Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil  (läst 29584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja det här blev ju ett jädrans gnissel i media världen över, VW-koncernens manipulation av utsläppen pratar jag om.
Först trodde jag att jag inte var drabbad då min bil ändå är har 5 år på nacken samt att jag i ett tidigt skede hörde att det gällde 2.0 liters motorerna och att min lilla klena dieselpanna på 1.6 liter och 105hk inte var drabbad.
Men efter att läst på VW:s sida och knappat in mitt reg:nr så konstateras det att även min bil tillhör fiaskot.
Först dÃ¥ blev jag ändÃ¥ lite smÃ¥tt irriterad  >:(
Jag vill nog ändå påstå att det skiljer lite mellan pest och kolera i detta fall.
LÃ¥t säga att att du köper en en bil med en motor frÃ¥n VW i, du väljer att satsa pÃ¥ 140hk och uppÃ¥t, dÃ¥ har man inte siktat in sig pÃ¥ en bil som klassas som miljöbil utan gÃ¥tt pÃ¥ kraften i motorn antar jag  Sc:,h
Hur som helst är även dessa motorer manipulerade och ger fel värden IRL.
Det är illa nog MEN det kan jag leva med och det tror jag de flesta med dessa motorer kan.
MEN i fallet som mitt, man gÃ¥r in till bilhandlaren i tron om att man köper en miljöklassad bil och alla dess fördelar det för med sig och det nu visar sig att sÃ¥ inte var fallet dÃ¥ de har alldeles för höga utsläpp för att ens kunnat klassats som miljöbil  :o
I det fallet har jag verkligen blivit riktigt lurad som konsument och det gör mig ju mer jag skriver detta inlägg mer förbannad faktiskt  :'(  fiR:
Hade jag haft facit i hand när jag köpte bilen sÃ¥ hade jag inte ens tittat Ã¥t bilar med den slöa lilla dieselpanna pÃ¥ 105hk som knappt drar sig framÃ¥t, (dock väldigt billigt, OM jag vÃ¥gar lita pÃ¥ bilens dator i instrumentbrädan där den visar mig som förare förbrukning i realtid samt under en längre sträcka  Sc:,h ) utan satsat pÃ¥ en motor med minst 140kh som gör bilkörningen mer rolig...

Nu slutar det inte med att jag som konsument och miljön blivit lurade av biljätten  nono
Bilen var skattebefriad de 5 första Ã¥ren, den Tyska biljätten har lurat mitt lands regering pÃ¥ bilskatten i lika mÃ¥nga Ã¥r  :o
Skatteinkomster på cirka 6000SEK under de 5 åren blir det i runda slängar, minns ej vad skatten ligger på idag efter bilen fyllt 5 år.

Jag har även köpt bilen via SEB bilfinans.
Dvs jag måste betala in en summa om minst 20% av köpeskillingen själv och får då ett s.k lån i form av bilfinans på det resterande beloppet av vad bilen kostar.
Vid tillfället för lÃ¥net hade SEB tvÃ¥ billÃ¥n att välja mellan, den traditionella bilfinansen samt även bilfinans för oss som köper en MILJÖBIL  tummenupp
(Med lite reservation för att följande siffror kan vara fel då de kommer från min minnesbank i huvudet och lagrades in för över 5 år sedan i samband med bilköpet och lånandet)
Valde man att finansiera sitt miljöbilsköp via SEB så fick man på det lånet 1% lägre ränta gentemot den traditionella bilfinansen i SEB.
För mig en bra affär men SEB har nu då förlorat 1% i ränta sen dagen då jag köpte min miljöbil.

Sen inte nog med att det stoppar här, tänk så många gånger jag har kunnat parkera bilen nära ingången på diverse köpcentrum i deras parkeringsrutor avsedda för just miljöbilar, nu med facit i hand är det nog många med riktiga miljöbilar som fått gå onödigt långt och för att min miljöbov till bil har varit felparkerad i en ruta, samt att jag troligtvis gått upp i vikt...

Over and out, Joka.







Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2015, 11:27:27 »
Frågan är om den klarar Europeiska krav för NOx, det är det väl ingen som helt klarlagt än.
Miljöbilsklassningen går ju bara på CO2 och dör håller den lika bra/dåligt som alla andra.

VW kanske har backat för långt, ok att den inte klarar USA:s NOx krav men klarar den Euopeiska?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2015, 11:33:25 »
mmm.
ska man hård dra det skulle kanske både volvo och saab vart svenskt och funnits kvar.
valet stod för mÃ¥nga mellan en Passat/Audi/skoda eller volvo  v70 saab 9,5 a .
Kan det vara så att deras "Fusk" har ställt Sverige utan egen bilindustri dontknow..
Konsumenten tittar pÃ¥ miljö och driftskostnader. Blev lurade och valde fel .. 
Jag hoppas även svenska staten stämmer WV på dom skattepengar vi andra fått betala för deras
oärlighet. 
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2015, 11:34:25 »
Jag tycker det är mest fascinerande hur man tänkte (eller resonerade) då man stoppade in denna lilla specialare i styrdatorn på bilen.
Idén i sig är nått man spånar fram på skoj på sista fikarasten på fredag eftermiddag.
"-Man skulle ju kunna bygga in funktionen att styrdatorn känner av om man mäter utsläppet och då dra ner på bränsletillförseln, ha ha!"
Att sen låta detta spåneri passera diverse kontrollinstanser, typ kvalitetsansvariga som måste godkänna detta, är för mig en stor gåta?
Hur fan tänkte man här? ??? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2015, 11:35:16 »
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.

Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.

Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.

Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.

The VW and Audi cars identified as violators had been certified to meet either the US EPA Tier 2 / Bin 5 emissions standard or the California LEV-II ULEV standard.[40] Either standard requires that nitrogen oxide emissions not exceed 0.07 grams per mile (0.043 g/km) for engines at full useful life which is defined as either 120,000 miles (190,000 km) or 150,000 miles (240,000 km) depending on the vehicle and optional certification choices.[41][42]

This standard for nitrogen oxide emissions is among the most stringent in the world. For comparison, the contemporary European standards known as Euro 5 (2008 "EU5 compliant",[3] 2009[4]–2014 models) and Euro 6 (2015 models) only limit nitrogen oxide emissions to 0.29 grams per mile (0.18 g/km) and 0.13 grams per mile (0.08 g/km) respectively.[42]
« Senast ändrad: 03 oktober 2015, 11:39:28 av Mike »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2015, 11:41:37 »
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.

Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.

Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.

Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.

Dessa siffror fÃ¥r du fram pÃ¥ nÃ¥n minut och media har inte pÃ¥ över en vecka klarat av att publicera dessa  tummenupp

Stirrar man sig bara blind på dessa siffror?
Finns det nån rapport om hur en bil är miljövänlig i det stora hela, dvs kedjan innan den står klar för kund?
Ska man va miljövän är det väl på det stora hela av en produkt anser jag.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2015, 18:18:03 »
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.

Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.

Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.

Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.

The VW and Audi cars identified as violators had been certified to meet either the US EPA Tier 2 / Bin 5 emissions standard or the California LEV-II ULEV standard.[40] Either standard requires that nitrogen oxide emissions not exceed 0.07 grams per mile (0.043 g/km) for engines at full useful life which is defined as either 120,000 miles (190,000 km) or 150,000 miles (240,000 km) depending on the vehicle and optional certification choices.[41][42]

This standard for nitrogen oxide emissions is among the most stringent in the world. For comparison, the contemporary European standards known as Euro 5 (2008 "EU5 compliant",[3] 2009[4]–2014 models) and Euro 6 (2015 models) only limit nitrogen oxide emissions to 0.29 grams per mile (0.18 g/km) and 0.13 grams per mile (0.08 g/km) respectively.[42]

Jag fÃ¥r min nya bil, som klarar EURO 6, nästa vecka. Bilen klassas ej som miljöbil trots att  utsläpp av kväxeoxid(Nox) är lägre (0,019 g/km) än USA krav  ( 0,043 g/km).....

Det är inte helt enkelt för en lekman att förstå hur allt hänger ihop.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2015, 18:44:48 »
Är väl enkelt, uppvärmningsgasen CO2 är för hög för att klassas som miljöbil medan NOx som är hälsofarligt är lågt i enlighet med Euro 6.
Det ena är hälsofarligt den andra kan förstöra vår planet, i Sverige bryr vi oss om planeten mer än enskildas hälsa.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2015, 19:08:07 »
aha....enbart CO2.....

...är det fortfarande max 95 g/km för bensinbil, som gäller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men det är ju så det ska vara här hos oss (till skillnad mot hur dom tänker i övriga världen). Vi bryr oss mer om hur det går för omvärlden än hur det går i vårt land (politiskt korrekt).
SÃ¥ att tex vi blir sjuka gör mindre än att omvärlden blir lidande av klimatförändringar (för oss drabbar ju inte en temperaturhöjning pÃ¥ nÃ¥gra grader sÃ¥ hÃ¥rt).  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2015, 19:13:19 »
Ja, och just därför kommer Svenska staten inte att stämma VW, finns inte ens chans.
"Det är tillräckligt synd om dom"
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2015, 19:57:34 »
Läste att liknande fusk förekom på Samsung TV apparater.
Tydligen drar de mer el än vad som är specat på papperet, men man skulle undersöka detta närmare.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ja, min bil är berörd. #Skoda #VW #Audi #Miljöbil
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2015, 15:56:24 »
aha....enbart CO2.....

...är det fortfarande max 95 g/km för bensinbil, som gäller?

Det beror på vikten...


Citera
Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin eller dieseldrivet fordon, om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du istället till 150.

Formeln ser ut såhär:

95 eller 150 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Är uppgiften i vägtrafikregistret samma eller lägre än summan du har räknat ut så omfattas fordonet av skattebefrielsen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Femarig-skattebefrielse/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Vår ena firmabil är berörd av detta fusk.

Man kan ju undra vilka som kommer åka till verkstaden för att få en slöare bil med högre förbrukning, vi hoppar den där gratis uppdateringen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!