefintlig och en mer "normal" månad vintertid kanske max. hälften av vad vi sett nu så då hamnar vi på mer (tror jag) realistiska 111 månader (eller lite över 9 år) innan man kan räkna hem den och det är med Tibber priset!

(Och är du intresserad av Tibber sÃ¥ kan du fÃ¥ en inbjudan av mig, dÃ¥ fÃ¥r bÃ¥de du och jag 500 kr att handla för i deras shop... Kanske en Ngenic Tune...?  :-)) )

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #55 skrivet: 30 november 2021, 08:13:42 »
Vilket elområde?
Har inte satt mig in i tibber så jag vet inte vad de gör. (men vet att en del är nöjda och rekommenderar dem)
OM man nu vill köpa till spotpris timme för timme, och skall ladda en elbil som körs långa sträckor, då tror jag att tibber kan vara bra, men under perioder som dessa måste det vara en mardröm att ha timpris på elen.

Skulle aldrig falla mig in att blanda in en utomstÃ¥ende som skall styra min värme, den ligger ju precis där jag vill ha den, kan för mitt liv inte förstÃ¥ hur det skulle gÃ¥ spara nÃ¥t pÃ¥ att nÃ¥gon annan blandar sig i. Sorry  dontknow
Har man en icke fungerande villaregulator eller handshuntar en el eller oljepanna är det en annan sak, men som sagt...
Kanske är jag för dåligt påläst.
« Senast ändrad: 30 november 2021, 08:16:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #56 skrivet: 30 november 2021, 08:27:50 »
Jag bor i Stockholmsområdet...

Tibber styr laddning av elbilen genom att starta/stoppa laddning via bilarnas App (BMW och VW) när priset är högt/lågt under dygnet och så kan man lägga in att det alltid ska vara minst t.ex. 70% laddat kl 07:00 på morgonen oavsett och då håller Tibber koll på hur länge det tar att ladda upp till 70% och gasar på så den hinner dit (men oftast är ju priset billigt på natten så vi har ännu aldrig haft annat än 100% på morgonen).

På samma sätt kan Tibber lägga sig i styrningen av VP'n via Ngenic Tune och hindra VP'n från att starta (eller snarare lura VP'n att det är väldigt varmt ute) om elpriset är väldigt högt. Samma sak där, man kan säga att det aldrig får sjunka under t.ex. 18 grader inne.

Nu är det ju inte alla som vill gå och ratta värmekurvor och annat på VP'n när temperaturerna förändras ute, jag har inte rört min VP (annat än att starta/stoppa poolvärmen) på säkert 5 år... Att låta TIbber styra den "smart" skulle jag inte ha något emot, men som sagt så är tillbehören för dyra för att det ska löna sig... :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #57 skrivet: 30 november 2021, 09:04:01 »
Jag ser uppenbara problem med att ha som kallast inne när elen är som dyrast, för det sammanfaller med morgontoalett och middagstid när man vill ha varmt och skönt inne.
Men visst, är man beredd att offra lite komfort för att spara pengar så kan det väl vara bra, men då tror jag i så fall mer på att sänka temperaturen hela tiden, inte bara när man är hemma (och den är som dyrast).
Det är ett bra initiativ att försöka hjälpa till att spara el och pengar, men jag håller med dig om att lejonparten av vinsten för den tjänsten och hårdvaran går till kostnader/avgifter hos tjänsteleverantören, och inte verkar de tjäna pengar heller.
https://www.allabolag.se/5568174790/ngenic-ab-publ
Märkligt att de saknar bokslut för 2020?

Eller har de blivit uppköpta av Tibber?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Ngenic Tune
« Svar #58 skrivet: 18 januari 2022, 09:52:40 »
Jag ser uppenbara problem med att ha som kallast inne när elen är som dyrast, för det sammanfaller med morgontoalett och middagstid när man vill ha varmt och skönt inne.
Men visst, är man beredd att offra lite komfort för att spara pengar så kan det väl vara bra, men då tror jag i så fall mer på att sänka temperaturen hela tiden, inte bara när man är hemma (och den är som dyrast).
Det är ett bra initiativ att försöka hjälpa till att spara el och pengar, men jag håller med dig om att lejonparten av vinsten för den tjänsten och hårdvaran går till kostnader/avgifter hos tjänsteleverantören, och inte verkar de tjäna pengar heller.
https://www.allabolag.se/5568174790/ngenic-ab-publ
Märkligt att de saknar bokslut för 2020?

Eller har de blivit uppköpta av Tibber?

De gick publika i somras: https://ngenic.se/foretag/investor-relations/pressrelease/?slug=idag-inleds-handeln-av-ngenics-aktie-pa-nasdaq-first-north-growth-market
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

frågvisgäst

  • Gäst
frågvisgäst
SV: Ngenic Tune
« Svar #60 skrivet: 20 januari 2022, 10:45:51 »
Kanske korkad fråga men måste man ha avtal med tibber för att Ngenic tune ska styra pumpen?

AnnaB

  • Gäst
AnnaB
SV: Ngenic Tune
« Svar #61 skrivet: 22 april 2022, 19:14:09 »
Hej!
Hittade denna gamla tråd och tänkte ställa en fråga gällande Ngenic Tune.
Vi installerade denna i början av april till vår Bergvärmepump Nibe Fighter 1110.
Vi har ställt önskad temperatur på 20 grader men bergvärmepumpen kör för fullt och det är just nu 26,5 grader där vi har innomhusgivaren i vårt vardagsrum på nedervåningen. Även på övervåningen ( där vi inte har någon innomhusgivaren) är det jättevarmt.
Vi har nu fått strypt ner bergvärmepumpen för att värmen ska sänkas.
Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips och råd
Med vänlig hälsning,
Anna

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #62 skrivet: 22 april 2022, 19:29:13 »
Hej!
Hittade denna gamla tråd och tänkte ställa en fråga gällande Ngenic Tune.
Vi installerade denna i början av april till vår Bergvärmepump Nibe Fighter 1110.
Vi har ställt önskad temperatur på 20 grader men bergvärmepumpen kör för fullt och det är just nu 26,5 grader där vi har innomhusgivaren i vårt vardagsrum på nedervåningen. Även på övervåningen ( där vi inte har någon innomhusgivaren) är det jättevarmt.
Vi har nu fått strypt ner bergvärmepumpen för att värmen ska sänkas.
Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips och råd
Med vänlig hälsning,
Anna
Finns det några grundläggande inställningar om signal/givartyp/fabrikat som är felaktiga?
Vad visar bergvärmepumpen att "innegivaren" visar?
Det visar om pumpen får rätt signal, som borde vara under 20 grader.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #63 skrivet: 23 april 2022, 07:45:10 »
Er värmepump har i grunden en väl fungerande styrning av temperaturen, jag har väldigt svårt att se hur ytterligare en styrning skulle göra den bättre.
I så fall skulle Nibe byggt in den.
Om inte Nibes styrning är tillräckligt bra så är det bara rumsvis reglering med hjälp av termostater som kan förbättra den, eller att man gör en ordentlig grundjustering av det värmeavgivande systemet för att få mer korrekta temperaturer i enskilda rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #64 skrivet: 23 april 2022, 12:56:11 »
Ngenic Tune har en trådlös innegivare som ersätter systemets innegivare.
Med en app kan man sedan ändra önskad innetemp för att stänga av eller sätta igång vp.
Ställer man den på konstant t ex 19 grader styr Tune sedan vp efter aktuellt elpris.
Fungerar bara med timdebitering, t ex Tibber.
Detta fungerar hyfsat, fast jag har ibland noterat att husvärmen varit igång fast elpriset varit 3kr eller mer.
Så jag har gått in och styrt manuellt, när elpriset skenat.
Skulle vilja ha större möjligheter att styra och programmera själv.

AnnaB har du gjort installationen utan problem? Så att den trådlösa innegivaren har kontakt med centralenheten genom wifi?
Ngenic har en bra onlinesupport så fråga där.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #65 skrivet: 28 maj 2022, 10:28:19 »
Hej!

Fyller på tråden med en egen fråga.

Jag har haft turen att ticka på drygt 40 öre/kWh bundet från sista maj förra året i elområde 3 men då detta nu går ut ser jag över mina alternativ. Jag undrar om ni kloka tror att någon poäng finns med att styra min bergvärmepump med Ngenic och Tibber timpris.

Har en IVT Premiumline EQ 13 från 2012 med enbart utegivare. Kåken är åt det större hållet med 250 kvm på två våningar och cirka 100kvm källare/garage. Det är i huvudsak golvvärme med rumstermostater på slingorna, lite heterogent dock med enstaka kvarvarande radiatorer i den äldre delen av kåken(dock även golvvärme där). Radiatorer i källaren där jag håller cirka 10-12 grader på vintern. Pumpen har god effekttäckning med minimal tillskottsel (200kWh) sedan 2012 enligt dess egen energimätning. Jag uppskattar dock grovt utifrån förbrukning månadsvis att uppvärmningen står för den stora merparten av vår förbrukning. Har inte ännu elbil tex.

Överlag så är inneklimatet behagligt men huset ligger med hyggligt mycket fönster i bredsida mot söder och det kan bli väldigt varmt soliga dagar även vintertid och då fattar inte pumpen detta med utegivaren på husets skuggsida. Där tror jag att Ngenic borde kunna effektivisera styrningen något jämfört med idag. Dock kompenserar ju rumstermostaterna en del för detta avseende själva klimatet. Vad tror ni?

Avseende att styra förbrukningen efter timpris med Tibber så upplever jag vårt system/hus som relativt värmetrögt. Bytte cirkpump och en shunt på senhöst och hade inte särskilt bråttom med systemet tömt och avstängt i >8h och kåken höll värmen rätt så bra ändå. Jag tänker att det borde tåla att Ngenic drar ner när det är som dyrast. Min farhåga är dock att en sådan periodisk körning av pumpen skulle resultera i mycket mer eltillskott som förtar hela meningen. Vad tror ni om mitt resonemang? Något som har erfarenheter av liknande förhållanden?

Tack för er tid!

Mvh/Sebastian


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #66 skrivet: 28 maj 2022, 10:37:05 »
OM elen är verkligen dyr så kan man ju kanske acceptera lite ojämn komfort, problemet som jag ser det är att man kommer att ha som varmast när man egentligen vill ha kallt, om nätterna, och som kallast när man vill ha varmt, efter jobbet fram till sängdags.
I ett värmetrögt hus kanske det inte blir så tokigt ändå.

Skulle jag köra med ett system liknande detta så skulle jag blockera elpatron på värmepumpen så den inte kunde gå in, bara om värmepumpen inte orkar höja tempen enbart med kompressorn skulle jag slå igång elpatron.

Fast innan jag investerade skulle jag räkna noga på det, vad kostar det med nGenic tune, och sparar jag garanterat in det, och är det värt den försämrade komfort det riskerar ge.
Samma med tibbers timpris, ÄR det bättre än ett fast avtal, svårt att veta in i framtiden, men man bör ju i alla fall göra en rimlig bedömning.
De flesta tjänsteleverantörer som dessa tar så bra betalt de kan utan att det blir en förlustaffär för kunden, ökar kundens vinst så ökar dessa också sina priser för att kunna tjäna pengar själva.

Om nu detta är rätt bolag så förlorar dom pengar: https://www.allabolag.se/5565895140/ngenic-sverige-ab
Det skulle de knappast göra om det gick bevisa för kunderna att deras lösning sparar mer än den kostar.

Tibber tjänar faktiskt lite pengar, men troligen mest på merchendise, inte på att de har många kunder anslutna. (Vilket väl i och för sig är bra, de roffar inte åt sig i form av avgifter).
https://www.allabolag.se/5590478532/tibber-ab

Samma sak gäller för övrigt mitt förslag om Powerwall som får driva värmepumpen, man måste räkna på det för att kunna vara rimligt säker på att det alls blir lönsamt under batteriets livslängd för att det skall vara en vettig investering, men visst, om man kan flytta över all förbrukning till batteriet när elen är dyr, varför inte...

Rent logiskt ser jag flera olika alternativ:

Solceller och powerwall + timprisavtal.
Fast avtal med acceptabelt elpris.
Timpris och Powerwall
Finns säkert fler man kan tänka sig, men sist i min logiska tankevärld ligger ändå nGenic, tror den sparar rätt lite, och då kompromissar man med komforten.
I Sverige är vi vana att ha precis så varmt vi vill ha det, när vi vill ha det.
« Senast ändrad: 28 maj 2022, 10:48:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #67 skrivet: 28 maj 2022, 11:20:10 »
Intressant. Har också tänkt på lösning precis som du säger med powerwall + timpris som det mest optimala, men en ganska stor investering och det blir nog i samband med framtida anskaffande av solceller för att få upp lönsamheten i investeringen. Detta gör jag nog först när det är dags att lägga om taket. Självklart vore en balanserad och förutsägbar elmarknad/infrastruktur det bästa men det framstår mer och mer som en utopi även på medellång sikt. Priserna för bundet här är nu på en nivå att det börjar bli värt besväret att vara lite mer aktiv.

Investeringskostnaden med en ngenic bedömer jag som relativt liten i relation till vår årsförbrukning. Just att lite snabbare knäppa av pumpen vid mycket sol samt att huset håller värmen bra ser jag som potentiella källor till vinst med ngenic men som du säger är det alltid risk att det kostar mer än det smakar. Det blir väl till att sjösätta ett test kommande året om ingen annan har erfarenheter av liknande setup. Hålla järnkoll på hur mycket elpatron det blir i vinter och slå av den vid behov. Om inte annat så lär man sig något om timpris vilket man kanske har nytta av då inköp av elbil/powerwall känns som en tidsfråga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #68 skrivet: 28 maj 2022, 11:23:55 »
Ett annat alternativ är att flytta till Norra Sverige.
Här finns jobb, och husen på många orter är så billiga att om man flyttar från någon av de större städerna söderut så får man fina jobb, ett billigt hus och pengar över till solceller, powerwall, elbil, och kanske ett hus i Spanien eller en fin husbil.
Man riskerar inte heller att bli rånad eller skjuten på gatan.
« Senast ändrad: 28 maj 2022, 11:25:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #69 skrivet: 30 maj 2022, 08:22:10 »
Jag har kört Ngenic och övervakat systemet via logger. Min kortfattade sammanfattning är:

* Det passar dem som inte har en innegivare redan.
* Det passar dem som vill styra baserat på elpris tillsammans med t ex Tibber/SmartGrid
* Den lyckas inte hålla jämnare temperatur när man har mycket fönster. Den sänker framledning för sent för att det skall spela någon roll. Någon hänsyn till väder märker inte jag av. Jag har två innegivare, en som sitter där första solen tittar in för att kunna reagera så snabbt som möjligt iaf (innegivaren har ljussensor)
* Appen är enkel, men för mig för enkel. Det finns INGA justeringsmöjligheter för power users. Och enligt min läggning så verkar inte systemet anpassa sig nämnvärt.
* Det krävs att man sitter med deras (hjälpsamma) support och trimmar in systemet. Har du ingen loggning av värmepumpen (t ex antal start/stopp) så märker du kanske inte problemen. Men ett exempel är att den kickade in sommarläge alldeles för tidigt. Och man har ingen möjlighet att sätta max/topp påverkan i appen. Supporten kunde dock sätta att den får max påverka till 17,9 om inte utetemperaturen också går över 18...
* Jag märkte direkt ett ökat antal kompressor start/stopp. Men samma dag som den installerades så kom vårvädret så jag får testa igen till hösten.
* Kvaliten på hårdvaran är under all kritik. Innegivaren sprack när jag tappade den 40 cm ner i bordet och styrenheten var trasig (gav felaktiga värden) vid leverans. Dvs den styrde VP helt irrationellt. Men den byttes såklart ut. Men hade jag inte haft logging, så hade jag inte upptäckt det så snabbt.

Supporten är dock kalas och hjälper till på ett bra sätt.
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 08:42:15 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #70 skrivet: 30 maj 2022, 09:26:53 »
Bra med feedback, återkom igen till hösten när du kan se mer handfasta resultat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eastcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #71 skrivet: 04 juni 2022, 14:52:28 »
Tack för dina erfarenheter mvjt. Jag uppfyller ju de kriterier du listar men mycket bra att höra att man måste vara vaksam på hur pumpen beter sig. Lutar åt att testa med start till hösten jag med, delar med mig av hur det går då.

Jag är rotad allt för hårt i norra Stockholm Rikard och tycker det är trivsamt med barmark mars-december även om Norrland ligger mig varmt om hjärtat i allmänhet. Har gott om marginal i ekonomin ändå så det är inge problem att skaffa en powerwall. Klarar även av att ställa mat på bordet trots de hysteriska elpriserna, men jag blir av princip topp tunnor rasande på hur vår energiförsörjning har tillåtits degenerera och därför slår inre snåljåpen till. Problemet jag ser är att i händelse av att man skulle få ordning på eländet på 5-10 års sikt så riskerar väl 1-2 powerwall att inte bära sin kostnad om man inte också har solpaneler. Väntar med paneler tills jag gör om taket, känns tokigt att sätta upp och sedan lägga om taket efter 5-6 år. Men visst tre vintrar som den gångna i elområde 3 så kanske man tjänar ihop en powerwall bara på timpris.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #72 skrivet: 06 juni 2022, 15:04:46 »
Tack för dina erfarenheter mvjt. Jag uppfyller ju de kriterier du listar men mycket bra att höra att man måste vara vaksam på hur pumpen beter sig. Lutar åt att testa med start till hösten jag med, delar med mig av hur det går då.

Jag är rotad allt för hårt i norra Stockholm Rikard och tycker det är trivsamt med barmark mars-december även om Norrland ligger mig varmt om hjärtat i allmänhet. Har gott om marginal i ekonomin ändå så det är inge problem att skaffa en powerwall. Klarar även av att ställa mat på bordet trots de hysteriska elpriserna, men jag blir av princip topp tunnor rasande på hur vår energiförsörjning har tillåtits degenerera och därför slår inre snåljåpen till. Problemet jag ser är att i händelse av att man skulle få ordning på eländet på 5-10 års sikt så riskerar väl 1-2 powerwall att inte bära sin kostnad om man inte också har solpaneler. Väntar med paneler tills jag gör om taket, känns tokigt att sätta upp och sedan lägga om taket efter 5-6 år. Men visst tre vintrar som den gångna i elområde 3 så kanske man tjänar ihop en powerwall bara på timpris.

Inga problem. Rekommenderar verkligen en logger av något slag, inklusive över dina rumstemperaturer över tid. Då får man facit både på hur huset påverkas rum för rum samt hur värmepumpen jobbar...Dessutom är det grymt kul att plottra allt i Grafana :-) Man får bra bevis...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #73 skrivet: 27 juli 2022, 20:29:03 »
Hej

Varför passar inte om man har innegivare?



Jag har kört Ngenic och övervakat systemet via logger. Min kortfattade sammanfattning är:

* Det passar dem som inte har en innegivare redan.


Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #74 skrivet: 29 juli 2022, 22:40:38 »
Man ersätter innegivaren med en ny som kopplas upp till styrenheten.
Du kan enkelt kolla online om din anläggning passar med ngenic
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #75 skrivet: 02 augusti 2022, 21:18:43 »
Man ersätter innegivaren med en ny som kopplas upp till styrenheten.
Du kan enkelt kolla online om din anläggning passar med ngenic
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat

Behöver jag stänga av / koppla bort min innegivare ?

Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #76 skrivet: 03 augusti 2022, 08:58:31 »
Jo. Enkla instrukioner medföljer
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #77 skrivet: 15 augusti 2022, 20:24:54 »
Hej

Varför passar inte om man har innegivare?

Jag menade att den är mest värdefull för dem som inte redan har en innegivare. Har man redan en innegivare så har man redan påverkan på värmepumpen (som man såklart kopplar bort om man skaffar Ngenic).
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #78 skrivet: 16 augusti 2022, 00:02:41 »
Kan Ngenic Tune hjälpa mig tillsammans med Tibbler? Bergvärme, ca 800m2 uppvärmt. Acctank fungerande pÃ¥ 5000L finns. Dom mildare delarna utav vinterhalvÃ¥ret när bergvärmepumpen inte behöver gÃ¥ 24/7 sÃ¥ vill jag enbart ladda acctanken under tex. dom 7 billigaste timmarna pÃ¥ dyngnet upp till tex. 55gr. Sedan tillÃ¥ta att inomhustempen fÃ¥r sjunka säg till 17 grader konstant under minst 30 minuter innan man startar pumpen igen om inte nästföljande billigaste 7 timmar har inträffat innan innetempen sjunkit till 17 gr i 30 min.  Eller är det isf en Raspberry med HomeAssistant som är det absolut enklaste att skapa styrningen med?

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #79 skrivet: 16 augusti 2022, 11:41:45 »
Går i samma funderingar men har inte gjort slag i saken... Det har diskuterats en del i andra forum och enligt en där har Tune då sparat honom drygt 1500 kr senaste vinter så då blir det ju snabb återbetalning...

Vill du testa på Tibber och få en billigare Tune, samt få 500 kr att handla för (och jag får 500 kr) så använd dennna länk: https://invite.tibber.com/hjmr2xfk


Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #80 skrivet: 16 augusti 2022, 16:03:11 »
Tibber har jag haft länge, det handlar om vilken hårdvara och mjukvara som löser funktionen enklast. Kanske Ngenic och flytta pumpens tempgivare till efter tanken men jag vill tex. inte ladda tanken på årets kallaste dagar när pumpen behöver få gå så mkt det kan och då vill heller inte ha några temperatursänkningar utav framledningen som kan bli om man blandar den i tanken före radiatorerna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ngenic Tune
« Svar #81 skrivet: 16 augusti 2022, 16:24:37 »
Har haft 1.24 kr som snittpris i vinter med Ngenic Tune. Elområde 3.
Så den har väl sparat ihop sig.
Man kan lätt övervaka och reglera temperaturen med mobilen.
Men de kunde ha betydligt mer avancerade inställningsmöjligheter, veckoscheman t ex.
Det kanske kommer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #82 skrivet: 18 augusti 2022, 20:14:16 »
Okej, jag hade december 132, januari 115, februari 86 och mars 140 så det vart 132 öre i snitt. Tibber utan styrning och all aktivitet på dagtid som tvätt, disk osv.

Kan man reglera HÅRT , så den låter bergvärmepumpen gå nära 100% dom sex billigaste timmarna för att sedan inte bry sig om att innetempen sjunker på dagen ifrån 20 till 17gr om elpriset är högt på dagen så att man vet att den väntar? Man hade ju egentligen alltid tex. velat att den prioriterade att bara värma huset om den behövde stödköra pumpen på dagen och inte värma acctanken men det går säkert att lösa med en shunt utan data styrning


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #83 skrivet: 19 augusti 2022, 08:29:46 »
Egentligen skulle man ha smarta termostater som man programmerade sÃ¥ att  man kunde välja vilka rum som värmdes om elen var dyr, kanske räcker det med kök och vardagsrum varma när man kommer hem frÃ¥n jobbet?
Resten kunde man ställa in på en minsta acceptabel temperatur.

Men bäst vore väl om vi fick en regering som prioriterade tillgänglig energi efter den 11 september.
Jag är övertygad om att det finns en majoritet som är för det, även sossarna, men de kan inte driva sin egen politik så länge makten är viktigare än nationens väl och ve.

Långsiktigt hållbara förutsättningar för kärnkraften, att vindkraften får betala alla sina kostnader, och en revitalisering av kraftvärme och biobränsleproduktion från skogsråvaror vore rena önskedrömmen, kanske kunde Kärnkraft bli en av Sveriges nya exportindustrier, och en basindustri som skapar sysselsättning för horder av människor.
Ska Sverige ha en chans att få alla "svåranställda" långtidsarbetslösa i arbete så måste vi ha billig energi och en blomstrande industri med "enkla jobb" (om de finns).

Ngenic tune kanske fÃ¥r sin chans att blomma i och med de höga elpriserna i alla fall.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PetterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ngenic Tune
« Svar #84 skrivet: 22 augusti 2022, 11:48:35 »
* Jag märkte direkt ett ökat antal kompressor start/stopp. Men samma dag som den installerades så kom vårvädret så jag får testa igen till hösten.

Intressant att det blir fler start/stopp, men jag förstår inte kopplingen till årstid?

Innan jag hittade ditt inlägg har jag funderat en del på att Ngenic Tune skulle kunna leda till fler start/stopp men har inte kommit fram till en pålitlig förklaring till varför det skulle bli så. Jag tänker att den simulerade förändringen av utetempen skulle kunna leda till mer oregelbundna gångtider och därigenom öka antal start/stopp. Samtidigt borde systemets övriga egenskaper och då framförallt värmetrögheten ha en inverkan (bl.a. husisolering, volym värmevatten, VP-effekt). Ju högre tröghet desto bättre möjligheter att reglera mot timpris med bibehållen komfort (d.v.s. hyfsat jämn inomhustemperatur), och där lär olika hus och värmesystem ha ganska olika egenskaper.

- Har du någon teori om varför Ngenic Tune leder till fler start/stopp i ditt system?
- Du skriver ökat antal, hur stor skillnad blev det på ett ungefär?
- Har inte IVT Geo 508 inverterstyrning? Jag har dålig koll på den tekniken (har on/off på min IVT Greenline HT+ från 2006), men stannar den helt också? Och blir det inte ändå mer skonsam gång när varvtalsjustering används?

Det blev visst mÃ¥nga frÃ¥gor här, hoppas du har lust att resonera lite kring detta.  :)

Utloggad RaXha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #85 skrivet: 27 augusti 2022, 12:43:28 »
Funderar på att koppla en ngenic tune till min Bosch Compress 7000i AW eftersom Bosch inaktiverat sin egen elprisstyrning utan förvarning. Vet någon om jag behöver koppla bort befintlig rumsgivare på värmepumpen eller den kan sitta kvar?

pajk

  • Gäst
pajk
SV: Ngenic Tune
« Svar #86 skrivet: 30 augusti 2022, 16:14:49 »
Finns det någon här som använder Ngenic Tune för timprisstyrning av vp mot acktank?
Jag menar om man kan programera vp till att värma acktanken till typ 50-55 grader på natten under de biligare timmarna och sedan styra acktanken till att pytsa ut lite lagom med varmvatten under dagen och låta inne tempen sjunka typ 3-4grader tills priset blir okey igen, kanske blir en timme mitt på dagen annars inte förrän till kvällen igen.

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #87 skrivet: 28 september 2022, 16:49:13 »
Verkar vara väldigt poppis med ngenic tune, slutsålt ...! vill ju gärna få rabatten från Tibber, men tji...hur länge må man vänta? finns det något likadant alternativ?

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jPNfrli0zA2FigD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #88 skrivet: 03 oktober 2022, 19:58:05 »
Verkar vara väldigt poppis med ngenic tune, slutsålt ...! vill ju gärna få rabatten från Tibber, men tji...hur länge må man vänta? finns det något likadant alternativ?

"På grund av hög efterfrågan är leveranstiden för Ngenic Tune just nu tillfälligt längre. Vi levererar din beställning inom 14 veckor."

Från https://shop.ngenic.se/ngenic-tune

Så tror inte Tibber får in någonting i år tyvärr.
Hus i Östergötland. 300 kvm byggt 2012.
3 plan, golvvärme nere, radiatorer övriga 2 plan.
Bergvärmepump Nibe 1245-10

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #89 skrivet: 17 oktober 2022, 22:41:40 »
"På grund av hög efterfrågan är leveranstiden för Ngenic Tune just nu tillfälligt längre. Vi levererar din beställning inom 14 veckor."

Från https://shop.ngenic.se/ngenic-tune

Så tror inte Tibber får in någonting i år tyvärr.

Hej jo sÃ¥ lÃ¥ngt har även jag kommit med Tibber,  men även en förklaring frÃ¥n Ngenic att Tibber la sin lÃ¥ngtidsbeställning i vÃ¥ras och därför fÃ¥r de sina leveranser. Som tar fort slut.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!