Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 39205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Min frikyla - synpunkter önskas
« skrivet: 06 mars 2015, 16:19:37 »
Så var det då äntligen dags att göra slag i saken. Efter mycket övervägande och väldigt mycket läsande här på forat så har jag nu bestämt mig för frikyla istället för AC. Jag tar tacksamt emot kommentarer på mina val. Min ambition är i första hand att vi ska sova gott vilket innebär att ett sovrum på 12 kvm ska ha rejäl kyla. Om resten av huset kan sänkas 1-2 grader så är det bonus.

Konvektor:
Kinnan Carisma CVP-T3. Kyleffekt 3.0kW @ 7/12/27C. Krävt flöde 560l/h och tryckfall 32kPa. Ljudnivå 39/31/26dB @ 3.0/2.3/1.9kW. Valde denna före Eveco pga lägre ljudvinå. Placeras i sovrummet som står med dörren något på glänt under natten - öppet under dagen.

Rörledningar
PlusPrisol 22mm. Längd 2*18m. Tryckfall omkring 8kPa. Huvudsakligen upphängd horisontell i pendel i torr källare (ingen annan fuktighet än den som tillförs genom uteluften). Stiger vertikalt till övervåningen inbyggd i nisch i sovrummet. Här lägger jag på Armaflex utanpå PlusPrisolen för att vara helt säkert kondensskyddad (dyrt men det var ju sova gott vi skulle göra). Tät (brandtät) 2 * 52mm genomgång i betongbjälklaget mellan våningsplanen (ingen dränering av nischen).

Cirkulationspump:
Wilo Pico 25 1-6. Beräknat tryckfall ungefär:
Konvektor 32kPa (enligt spec)
Rör 8kPa (enligt rör diagram)
VP värmeväxlare 5kPa @ 560l/h (skattat ur diagram för VP och KB pump)
Borrhål försumbart (ur diagram för PE80 40 PN8 slang)
Så det hamnar på mer än 40kPa i vart fall vilket motiverar pumpens storlek. Finns även utrymme för dubbla flödet om jag skulle vilja lägga på en ytterligare konvektor senare. Startar pumpen på begäran av konvektorn via relä.

Egenskaper
Jag har simulerat borrhålets värmeegenskaper med en 10-stegs modell i Excel. För konvektorn har jag däremot använt enklast tänkbara modell (vilket är en källa till fel).
Mitt berg håller idag 6C på senvintern och 8C på tidiga hösten. Detta är det asymptotiskta värde på brinen när KB pumpen får gå under längre tid med kompressorn blockerad. Jag höftar att det landar på 9C när jag sätter in frikylan. Simuleringen baseras på specade 27 grader på inkommande luft till konvektorn. Med detta landar jag på följande när enbart konvektorn går:
BorrhÃ¥l in 15.1C   BorrhÃ¥l ut 11.7C   Konv effekt 2.3kW
När både konvektor och värmepump går landar jag istället på.
Borrhål in 5.0C Borrhål ut 6.5C Konv retur 11.1C VP Konv effekt 3.1kW
På tidiga sommaren när berget är 6C får jag istället
Borrhål in 2.6C Borrhål ut 3.9C Konv retur 9.1C VP Konv effekt 3.5kW

Den resulterande kyleffekten är alltså minst 2.3kW. Det känns som att här finns en del marginal för att klara de 12 kvm även för lägre temperatur på inluften än 27C.

Frågan är hur stor risk det sist uppräknade driftsfallet utgör för kondens. Konvektorn lägsta specade framtemperatur är 5C (jämför med mina simulerade 3.9C) och de varnar för kondens i utblåset under detta. Likaså kan man undra om PlusPrisolen klarar detta (kondensrisk utanpå isoleringen). Å andra sidan är luften normalt inte så fuktig på försommaren. Och för det mest går VP inte så långa tider att brinen hinner nå sitt jämviktsläge (som simuleringarna baseras på).

Pen

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2015, 17:27:35 »
Rena bruksanvisningen tummenupp
Det enda jag tänker på är plusprisolen, den 22-mm rullen är ganska otymplig och det är svårt att få den snygg om den hänger synligt. Dyr är den också, men hårda kopparrör är inte mycket billigare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2015, 18:34:52 »
Det enda jag tänker på är konvektorn, jag har en FST 34 som ger 4 kW max i kyleffekt, vilket jag upplever som lite klent när det är som varmast ute.
Men facit i hand skulle jag tagit en storlek större.
Nu kyler jag hela övervåningen på 90 m2, skulle jag kyla ett mindre utrymme skulle den säkert kyla effektivare.
Fundera dock på om du inte ska ha den större T4:an?

Kondensisolering krävs på alla rör och kopplingar.
Jag fick komplettera med lite extra när jag såg att det droppade lite under röranslutningarna till konvektorn.
Men rören som har isolering funkar bra, jag ser inga droppar där.
« Senast ändrad: 06 mars 2015, 18:40:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2015, 21:21:19 »
Funkar plus prisol som kondens isolering ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2015, 22:07:12 »
härVore det inte listigt att sätta in ytterligare en större konvektor nÃ¥n stans utanför sovrummet ? det kan vara sÃ¥ att det blir för mycket ljud att sova med konvektorn i sovrummet igÃ¥ng eller sÃ¥ fÃ¥r du gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gvarv. Om du kan lämna  den extra konvektorn igÃ¥ng sÃ¥ behÃ¥ller du kylan lättare eftersom vÃ¥ningen utanför sovrummet blir kallare. Du kan titta  pÃ¥  Olympia splendid Bi2
http://www.olimpiasplendid.com/fan_coils_and_fan_radiators  som är tystare snyggare och effektivare än de flesta.

Det finns korrugerade rostfria rör som är lättare att dra än plisol http://www.thermotech.eu/Solar-heating/Solar-heating-tubing
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2015, 23:06:57 »
Funkar plus prisol som kondens isolering ?

Missade detta, och svaret är troligen nej, det behövs nog mer isolering typ armaflex.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2015, 09:26:48 »
Det enda jag tänker på är konvektorn, jag har en FST 34 som ger 4 kW max i kyleffekt, vilket jag upplever som lite klent när det är som varmast ute.
Men facit i hand skulle jag tagit en storlek större.
Nu kyler jag hela övervåningen på 90 m2, skulle jag kyla ett mindre utrymme skulle den säkert kyla effektivare.
Fundera dock på om du inte ska ha den större T4:an?

Ja, jag hade faktiskt tänkt ta T4an först. Men T3 och T4 skiljer endast vad gäller fläkten - de har samma värmeväxlare. Om man verkligen ska få ut de extra 0.8kW T4an ger så måste också vattenflödet ökas med ett tryckfall på 47kPa som följd. Med övriga tryckfall (som också ökar något) så skulle jag isåfall behöva en 80kPa cirkulationspump. Och så skulle den konvektorn bullra betydligt mer vilket inte är så bra i ett sovrum.

Så därför gick jag ner till T3 och tänker att om jag senare vill öka kylan i resten av huset så köper jag ytterligare en T3 som jag sätter mer centralt. Cirkpumparna verkar klara större flöden rätt bra medan trycket är svårare att få upp om inte effektförbrukningen ska öka signifikant (och utbudet reduceras).
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 10:31:27 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2015, 10:09:44 »
Funkar plus prisol som kondens isolering ?

Ja, det här är den svåra frågan. Det är lite olika åsikter i trådarna här på forat.
Någon har menat att PlusPrisol inte är diffusionstät. En annan har använt PlusPrisol och funnit att om de dras utomhus så kan det vissa dagar bildas kondens på utsidan av rören medan något problem med diffusion inte har observerats.

Jag har idag endast Armaflex AF (inte HT) på mina brinerör. Jag kan inte observera några tendenser till kondens utanpå dessa rör trots att de är kallare än vad frikylans rör normalt kommer att vara. AF har isoleringsvärde 0.033W/m,K medan PlusPrisol har 0.043W/m,K och isoleringsskikten är lika tjocka - så visst är AF något bättre men det är ingen jättestor skillnad. Vad gäller diffusion så är Armaflex specificerad medan PlusPrisol är ospecificerad (vad jag har funnit). Däremot anges att den är "diffusionsbromsande".

FrÃ¥gan är om diffusionsskillnaden (som alltsÃ¥ inte är känd) är avgörande pÃ¥ ett horisontellt kopparrör. Ingen plast är väl helt diffusionstät sÃ¥ det lär bli fuktigare längst in förr eller senare pÃ¥ sommaren. Om plasten dÃ¥ "andas" lite grann sÃ¥ kan denna fukt ta sig ut igen under vinterhalvÃ¥ret (jag har RH 40% nu) och man slipper kombinationen fukt+värme (= mögel). Tja, det var ett friskt försök att hitta en fördel som kanske är försumbar  ;)

Men jag håller med om att med Armaflex verkar vara "state of the art". I mitt fall var en bidragande orsak till PlusPrisol att slippa kopplingar i nischen. Jag skulle annars ha behövt ett dränage från nischen genom betongbjälklaget, fuktisolering 1m upp på nischen samt en inspektionslucka i nischen för att uppfylla kraven. Och då hade jag brutit den brandskyddsklass jag idag har mellan våningsplanen - i princip omöjliggjort att använda garaget till garage (vilket jag i o f s inte gör). Till saken hör att jag har uppreglat golv ovanpå betongen och däremellan är det fyllt med kutterspån, så där vill jag verkligen inte ha något vatten - därav mitt val av både PP och AF i utrymmet.

Men, jag känner mig inte helt trygg här...  ... dock är det lite pest eller kolera s a s.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2015, 10:20:43 »
Det enda jag tänker på är plusprisolen, den 22-mm rullen är ganska otymplig och det är svårt att få den snygg om den hänger synligt. Dyr är den också, men hårda kopparrör är inte mycket billigare.

Kan man ha tätare upphängningspunkter? Vad tror du om 75cm mellan dem? Det är som sagt inte boutrymme och idag går övriga rör i taket isolerade med glasull och gasbinda (eller vad det nu är - lite asbest i krökarna har jag hört). Tror du att man kan matcha det eller blir det ännu sämre?

Man kan ju ha väldigt korta pendlar då längdutvidgningen är väldigt liten (3mm på min längsta sträcka ger krav på 30mm pendel). Det ökar kanske stabiliteten i upphängningen? Jag tänkte nästan sätta rörsvepen utan pendel (svepet får vara pendel helt enkelt då det kan röra sig i isoleringen på röret).
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2015, 11:10:20 »
Prisol är mjukare och inte så rakt som hårda rör så det är inte känsligt på samma sätt, så du kan nog sätta dem i stort sett som du vill, utan att ta hänsyn till längdutvidgningen.
Men du behöver ju inte ta prisol hela sträckan, det kunde räcka att lägga det i den dolda delen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2015, 14:02:25 »
Går det inte att ta vanliga prisolrör och trä skarvfri armaflex utanpå har för mig att det finns på 10 meters rullar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2015, 08:25:04 »
Nu är konvektorn beställd. Det blev som planerat Kinnan CVP-T3.  :)

Beträffande rören så har jag tänkt om efter råd här och från annat håll. Alla varnar för att det kommer att bli fult med PlusPrisol så det är jag nu förvissad om. Någon menade till och med att om jag nu ändå körde PlusPrisol så skulle jag i vart fall sätta färdiga krökar istället för att försöka böja PlusPrisolen (som enligt uppgift är oval och ohanterlig efter att ha legat på rulle). Men då faller ju själva fördelen bort.

Så nu är jag inne på hårda kopparrör och Armaflex AF. Frågan till er är hur man ska hänga upp det hela? Kan se följande alternativ:
1. Använda Armaflex speciella rörsvep med samma isoleringsklass som rörisoleringen (så är det gjort på mina brinerör). Har inte hittat någon nätbutik som säljer sådana så hur kan man få tag på dem och vad kostar de?
2. Använda enkla galvade rörsvep utanpå Armaflexisoleringen. Lite struligt att isolera innan upphängning men det fixar jag. Men klarar isoleringen trycket (kopparrörens vikt) i längden? I övrigt blir ju isoleringen lika bra som alternativ 1.
3. Använda gummiskodda rörsvep direkt på kopparrören och isolera utanpå. Medför att upphängningen blir kall med risk för kondens på upphängningsdetaljer.

Hur har ni gjort och vilka erfarenheter har ni?

Pen

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2015, 23:07:19 »
Har nu kommit till skedet att ansluta rören till min konvektor och fastnar på det mest basala man kan tänka sig. Gängan på konvektorn är specad som 1/2" invändig utan bokstäver och mäter man så stämmer det med R15. Ändå kan jag bara vrida in min R15 koppling 1/4 varv för hand (utan lin eller tejp påsatt) medan samma koppling lätt kan vridas in hela vägen i en ballofixventil som jag råkade ha i lådan.

Jag har surfat runt i på Google, Byggahus, Rinkabyrör och Värmepumpsforum men trots en massa gängtabeller inte hittat någon komplett förklaring till beteckningar på gängstorlekar:
R1/2, Rp1/2, G1/2, R15, 15R, G15 - ibland med " efter, eller enbart 1/2" som fallet var med konvektorn.
Är de alla samma sak eller finns det någon magik i bokstäver eller omvändingar som t.ex. talar om huruvida gängan är konisk eller ej?
Vilka kombinationer av gängtyper går att använda tillsammans:
Invändig konisk med Utvändig konisk?
Invändig cylindrisk med Utvändig koniskt?
Invändig konisk med Utvändig cylindrisk?
Invändig cylindrisk med Utvändig cylindrisk?
Är den invändiga gängan någonsin konisk föresten?
Vill verifiera att mina kopplingar inte är omaka på något sätt.

Å andra sidan kan man ju misstänka att alla kombinationer passar eftersom jag inte hittar problemställningen på nätet. Men då uppstår ju istället frågan vilken fördel det är med koniska vs cylindriska gängor och om och hur man ser skillnad i beteckningarna. Ska jag försöka hitta en annan koppling eller är det bara att ta i och vrida?
« Senast ändrad: 04 maj 2015, 23:22:56 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!